Hoewel.... bij schapen zie je nog wel dat als ze niet voldoende calcium binnen krijgen het gewoon aan het skelet van moeder wordt ontrokken en naar het vruchtje gaat... Ik weet niet of dat bij andere dieren ook zo is maar het lichaam/ de natuur is tot veel in staat, daar geloof ik sterk in!
Drachtige teef, alsmaar honger.....
Moderator: Lizzy
Re: Drachtige teef, alsmaar honger.....
Daarom zet ik er ook bij, qua hoeveelheid, niet qua voedingsstoffen.
Wat er niet in komt kan ook niet naar de pups!
Hoewel.... bij schapen zie je nog wel dat als ze niet voldoende calcium binnen krijgen het gewoon aan het skelet van moeder wordt ontrokken en naar het vruchtje gaat... Ik weet niet of dat bij andere dieren ook zo is maar het lichaam/ de natuur is tot veel in staat, daar geloof ik sterk in!
Maar waar geloof je dan wel in, als je de teef te weinig geeft, onttrekken de pups het aan mams. Als je de teef teveel geeft (qua hoeveelheid) worden de puppen dik/groot/vet? Waarom ken ik dan vrouwen die 25 kg aankomen (door veel te veel te eten) en 6 ponders geven en vrouwen die 8 kg aankomen en 9 ponders geven?Parelridder schreef: Dat zei mijn dierenarts ook. Ik geloof daar ook wel in, maar ik denk niet dat het om het even is hoe de moeder gevoed wordt voor wat betreft de ontwikkeling van haar kinderen.
Over voeding tijdens de dracht heeft iedereen weer een "iets" andere mening. Duidelijk is wel, dat vanaf 6 weken, wanneer de pups snel gaan groeien, het eten opgevoerd moet worden. Of dat met meer vlees + groente + extra koolhydraten gebeurd, maakt voor de pups niet uit. Ik heb smalle slanke honden, die in verhouding grote puppies krijgen, tussen de 300 en 400 gram. Probeer Biscuit wel in conditie te houden, iedere dag een wandeling maken, een goede conditie is voor de a.s. moeder heel belangrijk. Bij een klein nest zijn de puppies meestal groter, dat heeft niets te maken met de hoeveelheid voer, ik heb ook grote nesten gehad met zware puppies. Er wordt altijd een gemiddelde berekend. Soms is een teef dik en komen er niet zoveel puppies, want er is heel veel vruchtwater.
mijn teefje Streep is nu bijna 4 weken, de eerste tekenen van de dracht heb ik gezien!
mijn teefje Streep is nu bijna 4 weken, de eerste tekenen van de dracht heb ik gezien!
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik heb geen 'overtuiging' wat dit betreft, als in de betekenis van 'de waarheid', ik denk gewoon hardop mee..Lizzy schreef: Maar waar geloof je dan wel in, als je de teef te weinig geeft, onttrekken de pups het aan mams. Als je de teef teveel geeft (qua hoeveelheid) worden de puppen dik/groot/vet? Waarom ken ik dan vrouwen die 25 kg aankomen (door veel te veel te eten) en 6 ponders geven en vrouwen die 8 kg aankomen en 9 ponders geven?
Mijn ervaring t.a.v. teefjes die weinig aten tijdens de dracht of in verhouding tot het aantal pups, danwel juist veel aten in verhouding tot de grootte van het nest heb ik gedeeld en die ervaring doet me vermoeden dat er wel invloed is. Maar nee, ik kan me er niets bij voor stellen dat - vertaald naar mensen - dit het verschil maakt tussen een 6 of 9 ponder, uitgaande van een voldoende & gezond gevoedde moeder (baby's in ontwikkelingslanden bijv. is een ander verhaal).
Of juist de moeders/baby's in overontwikkelde landen... Kijk maar eens wat een invloed roken, alcoholgebruik en stress door een drukke baan voor invloed heeft op het geboortegewicht van westerse babies. Ik denk dat er zoooo gruwelijk veel mee speelt!
Ik wil ook niet betweterig doen hoor, het is echt serieus een vraag, omdat ik het vooral niet begrijp, hoe het werkt. Maar goed, feit blijft dat ik denk dat een te dikke teef echt moeizamer bevalt. En ik zal mijn best blijven doen om haar niet te dik te laten worden. En ze gaat nog iedere dag mee naar het bos, waar we zo'n 1,5 uur wandelen.
