Een goed kvv menu samenstellen met vlees uit Duitsland

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Een goed kvv menu samenstellen met vlees uit Duitsland

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Anne in Duitsland schreef: Hallihallo, komt Anne weer aankakken! Ik lees niet vaak in de kvv-sectie, vandaar dat ik meestal een halfjaar achterloop op de topics hier. ::)

Maar eh, ik beken dat ik geen menu heb voor de katten. :-[ Ik bestel bij Tierhotel geen kant-en-klaar spul maar "losse onderdelen" - bv. gemalen spiervlees van konijn en haas, gemalen kalkoennekken, complete biokip gemalen (zonder orgaan), gemalen wildribbetjes, gemalen ganzenhartjes, mix van gemalen konijnorganen  (mix van lever, hart en long) en gemalen konijnenkoppen; bij Tierhotel staat altijd vrij duidelijk vermeld om welk gemalen onderdeel het gaat - en ik voer gewoon die rollen (à 500 gram) op. Gisteren heb ik bv. gemalen konijnenspiervlees ontdooid, dat krijgen ze vandaag. Bij drie katten is een rol van 500 gram meestal wel in één etmaal op. Vanavond ontdooi ik voor Sokjes en Moeke gemalen wildribbetjes, en voor Bambi gemalen biokip, want die lust geen wild. Dat zijn dus twee rollen, dus daar doen we twee dagen mee. Er zijn soorten die de katzels wel eten, maar niet met veel geestdrift, zoals gemalen gans, kalkoennekken en eendenbot; die marineer ik dan in ganzenhart of konijnenorgaan, en dat eten ze het zonder problemen. Dat is meestal een dag of drie, vier in de week. Op dagen dat de honden nier eten, krijgen Sokjes en Moeke daar ook van. Bambi heb ik daar nog niets van gegeven, want die heeft tot nu toe alles uitgekotst wat van grote dieren komt (rund, paard, wild) en ik kan alleen aan nieren van grote dieren komen. Verder vanaf nu twee keer per week een visoliecapsule, en dat was het wel. O ja, Sokjes en Moeke krijgen ook één keer per week een kwartel, en Sokjes een paar witte muizen (lusten de andere twee niet).

Zo keutel ik dus qua katten en kvv. Geen menu, gewoon omdat ik dan te veel moet ontdooien en weer invriezen, en de een lust weer dit niet, en de ander dat niet, en op sommige dagen staat de pet verkeerd en dan weigeren ze iets waar ze normaal gesproken een moord voor doen, en en en.
Ik heb er toen een hele zwik van gehad en ik heb van de gemengde rollen tóch een menu voor elkaar gekregen, is ff puzzelen maar het kan wel.
Ik heb de rollen laten ontdooien en de soorten (spier, orgaan, bot) gemengt op  40/40/20...ze doen het er perfect op en vinden het zalig  :)
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Bericht door gerdadamen »

Anne in Duitsland schreef: O, ik zie net dat dit in de hondensectie staat... :-[ Kom ik met m'n kattenverhaal ;D!

Naja, waar het om gaat is dat Tierhotel vrij goed vermeldt wat er in de rollen "kvv" zit (tussen aanhalingstekens, want het is dus geen kant-en-klaar product in de juiste verhoudingen). Dan kun je dus kiezen welke afzonderlijke soorten je wilt voeren en daar een normaal menuutje mee maken. Ik zal straks even kijken of ik op basis van het huidige aanbod een voorbeeldje voor je kan maken, maar moet nu eerst even douchen en appeltaart bakken. :D
Hahaha Ik word helemaal vrolijk als ik je reactie al lees, hihih dwarrelt binnen druk druk druk, kon het zelf zijn.

Maar fijn als je me wilt helpen want jongens wat een warboel in mijn hoofd nu wat ik allemaal moet voeren wil ik het goed doen.
De kippenkarkassen at ze wel maar gelijk aan de dunne terwijl ze van de CB prima poept.
Helaas heb ik dat andere al ingekocht maar goed op moet het toch.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Anne in Duitsland schreef: Helemaal mee eens!
En hoe zit dat met de menu's ook beter niet doen??
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Maandag: Rund     
Calcium-Paste gewolft 5x200g
in dieser Paste werden nur platte Knochen vom Rind verarbeitet und mit 1/3 Sehnen angereichert, 2x mit 5mm-Scheibe gewolft

Dinsdag: pens
Pansen vom Rind gewolft 2x500g
Grüner Pansen grob gewolft zu2x500g im Kunstdarm gefrostet, grüner Pansen ist reich an natürlichen Vitaminen und eignet sich gut zur Ernährungsumstellung, geruchsintensiv!

