Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Hier kun je artikelen/informatie over medische zaken posten en vinden, dat als naslagwerk kan dienen voor de forumleden. Dit is GEEN vragen of discussie-categorie.

Moderator: Charlie Angel

Re: Biscuit en het Siamsa A nestje. Nieuwe foto's op pag. 276!

Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Angelique schreef: Het is idd al een tijdje geleden :biggrin2: weet je, ik bemoei me gewoon niet meer met dallieRVgemorrel :biggrin2:

Maar an sich heb je wel een punt dat je op voorhand akkoord gaat met regels en dat je dan niet moet "piepen" als ze ineens toegepast moeten worden op je eigen fokkerij. Daarnaast kan ik me ook wel voorstellen dat als je heel rationeel denkt en weet uit welke tijd deze regel stamt het voor de pup best genadig was als je 'm in zou laten slapen. Alleen wordt alles anders als je ineens met je eigen trots in de hand staat en je wordt geacht het te euthaniseren en dat beseffen sommige mensen zich wellicht vantevoren niet.
Neemt niet weg dat ik het wel een 1990 regel vindt en dat fokkers zelf maar moeten beslissen hoe te handelen in geval van een dove pup.
Oww maar dat ben ik gedeeltelijk met je eens hoor.

Ware het niet dat deze regel geen jaren 90 regel is maar ergens tussen 2000 en 2012 is vastgelegd nadat er diverse fokkersavonden georganiseerd zijn. Volgens mij was de desbetreffende fokker daar ook bij aanwezig en heeft mee gedebatteerd over de invullen van het RSF. De regels zijn tot stand gekomen met inspraak van alle fokkers en iedereen heeft daar zijn zegje kunnen doen.

Dove pups in laten slapen is geen kleinigheid en is ook niet iets wat je zo ff tussen de boodschappen door doet. Ik krijg weleens de indruk dat mensen dat kennelijk denken. Daar gaan hele processen aan vooraf.

En ook ik vind dat de regel aangepast moet worden van een verplichting naar een advies om dezelfde reden als jij. Fokkers moeten daar zelf over kunnen beslissen maar ook hun eigen verantwoordelijkheid in nemen. Voor mij heeft deze regel nooit veel belang gehad aangezien ik dove pups in laat slapen dus of het een advies of een verplichting is maakt voor mij niet uit. Alleen vind ik dat de regel inderdaad herzien moet worden en we het moeten gaan evalueren.

Op dit moment ben ik echt van mening dat regels regels zijn en dat je je daaraan moet houden als je daarvoor tekent. Er was namelijk wel degelijk een keuze. Royeren gaat mij te ver.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

De fokker over wie het nu gaat ken ik verder niet, het verhaal ook niet. Ik dacht dat die regel al bestond uit de "popi" periode toen er een overflow aan dove pups was.  Dat die vrij vers is verbaasd me dan helemaal, dan corrigeer ik door te zeggen dat ik het een 1990 inzicht vind.

Royeren is pittig, maar ik vind wel dat overschrijden van een fokregelement flink bestraft moet worden, want dan kun je bij zoiets wel nuanceren, als iemand bewust een gezondheidiets overtreedt zul je ook stevig over de brug moeten komen als rv. En aangezien schorsen de meeste fokkers tegenwoordig toch niet raakt omdat de meesten maar incidenteel fokken, blijft er weinig anders over.
Laatst gewijzigd door Angelique op za 23 mar 2013, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Nou wat betreft het inslapen van dove pups ben ik wat ambivalent. Ik zou zelf nooit een dove pup willen hebben dus wie ben ik dan om te zeggen dat we die hondjes niet in mogen laten slapen?  :-\
Wat mij vooral schokt, is dat er anno 2013 nog mensen met droge ogen kunnen beweren dat hondjes met kopvlekjes het recht niet hebben om te leven. Volkomen gezonde hondjes die toevallig een verkeerd vlekje hebben, gaat toch helemaal nergens over.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Deze fokker is niet geroyeerd. Ze is wel van de fokkerslijst afgehaald, voorlopige beslissing van het huidige bestuur. Maar ze is niet geroyeerd.

