Menu voor Duitse Dog, eerste poging.

Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Re: Menu voor Duitse Dog, eerste poging.

Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

hihi leuk he voor een dog een menu uitrekenen. Ik heb een reu van 6,5 jaar jong.
Ik voer ongeveer hetzelfde gewicht per dag, de orgaan voer ik in een keer met bijv 800 gr kale kipkarkas erbij.
Totaal een kilo dat bestaat uit 300 gr lever, 200 gr hart, 200 gr nier, 300 gr bestaat uit long/maag/testikel. Daarnaast voer ik 2 kg pens ipv 1kg.
Dit is ongeveer mijn verdeling
1750 gr    per week
vleesbot    45%        5,5 kg
spiervlees  25%          3 kg
orgaan        8%          1 kg
pens          17%        2 kg
rest            5%      0,6 kg
Het is goed kijken waar hij het goed op doet,
te harde of witte ontlasting is teveel bot, dunne ontlasting is bijv teveel orgaan/pens/paard in een keer dus volgende keer er meer bot bij voeren,
met de verdeling van diersoorten probeer ik erop te letten dat als ik pens en vlees van rund heb ik geen runderorgaan neem maar bijv van konijn.

Ik kom ook niet aan 15 diersoorten simpelweg omdat hij geen vis lust en door de gewichten en de grote die wij voeren het niet altijd haalbaar is.
(kwartel is te klein en exoten te duur) Ik voer wel konijnen koppen maar het liefst met de karkas eraan vast want de kopjes enkel zijn net iets groter dan een tennisbal en die kunnen ze ook in een keer doorslikken.
Dus bij het voeren erbij blijven en goed kijken wat hij ermee doet, kauwt hij dan is er niets aan de hand doet hij dit niet dan de volgende keer er eerst een klap met een hamer opgeven zodat het geen rond balletje meer is.
Groente reken ik ook niet mee, ik heb een rest van 600 gr per week in mijn menu zitten waar ik ei/jochert/boontjes/etc onder reken.

Veel plezier met puzzelen.
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Bericht door anneliesdj »

Ok, geit eruit gehaald, die is compleet. De rest verdeeld over 6 dagen en iets krap in orgaan omdat ik zalmkop, konijnkop ook meetel en in de konijnkarkassen zit vaak ook nog wat orgaan.

Maandag:1400 gram kalkoen, 350 gram runderlever
Dinsdag: 1000 gram lamspens, 750 gram haaskarkas
Woensdag: 500 gram konijnenkop, 750 gram rundvlees, 500 gram konijnkarkas
Donderdag: 1000 gram zalm (kop+lijf), 750 gram rundvlees
Vrijdag: 1000 gram kipkarkas, 750 gram runderhart
Zaterdag: 1750 gram geitkarkas
Zondag: 750 gram parelhoenkarkas, 500 gram rundvlees, 750 gram kipkarkas
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Dankje Arkay!
Leuk om het menu van anderen met zo'n grote hond te zien.
Op het moment voer ik zoveel mogelijk één soort per dag, gewoon om te zien hoe hij het erop doet en om te voorkomen dat hij kieskeurig wordt. Geen problemen met ontlasting, alleen als hij veel lamsrib heeft gehad is het kalkig, die voer ik dan ook samen met orgaan of vlees.
Maar hij had altijd veel te dunne ontlasting (met brok), misschien heeft hij daar aanleg voor ofzo, dat hij nu minder moeite heeft veel karkas ineens te eten.

Zalm lust hij héél graag, het is het enige wat hij redelijk rustig kan eten, die kop moet hij ook wel gewoon kraken.
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

[quote="anneliesdj"]
Ok, geit eruit gehaald, die is compleet. De rest verdeeld over 6 dagen en iets krap in orgaan omdat ik zalmkop, konijnkop ook meetel en in de konijnkarkassen zit vaak ook nog wat orgaan.

Maandag:1400 gram kalkoen, 350 gram runderlever
Dinsdag: 1000 gram lamspens, 750 gram haaskarkas
Woensdag: 500 gram konijnenkop, 750 gram rundvlees, 500 gram konijnkarkas
Donderdag: 1000 gram zalm (kop+lijf), 750 gram rundvlees
Vrijdag: 1000 gram kipkarkas, 750 gram runderhart
Zaterdag: 1750 gram geitkarkas
Zondag: 750 gram parelhoenkarkas, 500 gram rundvlees, 750 gram kipkarkas
[/quote]
De kalkoen is dat karkas of een hele met al het vlees eraan of filet?
De geitjes zijn dat de jonge complete geitjes ?
De karkassen die je geeft haas/kip/parelhoen zijn die kaal?
De orgaan zou je nog even goed naar moeten kijken want nu enkel lever en veel hart en klein beetje hersenen/ogen.
Ik zou proberen nog een ander diersoort erin te krijgen, want nu is je botwerk kipkk-parelhoenkk-geitkk-konijnkk-haaskk, ik mis iets van nekken/strotten bijv eend of paard.
Zo ook het spiervlees dat is nu geit/rund/kalkoen, daar zou bijv paard/hert bij mogen.
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Ik heb nu al zoveel diersoorten, strot ed hebben weinig voedingswaarde, tenminste, dat heb ik begrepen.
Nekken heb ik expres niet gebruikt omdat hij die ws in één keer opslokt.