Woensdag: Paard
Twijfel welke ik dan het beste kan iinkopen.

Donderdag: Zalm

Bild: Lachs-Häckerle 500g
Lachs-Häckerle 500g
Einzelfuttermittel
Rohprotein:18,4%
Rohfett: 11,6%
Feuchtigkeit: 69,0%
Calcium: 13 mg/100g
Taurin: 1550 mg/1000 g (Wert ist ein Mittelwert und kann Schwankungen unterliegen, da es sich um ein Naturprodukt ohne jegliche Zusatz- und Konservierungsstoffe) 

Vrijdag: Konijn ( word dus haas geen konijn voorhanden)
Hasenhack 2x500g
Fleischabschnitte vom Hasen mit Knochen durch den Fleischwolf gelassen und im 1000g Kunstdarm gefrostet
Dieses Produkt besitzt den arttypischen Wildgeruch.

Zaterdag: rund????  Voor nu dus even die rundermis opmaken heb daar 9 pakjes a 500 gr nog van.

Zondag: Kip welke kip??

Sla dus even vast wat ik danbij moet geven verder en of ik dat bij deze firma wel krijg.
Ik heb nu dus dat kipkarkas van die andere leverancier.

Welke groente ga ik bij geven, dat wat wij eten of bestel ik
Frostgemüse Menü 1 ca. 5x200g

frisches Gemüse fein gewolft und schockgefrostet
Möhren, Spinat, Rote Beete, Äpfel

1 keer in de week een ei

Verder nog wat erbij???
Ik lees zoveel over extra vitamines toevoegen maar heb toch begrepen dat dat niet nodig is?

Nou het begin van mijn menu.
Laatst gewijzigd door gerdadamen op ma 21 jan 2013, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

gerdadamen schreef: En hoe zit dat met de menu's ook beter niet doen??
Ik heb even zitten kijken, maar momenteel zit er niet veel gemalen vleesbot bij. Dat kan echter snel veranderen, bij Tierhotel wordt de website iedere dag bijgewerkt.

Op zich zijn die mixen misschien nog wel bruikbaar: als er 50% spiervlees en 50% hart in een mix van 500 gram zit, heb je dus 250 gram spiervlees en 250 gram hart. Neem ik mijn boxerwijffie als voorbeeld: die krijgt dagelijks 500 gram vleesbot, 250 gram spiervlees en 250 gram van een of ander orgaan, dux 1 x per week hart, 1 x nieren, 1 x lever, 2 x per week pens en 2 x groente. Voor Laika zou ik dus zo'n mix kunnen nemen, omdat ze daarmee zowel 250 gram spier als 250 gram hart krijgt. Hoef ik alleen nog 500 gram gemalen bot toe te voegen (bv. 500 gram Hasenhack, of Wildfleisch mit Knochen, of gewolfte Putenhälse of of of).

De reuen krijgen iets (Max) of veel (Scotch) minder, dus dan zou ik zo'n mix gewoon afwegen en ervan uitgaan dat die 50-50 verhouding wel ongeveer goed zit. Max zou dan 200 gram krijgen, Scotch 175. Maar bij mij werkt dat dus omdat ze hier iedere dag evenveel spiervlees als orgaan krijgen. Als je per voerbeurt 200 gram spiervlees voert en maar 50 gram orgaan, zijn die mixen inderdaad niet zo handig.

Ga even je menuutje hieronder (of boven? :D) bekijken!
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Menu voor een Duitse Herder, reu, 7 kilo.
Hoeveelheid: 6.5% van 7 kilo = 455 gram per dag / 3185 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  228 gr.
Groentes 10% :  46 gr.
Orgaanvlees 15% :  68 gr.
Spiervlees 25% :  114 gr.