- **Marjolijn**
- 5-sterren

- Contacteer:
Klopt Lizzy.Lizzy schreef: Maar waar geloof je dan wel in, als je de teef te weinig geeft, onttrekken de pups het aan mams. Als je de teef teveel geeft (qua hoeveelheid) worden de puppen dik/groot/vet? Waarom ken ik dan vrouwen die 25 kg aankomen (door veel te veel te eten) en 6 ponders geven en vrouwen die 8 kg aankomen en 9 ponders geven?
Als ik mijn eigen zwangerschappen nam. In het begin bij beide 2x maal in het ziekenhuis gelegen ivm 24/7 over geven, hield echt niks binnen. In die periode werden de baby's uiteraard extra onder controle gehouden en wat bleek, ik had grote kinderen! Toen al. Later toch flink aangekomen en 2x een bijna 9 ponder gegeven.
Ik denk zeker dat de vruchtjes dat wat ze nodig hebben ontrekken aan mams, maar ooit is het '' op'. uiteraard komt het bij honden over het algemeen niet zo ver.
Ik denk ook niet dat dikke honden dikke pups zullen geven. Er zijn zoveel meer factoren van buitenaf die mee spelen in de ontwikkeling van de pups.
Wat moeders nodig heeft daar hebben heel veel mensen heel veel meningen over. Als we van iedereen wat meenemen in ons eigen plan dan gaat dat helemaal goedkomen.
Voorop staat bij ons allemaal dat we het aller aller beste voor onze toekomste moedertjes hebben!
Ik denk, dat je niet alles moet willen begrijpen. Niet alles is wetenschappelijk te verklaren. Op het gebied van de menselijke puppies is er bijvoorbeeld interessante materie te lezen van Jaap van der Wal. Van oorsprong arts/anatoom-embryoloog. Een zeer geleerd man, die in zijn werk ook bepaalde vraagstukken niet helder kreeg, waar het hoe en waarom van uit bleef en verder ging kijken. Bere interessant, vind ik.Lizzy schreef: Ik wil ook niet betweterig doen hoor, het is echt serieus een vraag, omdat ik het vooral niet begrijp, hoe het werkt. Maar goed, feit blijft dat ik denk dat een te dikke teef echt moeizamer bevalt. En ik zal mijn best blijven doen om haar niet te dik te laten worden. En ze gaat nog iedere dag mee naar het bos, waar we zo'n 1,5 uur wandelen.
We kunnen zorgen, het beste met ze voor hebben. Maar we hebben niet alles in de hand.
Veel zal ook aan de moederhond zelf liggen. De ene moeder zorgt goed voor haar pups als die nog in de baarmoeder zitten, de ander houdt ook nog een beetje voor zichzelf.
Onze Melon is een mooi voorbeeld, die hadden we wel 4 kilo per dag kunnen voeren en nog was ze niet dik geworden. Die gaf al haar voedingsstoffen aan haar puppies. Toen die klaar was met bevallen was ze graatmager en vel over been.
Roos daarentegen heeft goed voor zichzelf gezorgd en heeft nog steeds een speklaagje. De hoeveelheid eten die beide dames kregen zal redelijk overeenkomen. De gewichten van de pups liepen bij de nesten natuurlijk ook uiteen maar dat is eigenlijk ook niet te vergelijken. Roos is een kleinere hond dan Melon en de gewichten van haar pups zijn ook zoals ik het altijd gewend ben. Die van Mel waren uitzonderlijk groot voor onze doen.
Onze Melon is een mooi voorbeeld, die hadden we wel 4 kilo per dag kunnen voeren en nog was ze niet dik geworden. Die gaf al haar voedingsstoffen aan haar puppies. Toen die klaar was met bevallen was ze graatmager en vel over been.
Roos daarentegen heeft goed voor zichzelf gezorgd en heeft nog steeds een speklaagje. De hoeveelheid eten die beide dames kregen zal redelijk overeenkomen. De gewichten van de pups liepen bij de nesten natuurlijk ook uiteen maar dat is eigenlijk ook niet te vergelijken. Roos is een kleinere hond dan Melon en de gewichten van haar pups zijn ook zoals ik het altijd gewend ben. Die van Mel waren uitzonderlijk groot voor onze doen.