Persoonlijk ben ik van mening dat de RV de regel moet veranderen. Ik vind verplichten zo anno 1990. Dat zou veranderd moeten worden in (vraag je het mij) in 'wij adviseren met klem'. Want we hebben het hier niet over een verkeerd vlekje, we hebben het hier over een zeer gehandicapte hond. En dan mag je er als RV vind ik best achteraan zeggen "en als je een dove pup in leven laat, dan moet je aan die en die eisen voldoen en bemiddelen wij niet". Want het moet wel duidelijk zijn dat een dove pup geen gewone pup is.

Ik vind ook dat een fokker die zich niet aan de regels houdt 'gestraft' mag worden. Ik vind echter ook dat je als RV duidelijk moet hebben "if then else" dus "wij verplichten je een dove pup in te slapen, doe je dat niet, zijn dit en dat de consequenties". Daar is nu geen sprake van en dat vind ik 'een gat in het beleid' en daar kun je veel te willekeurig mee om gaan.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

*Dorothea* schreef: Nou wat betreft het inslapen van dove pups ben ik wat ambivalent. Ik zou zelf nooit een dove pup willen hebben dus wie ben ik dan om te zeggen dat we die hondjes niet in mogen laten slapen? :-\
Wat mij vooral schokt, is dat er anno 2013 nog mensen met droge ogen kunnen beweren dat hondjes met kopvlekjes het recht niet hebben om te leven. Volkomen gezonde hondjes die toevallig een verkeerd vlekje hebben, gaat toch helemaal nergens over.
Maarja, dat zijn meningen en geen verenigingsvoorschriften en iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Neem t niet weg dat ik het wel met je eens ben, ook wat btreft de dove pups, ik vind alleen dat een fokker daarin zelf zou moeten beslissen.
Hetty_
4-sterren
4-sterren

Bericht door Hetty_ »

Erna schreef: Hetty...ook deze info klopt niet. En sorry, ik word echt nijdig als ik zie dat dingen weer hun eigen leven gaan leiden omdat men of de info zelf verzint of men zich niet op de hoogte stelt van de feiten.

ja het klopt dat ze van de site van de NCDH verwijderd zijn omdat ze zich niet aan de regels hebben gehouden en als ik het goed heb, heb jij ook de gehele discussie gevolgd op FB en weet je dat ze zich heel bewust niet aan de regels hebben gehouden. En ook wisten ze dat daar consequenties aan verbonden zouden zijn en doen ze daar zelf niet moeilijk over. Degene die buiten de familie staan zijn degene die er moeilijk over doen en sensatie zoeken. Als ze zich vooraf niet aan de regels hadden willen houden hadden ze ook niet moeten tekenen dat ze dat wel gingen doen.

En nee, ze zijn niet uit de RV uit geflikkerd, althans niet zover ik op de hoogte ben gesteld en er is ook nog steeds iets als de ALV die uiteindelijk beslist.
Erna, ik heb al een poosje telefonisch en per e-mail contact met deze fokster omdat ze mijn hulp heeft ingeroepen bij het opvoeden van haar dove pup.

Zij kreeg bij de nestinventarisatie te horen dat ze 5 dagen de tijd had om de pup alsnog in te laten slapen en anders uit de RV geflikkerd zou worden.
De fokster is hier (terecht of niet terecht, daar gaat het niet om) behoorlijk verbitterd over maar wil er geen woorden meer over vuil maken; dat is heel wat anders dan "er zelf niet moeilijk over doen".

De AVL heeft die regel al goedgekeurd, dus als je je niet aan de regels wilt houden dan word je uit de RV gezet.
Of gaan ze bij de volgende AVL erover stemmen dat, als je je niet aan de regels wenst te houden, je toch binnen de RV mag fokken?

En ik zoek helemaal geen sensatie, jij hebt zelf ook op facebook kunnen lezen hoe ik over die regel van de NCDH denk.
Laatst gewijzigd door Hetty_ op za 23 mar 2013, 18:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Maarja, dat zijn meningen en geen verenigingsvoorschriften en iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Neem t niet weg dat ik het wel met je eens ben, ook wat btreft de dove pups, ik vind alleen dat een fokker daarin zelf zou moeten beslissen.
Ik ook.

En nu ga ik iets heel niet populairs zeggen maar ik vind (en ik merk) dat sommige fokkers zich nu verschuilen achter "moet van de RV". Ik heb liever dat ze daar ZELF eens over nadenken. En zelf beslissen wat zij nou zelf vinden dat moet gebeuren met een dove pup. Zonder zich te kunnen verschuilen achter.

