Hope gaat weer beter, wat te voeren?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Hope niet lekker.

Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

gelukkig weer wat beter!
misschien dat je wat langer moet doorgaan met Puur Oor
omdat anders er toch nog iets blijft sluimeren binnenin dat dan weer de kop gaat opsteken :-\

hopelijk is hij er snel helemaal vanaf O0
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Binno schreef: gelukkig weer wat beter!
misschien dat je wat langer moet doorgaan met Puur Oor
omdat anders er toch nog iets blijft sluimeren binnenin dat dan weer de kop gaat opsteken :-\

hopelijk is hij er snel helemaal vanaf O0
Ga ik doen, dank je!
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Hope is weer niet lekker.
Of althans, dat denk ik.

Hij eet goed, drinkt goed, gaat graag mee wandelen en is dan ook prima actief. Overdag pakt hij af en toe zijn speeltje en komt dan gezellig een spelletje doen.

Hij kijkt echter nogal zielig. Hij laat zijn oren hangen, zijn ogen staan vaak gewoon echt triest. Zijn staart hangt stil omlaag tussen zijn poten. Je ziet hem nauwelijks meer kwispelen of vrolijk kijken. Soms staat hij zomaar een kwartier een beetje verloren voor zich uit te staren in de huiskamer. Als je hem roept dan kijkt hij je aan maar komt niet of met tegenzin.
En hij rekt zich de hele dag uit. Echt opvallend vaker als anders.

Wat zal ik nu doen? In de tweede week van maart gaan wij op vakantie naar Hoenderloo en wilde ik met hem naar Tannetje.
Ik weet niet echt goed wat ik ermee moet. Als ik naar mijn eigen dierenarts ga zegt hij hoogstwaarschijnlijk dat hij er prima uit ziet en gewoon oud word. Hij is 8. En hij ziet er ook prima uit. Maar hij oogt gewoon niet happy. Niet leuk!
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Vertrouw op je eigen gevoel.
Als het mijn hond was dan ging ik eerst naar mijn eigen da. Levert dat niks op, dan ging ik verder kijken.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

als hij niet echt ziek is of wordt en dit wat hij nu heeft niet echt erger wordt, zou ik persoonlijk wachten totdat je naar Tannetje kan.

is er misschien in huis iets gebeurd? (je hoeft hier geen antwoord op te geven, maar meer om even over na te denken) Zitten jij en de rest van de fam lekker in hun vel? etc.

Reus heeft ook dit soort periodes gehad, dat hij beetje sippig deed en niet echt te bereiken was. hij knapte dan altijd enorm op van de bloesems die de DA voor hem samenstelde.

Misschien kan je hem wat proberen te activeren/op te vrolijken met een zoek spelletje? of wat commando's oefenen? misschien een beetje balanstraining? (ik begin bij Reus door te krijgen dat dat hem echt goed helpt om wat lekkerder in zijn lijf te zitten, zeg maar.)

dat uitrekken, zou het kunnen dat hij misschien ergens in zijn rug een beetje een pijntje heeft of stijf is? uitrekken kan overigens ook een 'stress' dingetje zijn.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

nienk schreef: als hij niet echt ziek is of wordt en dit wat hij nu heeft niet echt erger wordt, zou ik persoonlijk wachten totdat je naar Tannetje kan.

is er misschien in huis iets gebeurd? (je hoeft hier geen antwoord op te geven, maar meer om even over na te denken) Zitten jij en de rest van de fam lekker in hun vel? etc.

Reus heeft ook dit soort periodes gehad, dat hij beetje sippig deed en niet echt te bereiken was. hij knapte dan altijd enorm op van de bloesems die de DA voor hem samenstelde.