Alles onder controle hier. Tis net een militair basiskamp.Lizzy schreef: Wat ben je toch een schat he, om ondanks alles dat er nu in jullie huis gaande is toch nog te reageren op mijn vragen
Ze doen het hier vrijwel allemaal tijdens een bepaalde periode in de dracht. Ik kan het niet voorkomen en ga me er ook niet meer druk over maken. Maar idd, de situatie ligt hier anders. Ze eten geen poep van vreemde honden omdat het er simpelweg niet ligt.Aha, dus Roos at ook poep. Nou ja, ik zou dat dus in jouw geval ook minder erg vinden. Ten eerste zijn dat jouw eigen honden, je weet dat ze goed gezond zijn. Ten tweede weet je wanneer ze ontwormt zijn. En ten derde (niet geheel onbelangrijk) eet ze gerecyclede KVV. Toch minder vervelend dan smerige ontplofte Bonzo drollen
![]()
Het stopt overigens vanzelf hoor. Roos heeft het zeker anderhalve week voor de bevalling niet meer gedaan en Dikkie Dik ook al een tijdje niet.
[/quote]
Ik gaf haar zoveel als ze wilde totdat ze dik wordt.
Misschien is het één van de fabeltjes, dat een te dikke moeder te dikke kinderen werpt?
Ik ben tenminste koortsachtig aan het zoeken om die stelling te onderbouwen, maar tot nu toe zonder succes! Ik meen dat ik het gelezen heb, maar ik kan het (nog) niet terug vinden.
Maar waarom moeten aanstaande mensenmoeders op het eten letten als ze tijdens de zwangerschap te zwaar dreigen te worden?
Ik ben tenminste koortsachtig aan het zoeken om die stelling te onderbouwen, maar tot nu toe zonder succes! Ik meen dat ik het gelezen heb, maar ik kan het (nog) niet terug vinden.
Maar waarom moeten aanstaande mensenmoeders op het eten letten als ze tijdens de zwangerschap te zwaar dreigen te worden?
Ik krijg het idee dat te dikke mensen vooral dik worden van slechte dingen, suikers en vetten.Bosliefje schreef: Misschien is het één van de fabeltjes, dat een te dikke moeder te dikke kinderen werpt?
En niet nu zoals bij een hond van de normale gezonde dingen zeg maar...
Als je tijdens je zwangerschap heel veel chocolade eet, kan ik me voorstellen dat dat geen invloed heeft op een baby'tje, want daar heeft het niks aan.
Wat vind ik zojuist?
"Vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap, krijgen vaker baby's met een hoog geboortegewicht.
Ook hebben deze baby's meer risico op overgewicht als zij ouder worden.
Dit blijkt uit promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit eerder onderzoek was al bekend dat een hoog geboortegewicht de kans op overgewicht verhoogt. In dit promotieonderzoek werd gekeken naar de redenen dat baby's zwaarder geboren worden.
De conditie en het gedrag van de moeder tijdens de zwangerschap blijkt van invloed op het geboortegewicht. Ook vrouwen met diabetes en vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap krijgen gemiddeld zwaardere baby's. "
"Vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap, krijgen vaker baby's met een hoog geboortegewicht.
Dit blijkt uit promotieonderzoek aan de Rijksuniversiteit Groningen. Uit eerder onderzoek was al bekend dat een hoog geboortegewicht de kans op overgewicht verhoogt. In dit promotieonderzoek werd gekeken naar de redenen dat baby's zwaarder geboren worden.
De conditie en het gedrag van de moeder tijdens de zwangerschap blijkt van invloed op het geboortegewicht. Ook vrouwen met diabetes en vrouwen die meer dan 14 kilo aankomen tijdens de zwangerschap krijgen gemiddeld zwaardere baby's. "
Beetje gekke ingewikkelde zin. Want ja, als je nu een baby met een hoog geboorte gewicht krijgt, dan kom je natuurlijk al veel aan...Bosliefje schreef: Wat vind ik zojuist?
Dus wat is er dan eerder, de kip of het ei...