Ik heb er jarenlang over gedaan maar ben zelf (met Leo) tot de conclusie en beslissing gekomen dat wij een dove pup in laten slapen. En absoluut NIET omdat de RV dit voorschrijft. Maar omdat wij vinden dat dit het beste is. En komen wij op die beslissing terug, doen wij dat omdat WIJ vinden dat WIJ er op terug moeten komen. En of ik dan wel of niet uit de RV word geknikkerd interesseert me dan echt minder dan een kont. Wij nemen zo'n beslissing om het niet te doen omdat wij vinden dat we het niet moeten doen (even in theorie).
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Deze fokker is niet geroyeerd. Ze is wel van de fokkerslijst afgehaald, voorlopige beslissing van het huidige bestuur. Maar ze is niet geroyeerd.

Persoonlijk ben ik van mening dat de RV de regel moet veranderen. Ik vind verplichten zo anno 1990. Dat zou veranderd moeten worden in (vraag je het mij) in 'wij adviseren met klem'. Want we hebben het hier niet over een verkeerd vlekje, we hebben het hier over een zeer gehandicapte hond. En dan mag je er als RV vind ik best achteraan zeggen "en als je een dove pup in leven laat, dan moet je aan die en die eisen voldoen en bemiddelen wij niet". Want het moet wel duidelijk zijn dat een dove pup geen gewone pup is.

Ik vind ook dat een fokker die zich niet aan de regels houdt 'gestraft' mag worden. Ik vind echter ook dat je als RV duidelijk moet hebben "if then else" dus "wij verplichten je een dove pup in te slapen, doe je dat niet, zijn dit en dat de consequenties". Daar is nu geen sprake van en dat vind ik 'een gat in het beleid' en daar kun je veel te willekeurig mee om gaan.
Mag ik vragen naar wat jij zelf zou doen?
Stel dat er een doof pupje in je nest zit...

Ergens klinkt het idd wel logisch ja, je tekent ervoor dus dan moet je je er ook aan houden, of niet, maar dan weet je de concequentie...
Toevallig woont er hier een paar straten verderop een dove (witte) pitt, die was eerst geplaatst, terug gebracht naar de fokker en vlak voor ze in geslapen zou worden geadopteerd door mijn buurgenoten, die hadden daarvoor al een dove hond gehad (later in het leven niet als pup) en wisten waar ze aan begonnen, ze hebben ook allerlei cursussen gedaan. Heel mooi om te zien, schat van een hond en prima opgevoed.
Maar ik geloof dat ik er zelf ook niet aan zou beginnen, maar als je nou iemand als deze mensen zou kunnen vinden zou ik het zelf niet ok vinden als de RV dan toch euthenasie zou prefereren. Maar ok, totaal geen verstand van dit soort zaken dus mijn idee hierover is puur emotioneel ;)
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ah het antwoord staat er inmiddels al  :D
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hetty 1 schreef: Erna, ik heb al een poosje telefonisch en per e-mail contact met deze fokster omdat ze mijn hulp heeft ingeroepen bij het opvoeden van haar dove pup.

Zij kreeg bij de nestinventarisatie te horen dat ze 5 dagen de tijd had om de pup alsnog in te laten slapen en anders uit de RV geflikkerd zou worden.
De fokster is hier (terecht of niet terecht, daar gaat het niet om) behoorlijk verbitterd over maar wil er geen woorden meer over vuil maken; dat is heel wat anders dan "er zelf niet moeilijk over doen".

De AVL heeft die regel al goedgekeurd, dus als je je niet aan de regels wilt houden dan word je uit de RV gezet.
Of gaan ze bij de volgende AVL erover stemmen dat, als je je niet aan de regels wenst te houden, je toch binnen de RV mag fokken?

En ik zoek helemaal geen sensatie, jij hebt zelf ook op facebook kunnen lezen hoe ik over die regel van de NCDH denk.
Ik ben nog geen lid van het bestuur maar ben behoorlijk betrokken omdat ik mogelijk toetreed tot het bestuur en dit is gewoon niet waar.

En de sancties bij overtreding van het fokregelement zijn onbekend, 1 van de punten die ik heel zwak vind.

