Welk beestje voer je uit principe niet?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Welk beestje voer je uit principe niet?

haba
3-sterren
3-sterren

Bericht door haba »

Kallista schreef: Geloof je dat nu zelf dat er vlees van gezonde dieren weggegooid gaat worden?
Is vast ook wel een markt voor, iets zal er tenslotte in de kvv of brok gedraaid moeten worden  ;)
ook dan moeten ze geslacht worden hoor ::)
er is nogal een verschil tussen slachten en afmaken
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

haba schreef: ook dan moeten ze geslacht worden hoor ::)
er is nogal een verschil tussen slachten en afmaken
gewoon uit nieuwschierigheid, maar wil je het verschil uitleggen?
haba
3-sterren
3-sterren

Bericht door haba »

?? als een dier geslacht wordt, wordt hij bedwelmd of geschoten en gestoken of gesneden zodat het bloed het dier kan verlaten, dan wordt het dode dier gevild, waarna het dier wordt geopend,en de ingewanden en het darmpakket wordt verwijderd, dan wordt het dier optisch gekeurd door een keurmeester en gaat vervolgens de koelcel in, waar hij teruggekoeld wordt tot een graad of 7.
als een dier afgemaakt wordt, wordt hij op een zo snel mogelijke manier doodgemaakt, zonder de hierboven geschreven handelingen. ;)
menno+seyna
1-ster
1-ster

Bericht door menno+seyna »

wat ik voer wordt niet bepaald door principes, maar door mijn budget. Als ik goedkoop hele lammeren e.d. voor een goede prijs kan krijgen zal ik dat zeker niet laten.
De enige uitzonderingen zijn varken, rat, zoetwatervis en tonijn, varken en rat vanwege de kans op ziekte, en zoetwatervis en tonijn vanwege zware metalen en industrieel koelwater dat nog steeds op veel plekken in Nederland in het slootwater wordt gedumpt
Joyce van Puck
1-ster
1-ster

Bericht door Joyce van Puck »

Als het even kan maak ik mijn keuze op basis van de kwaliteit van het leven van het dier. Dus geen plofkip, eerder wild, paard, grazers of iets dergelijks. Afval kies ik ook boven hele prooidieren. Met een beetje aandacht lukt dat redelijk, maar ik moet ook realistisch blijven. Prijs en variatie zijn ook belangrijk. Maar als ik kan kiezen....
Ik heb zelf ook een paard, voer deze juist omdat ze meestal een prima leven hebben gead, met weinig anti biotica.
rupa
4-sterren
4-sterren

Bericht door rupa »

menno+seyna schreef: wat ik voer wordt niet bepaald door principes, maar door mijn budget. Als ik goedkoop hele lammeren e.d. voor een goede prijs kan krijgen zal ik dat zeker niet laten.
De enige uitzonderingen zijn varken, rat, zoetwatervis en tonijn, varken en rat vanwege de kans op ziekte, en zoetwatervis en tonijn vanwege zware metalen en industrieel koelwater dat nog steeds op veel plekken in Nederland in het slootwater wordt gedumpt
da's goed nieuws. ik ga op tonijn vissen hier in de sloot.
gr.®upa.
anneliesdj
3-sterren
3-sterren

Bericht door anneliesdj »

pearlsofpassion schreef: De geitjes wegen gemiddeld 2kg, had ik begrepen.  En ik weet niet of ze gevoerd worden of niet en hoe oud ze zijn, daar ging het mij niet over.
Het ging er mij over wat Rupa zegt: dat ik ze vrij duur vind om afval te zijn. En ik vroeg mij of hoe dat kwam.  Als ze gevoerd zouden worden, zou dat een verklaring kunnen zijn.
De slager zal toch ook betaald moeten worden, wij willen die geitjes wel netjes ontdaan van vel, ingewanden en hoefjes.
Enja, als er vraag naar is, is de prijs er ook naar natuurlijk. Als wij ze niet afnemen zullen ze echt wel ergens anders naartoe gaan, bevolkingsgroepen die dol zijn op geitenvlees, in honden of kattenvoer of ze worden verwerkt voor het vet, botten of weet ik wat.

En veel verstand heb ik niet van geiten, maar als ik zo'n karkasje in handen heb wat 1500 gram weegt, dan heeft dat geitje bij leven misschien 3 kilo gewogen. Als dat van een melkgeit af komt, kan het nooit meer dan een of twee dagen oud zijn.
sphynxlover
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door sphynxlover »

anneliesdj schreef: De slager zal toch ook betaald moeten worden, wij willen die geitjes wel netjes ontdaan van vel, ingewanden en hoefjes.
Enja, als er vraag naar is, is de prijs er ook naar natuurlijk. Als wij ze niet afnemen zullen ze echt wel ergens anders naartoe gaan, bevolkingsgroepen die dol zijn op geitenvlees, in honden of kattenvoer of ze worden verwerkt voor het vet, botten of weet ik wat.

