De hulp is heeft afgehaakt na 20 kilo .
Ja, ik kreeg onverwacht bezoek (gelukkig ook wel hondenmensen, maar brokvoerders) en dan kwam het vriendje van mijn oudste nog binnen, er werd gegriezeld!
Het geeft inderdaad veel voldoening als je de zakjes zo ziet liggen en de hondjes met smaak ziet eten!
Ik vind dit erg knap hoor zou het je niet na doen.
Hulp zouden ze hier zeker ook niet geven want ze willen niet eens het voer aan onze hond geven.
Maar zo te lezen heb je er veel voldoening van.
Zeker als ze straks heerlijk aan het smullen zijn.
Knuffels Belleke
[quote="Annemarie Rijnveld"]
ff harde groenten door de molen gooien na de runderkop, dan komen de slierten er meestal ook uit.
[/quote]
Bedankt voor de tip! Zal het volgende keer uittesten!
Ik moet er niet aan denken om 80 kilo in een keer te maken
Hier ook hun eigen kvv-tje,, maar ik maak pakjes van bleesbot, spiervlees en orgaan. Ook omdat de een wel mag eten wat de ander niet mag eten wegens allergie.
Zo kan ik toch dagelijks hun eigen maaltijd samenstellen.
Bovendien maal ik de ene keer paardenspiervlees, de keer erop neem ik hert enz. Bot hetzelfde.
Maar het blijft veel werk, en ook het schoonmaken van de bakken en kommen + kenwood is ook tijdrovend.
Jammer dat de hulp is afgehaakt
Ik heb ook een ruim 60 kilo in een keer gemaakt, man wat was dat een klus
Het malen gaat snel bij mij, maar dan het inpakken en daarna het schoonmaken.
En vooral het schoonmaken van alle bakken waar alles in heeft gezeten, dat vind ik echt een rotklus.
Ik heb er daarna wel weer plezier van want het is gewoon elke dag 2 bakjes eruit halen, bakjes leegkieperen in hun bak en daarna gaan de bakjes in de vaatwasser voor de volgende ronde, geen vieze stinkende zakjes meer en geen verspillende zakjes meer
[quote="nova"]
Ik moet er niet aan denken om 80 kilo in een keer te maken
Hier ook hun eigen kvv-tje,, maar ik maak pakjes van bleesbot, spiervlees en orgaan. Ook omdat de een wel mag eten wat de ander niet mag eten wegens allergie.
Zo kan ik toch dagelijks hun eigen maaltijd samenstellen.
Bovendien maal ik de ene keer paardenspiervlees, de keer erop neem ik hert enz. Bot hetzelfde.
Maar het blijft veel werk, en ook het schoonmaken van de bakken en kommen + kenwood is ook tijdrovend.
[/quote]
Ik moet ook niet aan 80 kg. denken. 7,5kg kvv maken per keer is toch echt mijn max, daar kan Mowgli anderhalve maand van eten. Voorbereiden, malen en schoonmaken is niet het ergste, het portioneren wel. Ik moet alles namelijk in porties van 40gr verpakken, dan ben ik in totaal echt wel een uur of 5 zoet.
het snelste is, als ik het alleen doe:
-tafel en aanrecht vol met van alles, gegroepeerd in organ, vleesbot en spiervlees
-2 grote wijde emmers
-afwegen per groep, snijden/hakken en in emmer 1
-malen en het gemalen in emmer 2 leegkieperen
-1 kilo groentenprut door de sapcentrifuge, bij emmer 2 kappen, mengen en in zakjes per kilo
eens ik het systeem goed doorhad kon ik 20 kilo per uur verwerken, mits goed genoeg ontdooid.
Voordeel is nu wel: "mama, dit vlees stinkt niet zoals die rollen, nu kan ik de honden ook eten geven"
nadeel van karkasjes hakken met een bijltje is dat de hele keuken onder de spetters hing. Gelukkig heb ik witte kasten en is het goed zichtbaar, helpt met controleren of alles goed schoon is
[quote="M.P"]
oei , horen de mijn daar ook bij? , mag je eerlijk op antwoorden hoor , alle kritiek is wenselijk..
[/quote]
Neen maar ik nam bij u de 2 kilo rollen en die zijn voor de kinderen te onhandig om te verdelen. Nu is het gewoon een liter-zakje uitschudden, voor hen veel makkelijker dan een rol open knippen.
Dit zelf gemalen is wel nog iets grover.
