Drachtige teef, alsmaar honger.....

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Drachtige teef, alsmaar honger.....

pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lizzy schreef: Koolhydraten is trouwens omdat drachtige en zogende teven een verhoogde behoefte hebben aan glucose.
Maar honden maken toch ook glucose aan uit vetten? Het kost wat meer moeite, maar het gaat toch ook?
Ik begrijp wel dat het nuttig is om aan het eind van de dracht en tijdens de lactatie koolhydraten bij te voeren, gewoon om het haar wat gemakkelijker te maken, maar is dat in het begin van de dracht al nodig?
Ik zou dan net het omgekeerde denken. Als je dan koolhydraten voert zal ze sneller dik worden van de rest van haar eten omdat ze meer gemakkelijk toegankelijke energie heeft. Je zou haar dus meer kunnen voeren (voldaner gevoel) van haar vlees zonder dat ze dikker wordt dan als je koolhydraten toevoegt.
Anderzijds zit de kans er in dat ze glucosepieken krijgt in het bloed (afhankelijk van welke koolhydraat, in welke hoeveelheid en hoe verspreid over de dag) en net meer honger krijgt, ondanks dat ze niet meer voedsel nodig heeft op dit moment.

Ik kan wel volgen dat wanneer de teef hoogdrachtig is, nog moeilijk erg veel kan eten, maar wel veel pups moet voeden, het nuttig is haar glucosespiegel wat te ondersteunen. Maar in dit stadium zou ik (met mijn wetenschappelijke achtergrond natuurlijk, zonder ervaring met honden), net denken dat het beter is voor haar honger om haar lichaam zijn energie uit eiwitten en vetten te laten halen.
Ik denk maar mee he.... Ik denk dat je het verder allemaal veel beter weet dan ik. ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

pearlsofpassion schreef: Maar honden maken toch ook glucose aan uit vetten? Het kost wat meer moeite, maar het gaat toch ook?
Ik begrijp wel dat het nuttig is om aan het eind van de dracht en tijdens de lactatie koolhydraten bij te voeren, gewoon om het haar wat gemakkelijker te maken, maar is dat in het begin van de dracht al nodig?
Ik zou dan net het omgekeerde denken. Als je dan koolhydraten voert zal ze sneller dik worden van de rest van haar eten omdat ze meer gemakkelijk toegankelijke energie heeft. Je zou haar dus meer kunnen voeren (voldaner gevoel) van haar vlees zonder dat ze dikker wordt dan als je koolhydraten toevoegt.
Anderzijds zit de kans er in dat ze glucosepieken krijgt in het bloed (afhankelijk van welke koolhydraat, in welke hoeveelheid en hoe verspreid over de dag) en net meer honger krijgt, ondanks dat ze niet meer voedsel nodig heeft op dit moment.

Ik kan wel volgen dat wanneer de teef hoogdrachtig is, nog moeilijk erg veel kan eten, maar wel veel pups moet voeden, het nuttig is haar glucosespiegel wat te ondersteunen. Maar in dit stadium zou ik (met mijn wetenschappelijke achtergrond natuurlijk, zonder ervaring met honden), net denken dat het beter is voor haar honger om haar lichaam zijn energie uit eiwitten en vetten te laten halen.
Ik denk maar mee he.... Ik denk dat je het verder allemaal veel beter weet dan ik. ;)
Ik dacht uit eiwit en vet. Maar dat kost inderdaad teveel moeite voor een teef die drachtig is/bevallen is. En dat is niet aan het begin van de dracht maar aan het eind van de dracht, dus bij een week of 6 a 7. En Biscuit gaat over 2,5 a 3 weken al bevallen.

Ik baseer mijn 'mening' op het boek van Ian Billinghurst, Grow Your Pups with Bones (hoewel hij niet zo heel stellig is dat middelgrote/grote BARF gevoerde honden ook koolhydraat nodig hebben, adviseert hij toch 20% van het totale dieet aan koolhydraat), op JdBL (zij adviseert ook havervlokken om de melkgift te bevorderen), Nutrient Requirements of Dogs (een deel van het artikel kun je op internet lezen, via google: http://books.google.nl/books?id=aqeCwxb ... hy&f=false) en artikelen als deze: http://jn.nutrition.org/content/111/4/678.full.pdf
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

(Overigens moet je het zo zien: Biscuit krijgt sinds gisteren 25 gram havervlokken, geweekt in geitenmelk, daar 3/4 banaantje bij en een gedroogde vijg. In de komende groentenmix ga ik iets meer zoete aardappel verwerken. Het is dus niet zo dat ik haar nu ineens een bulk koolhydraat voer :)).
Hanny
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hanny »

