per hoeveel verpakken?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: per hoeveel verpakken?

anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Bericht door anneliesdj »

pearlsofpassion schreef: Iedereen doet natuurlijk waar hij zich het beste bij voelt en wat voor hem het beste werkt.
Maar dat is voor kleine porties natuurlijk ondoenbaar. Ook voor grote porties lijkt het me persoonlijk onhandig dat je dan steeds die hele blok uit de vriezer moet halen, want kipkarkas vb gaat hier per 10kg, spier vaak per 5kg (hoe hou je die vriezer dan nog geordend? ), maar zoals gezegd: iedereen doet hij wat hij zelf het handigste vind.
Ik vraag me juist af hoe je het geordend houd met allemaal kleine zakjes :P

Ik haal het blok eruit en zet de zaag erop, is zo gebeurd en ging in elk geval makkelijker dan een hakmes. Alles eerst ontdooien is gesmeer en kost je een hoop zakjes iedere keer.
Maar ik ben nog maar net begonnen, wie weet bedenk ik me nog ;)
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Het topic van Nadia toont hoe je de zakjes geordend kan houden. Maar er zijn ook mensen die met kratten of supermarktzakken werken die je er dan eenvoudig uit kan tillen. Anderen gebruiken een kast wat dat ordent eenvoudig.
En ik houdt dus bovenin in 4 dozen de zakjes die ik op dat moment gebruik en de rest onderin.  Er zitten een aantal porties in een zak en ik hergebruik al mijn zipzakken. Ik 'verbruik' dus geen zakjes.

Hoe verpak jij die blok vlees dan?  Daar heb je toch ook verpakkingsmateriaal voor nodig dat je niet kan hergebruiken?
Met mijn kleine eters moet ik het vlees vrij lang goed kunnen bewaren, maar ook als ik maar voor een paar maand zou hebben liggen, zou ik dat liever hebben.  Er gaan toch al heel snel voedingsstoffen verloren als het slecht verpakt is...

Dat een zaag eenvoudiger is dan een hakmes, dat is wel duidelijk.  :biggrin2: Maar niet iedereen heeft die luxe  :P en bij mij zou er dan alsnog een hakmes aan te pas moeten komen, want het lukt nooit om er precies de juiste portie af te krijgen en het komt hier al op 10gr aan als je maar 100-160gr per portie hebt (voor 3 katten samen).  Bovendien heb ik liefst zo groot mogelijke stukken om mee te werken.  Dus houdt ik het spier in grote lappen en zaag liever niet door alle lagen heen waardoor je kleinere stukjes krijgt.  Of toch als je maar een cm dikke snee moet hebben zoals bij mij.  Bij een grote hond kan ik volgen dat dat anders is en je niet al te veel grote lappen verliest omdat je er veel in 1 keer afzaagt.
Als ik elke keer mijn stuk zou afzagen, zou 10kg vleesbot er zo'n 60 keer uitgehaald moeten worden voor ik aan de laatste portie zit...  ::)
Nochtans heb ik ook al overwogen of een snijmachine niet eenvoudiger zou zijn om te portioneren.  Maar dan nog zou ik dat in 1 keer doen, dan per portie invriezen en in zipzakken bewaren.

Pas op, als dit voor jou het beste werkt, moet je het vooral zo blijven doen hoor!
Ik doe ook wel zaken anders dan de meeste mensen en heb toen ik begon ook zaken gedaan zoals niemand anders ze deed. Als het goed werkt, nemen anderen het misschien wel over. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 20 feb 2013, 08:53, 1 keer totaal gewijzigd.
johanna25

Bericht door johanna25 »

Martine-Tom schreef: Met 3 per dag is het toch een aardig bedragje  ;)
Vorige week 1000 vacuumzakken gekocht, gaat een  kilo gemalen vlees in, maar wel 150,- euro
ik moet wel zeggen, top zakken,, lekker stevig, stapeld lekker weg, maar tis wel geld.
Waarschijnlijk doe ik er ook jaren mee...
Die hervulbare ziplock zakken geprobeerd, maar met het vullen van de ganzen gehakt komt er altijd wat in het sluitrailtje, en dan wil het zakje niet lekker meer dicht, en rommelen en pielen heb ik een hekel aan.
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Bericht door anneliesdj »

Ik bewaar die pakken gewoon in de doos of zak waar ze in komen.
Ik voer op het moment 1800 gram per dag dus dan is een pak van 10 kilo zo op.
En ik houd ook van grote stukken, als je maar kleine portie's voert is het idd niet handig om te zagen en houd je geen grote lappen over.

Per portie verpakken lijkt me wel handiger in gebruik, maar niet als ik dat zo moet doen.
Want zo'n brok moet je vaak helemaal ontdooien voor je er wat mee kunt, dan opnieuw invriezen kost je ook veel voedingsstoffen. En ontdooid smeert het.

Plaats reactie