Misschien kan je hem wat proberen te activeren/op te vrolijken met een zoek spelletje? of wat commando's oefenen? misschien een beetje balanstraining? (ik begin bij Reus door te krijgen dat dat hem echt goed helpt om wat lekkerder in zijn lijf te zitten, zeg maar.)

dat uitrekken, zou het kunnen dat hij misschien ergens in zijn rug een beetje een pijntje heeft of stijf is? uitrekken kan overigens ook een 'stress' dingetje zijn.
Dank je, ik denk dat ik het maar gewoon per dag bekijk dan. Hij is niet echt ziek of zo, gewoon niet helemaal zichzelf.
Dat uitrekken lijkt me meer een stress dingetje, maar dat is puur gevoel. Hij is in het bos namelijk zo gek dat ik me niet kan voorstellen dat hij last heeft, maar daar kan Tannetje misschien ook nog wel wat van zeggen?
Ik ga een beetje met hem oefenen inderdaad, dat vind hij ook gewoon leuk en hij doet niet minder zijn best als anders.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Hope schreef: Dank je, ik denk dat ik het maar gewoon per dag bekijk dan. Hij is niet echt ziek of zo, gewoon niet helemaal zichzelf.
Dat uitrekken lijkt me meer een stress dingetje, maar dat is puur gevoel. Hij is in het bos namelijk zo gek dat ik me niet kan voorstellen dat hij last heeft, maar daar kan Tannetje misschien ook nog wel wat van zeggen?
Ik ga een beetje met hem oefenen inderdaad, dat vind hij ook gewoon leuk en hij doet niet minder zijn best als anders.
dat lijkt me een goede dan. want of hij wordt er vrolijker van, of hij wordt er moe van, dan gaat ie slapen en is ie ook niet sip. Bij Reus was het altijd beetje lastig omdat ie in dat soort tijden ook snel door slaat de andere kant op, dat ie heen snel veel te druk werd en niet meer op kon letten.

succes en ik hoop dat Hope snel weer blij is!
*Remy*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Remy* »

Wanneer mijn honden zich vaker gaan rekken is er eigenlijk altijd iets met ze aan de hand. Bij mijn oude overleden reu speelde dan zijn rug op, mijn teef heeft dan trouwens ook last van haar rug, mijn jonge reu rekte veel toen hij een tijdje geleden last had van zijn elleboog. Ik zou Hope een paar dagen een pijnstiller geven en hem niet al te gekke dingen laten doen (springen ed) buiten; kijken of hij zich dan prettiger voelt. Zou hem trouwens ook door de dierenarts compleet laten onderzoeken op pijnlijke plekken (rug, heupjes, ellebbogen etc).
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

Hope schreef: En hij rekt zich de hele dag uit. Echt opvallend vaker als anders.
dat (opvallend vaak) uitrekken zag ik hier als ze buikpijn hadden
als hij eens een dagje niet goed oogt zou ik afwachten, maar als het regelmatig opnieuw is,
of je gaat je zorgen maken, dan zou ik 'm eens grondig laten onderzoeken
al is het voor je eigen gemoedsrust
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

nienk schreef: als hij niet echt ziek is of wordt en dit wat hij nu heeft niet echt erger wordt, zou ik persoonlijk wachten totdat je naar Tannetje kan.

is er misschien in huis iets gebeurd? (je hoeft hier geen antwoord op te geven, maar meer om even over na te denken)

....

Nu je dat zo zegt, Hope heeft een oorontsteking gehad aan beide kanten. Het behandelen daarvan was een Drama. Met een hoofdletter.
Hij rekt zich voornamelijk uit in de keuken, en als er mensen om hem heen zijn. Ook als ik hem een aai wil geven. Alleen door de voorpoten. Hij begint soms dan ook te likken en te gapen.
Toch stress? Zo lastig dit. Als hij pijn heeft moet daar wat aan gedaan worden uiteraard maar ja, zomaar een pijnstiller geeft misschien een allergische reactie en een dierenarts stress...

Ik bekijk het van dag tot dag en het wordt niet erger. Dat is mooi, want hopelijk kunnen we dan wachten op ons bezoek aan Tannetje.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Hope schreef: Nu je dat zo zegt, Hope heeft een oorontsteking gehad aan beide kanten. Het behandelen daarvan was een Drama. Met een hoofdletter.
Hij rekt zich voornamelijk uit in de keuken, en als er mensen om hem heen zijn. Ook als ik hem een aai wil geven. Alleen door de voorpoten. Hij begint soms dan ook te likken en te gapen.
Toch stress? Zo lastig dit. Als hij pijn heeft moet daar wat aan gedaan worden uiteraard maar ja, zomaar een pijnstiller geeft misschien een allergische reactie en een dierenarts stress...

