Groeipijn

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Groeipijn

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Shifare schreef: Jullie mogen alles vinden wat jullie willen.
Groeien kost veel energie. In puppybrokken zit vaker in verhouding minder calcium maar meer energie. Zodat ze niet meer hoeven eten en teveel calcium binnen krijgen.

Ik weet niet of jullie honden hebben gehad met groeipijn. Zoals ik al zei heb ik 1.5 maand 20% vleesbot 20%groente 10% hart lever nier 20% spiervlees en 30% pens gevoerd.
Ze knapte niet op en bleef pijn houden.
Nu na 10 dagen 50% dagelijkse hoeveelheid barf en 5 dagen 3/4 van wat ze moet krijgen gaat het steeds beter.

Op school heb ik bij biologie altijd geleerd dat in de groei fase zowel energie als bouwstoffen nodig zijn. Als het excess aan energie weggenomen wordt vermageren ze dus niet omdat de bouwstoffen nog wel aanwezig zijn. Alleen het groeiprocess wordt geremd waardoor het lichaam tijd heeft om de 'wolkjes' in het bot aan te pakken en langzaam te groeien. Zodat de pijn weg gaat.

Ik bemoei me niet meer met deze discussie en vertrouw dat Erwin weet wat hij doet en op wat ik zien kan,namelijk dat ze het beter doet.
Hier gaat het om! Dat het effect heeft.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Annemarie Rijnveld schreef: Hier gaat het om! Dat het effect heeft.
precies!  ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Teveel calorieen kan wel degelijk voor groeipijn zorgen. En daarom wil je groei afremmen en daarom ga je minder calorieen voeren. En ja, Ca/F is ook belangrijk. Maar het verminderen van kcal ook.
CooperFlow
3-sterren
3-sterren

Bericht door CooperFlow »

Parelridder schreef: Ik denk niet dat een maag gewend blijkt aan wat dan ook door zo nu en dan eens enkele frutsels er van te krijgen. Het verbaast me wel dat je graag brok wilt blijven geven en in de toekomst kennelijk weer meer, terwijl je ervaart dat je hond het beter doet op vers/kvv. Ik ben ook wel nieuwsgierig of je dat met de tijd nog steeds wilt ;) Ik zou er zelf echt niet meer aan moeten denken, noch qua gezondheid, noch qua plezier voor de honden en mij.
Overigens vind ik wandelingetjes van een half uur voor een Dobermann van 7 mnd. wat kort. Zo lang er sprake is van groeipijn is lopen natuurlijk hels, want doet iedere stap pijn, maar als die pijn achter de rug is, dan is een gezonde dosis beweging alleen maar goed, mentaal en fysiek. Wandelingen van ca. 3 kwartier mogen geen probleem geven: kijk naar je hond. Hij mag niet aan het eind van de wandeling moe achter je aan sjokken, dan heb je te veel gedaan, maar wat hij op pot aan energie zal geventilerd worden in extra gekkigheid en da's veel belastender..
Hoi, ik snap wat je bedoelt. Maar ik wil inderdaad naar brokken in de ochtend en in de avond carnibest. Puur omdat ik heel graag de Kong Wobler snackball gebruik als ik naar mijn werk ga. Daar doe ik dan brokken in en dan zijn ze echt samen een tijd bezig om alles eruit te krijgen. Een gewone kong gevuld met kvv heb ik al geprobeerd maar vraag me niet waarom, maar daar krijgen de mannen oorlog om. En dat is niet de bedoeling als ik weg ben. :-)
Dus..... Als ik 's morgens kvv voer en een uur later krijgen ze de kong met brokken dan lijkt me dat niet goed omdat er minstens 8 uur tussen moet zitten. Vandaar mijn brokken verhaal.
Wat betreft het wandelen. Vergeet niet dat ik ook een Jack Russell heb van 10 maanden he..... Die zijn dus een half uur lang alleen maar aan het rennen. Vandaar dat ik het inkort naar een half uur ipv een uur. En moe is mijn Dober echt nooit. Ik heb hem nog nooit zien hijgen en al zou ik 3 uur lopen dan huppelt hij vrolijk verder. Bovendien ga ik wel 4 a 5 keer per dag een half uur he. Dus ze komen niks tekort. ;-)
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