Lizzy,  ik heb net heel haastig de aanbevelingen van JdBL door gekeken. Nu ben ik te druk om dat grondig te lezen.
Zij adviseert altijd granen toe te voegen en dat wordt niet gedaan en nu wel aan dragende teven? Ik blijf dat ingewikkeld vinden.
Geen granen bij vlees maar apart. Eventueel geweekt in melk is voor haar een noodzaak.
Een andere keer zal ik alles toch nog eens goed doorlezen en wie weet toch granen toevoegen, maar dan altijd en niet alleen tijdens de dracht.
Zo veel zielen, zo veel gedachten. Ik zal er een ander keertje eens voor gaan zitten en alles doorlezen.
Heel vroeger voerde ik rijst, brood, havermout met vlees en/of pens, zonnebloem olie, gistocal en soms een eitje en wat groente  De dames leken goed gezond.
Nu wonen hier andere dames en die barfen en lijken ook goed gezond. Krijgen geen toegevoegde koolhydraten, wel groentenmix.
Heb jij nog een duidelijke uitleg? Als je net als ik druk bent, het kan wachten. Komt wel een keertje.

Hanny
bosliefje
4-sterren
4-sterren

Bericht door bosliefje »

Wat ik altijd hoorde, ook van mijn hondenfokkende dierenarts: pas met 7 weken extra gaan voeren, dan net voor de dracht uitkomen op 150% en dat heb ik ook steeds zo gedaan. Een dikke teef heeft dikke puppen en bevalt moeilijker ook door haar eigen dikte. Bevallen is steeds achterom likken en krom zitten en als je buik ook nog eens vet is wordt dat extra moeilijk.
Inderdaad had ze voor de bevalling vaak honger. Na de bevalling was ze dan wel mooi op gewicht en kreeg ze erg veel eten, in week 3 tot 400% of meer.
Het gewicht van 1 pup is net zo veel als zijn vruchtwater en placenta samen, dus weegt de pup bij jou ras 400 gram gemiddeld dan mag ze per pup dus 8oo gram aankomen. 10 puppen? 8 kilo!

Ik zie foto's op fora van erg dikke buiken en dan komt later het troste verhaal hoe zwaar de puppen wel niet waren en dan heb ik zo'n medelijden met het moedertje!
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lizzy schreef: Ik dacht uit eiwit en vet. Maar dat kost inderdaad teveel moeite voor een teef die drachtig is/bevallen is. En dat is niet aan het begin van de dracht maar aan het eind van de dracht, dus bij een week of 6 a 7. En Biscuit gaat over 2,5 a 3 weken al bevallen.

Ik baseer mijn 'mening' op het boek van Ian Billinghurst, Grow Your Pups with Bones (hoewel hij niet zo heel stellig is dat middelgrote/grote BARF gevoerde honden ook koolhydraat nodig hebben, adviseert hij toch 20% van het totale dieet aan koolhydraat), op JdBL (zij adviseert ook havervlokken om de melkgift te bevorderen), Nutrient Requirements of Dogs (een deel van het artikel kun je op internet lezen, via google: http://books.google.nl/books?id=aqeCwxb ... hy&f=false) en artikelen als deze: http://jn.nutrition.org/content/111/4/678.full.pdf
Oh, zit ze al zo ver in haar dracht?
Dat wist ik niet. Ik dacht dat honden veel langer droegen.
Ok, dan is het wel logisch dat je wat koolhydraten bij wil voeren.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Sneu, zo'n honger :-\ Ik denk dat ik een middenweg zou proberen te zoeken tussen enerzijds tegemoet komen aan dat hongergevoel. Dat vanuit 2 ervaringen waarbij de fokkers zich strak hielden aan een voedingsschema en bij de bevalling de hongerige teefjes een waanzinnig groot nest bleken te hebben. dat wekte bij mij beide keren de indruk dat ze het stomweg nodig had gehad... Maar té veel eten is natuurlijk niet verstandig, ook niet voor de bevalling, dus vandaar het schipperen tussen richtlijn en het advies van Biscuit zelf.
Als richtlijn gebruik ik de volgende: Vanaf week 5 na de dekking de hoeveelheid voeding vergroten (niet perse in omvang, maar wel in voedingswaarde) want de pups groeien het meest gedurende de laatste 4 wkn van de dracht. Omstreeks de 35e dag na de dekking gaat de hoeveelheid voer per week met 15% omhoog. Tegen de tijd dat de pups geboren worden eten ze dus ca. 60% meer dan gebruikelijk. Om die reden wordt op zeker moment een 3e maaltijd toegevoegd en als ze het anders niet meer op krijgt (m.n. de laatste week) krijgt ze meerdere kleinere porties verdeeld over de dag.
En dan maar hopen dat je maatje zich ondanks groei en hormoontjes wil houden aan hetgeen we verstandig vinden qua hoeveelheid en voeding ::) Dus vooral ook lekker genieten van haar goede eetlust!