Dus tenzij jij of fokker dingen weten die ik niet weet, is dit gewoon niet waar.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Ik ook.

En nu ga ik iets heel niet populairs zeggen maar ik vind (en ik merk) dat sommige fokkers zich nu verschuilen achter "moet van de RV". Ik heb liever dat ze daar ZELF eens over nadenken. En zelf beslissen wat zij nou zelf vinden dat moet gebeuren met een dove pup. Zonder zich te kunnen verschuilen achter.

Ik heb er jarenlang over gedaan maar ben zelf (met Leo) tot de conclusie en beslissing gekomen dat wij een dove pup in laten slapen. En absoluut NIET omdat de RV dit voorschrijft. Maar omdat wij vinden dat dit het beste is. En komen wij op die beslissing terug, doen wij dat omdat WIJ vinden dat WIJ er op terug moeten komen. En of ik dan wel of niet uit de RV word geknikkerd interesseert me dan echt minder dan een kont. Wij nemen zo'n beslissing om het niet te doen omdat wij vinden dat we het niet moeten doen (even in theorie).
Ja maar stel jij komt er over 3 dagen achter dat je toch een dove pup hebt, zou je dat dan nog kunnen zo'n pup in laten slapen?
Ik denk dat op voorhand besluiten het wel te doen toch iets anders is dan het te doen als je al zo gehecht bent aan zo'n hondje. :-\
Hetty_
4-sterren
4-sterren

Bericht door Hetty_ »

Lizzy schreef: Ik ook.

Hier kan ik het alleen maar volledig mee eens zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Overigens is het juridisch toegestaan om van je leden te eisen een dove pup in te laten slapen. Een sanctie als de RV uitknikkeren houden waarschijnlijk geen stand wanneer je zo'n RV voor de rechter daagt. Maar, omdat met zekerheid te kunnen zeggen is een proefproces nodig.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Ja maar stel jij komt er over 3 dagen achter dat je toch een dove pup hebt, zou je dat dan nog kunnen zo'n pup in laten slapen?
Ik denk dat op voorhand besluiten het wel te doen toch iets anders is dan het te doen als je al zo gehecht bent aan zo'n hondje. :-\
Ik zeg je eerlijk, als ik er volgende week dinsdag achter kom dat een van mijn hondjes doof is, laat ik het niet meer inslapen. Ondanks dat ik vind dat een dove pup ingeslapen moet worden, vond ik het na het flessen van de puppen al een heel erg groooooot drama omdat je de hondjes zooooo goed kent en zo'n band op hebt gebouwd (is toch anders dan wanneer ze bij mams liggen te slapen dan dat je ze iedere 2 uur flest). Zou ik er dus volgende week achter komen, is het echt no way dat ik de pup nog in laat slapen. Dit is echt (nu ze 6 weken zijn) veel te laat. Maar dan beslis ik dat niet te doen, pup zelf te houden en neem ik het voor lief als de RV mij eruit knikkert (zouden ze dat doen). Ik heb getekend voor pupbemiddeling, dan fok je volgens de regels van de RV en je kunt niet wel de lusten en niet de lasten accepteren.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy schreef: Ik zeg je eerlijk, als ik er volgende week dinsdag achter kom dat een van mijn hondjes doof is, laat ik het niet meer inslapen. Ondanks dat ik vind dat een dove pup ingeslapen moet worden, vond ik het na het flessen van de puppen al een heel erg groooooot drama omdat je de hondjes zooooo goed kent en zo'n band op hebt gebouwd (is toch anders dan wanneer ze bij mams liggen te slapen dan dat je ze iedere 2 uur flest). Zou ik er dus volgende week achter komen, is het echt no way dat ik de pup nog in laat slapen. Dit is echt (nu ze 6 weken zijn) veel te laat. Maar dan beslis ik dat niet te doen, pup zelf te houden en neem ik het voor lief als de RV mij eruit knikkert (zouden ze dat doen). Ik heb getekend voor pupbemiddeling, dan fok je volgens de regels van de RV en je kunt niet wel de lusten en niet de lasten accepteren.
ja daar ben ik het mee eens, je weet op voorhand dat die regel er is, dus dan moet je ook niet verontwaardigd zijn als je uit de RV wordt geknikkerd omdat je de regels niet volgt.

Plaats reactie