Vind het opvallend hoeveel mensen hier aangeven geen paard te willen voeren.
Ben zeer benieuwd waarom?
Gaat het dan puur om de penny-factor?
Persoonlijk vind ik een paard juist een geweldig iets om aan de hond te voeren en hoe ik het ook bekijk, ik kan er alleen maar voordelen van zien.
Voor mezelf; tot nu toe geen onderscheid gemaakt, ik heb wel een topic voorbij zien komen over exoten, dat zal ik nooit gaan voeren. Geen idee waar dat vandaan komt maar vast niet uit de dierentuin en er hoeft echt geen zebra vanuit Afrika hier naartoe gesleept te worden omdat ik mijn hond luxe wil voeren, geen denken aan. (dan gaat het me om het milieu )
Laatst gewijzigd door anneliesdj op ma 04 mar 2013, 23:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier ook geen echte exoten. Maar veel wild valt daar ook onder, zo wordt wilde eend bij dezelfde leverancier verkocht en dat voer ik wel graag. Lama wordt ook gewoon hier gekweekt, dus dat is in principe geen probleem (maar ze zijn er niet zo gek van).
Ik heb zelf konijntjes, maar toch voer ik ze wel. Met katten kom je daar ook moeilijk onderuit. Maar ik probeer wel zoveel mogelijk zaken te voeren die de mens toch niet wil zodat geen extra dieren geslacht worden voor de katten. Karkas zie je nooit in de winkel, enkel de bouten en schouders. Spier heb ik nu nog liggen, maar ik heb ondertussen voldoende soorten spier die ze lusten zodat het in de toekomst niet meer nodig zal zijn dat aan te kopen.
Hetzelfde geldt voor kip trouwens (en die heb ik ook lopen).
Om de reden dat ik zelf konijntjes heb, en die tot nog toe prima met de katten samen gaan, zal ik wel nooit iets van konijn in vacht voeren. Zelfs geen oortjes. Maar dat is zuiver om te verhinderen dat ze de link zouden gaan leggen met datgene in hun bakjes.
Ik kan me goed voorstellen dat je daar bang voor bent, dat zou ik ook niet doen.
Ik heb ook kippen en mocht er een dood moeten gaan om een of andere reden, dan eet ik die gerust zelf en geef het karkas aan de honden, maar dan wel onherkenbaar.
Ik probeer een mix te creeren tussen mijn geweten, portomonnee en een beetje standaard aanbod. Mits het niet oneindig vervoerd is, is paard een van de weinige grotere dieren die juist niet speciaal voor de slacht gefokt zijn (binnen nederland dus)..daar zullen voor anderen weer andere gevoelens aanzitten maar zo probeer ik alles voor mij zelf een beetje te verklaren..
Heb b.v. ook gevraagd hoe men aan de geitjes komt..uit de populaire topic...uiteindelijk is dit natuurlijk toch een restproduct van het fokken en in dat opzicht niet oke maar als ik ze niet koop worden ze vernietigd..dat proces kan ik niet tegenhouden en dan vind ik het minder respectloos om het dan te gebruiken.
Verder heb ik sinds kort gans in het assortiment en ook daar vraag ik wel naar de herkomst..dat betreft dan overlastbestrijding..en opnieuw de keus tussen voeren of vernietigen.
Exoten heb ik nog niet gevoerd..ben dan wel weer zo dat de variatie wel oproept tot nieuwsgierigheid maar ach..ik vind het nu nog lang niet nodig..
Het zal altijd voor iedereen een persoonlijk keuze zijn..
En paarden worden toch wel geslacht, daar is gewoon veel overschot van, is juist beter om dat wel te gebruiken. Product uit eigen land, heeft een (zeer) goed leven gehad en als je 't niet koopt gaat het naar Italie of wordt het als rundvlees verkocht in de supermarkt
Komen die geitjes niet gewoon uit de geitenmelkerij? Een geit moet toch ook elk jaar een jong krijgen om melk te blijven geven? Die jonkie's moeten ook ergens naartoe en een geit krijgt er meestal nog 2 ook.
Is toch niet zoveel mis mee? Ook als wij ze niet aan de hond voeren moeten die bokjes ergens heen.
Het is een beetje het idee, de sentimentele waarde, maar volgens mij heeft zo'n diertje nog wel een leuk leventje al is het maar heel kort.
