wie gebruikt er handschoen tijdens het bereiden van het vlees ?
Moderator: Lizzy
Re: wie gebruikt er handschoen tijdens het bereiden van het vlees ?
Ik gok een besmetting als je bv een wondje heb?
-
Anthraciet
- 5-sterren

Ja ok, als je al een wond hebt kan ik me indenken dat je iets beschermends aantrekt, al is het al om een ontsteking te voorkomen.
Maar zelfs dan zou ik er wrs niet aan denken....
Maar zelfs dan zou ik er wrs niet aan denken....
- Angelique
- 5-sterren

Ikke, meestal tot altijd. Vindt de stank van vis of pens niet te harden om aan je handen te laten krijgen en een wondje zit er zo en dan heb je ook zo een infectie te pakken. een eenmaal gewend aan handschoenen, dan voelt het raar als je ze niet aan hebt. Soms zijn ze net allemaal op of kapot en dan moet het maar even zo, maar dan zit ik zo'n beetje die avond 30x mijn handen te wassen 
zie beschrijving van SENTA.Anthraciet schreef: Ik draag nooit handschoenen, gewoon de handen wassen nadat je klaar bent en alles is weer schoon.
Ik vraag me af welke logica achter je uitspraak zit.... wat hoop je te voorkomen doordat je handschoenen droeg toen je die abcessen tegenkwam?
gr.®upa.
Soms. Bij bloedcontact kan je vergiftiging oplopen. Met dank aan mijn bijna-biologe 
mijn doel is om ook andere er voor te waarschuwen dat je een infectie zo op kan lopen.
gr paulien en ruud.
gr paulien en ruud.
-
Martine-Tom
Altijd, ik heb in heel wat slagerijen gewerkt en had vrij snel last van allerlei rare uitslag enzo (werd gezegd allergie voor de hormonen enzo in vlees geen idee of dat zo is) en sindsdien altijd met handschoenen. Ook bij humaan-vlees, alles wat meer is als even een tartaartje pakken en in de pan gooien gaat met handschoenen.
Ik heb ook altijd het idee meer grip te hebben.
Ik heb ook altijd het idee meer grip te hebben.
- cactus-girl
- 3-sterren

Ik heb altijd gestemd, heel af en toe als ik de al gesneden long op de droger leg dan heb ik geen handschoenen aan.
Verder altijd, sommige dingen stinken zo dat ik die lucht niet aan mijn handen wil hebben.
Van een aantal dingen kan ik soms nog gruwelen, zoals vanmiddag met het hart en long van het konijn portioneren. In de doos zaten ook een 50 tal ogen verspreid, brrrr, daar moet ik niet aan denken als ik die met mijn blote handen had gepakt. Wellicht dat dit in de loop van de tijd gaat wennen.
Verder altijd, sommige dingen stinken zo dat ik die lucht niet aan mijn handen wil hebben.
Van een aantal dingen kan ik soms nog gruwelen, zoals vanmiddag met het hart en long van het konijn portioneren. In de doos zaten ook een 50 tal ogen verspreid, brrrr, daar moet ik niet aan denken als ik die met mijn blote handen had gepakt. Wellicht dat dit in de loop van de tijd gaat wennen.
-
Shanti en co
- 5-sterren

Ik heb ook altijd gestemd.
Niet zozeer vanwege de bacterien, die was ik er wel weer af. Maar omdat het vlees altijd zo koud is aangezien ik het zo min mogelijk wil ontdooien. Ik heb dus fleece handschoenen met daarover plastic handschoenen aan.
Die stank vond ik de eerste keer trouwens ook heel vervelend, elke keer dat 'aroma' als ik iets at.
Niet zozeer vanwege de bacterien, die was ik er wel weer af. Maar omdat het vlees altijd zo koud is aangezien ik het zo min mogelijk wil ontdooien. Ik heb dus fleece handschoenen met daarover plastic handschoenen aan.
Die stank vond ik de eerste keer trouwens ook heel vervelend, elke keer dat 'aroma' als ik iets at.
Altijd !
In de beginjaren van het barfen dus niet ,maar inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat je het maar beter wel kunt doen.
Juist bij halfbevroren vlees kunnen je vingers door de kou ongevoelig worden
en een snijwondje heb je zo opgelopen met alle eventuele gevolgen vandien.
Dus los van de geur die aan je handen blijft hangen is het gewoon hygienischer.
Ik doe nu keukenhandschoenen aan en daaroverheen een slagershandschoen (tegen snijwonden)
en dan nog moet ik heel vaak kapotte handschoenen weggooien omdat er scherpe botjes doorheen prikken.
In de beginjaren van het barfen dus niet ,maar inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat je het maar beter wel kunt doen.
Juist bij halfbevroren vlees kunnen je vingers door de kou ongevoelig worden
en een snijwondje heb je zo opgelopen met alle eventuele gevolgen vandien.
Dus los van de geur die aan je handen blijft hangen is het gewoon hygienischer.
Ik doe nu keukenhandschoenen aan en daaroverheen een slagershandschoen (tegen snijwonden)
en dan nog moet ik heel vaak kapotte handschoenen weggooien omdat er scherpe botjes doorheen prikken.
Soms. Als ik een zalmkop in tweeën moet knippen, dan glipt hij namelijk niet weg. En als ik een nog halfbevroren pens in lappen moet snijden. Dan voelt het niet zo koud aan. Verder gebruik is ze eigenlijk niet. Ze blokkeren het gevoel, en bovendien zijn de vingers altijd te lang (met als gevolg dat ik er altijd de topjes afsnij
).
En daarmee bedoel ik de topjes van de handschoenvingers, niet van mijn vingers
En daarmee bedoel ik de topjes van de handschoenvingers, niet van mijn vingers
Laatst gewijzigd door pike op za 02 mar 2013, 17:34, 1 keer totaal gewijzigd.
In al die jaren nooit, en misschien mazzel maar ik heb er nooit iets aan over gehouden ook niet met wondjes in mijn handen, en de honden doen het zonder handschoenen ook nog steeds goed.
Heel verstandig topic juist, het braadlapje wat met de tang uit het cellofaantje wordt gehaald voor het bakken weegt niet op tegen al het vlees waar sommige barfers met regelmaat in grote porties met hun handen inzitten.rupa schreef: mijn doel is om ook andere er voor te waarschuwen dat je een infectie zo op kan lopen.
gr paulien en ruud.
Vlees waar de kwaliteit discutabel van kan zijn, maar ook vlees waar iemand beroepsmatig zich voor moet beschermen.
Dus het is echt niet verkeerd dat daar eens naar gekeken wordt. Je kunt er goed ziek van worden.
Heb nooit handschoenen aan tijdens hanteren vlees of bot. Snij en/of steek me behoorlijk vaak aan bot of knip me in m'n vingers met schaar. Tot op heden nooit last gehad van ontstekingen. De geur heb ik geen last van. Even handen wassen er na en het is weg. Maar ik kan niet werken met handschoenen aan.
Ik meestal ook. Een enkele keer met alleen spiervlees of rond vleesbot (drumsticks ofzo) hanteren niet. Ik hanteer geen pens en amper vis (alleen soms bevroren zalmfilet voor Sien).