Joy krijgt nu 500 gram per dag wat ik nu moeilijk vind is te bepalen hoeveel en wat ik moet voeren. Elke dag van alles wat ze dagelijks nodig heeft  werkt in de praktijk niet.
ik zou denk ik 3 dagen vleesbot zou kunnen voeren
1 dag orgaanvlees
1,5  dag spiervlees
Kan dan beter dagelijks wat verse groente van ons meegeven want denk niet dat ze voor een dagje vegetarisch gaat  :biggrin2:
dan zit ik op 5,5 dag....????

o en de mis heb ik hier daar zit in :
rundvlees, runderpens, runder hart, runderlever, groente, vruchten, lijnolie,algenkalk, biergist, algen, druivenkerextract, berkelad, leeuwentandwortel, marieadistelkruid, brandnetelkruid.
En ze maken je erop attent als je geen bot voert dat je dan calcium moet bijgeven.
Percentages van welk vlees staat er dus niet bij.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Even nog...ben ik nu nog steeds aan het kvv geven of noem je dit al Barf??
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: Maandag: Rund     
Calcium-Paste gewolft 5x200g
in dieser Paste werden nur platte Knochen vom Rind verarbeitet und mit 1/3 Sehnen angereichert, 2x mit 5mm-Scheibe gewolft

Ik weet niet of ik die pezen nou zo'n "Anreicherung" vind... Zoveel voedingsstoffen bevatten die volgens mij niet? Platte Knochen zijn neem ik aan dingen als ribben en schouderblad, maar hoe bevleesd zijn die geweest voordat ze tot pasta zijn gemalen? Heb je die mix al in huis? Hoe ziet die eruit? Het klinkt alsof je die beter niet op zichzelf staand kunt voeren, dan krijg je keutels waarmee je een olifant kunt doodschieten. Vergelijk: het calciumgehalte van die pasta is 10.000mg/100g :o, dat van een kippennekje 1,3mg/100g! Een moordwapen, die pasta, als dat calciumgehalte geen typefout is!
Dinsdag: pens
Grüner Pansen grob gewolft zu2x500g im Kunstdarm gefrostet, grüner Pansen ist reich an natürlichen Vitaminen und eignet sich gut zur Ernährungsumstellung, geruchsintensiv!
Een dag alleen gemalen pens, mwah. Ben ik ook niet wild van, maar goed, er zijn genoeg mensen die wel een pensdag houden. Alleen is dat dat geen gemalen pens, zodat de hond er nog lekker wat werk aan heeft.
Woensdag: Paard
Twijfel welke ik dan het beste kan iinkopen.
Paardenbot heeft TH niet gemalen, volgens mij. Voor het vleesbot zou je dus een andere diersoort moeten voeren. Ze hebben wel veel gemalen vlees, en orgaan ook. Je zou de Pferdeinnereinen gewolft kunnen combineren met Pferdefleisch gewolft, en daar dus een andere botsoort bij geven. Ze hebben ook vaak gemalen paardentong, ook eentje om in de gaten te houden!
Donderdag: Zalm

Lachs-Häckerle 500g
Einzelfuttermittel
Taurin: 1550 mg/1000 g (Wert ist ein Mittelwert und kann Schwankungen unterliegen, da es sich um ein Naturprodukt ohne jegliche Zusatz- und Konservierungsstoffe) 
Lijkt me wel kunnen, zo'n zalmmix. Die waarden zeggen me niet veel (de meeste barfers voeren onder het motto: wat er vandaag minder in zit, krijgt m'n hond morgen of overmorgen wel binnen :biggrin2:), maar als die Häckerle ook zalmbot bevat, is het prima. En ik denk dat ie bot bevat, want anders stond er wel "gewolftes Lachsfilet".
Vrijdag: Konijn ( word dus haas geen konijn voorhanden)
Hasenhack 2x500g
Fleischabschnitte vom Hasen mit Knochen durch den Fleischwolf gelassen und im 1000g Kunstdarm gefrostet
Ook prima. Let er wel op dat de maaltijden van donderdag en vrijdag geen orgaan bevatten. Als je die Pferdeinnereien voert, zit daar al hart, lever en long in, maar het is even de vraag in welke verhouding je dat gaat voeren. Sowieso heb ik dat even niet auf dem Schirm, hoeveel je van wat voert, maar misschien staat dat ergens verder terug in dit topic.
Zaterdag: rund????  Voor nu dus even die rundermis opmaken heb daar 9 pakjes a 500 gr nog van.

Zondag: Kip welke kip??
:animal_rooster:  ;D

Sla dus even vast wat ik danbij moet geven verder en of ik dat bij deze firma wel krijg.
Ik heb nu dus dat kipkarkas van die andere leverancier.