1 voerbal.voor 2 honden? Dat zou ik.persoonlijk niet doen.
Maar als het werkt.
poespas
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door poespas »

Dat heb ik ook. Een Kong Wobbler voor twee honden. Een hond raakt hem niet aan, de ander speelt ermee en nummer een pakt vervolgens de koekjes die nummer twee rondstrooit. Ik doe er alleen iets in als ik zelf in het zicht ben.
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

Ah okay. Ik snap em.
CooperFlow
3-sterren
3-sterren

Bericht door CooperFlow »

Zo werkt dat bij mijn honden net zo. De Dober gooit dat ding alle kanten op en het meeste wat eruit valt is voor die kleine Jack Russell. Dat gaat heel goed. En als ik ze allebei een gewone kong gevuld met vlees geef pakt die Dober steeds de kong van die kleine af.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Doranto schreef: Ik ga voornamelijk uit van jarenlang informatie verzamelen (zo'n 26 jaar nu) uit interesse. Het bijwonen van symposia, lezen van talrijke naslagwerken en boeken van onderzoekers op dat gebied enz.
Overigens zie ik enkel een opleiding als dierarts niet als een pre. Hoe velen zijn er niet die brokken adviseren? Degenen die zich in de voeding van honden hebben verdiept, zijn er (helaas) niet zoveel.
Dan nog lekker veel blijven lezen er kan duidelijk nog wat "kennis" bij  :biggrin2:
Ik zal een steekwoord geven, periost.
En nu de goede boeken en info opzoeken.
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

Hey die weet ik! Hebben we het steeds over op school. Botvlies toch ^^?Zeer gevoelig!
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Lizzy schreef: Teveel calorieen kan wel degelijk voor groeipijn zorgen. En daarom wil je groei afremmen en daarom ga je minder calorieen voeren. En ja, Ca/F is ook belangrijk. Maar het verminderen van kcal ook.
Natuurlijk kan dat... maar dan voer je toch simpel weg veel te veel?
Shifare schreef: Nu na 10 dagen 50% dagelijkse hoeveelheid barf en 5 dagen 3/4 van wat ze moet krijgen gaat het steeds beter.
Dit begrijp ik dus niet. 25-50% minder voeren???
Als ik mijn honden in hun puppentijd 25-50% minder was gaan voeren, dan waren ze om gevallen.
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

Berna schreef: Natuurlijk kan dat... maar dan voer je toch simpel weg veel te veel?
Naja dus niet. Een hond kan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid krijgen en dat kan dan alsnog teveel zijn.
Als ik mijn honden in hun puppentijd 25-50% minder was gaan voeren, dan waren ze om gevallen.
Nou ik kan je verzekeren, Echo is nog niet omgevallen. Ze rent,speelt en maakt lol.

Ik weet niet of ik het goed uitleg,fido verbeter me als ik het fout heb, maar er zijn honden met een Gen wat gevoelig reageert op calorieën.
Ik weet niet hoe maar ik denk dat door dat gen calorieën anders benut worden en ze daardoor van een normale dagelijkse hoeveelheid groeipijn kan krijgen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Berna schreef: Natuurlijk kan dat... maar dan voer je toch simpel weg veel te veel?
Nee, dat hoeft dus niet persee.

Weet je, het blijft zo'n lastig onderwerp, groeipijn. We weten er eigenlijk nog steeds niet genoeg van om te zeggen "dit zijn de oorzaken en dit moet je er aan doen". Dat komt omdat vermoedelijk een deel in de genen ligt, een deel in wat er met de pup in de baarmoeder gebeurd, wat er met de pup tijdens het zogen gebeurd en wat er met de pup tijdens het afspenen en bij de nieuwe eigenaar gebeurd.

