Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Re: Biscuit en het Siamsa A nestje. Update op pag. 202

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Erna schreef: Ik ben geen Lique maar Erna maar ik zou daar dus niet mee zitten. Ze kunnen lopen, ze kunnen rennen en dus kunnen ze die voetjes ook in beweging zetten om te gaan eten. Als je genoeg in de trog doet dan is er genoeg voor iedereen.

Dat doen ze allemaal de eerste paar keer, tot ze doorkrijgen dat het eerbaar is. Dat rillen zou ik ook niet mee zitten. Ff de lamp aan, pups eronder en warm zijn ze weer. Het ziet er zielig uit maar ze zijn ruim 3 weken oud en kunnen zichzelf ook weer prima warm krijgen.

De reden dat ik nooit pap geef is de vreselijke bende die het met zich meebrengt en ik wat dat betreft erg van de makkelijke ben. Ik begin gewoon met een bak vlees en dat gaat altijd goed. Veel betere acceptatie dan pap.

Schipperen Liz.....weet je nog. Sjees die pap aan de kant en geef ze vlees. Je hebt het druk zat.
Hier krijgen ze ook geen pap hoor Erna :-*! Dat is net behang stijfsel :biggrin2:. Ze lurken hier dus nog steeds melk uit de fles.....
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Lizzy schreef: Hier krijgen ze ook geen pap hoor Erna :-*!
pfftt gelukkig! Ik dacht ook al: je zit echt niet om bergen was verlegen.
Ze lurken hier dus nog steeds melk uit de fles.....
Morgen een lekker bakje vlees. Ik weet zeker dat ze dat lekker vinden.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Erna schreef: Schipperen Liz.....weet je nog. Sjees die pap aan de kant en geef ze vlees. Je hebt het druk zat.
Ook mijn idee !
Joy had heel weinig melk...ik heb die pups op dag 21 een schaaltje met heel fijngeknipte kipfilet gegeven en dat ging allemaal schoon op ! Terwijl pap en dergelijk 1 grote bende gaf..... het vlees ging veel en veel makkelijker/ beter.
Ik zou het zo weer doen !

edit: even terug gezocht, het was zelfs dag 19
Laatst gewijzigd door miik op di 05 mar 2013, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

miik schreef: Ook mijn idee !
Joy had heel weinig melk...ik heb die pups op dag 21 een schaaltje met heel fijngeknipte kipfilet gegeven en dat ging allemaal schoon op ! Terwijl pap en dergelijk 1 grote bende gaf..... het vlees ging veel en veel makkelijker/ beter.
Ik zou het zo weer doen !

edit: even terug gezocht, het was zelfs dag 19
Maar hoe zit dat dan met de vertering in de darmpjes? Dat staat hier toch ergens beschreven om te wachten met vlees tot ze 4 weken zijn? En ik maar braaf geitenmelk geven tussen week 3 en 4. ???
En nog iets. Dacht dat Angelique??? ooit heeft gezegd dat haar pups net zoveel mochten eten als ze op kunnen, tot 6 weken. Dit heb ik bij m'n laatste nestje ook gedaan. Ze overeten zich niet en geen dunne poep. Goed bevallen.
Laatst gewijzigd door MargaS op di 05 mar 2013, 18:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

MargaS schreef: Maar hoe zit dat dan met de vertering in de darmpjes? Dat staat hier toch ergens beschreven om te wachten met vlees tot ze 4 weken zijn? En ik maar braaf geitenmelk geven tussen week 3 en 4. ???
Ik heb geen flauw idee. Heb me eerlijk gezegd daar nog nooit iets van aangetrokken. We proberen hier wel altijd pas vlees te geven als ze 4 weken oud zijn maar 9 van de 10 keer lukt dat niet en krijgen ze het al eerder en ik weet niet van ernstige allergieen of maag darm problemen bij de pups die we gefokt hebben.
Bij de basjes lukt het meestal wel om te wachten maar bij de dalmaten niet. Dat zijn ook heel andere moeders.
- Judith -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - Judith - »

Ah, het melk-uit-de-trog-experiment is in progress  :biggrin2:.
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Erna schreef: Ik heb geen flauw idee. Heb me eerlijk gezegd daar nog nooit iets van aangetrokken. We proberen hier wel altijd pas vlees te geven als ze 4 weken oud zijn maar 9 van de 10 keer lukt dat niet en krijgen ze het al eerder en ik weet niet van ernstige allergieen of maag darm problemen bij de pups die we gefokt hebben.
Bij de basjes lukt het meestal wel om te wachten maar bij de dalmaten niet. Dat zijn ook heel andere moeders.
Ligt me iets van bij dat het in de darmen bleef zitten, maar bedankt voor je antwoord, ga ik de volgende keer ook eerder beginnen met vlees.
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

- Judith - schreef: Ah, het melk-uit-de-trog-experiment is in progress :biggrin2:.
Zie het, dat vind ik dus van die waardeloze dingen waar ze dwars doorheen banjeren. Ze staan hier doelloos in de kelder en ik gebruik nu een rek met kleine bakjes erin, waarbij de pups netjes op een rijtje staan te drinken.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

