Brakende hond en misselijk

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Brakende hond en misselijk

ankob
1-ster
1-ster

Bericht door ankob »

Gisteravond bij het eten er geen rijst erbij door gegaan. Hij heeft niet overgegeven vannacht, echter is hij nog steeds wel misselijk volgens mij omdat hij constant aan het "smakken" is.. Ook heeft hij een erg vochtig bekje.
Gekke is dit heeft hij alleen in de ochtend naar mate de dag vorderd is die misselijkheid weer weg.. iemand een idee waar dat aan kan liggen?
ankob
1-ster
1-ster

Bericht door ankob »

Kom ik net thuis heeftvhij helaas weer overgegeven ligt slijm dit keer gal neem ik aan. Zou hij dan te weinig hebben gegeten?
Waardoor geven honden eigenlijk over? Is dat een te kleine portie? Of kan dat ook door het voeren van kvv  komen? Laura hij krijgt nu per  dag 150 gram verdeeld over 2 maaltijden. Hij schooit vaak nog wel om eten daarna moet je hem dan negeren? Of meer voeren ? Het betreft  energique nr4 qua voedsel
ankob
1-ster
1-ster

Bericht door ankob »

Rocky is vandaag geprikt op de werking van zijn alvleesklier de dierenarts vermoed dat hier problemen mee zijn.... nu een week wachten op de uitslag ....
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

ik zou meer voeren , als ik kijk naar t gewicht van 6,6 kilo en neem 2,5% , aangezien hij denk ik misselijk is van de te kleine maaltijden , dan zou hij 165 gram nodig hebben .....ipv 150 gram .
persoonlijk zou ik probiotica toevoegen om de darmen weer een beetje op orde te krijgen.
misschien ook eens een paar dagen in de week een barfmenuutje geven met vleesbotten waardoor hij zich wat langer voldaan voelt in de maag ( wel het fijne botwerk geven ...)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

ankob schreef: Kom ik net thuis heeftvhij helaas weer overgegeven ligt slijm dit keer gal neem ik aan. Zou hij dan te weinig hebben gegeten?
Waardoor geven honden eigenlijk over? Is dat een te kleine portie? Of kan dat ook door het voeren van kvv  komen? Laura hij krijgt nu per  dag 150 gram verdeeld over 2 maaltijden. Hij schooit vaak nog wel om eten daarna moet je hem dan negeren? Of meer voeren ? Het betreft  energique nr4 qua voedsel
Dit is eigenlijk heel normaal, wanneer je overschakelt van brok naar KVV. En dat is helemaal zo erg ook niet. Honden geven heel gemakkelijk over. Ze geven eten over op het moment dat het verkeerd valt, ze geven over wanneer ze zich niet lekker voelen, ze geven over (geel slijm) doordat ze vaak een te zwaar belast lichaam hebben en dit is hun manier om te reinigen (dat geldt voor alle soorten overgeven: iets moet eruit en wel snel ook, om het lichaam zo weer rust te geven).

Wat ik zou doen: ik zou iets meer eten gaan geven. Je moet het zo zien: een hond haalt zijn energie uit: eiwitten, vetten en koolhydraten. Brok staat stijf van de koolhydraat. KVV is arm aan koolhydraat. Het vraagt dus wel een beetje een (gezonde!) aanpassing van het lichaam. Het lichaam moet nu leren zijn energie te halen uit eiwit en vet. Dat is veel beter en minder belastend voor het lichaam. Maar, het vraagt dus wel een aanpassing van het lichaam, die omschakeling. En daar zit jij nu midden in. De hond krijgt iets meer honger, de hond kan ook wat geel gaan spugen, allemaal heel normaal.

Ik zou dus iets meer gaan voeren, om het gebrek aan koolhydraat op te vangen. En ik zou, jawel, 1 keer per dag gaan voeren. Op wisselende tijden. Je moet zorgen dat je hond niet kan anticiperen op wanneer hij zijn eten krijgt. Want dan gaan ze al maagzuur aanmaken en dat kan de maag nu wat extra irriteren.

Een kleine hond eet in verhouding ook meer dan een grote hond. Als je een hond hebt van rond de 7 kg, dan zul je eerder 4% van het lichaamsgewicht moeten voeren. Of zelfs 5%. Goed kijken naar je hond en voeren met de ogen.
hoog
1-ster
1-ster

Bericht door hoog »

Beste eigenaar van Rocky,

Ook wij hebben een hond die in zijn eerste levensjaren heel veel misselijk is geweest en nog steeds aanvallen van misselijkheid heeft.

De weg was lang om te ontdekken wat het evt. zou kunnen zijn. Na bloedonderzoek bleek dat hij (tijdelijk? ) E.P.I. had. Een enzymstof die de Pancreas dient aan te maken. Kort hierna ontdekte ik het vers vlees soort Carnibest Pancreas (waar het enzym in zit wat ontbreekt bij de hond).  Tevens is onze hond onder behandeling bij een holistische dierenarts te Heemskerk. Soms wil de misselijkheidsaanval weer opkomen en duurt het lang, maar zijn kwaliteit van leven is zichtbaar opgeknapt sinds wij zijn overgestapt op Carnibest Pancreas. Misschien even kijken naar de site van Carnibest onder EPI en overgaan op vers vlees?

Veel sterkte met Rocky,

R. Hoogakker

Plaats reactie