De kalkoenen zijn heel, incl alle vlees en filets, de geitjes zijn de complete van spynxlover.
Kip en parelhoen is gewoon karkas, konijn zit nog veel vlees aan
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

Je hebt nu 7 soorten waarvan het aandeel gevogelte/rund hoog is, daar zou ik in proberen te schuiven. Wat orgaan van eend/konijn/lam, een deel van kipkk bijv lamsribben.
Kijk bijv bij degomeat wat er is te krijgen, let wel goed op want ze verkopen dragende delen als vlees bot.
Wat de nekken betreft is het uitproberen, eend en kalkoen zijn wat groter dat gaat hier goed, geitenek is echt botwerk.
Ik voer wel nek en strot omdat in een heel prooidier deze onderdelen ook zitten, het aandeel is niet zo groot maar toch.
Verder zou je als je wat langer barf voert eens een halve geitekop kunnen proberen daar hebben ook wat meer werk aan.

Het is zoeken naar waar hij het goed op doet en wat hij lekker vindt,
hier is vis en wild gevogelte niet geliefd hij heeft liever honger of hij laat het twee dagen liggen en gaat het pas eten als het wat "bestorven" is.
Je leert het vanzelf.
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

Hertennek misschien wat?
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Hertennek is van dragende botten toch?
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Kan ik beter strot of luchtpijp voeren? Waar zit meer vlees aan?
Arkay
4-sterren
4-sterren

Bericht door Arkay »

Het zijn twee verschillende dingen.
Strot vind ik vaak zachter en meer vlees eraan, een stukje luchtpijp doe ik soms bij mijn orgaanmengsel.

Gedroogde dingen tel ik mee in mij rest net als bijv boekmaag.
Hertennek is ook een optie.
Ik maak menu's voor een aantal weken en wissel dan de diersoorten af.
Dus heeft de ene periode er geit/paard/rund probeer ik de volgende keer hert/haas/eend erin te hebben.

Oja hoeveel lever had je gevraagd, ik heb in het begin geleerd max 50 gr per 10 kg hond. Dus 70 kg hond is max 350 gr lever per week.
Daarom zit ik op 300 gr want er zit in konijn/haas/geit soms nog wel een stukje.
Laatst gewijzigd door Arkay op ma 04 mar 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Ik vind de afwisseling in vleesbot prima, 2 botsoorten is het minimum en je hebt er 5. Het percentage kip is volgens mij zo'n 15%, dat vind ik niet te hoog.
Kippen of eendennekken zou ik trouwens niet doen met een DD, dat is slikwerk, niks geen knagen. ::) Onze kat van 5kg probeert ze zelfs al in een keer door te slikken.  :-X  (die worden nu dus platgeslagen)
Herten (en geiten) nekken kunnen heel zacht zijn maar ook knetterhard, daar moet je dus wel mee oppassen.
Strotten bevatten trouwens veel glucosamine.

Wel ben ik het ermee eens dat je orgaan erg eenzijdig is.
Een max hoeveelheid lever afhankelijk van gewicht vind ik wel een beetje raar, als een hond bijvoorbeeld 4% eet verbruikt hij meer, dus ook meer van wat hij uit lever haalt.
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Glucosamine is goed voor...? De gewrichten?

Ik ga in elk geval nog nier erbij halen en als het met de bestelling mee kan, ook strotten of iets dergelijks.
Strot is ook orgaan of is het meer vleesbot?
Shanti en co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Shanti en co »

Strot is geen bot, wat het precies is weet ik niet. Ik lees vaak dat mensen het als extra geven maar omdat we het zelf net voor de eerste keer hebben gekocht kan ik je daar niet mee helpen.
Glucosamine is inderdaad goed voor de gewrichten.
Shifare
3-sterren
3-sterren

Bericht door Shifare »

Hertennek is niet dragend maar kan hard zijn.
Ik heb voor mijn hond toen 5kg gekocht en in elke nek op 3 plekken minimaal de kniptest gedaan met de knoeischaar.
Zeker geslaagd en ze vindt het heerlijk. Lekker knagen.

Plaats reactie