edit: woorden vergeten
Laatst gewijzigd door Parelridder op vr 25 jan 2013, 08:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bosliefje schreef: Wat ik altijd hoorde, ook van mijn hondenfokkende dierenarts: pas met 7 weken extra gaan voeren, dan net voor de dracht uitkomen op 150% en dat heb ik ook steeds zo gedaan. Een dikke teef heeft dikke puppen en bevalt moeilijker ook door haar eigen dikte. Bevallen is steeds achterom likken en krom zitten en als je buik ook nog eens vet is wordt dat extra moeilijk.
Inderdaad had ze voor de bevalling vaak honger. Na de bevalling was ze dan wel mooi op gewicht en kreeg ze erg veel eten, in week 3 tot 400% of meer.
Het gewicht van 1 pup is net zo veel als zijn vruchtwater en placenta samen, dus weegt de pup bij jou ras 400 gram gemiddeld dan mag ze per pup dus 8oo gram aankomen. 10 puppen? 8 kilo!

Ik zie foto's op fora van erg dikke buiken en dan komt later het troste verhaal hoe zwaar de puppen wel niet waren en dan heb ik zo'n medelijden met het moedertje!
Te dik is inderdaad ook zeker niet goed. Dat maakt de bevalling alleen maar moeilijk. Als ik 150% mag voeren, kom ik toch uit op zo'n 1350 gram per dag. Daar zit ik nu nog niet aan hoor. Ze is nu 6 weken drachtig (plus 1 dag :biggrin2:) en ze eet nu 1000 gram a 1100 gram. Als ik haar 1100 gram geef, dan lijkt ze redelijk tevreden (ze zou liefst nog een keer 500 gram eten hoor). Dus ik ga op week 7 naar 1200 gram en dan op week 8 naar 1300 gram en dan net voor de bevalling een paar dagen de helft hiervan (zodat ze niet met een volle pens ligt te bevallen). Dit even de theorie natuurlijk :-X. Mijn moeder was hier gisteren een dagje bij me. Ze heeft nul verstand van honden. Maar ze is zeer gevoelig en ziet heel snel of iemand (mens of dier) een goed gewicht heeft. En ze is daar heel eerlijk in. Ze vond Biscuit er prachtig uit zien, helemaal op het juiste gewicht. Zeker niet te dik maar ook zeker niet te mager.

Ik ga mijn best doen, om haar op goed gewicht door deze periode heen te loodsen!

Nou is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt trouwens. Wordt een pup serieus groter als je de teef meer/teveel voert? Ik heb een beetje moeite om dat daadwerkelijk te geloven. Als je kijkt naar mensenbaby's, ik ken zat moeders die 25 kg zijn aangekomen tijdens de zwangerschap, zich tonnetje rond hebben gevreten en een kind van 6 pond werpen. Ik ken ook magere kleine vrouwtjes die zich keurig hielden qua eten en een 9 ponder wierpen. Is dat bij honden serieus zo anders?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hanny schreef: Lizzy, ik heb net heel haastig de aanbevelingen van JdBL door gekeken. Nu ben ik te druk om dat grondig te lezen.
Zij adviseert altijd granen toe te voegen en dat wordt niet gedaan en nu wel aan dragende teven? Ik blijf dat ingewikkeld vinden.
Geen granen bij vlees maar apart. Eventueel geweekt in melk is voor haar een noodzaak.
Een andere keer zal ik alles toch nog eens goed doorlezen en wie weet toch granen toevoegen, maar dan altijd en niet alleen tijdens de dracht.
Zo veel zielen, zo veel gedachten. Ik zal er een ander keertje eens voor gaan zitten en alles doorlezen.
Heel vroeger voerde ik rijst, brood, havermout met vlees en/of pens, zonnebloem olie, gistocal en soms een eitje en wat groente De dames leken goed gezond.
Nu wonen hier andere dames en die barfen en lijken ook goed gezond. Krijgen geen toegevoegde koolhydraten, wel groentenmix.
Heb jij nog een duidelijke uitleg? Als je net als ik druk bent, het kan wachten. Komt wel een keertje.