Dat is trouwens ook waarom ik niet snap dat bv degomeat zulke mooie plaatjes op de site zet, superschattige jonge geitjes, paarden galopperend over het strand, wollige lammetjes, lijkt me niet echt afzetbevorderend.
anneliesdj schreef:
Is toch niet zoveel mis mee? Ook als wij ze niet aan de hond voeren moeten die bokjes ergens heen.
Het is een beetje het idee, de sentimentele waarde, maar volgens mij heeft zo'n diertje nog wel een leuk leventje al is het maar heel kort.
Dat is trouwens ook waarom ik niet snap dat bv degomeat zulke mooie plaatjes op de site zet, superschattige jonge geitjes, paarden galopperend over het strand, wollige lammetjes, lijkt me niet echt afzetbevorderend.
Oh nee ik vind dat juist prima! Beter dan de rendac!
In zekere zin wel, ik vind het best aangenaam om te denken dat het vlees wat ik voer een leuk leven heeft gehad, is toch ook iets wat je eigenlijk wil geloven, dus als ik denk dat zijn vlees een leuk leven heeft gehad zal ik eerder geneigd zijn bij hem te bestellen.
Althans zo werkt het voor mensen vaak wel, ik bestel gewoon daar waar het toevallig zo uitkomt haha.
O nee ik doelde er meer op dat ze daar plaatjes van schattige geitjes en mooie paarden neerzetten, dan denkt toch iedereen al snel dat het zielig is enzo. Als ik het verkocht zou ik enkel een plaatje van het vlees/bot neerzetten omdat mensen die associatie niet willen maken.
Mensen hebben er ook geen moeite mee om een lamsbout uit de supermarkt te halen, maar als dat hele lam ineens herkenbaar in het pak zit koopt niemand het meer.
anneliesdj schreef:
O nee ik doelde er meer op dat ze daar plaatjes van schattige geitjes en mooie paarden neerzetten, dan denkt toch iedereen al snel dat het zielig is enzo. Als ik het verkocht zou ik enkel een plaatje van het vlees/bot neerzetten omdat mensen die associatie niet willen maken.
Mensen hebben er ook geen moeite mee om een lamsbout uit de supermarkt te halen, maar als dat hele lam ineens herkenbaar in het pak zit koopt niemand het meer.
Ik snapte je
Ik denk wel dat de barfwereld wat dat betreft anders is dan de humane vleesindustrie, hier zijn de meesten zich erg bewust van wat ze voeren en ik denk dat barfers minder de neiging hebben hun kop in het zand te steken als anderen... En dat men het daarom juist een prettig idee vind dat het vlees wat ze voeren een leuk gezellig geitje was..
Ik vind het zowiezo beter een dier te voeren dan het te laten vernietigen.
Zolang er geen extra gedood worden voor je dieren te voeren, vind ik dat aan te moedigen.
Dat is ook zo met kuikens: de mannetjes leggen ook geen eieren en legrassen hebben geen vlees. De kuikens worden dus al na 1 dag gedood. Liever ze te voeren dan ze te laten vernietigen al is het ook maar omdat ik dan minder eieren moet voeren en de kuikens net om die eieren te verkrijgen geslacht worden. 2 keer positief.
Maar die kuikens worden verkocht aan 4ct/kuiken, das minder dan een ei. Men zal ze dus aan deze prijs nooit uitbroeden en doden om te verkopen. Bij die geitjes vind ik het wel minder duidelijk omdat de prijs volgens mij redelijk hoog ligt om een afvalproduct te zijn. Al begrijp ik ook wel dat het slachten en verwerken meer geld kost dan bij kuikens en men dat er uit wil hebben.
Ze hebben ze natuurlijk ook een paar weken gevoerd.
Maar toch moet je er wel voor opletten dat er niet meer geslacht gaan worden als men door begint te hebben dat er geld uit te slaan valt.
Ik vind het ergens wel vreselijk, al die verliezen van levens voor melk of eieren. Is het dat wel waard?
Maar ik blijf erbij: als een leven verloren gaat, om welke reden dan ook, is het meest eervolle dat je kan doen, daar ook optimaal gebruk van maken. Zodat het verlies van dit leven zoveel mogelijk waarde heeft gehad. Als het vernietigd wordt, is het helemaal voor niets gestorven en moet er daarnaast misschien nog een ander leven verloren gaan voor het vlees.
Doodzonde vind ik het om vlees weg te gooien. Dat is letterlijk een leven weggooien.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 09 mar 2013, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.