Andere kant van de medaille is dat ik nu echt snap dat een naar mijn smaak echt goede kvv niet goedkoop kan zijn, goed en niet te vet spiervlees kost nu eenmaal wat het kost. En het is een enorm werk om het te verwerken, of je moet "fabrieks" toestellen ehbben, maar daar hoort ook weer een prijskaartje aan dus...
Prijs-kwaliteit vind ik die van jou nog altijd top!
Ik hoop alleen nu nog meer afwisseling te kunnen geven en toch nog wat geld te besparen ;-)
Hier ook een eigen kvv maker. Ook hier niet tevreden over de kvv's alhoewel ik mothers pride nog nooit gehad heb. Maar ook ik deel de gedachte dat als ik zie wat goed (spier)vlees(bot) kost dan kan het nooit veel soeps zijn wat in de discounters gaat. Tenzij men het misschien met tonnen inkoopt.
Ik zweer bij mijn Kenwood maler en lintzaag. Ik maal, vriendlief weegt af. Ik heb hem nu op pad gestuurd naar de Sligro voor de bakjes die Bandit gebruikt, dan hoeven we niet meer af te wegen maar gewoon vol gooien dat zou dan precies 1 maaltijd moeten zijn.
Ik hoef gelukkig maar voor 1 hond te malen, nou ja en voor Teddy omdat ik die niet met vleesbot vertrouw. Meestal malen we tussen de 20-25kg wat goed is voor circa 1 maand - 5 weken.
[quote="Boutje"]
Neen maar ik nam bij u de 2 kilo rollen en die zijn voor de kinderen te onhandig om te verdelen. Nu is het gewoon een liter-zakje uitschudden, voor hen veel makkelijker dan een rol open knippen.
Dit zelf gemalen is wel nog iets grover.
Andere kant van de medaille is dat ik nu echt snap dat een naar mijn smaak echt goede kvv niet goedkoop kan zijn, goed en niet te vet spiervlees kost nu eenmaal wat het kost. En het is een enorm werk om het te verwerken, of je moet "fabrieks" toestellen ehbben, maar daar hoort ook weer een prijskaartje aan dus...
Prijs-kwaliteit vind ik die van jou nog altijd top!
Ik hoop alleen nu nog meer afwisseling te kunnen geven en toch nog wat geld te besparen ;-)
[/quote]
fijn om te horen dat mijn kvv goed zit...
het probleem wat je had met de diaree heeft met de kwaliteit te maken...
ik hoop dat je er op uitspaart want centjes kan iedereen gebruiken..
veel geluk met het zelf malen en hopelijk niet te veel stukken...
heb je al eens een kilo prijs gemaakt van wat je maal?
Ik zou volgens dat ik op voorhand uitgerekend had op 2,6 per kilo komen.
Uiteindelijk bleken sommige dingen niet voorradig en vervangen door iets anders (bulkverpakkingen kippenruggen ipv karkassen per kilo) en kon ik groenten bijna gratis krijgen via buren en schoonouders en kwam ik uit op 2,2 per kilo.
De kenwood kon ik tweedehands kopen met extra grove maalschijf er bij.
Tja, toen ik MP alleen voerde kregen ze diarhee als ik eens iets anders gaf. MP voor de helft en de rest andere kvv/barf ging dan weer prima.
En nu is de ontlasting gewoon perfect, had ik vroeger soms te wit bij barfen dan is dat nu weg. Geen idee waardoor, de groenten misschien?
Als je de huidige samenstelling wil zien: ik heb er een topic over in barf vragen. Maar dan is niet alles door elkaar, maar wisselend per 10 of 20 kilo.
En ook de groentenmixen zijn verschillend, mijn dochter vond het leuk om eens een rood-oranje mix te maken, een groene, een paarse (rode kool en bietjes), een van-alles-en nog wat dus variatie genoeg en tot nu toe lusten ze alles!
Geur was ik nog over aan het denken, ik heb de pens apart gehouden, da's moeilijker te malen vind ik en ik doe nu gewoon 1 keer per week/2 weken een maaltijd pens op een dag dat er niet getraind wordt. De andere organen zitten er wel doorheen want anders eten ze het niet.
Ik ben benieuwd of ik op termijn nog verandering zie!
[quote="Cindy de Wolf"]
Hierbij mijn schema, eerste is vleesbot, 2e is spiervlees, dit geeft een gemiddelde prijs van € 2,50pkg incl verpakkingsmateriaal.