Welke groente ga ik bij geven, dat wat wij eten of bestel ik
Frostgemüse Menü 1 ca. 5x200g

frisches Gemüse fein gewolft und schockgefrostet
Möhren, Spinat, Rote Beete, Äpfel
Groente zou ik altijd zelf maken, daar betaal je je blauw aan bij de internetleveranciers! Zonde van je geld!
1 keer in de week een ei

Verder nog wat erbij???
Ik lees zoveel over extra vitamines toevoegen maar heb toch begrepen dat dat niet nodig is?

Nou het begin van mijn menu.
2 x een ei mag ook. Vitamines toevoegen hoeft niet als je hond ook vis lust. Het Duitse barfen gaat heel anders dan het Nederlandse, wij (NL) voeren dmv veel variatie (4-5 diersoorten) alles wat een dier nodig heeft, zonder olietjes en Flocken en vitaminen dat soort dingen. Duitsers geven hun hond één keer per week een kalkoennek voor de calcium en halen verder alles uit een potje - want we doen wel net of we lekker natuurlijk voeren, maar ondertussen vertrouwen we de natuur voor geen meter en gaan we toch liever zelf weer dokteren aan het eten van onze honden... ::) (Enigszins gechargeerd natuurlijk, maar die indruk krijg ik altijd.)

TH heeft momenteel ook gesneden Rinderniere - da's ook altijd een goeie toevoeging. Helaas zijn het geen bionieren, maar die heb ik ook alleen nog maar bij Futterfleisch Sachsen gevonden, en die heeft ze ook nog maar zelden. Bij mijn scharrelleverancier in Dresden kan ik scharrelnieren van rund, schaap en paard krijgen, maar ook niet altijd. Waar woon je eigenlijk?

Ik ga even je eerste post doorlezen nu, om te voorkomen dat ik domme vragen stel als: wat voor hond heb je, hoeveel weegt ie, dat soort dingen... ;D
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op ma 21 jan 2013, 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Mowgli schreef: Hoi Gerda,

Alle begin is moeilijk. Ik denk dat het het makkelijkst is om te kijken welke producten je bij Das Tierhotel wilt bestellen en aan de hand daarvan een weekmenu te maken m.b.v. de barfrekenhulp die je hier vindt: http://www.barfplaats.nl/handleiding-to ... -rekenhulp
Dit menuutje in het forum plaatsen met je eventuele vragen, dan komen vanzelf de eventuele opmerkingen / voorstellen om het menu te verbeteren.

Een andere goede leverancier (is wel wat duurder, maar echt top qualiteit en het meeste vlees niet tot prut gemalen maar in stukjes gesneden) is trouwens Barfer's Wellfood in Berlijn: http://www.barfers-wellfood.de/
Ooooo, die hebben Ziegenrippchen! Waar is me creditcard!!!!
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: Even nog...ben ik nu nog steeds aan het kvv geven of noem je dit al Barf??
Dit is gemalen barf :biggrin2:. Nah, barf is hier op bp dat je zelf de maaltijd van je hond samenstelt, dus zelf bepaalt hoeveel vlees, bot en orgaan je in de bak stopt. Dat je dus ook weet welke kwaliteit vlees etc. je voert, omdat je dat met je eigen ogen hebt gezien. Bij gemalen producten weet je dat natuurlijk niet, dan moet je nog steeds afgaan op de mooie blauwe ogen van de producent. Maar kvv is wat je geeft ook niet, omdat je dus geen kant-en-klaar pakketje ontdooit waar bot, vlees en orgaan al in de juiste verhouding in zitten.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

gerdadamen schreef: Menu voor een Duitse Herder, reu, 7 kilo.
Hoeveelheid: 6.5% van 7 kilo = 455 gram per dag / 3185 gram per week
Rauw vleesbot 50% :  228 gr.
Groentes 10% :  46 gr.
Orgaanvlees 15% :  68 gr.
Spiervlees 25% :  114 gr.
Volgens mij mag de groente wel iets minder en het orgaan iets omhoog, als daar al pens in is meegerekend. Voer je 20% orgaan, dan daarvan de helft pens voeren en de andere helft verdelen over de andere orgaansoorten die je wilt geven (hart, lever, nier, long (weinig voedingswaarde), tong, hersenen...)