Hanny
In de artikelen die ik erbij heb gedaan, hier ergens boven (links) kun je lezen dat teven kennelijk een verhoogde behoefte aan koolhydraat hebben. Het heeft te maken, volgens mij, met het progesteron niveau in het bloed, de opname uit vet/eiwit en de omzetting in de lever (dat allemaal net wat lastiger gaat tijdens de dracht en na de geboorte). Je loopt dan het risico dat de teef een tekort aan glucose krijgt. De resultaten daarvan zijn vooral hier te lezen: http://jn.nutrition.org/content/111/4/678.full.pdf.

Ik voer inderdaad in de ochtend koolhydraten, zonder vlees. Dus havervlokken geweekt in geitenmelk. En gisteren daar een geprakt banaantje bij en wat gedroogde vijgen. Vandaag krijgt ze geen banaan maar een gekookt biologisch aardappeltje in schil. En morgen kijk ik wel even, misschien wat quinoa ofzo. Hoe dan ook, ik voer (ongeveer) 10% a 15% koolhydraat (en dat is dus de havervlok, de aardappel, de banaan en dergelijke en dan nog wat koolhydraatrijke groenten door de groentenmix zoals pompoen, wortel, bataat).

Ik zeg niet dat je dat moet doen. Ik vond het verhaal zelf logisch klinken en daarom heb ik ervoor gekozen om het wel te doen. En JdBL adviseert inderdaad het hele leven door granen. Ik vind dat persoonlijk niks en ik denk dat we inmiddels genoeg wetenschappelijk bewijs hebben dat dit ook nergens voor nodig is. Maar ja, de dracht zijn daarop toch een uitzondering te vormen. Jij hebt het al die keren zonder gedaan, wat maar weer bewijst dat Ian Billinghurst waarschijnlijk gelijk heeft, dat BARF gevoerde honden veel minder behoefte hebben aan koolhydraat tijdens de dracht. In groenten zit natuurlijk ook iets koolhydraat. En misschien is dit voor jouw honden gewoon genoeg! En misschien voor de mijne ook, alleen zullen we dat niet weten, omdat ik wel gekozen heb om wat koolhydraat te voeren.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Lizzy schreef:
Nou is mijn nieuwsgierigheid wel gewekt trouwens. Wordt een pup serieus groter als je de teef meer/teveel voert? Ik heb een beetje moeite om dat daadwerkelijk te geloven. Als je kijkt naar mensenbaby's, ik ken zat moeders die 25 kg zijn aangekomen tijdens de zwangerschap, zich tonnetje rond hebben gevreten en een kind van 6 pond werpen. Ik ken ook magere kleine vrouwtjes die zich keurig hielden qua eten en een 9 ponder wierpen. Is dat bij honden serieus zo anders?
Ik heb daar geen wetenschappelijk antwoord op maar ik geloof daar niet in. Wat ik belangrijk vind is dat de moederhond niet te dik is omdat de bevalling dan moeizamer gaat. Te mager is ook niet goed hoor. Maar er zit verschil in een speklaagje en moddervet.

En ja Roos vrat ook alles wat los en vast zat. Ook poep maar dat vond ik minder erg omdat ze op eigen terrein loopt en dus alleen poep van vers etende honden at. Ik kon het toch niet tegenhouden. De laatste weken van de dracht hield het trouwens op.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Erna schreef: Ik heb daar geen wetenschappelijk antwoord op maar ik geloof daar niet in. Wat ik belangrijk vind is dat de moederhond niet te dik is omdat de bevalling dan moeizamer gaat. Te mager is ook niet goed hoor. Maar er zit verschil in een speklaagje en moddervet.

En ja Roos vrat ook alles wat los en vast zat. Ook poep maar dat vond ik minder erg omdat ze op eigen terrein loopt en dus alleen poep van vers etende honden at. Ik kon het toch niet tegenhouden. De laatste weken van de dracht hield het trouwens op.
Wat ben je toch een schat he, om ondanks alles dat er nu in jullie huis gaande is toch nog te reageren op mijn vragen :-*

Ik wil haar ook niet te dik. Echt niet. En ik ga ook mijn stinkende best doen om haar niet te dik en niet te mager richting de bevalling te loodsen. Maar ja, de hele dag klappende honger (waarbij ze dus gewoon de rust niet kan vinden en de hele Godgandse dag staat te zeuren om voer) lijkt me ook echt niet goed voor haar en daarom ben ik toch maar wat meer gaan voeren, ondanks dat ze nog maar 6 weken drachtig is :-\. Het punt is ook, Biscuit eet normaal ergens tussen de 800 en 1000 gram per dag (voordat ze drachtig was dus). Ik ben daarom nu 900 gram gaan voeren. Maar ja, het is toch ook koud en ze gaat iedere dag mee naar het bos voor 1,5 uur. Ze verbrand dus ook behoorlijk wat....