MargaS schreef: Zie het, dat vind ik dus van die waardeloze dingen waar ze dwars doorheen banjeren. Ze staan hier doelloos in de kelder en ik gebruik nu een rek met kleine bakjes erin, waarbij de pups netjes op een rijtje staan te drinken.
ahhhhh, dat is niet leuk :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

MargaS schreef: Maar hoe zit dat dan met de vertering in de darmpjes? Dat staat hier toch ergens beschreven om te wachten met vlees tot ze 4 weken zijn? En ik maar braaf geitenmelk geven tussen week 3 en 4. ???
En nog iets. Dacht dat Angelique??? ooit heeft gezegd dat haar pups net zoveel mochten eten als ze op kunnen, tot 6 weken. Dit heb ik bij m'n laatste nestje ook gedaan. Ze overeten zich niet en geen dunne poep. Goed bevallen.
Ja, dat doe ik zo, dus misschien heb je het idd van mij gelezen. Ik geef ook melk tussen 3 en 4 als dat nodig is. Laatste nestje was het niet nodig, dus toen zijn ze met 4 weken zo van de tiet op het gemalen vlees gegaan.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Wij hebben hier natuurlijk wel een nadeel op jouw Oesjes Lique. Die dronken nog bij mams. Als ik het in een trog stort, heb ik nul controle over hoeveel ze drinken... Of zou je daar niet mee zitten?

Niet mee zitten is een groot woord, ik zorg dat er voldoende is en hou wel in de gaten of iedereen ook goed staat te drinken. En in de meeste gevallen bleef er over en dat was dan voor mams, dus te weinig kregen de pups in ieder geval niet.

De vorige keer dat we ze uit de trog lieten drinken hebben ze er doorheen gezwommen en gingen ze vervolgens in een hoekje liggen rillen van de kou..... Toen was ik er gauw klaar mee...... :-\
Tja zo gaat dat ja :biggrin2: effe elkaar poetsen, of door moeder en ze zijn in combi met lamp zo weer droog. Het is gewoon een proces waar ze doorheen moeten :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

MargaS schreef: Ligt me iets van bij dat het in de darmen bleef zitten, maar bedankt voor je antwoord, ga ik de volgende keer ook eerder beginnen met vlees.
Volgens JdBL is de vertering in die tijd nog niet optimaal en kan er etenresten ophopen in de darmen wat een voedingsbodem kan zijn van...(oww ff kwijt, ik dacht Distemper) ook kunnen de darmen dan nog lekken wat op latere leeftijd makkelijker voedselintoleranties op kan leveren. Omdat ik daar best logica in zie hou ik me gewoon aan...geen vlees voor de 28 dagen...en dat is tot nu toe wel gelukt omdat het niet nodig was om eerder te beginnen.

In deze is het natuurlijk ook verschil dat ze er geen moederslagroom meer bijkrijgen en zou ik wellicht ook overwegen om dan maar een paar daagjes eerder aan het vlees te gaan. Zeker als het voeden zo moeizaam gaat.
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Angelique schreef: Volgens JdBL is de vertering in die tijd nog niet optimaal en kan er etenresten ophopen in de darmen wat een voedingsbodem kan zijn van...(oww ff kwijt, ik dacht Distemper) ook kunnen de darmen dan nog lekken wat op latere leeftijd makkelijker voedselintoleranties op kan leveren. Omdat ik daar best logica in zie hou ik me gewoon aan...geen vlees voor de 28 dagen...en dat is tot nu toe wel gelukt omdat het niet nodig was om eerder te beginnen.

In deze is het natuurlijk ook verschil dat ze er geen moederslagroom meer bijkrijgen en zou ik wellicht ook overwegen om dan maar een paar daagjes eerder aan het vlees te gaan. Zeker als het voeden zo moeizaam gaat.
Oh bah, nou weet ik het wéér niet :( Voorlpoig toch geen nest, maar denk dat ik me dan maar weer door de geitenmelk heen worstel tot ze 4 weken zijn......
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Ze zijn nou toch wel oud genoeg om te leren likken aan een schaal melk, lijkt me. Ja, dat geeft zo af en toe wat troep, dan doe je iedereen erna even met een warme vochtige washand schoonmaken.

Hier hebben we denk ik rond dag 18 voor het eerst geprobeerd of ze het idee snapten, dat was nog absoluut niet zo. Rond dag 21, 22 snapten ze het ineens wel.

Vanaf 4 weken hebben we vlees gegeven. Niet gemengd met melk, uiteraard kregen ze dat nog wel (zowel van ons als van moeders), maar gewoon een klein beetje in de bekkies. Toen die smaak en de geur na die ene keer bekend was, ging zelf happen de keer erop vanzelf.

Van zuigen naar likken naar happen zijn leerprocessen die soms van de ene op de andere dag ontstaan maar wel in die volgorde.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Kittens eerde ik individueel, dus apart van de rest, drinken van héle kleine schoteltjes, waar héél weinig op zat.
Of eerst in het bekje smeren, dan van mijn vinger likken, dan vinger langzaam naar het schoteltje, dan zelf drinken.
Starten met de slimste grootste exemplaren, als ze het door hebben alles tegelijk.

Plaats reactie