En geloof me, 45% vleesbot (50% vlees en 50% bot) van kleine dieren is perfect voor een perfecte Ca/F balans. En toch wordt er aangeraden minder bot te gaan voeren. Dat is net zo logisch of onlogisch als zeggen dat je minder kcal gaat voeren, terwijl je de perfecte hoeveelheid voert. Maar de ervaring leert dat kcal restrictie + minder vleesbot voeren (tijdelijk) helpt om de verschijnselen van groeipijn tegen te gaan. Hiermee pak je sowieso de oorzaak niet aan, maar is dat je "medicijn".
Juul
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Juul »

DAt heb ik ook. Ik vind het moeilijk hoor. Ik heb Epke nu ongeveer 3 weken op een groeipijn dieet gehad met meer groente en pens en orgaan, en minder bot en vlees. Hij mankt inmiddels niet meer, maar het is echt een gratenpakhuis in mijn ogen. Dus ik ben weer aan het opschroeven met vlees en lichtjes met bot en aan het minderen met groente.
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Shifare schreef: Naja dus niet. Een hond kan de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid krijgen en dat kan dan alsnog teveel zijn.
Nou ik kan je verzekeren, Echo is nog niet omgevallen. Ze rent,speelt en maakt lol.

Ik weet niet of ik het goed uitleg,fido verbeter me als ik het fout heb, maar er zijn honden met een Gen wat gevoelig reageert op calorieën.
Ik weet niet hoe maar ik denk dat door dat gen calorieën anders benut worden en ze daardoor van een normale dagelijkse hoeveelheid groeipijn kan krijgen.
Lizzy schreef: Nee, dat hoeft dus niet persee.

Weet je, het blijft zo'n lastig onderwerp, groeipijn. We weten er eigenlijk nog steeds niet genoeg van om te zeggen "dit zijn de oorzaken en dit moet je er aan doen". Dat komt omdat vermoedelijk een deel in de genen ligt, een deel in wat er met de pup in de baarmoeder gebeurd, wat er met de pup tijdens het zogen gebeurd en wat er met de pup tijdens het afspenen en bij de nieuwe eigenaar gebeurd.

En geloof me, 45% vleesbot (50% vlees en 50% bot) van kleine dieren is perfect voor een perfecte Ca/F balans. En toch wordt er aangeraden minder bot te gaan voeren. Dat is net zo logisch of onlogisch als zeggen dat je minder kcal gaat voeren, terwijl je de perfecte hoeveelheid voert. Maar de ervaring leert dat kcal restrictie + minder vleesbot voeren (tijdelijk) helpt om de verschijnselen van groeipijn tegen te gaan. Hiermee pak je sowieso de oorzaak niet aan, maar is dat je "medicijn".
Ja Shifare een dier maar ook een mens kan een methylering op een gen hebben waardoor je aanleg heb voor bepaalde dingen. Zo kan je een methylering hebben wat een ander niet heeft om op schaarste te leven. Deze personen en dieren kunnen met minder voedsel overleven dan het gemiddelde. Zo'n methylering begint vaak in de baarmoeder en ook wel eens in de baarmoeder van eerdere generaties (oma).
Groeipijn kan worden veroorzaakt doordat het bot harder groeit dan het periost het kan bijbenen. Periost is zeer gevoelig en dat geeft pijn. Bij een hond die deze vorm van groeipijn heeft én de aanleg heeft meegekregen om op schaarste te functioneren moet de kcal gereduceerd worden.
Dit geld dus niet voor ieder mens of dier die groeipijn heeft.
Het bovenstaande is simpel uitgelegd, het gaat over epigenetica en dat is best ingewikkeld.

Plaats reactie