Ik bekijk het van dag tot dag en het wordt niet erger. Dat is mooi, want hopelijk kunnen we dan wachten op ons bezoek aan Tannetje.
deed je het behandelen van zijn oren in de keuken?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

nienk schreef: deed je het behandelen van zijn oren in de keuken?
Ja, altijd daar.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

Hope schreef: Ja, altijd daar.
ok, nou dat lijkt dan wel wat te verklaren toch?

zaak om de keuken weer een gewone plek te maken, en Hope helpen in te zien dat hij er gewoon uit weg kan lopen als hij zich er niet helemaal happy voelt.

Bij Reus doe ik dat door niet direct aandacht te besteden aan zijn stress-gedrag, maar hem wel te laten zien dat hij er prima uit weg kan. door bijvoorbeeld mijn positie ten opzichte van hem te veranderen kan hij 'ineens' wel een situatie zelf op lossen. ik zeg dan dus niks tegen hem, kijk niet naar hem, maar alleen even ergens anders gaan staan.

Dus stel bijvoorbeeld Hope is in de keuken, omdat jij daar bent omdat je bijvoorbeeld de vaat staat te drogen. als Hope dan stress begint te vertonen, kan je heel rustig, gewoon alsof het heel normaal is, terwijl je af blijft drogen, even uit de keuken lopen. Hope komt dan hopelijk achter je aan, en kan zich ontspannen omdat hij uit de keuken is. dan loop jij weer terug en gaat verder waar je mee bezig bent. Misschien duurt het een paar keer voor dat ie het door heeft, maar dat is een kwestie van uit proberen. Bij Reus ging het bij situaties binnenshuis eigenlijk vanzelf, buiten was het iets lastiger, vooral omdat ik heel erg moest zoeken naar welke kant ik dan op moest lopen ten opzichte van hem. Timing is ook cruciaal, blijkt.

Soms beloon ik Reus dan heel even zachtjes met mijn stem, maar het is niet de bedoeling dat hij het voor mij en de beloning gaat doen, eigenlijk is het de bedoeling dat de ontspanning die de hond ervaart doordat hij uit de nare situatie is gelopen, de beloning wordt waardoor hij inziet dat hij dat gewoon zelf kan. ik zoek dus ook niet dergelijke situaties op om dit te trainen, het kan alleen maar als de situatie zich in de praktijk ineens voordoet.

Reus heeft bijvoorbeeld de gewoonte om ergens in het midden te gaan staan, terwijl hij zich daar helemaal niet relaxt voelt. als er mensen bij mij over de vloer zijn, of buiten met meerdere honden, geraakt ie altijd midden in de situatie. ik stap er dan dus even uit, dan kan hij dat ook. hij heeft dat inmiddels zo vaak ervaren dat hij er ook steeds minder vaak midden in beland, wat hem veel stress scheelt.

De onrust die Hope ervaart als er veel mensen om hem heen zijn kan je dus op dezelfde manier aanpakken. door zelf weg te lopen. desnoods dwars door het gezelschap, zodat de boel een beetje open gaat en Hope er makkelijker uit wandelt. Niet alleen omdat er dan in de praktische zin fysiek ruimte is om weg te lopen, maar dan is de groep ook even los van elkaar en dat kan helpen.

snap je een beetje wat ik bedoel?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ja zeker, dank je!
Ik ga er mee aan de slag, ben benieuwd of het helpt.

Het is altijd wel een onzekere hond geweest maar nu lijkt hij echt sip. Hopelijk vind hij snel zijn draai weer!
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

als stress en onzekerheid meespeelt, misschien kan je als ondersteuning eens
een DAP (ADAPTIL heet het tegenwoordig) feromonen-halsband en/of verdamper proberen?

Plaats reactie