In principe kun je van TH dan een halve 500 gram-rol vleesbot geven (nogmaals, momenteel is er niet veel, alleen wild, maar er zou deze week ook konijn moeten binnenkomen, en kalkoen/ laat ook nooit zo lang op zich wachten) en een kwart 500-gram-rol spiervlees, per dag. Je orgaanvlees is even afhankelijk van hoe je dat wilt voeren. Doe je zoals ik (iedere dag een andere soort, dus 1 x per week hart, nier of lever, twee keer per week pens en twee keer per week groente), dan voer je iedere week ca. 640 gram (uitgaande van 20%) orgaan, waarvan 10 % pens = 320 gram per week en 160 gram per keer, en 10% ander orgaan, oftewel 320 gram gedeel door 1 x hart, 1 x nier en 1 x lever, oftewel iedere keer zo'n 100 gram. De overige dagen voer je dan de groente bij het bot en het spiervlees.

Volg je 't nog? Ik volg mezelf namelijk niet altijd! :D
Joy krijgt nu 500 gram per dag wat ik nu moeilijk vind is te bepalen hoeveel en wat ik moet voeren. Elke dag van alles wat ze dagelijks nodig heeft  werkt in de praktijk niet.
Is niet zo lastig hoor. Je moet gewoon eerst even bepalen hoe je wilt voeren: iedere dag bot en spiervlees, aangevuld met iedere dag een andere orgaansoort of groente (wat ik doe), of iedere dag bot, de ene dag aangevuld met orgaan van het een of ander, de andere dag met spiervlees (alleen orgaan of alleen bot zou ik niet doen, het eerste levert vaak te dunne ontlasting op, het andere te harde)? Ga gewoon uit van de weekhoeveelheid die je voert (3500 gram), verdeel die over de percentages bot, vlees, orgaan en groente die je wilt voeren, en kijk dan hoe je de verpakkingen van TH (of een andere aanbieder) het beste kunt verdelen over die hoeveelheden.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

:D nee ik ga je post even twee keer doorlöezen, moet het even in het koppie zetten. hihihihi.

Dus ik zou verdeelt over de 4 maaltijden die Joy heeft dus 2 keer bot en 2 keer wat anders kunnen geven? Dan krijgt ze per dag mooi twee soorten binnen. is dus beter.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Ik weet niet of ik die pezen nou zo'n "Anreicherung" vind... Zoveel voedingsstoffen bevatten die volgens mij niet? Platte Knochen zijn neem ik aan dingen als ribben en schouderblad, maar hoe bevleesd zijn die geweest voordat ze tot pasta zijn gemalen? Heb je die mix al in huis? Hoe ziet die eruit? Het klinkt alsof je die beter niet op zichzelf staand kunt voeren, dan krijg je keutels waarmee je een olifant kunt doodschieten. Vergelijk: het calciumgehalte van die pasta is 10.000mg/100g :o, dat van een kippennekje 1,3mg/100g! Een moordwapen, die pasta, als dat calciumgehalte geen typefout is!

Ik heb nog niets besteld Anne, dus als jij een beter voorstel hebt graag. Ik heb puur gekeken naar het aanbos en dacht o puppy veel calcium wellicht beter.

Joy is een duitse herder pup van 9 weken nu en weegt om en de bij 7 kilo.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

Oke opnieuw
maandag:
Rindfleisch mit Knorpel gewolft 250 gram en pfedeinnerei 250 gram
Rindfleisch mit reinem Rinderknorpel, gewolft mit 6mm-Lochscheibe, 2x500g im Kunstdarm, gefrostet
Kehlköpfe (mit eventuellen Futtermittelresten) wurden mit verarbeitet.

Dinsdag:
Dinsdag: pens 250 gram en dan 250 gram rund zoals hierboven.

woensdag:
Pferdeinnereien gemischt gewolft 250gr en 250 gr kipkarkas

donderdag:
Donderdag: Zalm zal ik dan gewoon 500 gram doen of 250 en dan nog iets anders erbij?

Lachs-Häckerle 500g
Einzelfuttermittel

Denk anne dat er bot in zit bevat 13 mg calcium per 100gr staat erbij.

vrijdag:
Hasenhack 500g verdeelt over de dag.

bevat geen organen wel kan er een kogeltje in zitten  :o

zaterdag:
kipkarakas 250 gram en 250 gram spiervlees

zondag
rundermix 500 gram plus een ei.

groente wil ik gewoon dagelijks een beetje geven van wat wij eten.

nou als je je hoofd er nog eens over wil breken
super dat je me helpt , ik vind het nog best een geknutsel.
Laatst gewijzigd door gerdadamen op ma 21 jan 2013, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
gerdadamen
2-sterren
2-sterren

mmm mis ik geloof ik nog spiervlees? En welke kan ik dan voeren.

Plaats reactie