Maar honden maken toch ook glucose aan uit vetten? Het kost wat meer moeite, maar het gaat toch ook?Lizzy schreef: Koolhydraten is trouwens omdat drachtige en zogende teven een verhoogde behoefte hebben aan glucose.
Ik begrijp wel dat het nuttig is om aan het eind van de dracht en tijdens de lactatie koolhydraten bij te voeren, gewoon om het haar wat gemakkelijker te maken, maar is dat in het begin van de dracht al nodig?
Ik zou dan net het omgekeerde denken. Als je dan koolhydraten voert zal ze sneller dik worden van de rest van haar eten omdat ze meer gemakkelijk toegankelijke energie heeft. Je zou haar dus meer kunnen voeren (voldaner gevoel) van haar vlees zonder dat ze dikker wordt dan als je koolhydraten toevoegt.
Anderzijds zit de kans er in dat ze glucosepieken krijgt in het bloed (afhankelijk van welke koolhydraat, in welke hoeveelheid en hoe verspreid over de dag) en net meer honger krijgt, ondanks dat ze niet meer voedsel nodig heeft op dit moment.
Ik kan wel volgen dat wanneer de teef hoogdrachtig is, nog moeilijk erg veel kan eten, maar wel veel pups moet voeden, het nuttig is haar glucosespiegel wat te ondersteunen. Maar in dit stadium zou ik (met mijn wetenschappelijke achtergrond natuurlijk, zonder ervaring met honden), net denken dat het beter is voor haar honger om haar lichaam zijn energie uit eiwitten en vetten te laten halen.
Ik denk maar mee he.... Ik denk dat je het verder allemaal veel beter weet dan ik.