En veel verstand heb ik niet van geiten, maar als ik zo'n karkasje in handen heb wat 1500 gram weegt, dan heeft dat geitje bij leven misschien 3 kilo gewogen. Als dat van een melkgeit af komt, kan het nooit meer dan een of twee dagen oud zijn.
Deze geitjes worden gewoon verkocht voor de mensen. Ik heb zelf gezien dat ze verkocht werden. Kijk maar er zit op elk geitje een stempel. Is geschikt voor menselijke consumptie
Els&Flow
5-sterren
5-sterren

Bericht door Els&Flow »

Onze barf-producten van het I.C. worden ook gewoon door mensen gegeten. Goed vlees, er is niks mis mee. En tja, in sommige landen is pens een delicatesse, net als soep getrokken van lamskoppies. Zoveel mensen zoveel wensen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet omdat iets voor menselijke consumptie geschikt is dat mensen het ook willen eten.
Ik vrees dat er voor zo'n hele geitjes bitter weinig markt is.
In welke vorm zie je dat op je bord terechtkomen? Want ontbenen kost erg veel geld en tijd en dan is het vaak al veel goedkoper om ze te laten vernietigen.
Dit is trouwens inderdaad wel wat er (in zeer beperkte mate trouwens) in brok terechtkomt: vleesmeel.  Moet je maar eens opzoeken hoe dat gemaakt wordt, maar het resultaat is hetzelfde: vlees wordt vernietigd.

En dat er goed vlees weggegooid wordt, dat is niets nieuws.  Nog veel meer zelfs dan de meeste mensen zich kunnen indenken. In Belgie vast nog meer dan in NL.  De wetgeving werkt hier niet echt mee...
Een heleboel perfect eetbare delen van dieren mogen hier niet meer verkocht worden als het dier in het slachthuis geslacht is. 
Wild dat ter schadebestreiding geschoten wordt, vind niet altijd voldoende animo (kijk maar naar de ganzen, meestal enkel filets worden door mensen gegeten en dan nog).  Vlees dat 2 dagen voor vershouddatum nog in de winkel ligt wordt gewoon weggegooid (in de vuilzak), en dat is een behoorlijke hoop per dag in elke supermarkt. Want mensen willen altijd vers en alleen het mooiste stukje vlees enz...
Er wordt dagelijks ontzettend veel vlees weggegooid, allemaal in principe perfect eetbaar en dus perfect voerbaar voor je honden en katten.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 25 mar 2013, 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Rapalje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rapalje »

Ik sta er eigenlijk niet zo vaak bij stil, maar het is inderdaad gruwelijk hoeveel vlees er weggegooid wordt...

Ik begin pas net dus ben nog niet heel veel tegengekomen, ook zal ik deels KVV bij blijven voeren dus hoef ik voor mijn gevoel niet heel 'gek' te doen qua soorten om het een beetje compleet te krijgen.

Wel weet ik dat mijn hond nooit rat te eten zal krijgen, omdat ik ratten als huisdier heb en dat gewoon mijn lievelingsdieren zijn. Ik heb ook een slang gehad (rattenslang  :P) die zo'n beetje alles kreeg (gerbil, muis, hamster, cavia, kuiken...) behálve rat. Bij mn hondje is het natuurlijk ook wel zo praktisch dat ie weet dat 'rats are friends, not food'.
pearlsofpassion
Moderator

De kans dat ie rat zou willen eten is ook al vrij klein hoor  8)
Rapalje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rapalje »

Jah hij vindt het rattenvoer en de keutels een stuk interessanter dan de beestjes zelf  :biggrin2:
pearlsofpassion
Moderator

Ik bedoelde dat weinig honden rat lusten.  ;)
Wordt dus ook eigenlijk niet gevoerd, denk ik.
Een paar katten krijgen ze hier, maar de mijne lusten ze vb ook niet.
Dus dat valt al mee voor je.

Dan heb ik minder geluk met mijn andere huisdieren: konijntjes...  :-X
Rapalje
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rapalje »

Haha dat snapte ik wel - ik wist niet dat het niet aan honden gevoerd werd, wel dat ze aan katten en fretten en exoten gevoerd worden.

Plaats reactie