Aha, dus Roos at ook poep :-\. Nou ja, ik zou dat dus in jouw geval ook minder erg vinden. Ten eerste zijn dat jouw eigen honden, je weet dat ze goed gezond zijn. Ten tweede weet je wanneer ze ontwormt zijn. En ten derde (niet geheel onbelangrijk) eet ze gerecyclede KVV. Toch minder vervelend dan smerige ontplofte Bonzo drollen :-X

Ik kan dat dus ook niet goed geloven, dat een pup groter wordt wanneer moeders meer voer krijgt. Het klinkt me niet logisch maar misschien zitten we er totaal naast en is er een goede reden om dat wel aan te nemen, ik ben heel benieuwd!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

De hoeveelheid voeding heeft volgens mij wel enige invloed op het formaat van de pups. Zo waren de bijzonder grote nesten waarbij de moederhonden veel meer honger hadden dan de richtlijnen volgens welke ze gevoed werden 'voor schreef'. De pups zijn voldragen en waren klein. Ik ken andere nestjes waarbij 1 of 2 pups werden geboren, eveneens voldragen, die relatief zwaar waren.
Daarnaast wordt vaak gezegd dat bij een erg groot nest de pups wat eerder geboren kunnen worden (het vol=vol principe?) en van nestjes met slechts 1-2 pups is bekend dat de kans groter is dat ze te lang blijven zitten, waardoor ze dan te groot worden om via de natuurlijke weg geboren te worden.
Als ik die 2 combineer - de invloed van ruimte op de duur van de dracht en de invloed van voeding op het formaat van de pup - dan is het overmatig voeden, er vanuitgaande dat ook de pups daarvan wat zwaarder worden, óók van invloed op de duur van de dracht bij een groot nest. Maar ik denk dat je dan wel echt bijzonder veel moet voeren hoor, niet een béétje meer dan nodig was. Verhoudingsgewijze als het voeden t.b.v. een nest, waarbij er uiteindelijk slechts 2 pups blijken te zijn.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik heb de wijsheid mee gekregen 'moeder natuur kiest altijd voor het jonge leven' en daar geloof ik wel in. Een teefje die sober gevoerd wordt krijgt echt niet minder of kleinere pups - zij zal zelf interen en al het mogelijke aan de pups geven, een teefje die overvoert wordt krijgt echt geen mega pups. Ik heb het dan wel over hoeveelheden, niet over voedingsstoffen.
Als ik hier naar de merries kijk die allemaal gelijk worden behandeld dan zal de een in verhouding altijd een groot veulen werpen, de ander geeft altijd een kleintje, de een wordt zelf graatmager hoeveel je er ook in stopt, de ander blijft mooi op gewicht.
Gezond verstand gebruiken, goed naar haar behoeften luisteren. Ik denk dat als je nu heel streng zou zijn om haar maar knap en strak in het vel te houden, dat alleen maar stress oplevert voor mams, en ik denk dat dat veel slechter is voor de pups dan een iets vollere/ dikkere mama.
Maar het is allemaal vreselijk lastig en spannend zo'n eerste keer, voor iedereen zal dat zo zijn denk ik!
Sietie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sietie »

hier ook een drachtige hongerlap, tenminste ze is gedekt ze krijgt van mij nu al wat meer voer, ik vind het namelijk wel prettig dat moeders een klein beetje reserve heeft (niet moddervet natuurlijk) ik ga op mijn gevoel af, en voer naar wat de teef vraagt... vorige nestje wilde de teef slecht eten, (andere teef)alleen gedroogd spul de laatste paar weken... Werd op het eind behoorlijk schraal, zoniet de pups, grote zware pups, pups nemen altijd, of de moeder nu genoeg krijgt of niet...En ik heb liever dat de teef er toch aangenaam uit blijft zien vlak voor het eind en na de bevalling. Vaak eten teven hier de laatste paar weken juist veel minder omdat ze vol zitten en de pups het eten er weer uitschoppen... :)
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Jantina schreef: Ik heb de wijsheid mee gekregen 'moeder natuur kiest altijd voor het jonge leven'
Dat zei mijn dierenarts ook. Ik geloof daar ook wel in, maar ik denk niet dat het om het even is hoe de moeder gevoed wordt voor wat betreft de ontwikkeling van haar kinderen.

Plaats reactie