Duimen niet meer nodig ;-) Goed nieuws Guinnie, pag. 4

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Duimen nodig... Guinnie...

Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik hoop op een eenvoudige blaasontsteking!  :duimen: :duimen: :duimen:
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

:duimen: :duimen: :duimen:
boskat
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door boskat »

:duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen: :duimen:
luka en kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door luka en kira »

Heb je al nieuws over Guinnie???  :duimen: :duimen: :duimen:
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Zo, weer terug van de DA. Er spelen 2 dingen: ze heeft een blaas / urineweginfectie. Daartoe voor 1 week AB meegekregen. Dat zou gewoon moeten helpen en dat was dat. Maar; ze heeft ook gruis in de blaas: calcium oxalaat en stuviet. Daar helpt de AB kennelijk niet tegen. Ik heb een echo gevraagd / overlegd om te zien of er sprake was van grotere of zelfs 1 grote steen; dat is GZD niet aan de hand. Daartegen helpt alleen een speciaal voer. Ik heb nu Hills brokken meegekregen die ik vanavond maar door haar Carnibest heb gemengd. Ze eet dat in ieder geval maar ze zou ze zonder vlees moeten krijgen. Ik vind dat moeilijk; dus ik ga op zoek naar een kvv die hier ook goed tegen/voor zou zijn (als die bestaat). Als dit gruis niet verbetert gaat ze hier veel last van krijgen. Als klap op de vuurpijl een boekje meegekregen met "zijn we niet te vroeg" of soortgelijke titel; overwegingen voor honden/huisdieren in de laatste fase. Ja, dat wilde ik even niet horen maar misschien moeten we toch maar 's gaan luisteren. We moeten eerlijk naar haar en onszelf blijven. Ik moet dit op me in laten werken en gaan zoeken naar voer-opties waar ik beter achter (kan) staan. Ook moeten we proberen haar meer te laten drinken; dat ze "doorspoelt". Ik opteer voor zoutloze bouillon  en haar dat aanbieden, verdund dan dus weer. Dit was niet helemaal de "gewenste" uitslag maar hopeloos is het zeker niet!

Suzanne
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Jeetje, dat is wel en niet wat je wilde horen.

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zie hier regelmatig het woord nierdieet voorbij komen, en dat zijn zeker weten geen brokkies!
Lijkt mij dat je juist geen brokken wil geven nu, maar ik kan het mis hebben.
Volgens mij weet Lizzy veel over blaasgruis doordat het bij dalmatiers vaker voorkomt, misschien kan zij er wat over zeggen?
En er zijn nog meer mensen die een speciaal nierdieet voeren, hopelijk reageren zij hier ook nog.

Ik hoop dat de oude dame nog een poosje mee kan!  :-*
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Nee, ik "wil" geen brokken geven maar goed, als dat is wat helpt dan hup, brokken dus.

En, zelf samenstellen kan voor haar in geen geval; ze verteert het niet meer. $Eventueel van alles gemalen geven kan, maar er mag nauwelijks bot inzitten, want dat geeft verteringsproblemen.

Ik moet dus even driftig op BP op zoek ;-)  en dan overwegingen maken. Als ze A krijgt, helpt dat en hoelang gaat het dan goed, wat als ze B krijgt? En hoeveel gelukkiger wordt ZIJ op A of B? Ik pas me wel aan; ik schuif direct naar brok als dat is wat nu, in haar laatste fase beter is. Ik moet haar leeftijd / levensverwachting hierin opnemen en het al dan niet met smaak eten / verteren van haar voer. Als ze met tegenzin gaat eten maar dan nog 6 mnd meekan en ik kan dat afzetten tegen "met smaak eten maar nog 4 mnd meegaan"... dzjeez.. waar kies je dan voor want ze is natuurlijk sowieso een oude dame met gebreken. Is dan "4 mnd met lol" niet beter dan "6 mnd omdat wij dat nou eenmaal zo willen"?

Het moet dus even inzinken zeg maar!

Suzanne
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Duidelijk  :)
Als ze zich beter voelt met brokken EN ze het ook lekker vindt, doen!
Als ze liever vlees eet zou ik proberen uit te vinden wat ze dan het beste kan eten.

Heeft Bandit geen nierdieet? En Carnibest?

Edit: Bandit wel, Carnibest heeft een diabetes versie maar weet niet of dat vergelijkbaar is...
Laatst gewijzigd door Kim_S op di 26 mar 2013, 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Jeetje dat wilde je idd niet horen. Verteerd ze alleen geen bot maar wel vlees?  Zou het dan geen optie zijn om haar het nierdieet tegeven met als calcium bron gemalen eeierschaal?
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Nou, ja tjonge dat is allemaal toch nog wel wat.

Dikke knuffel voor jou en je freule  :-*
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Ik weet niet of "nierdieet" of een kvv met die versie de geschikte is, dat moet ik nagaan; het probleem is niet de nieren, maar blaasgruis ;-)

Het lijkt me dat ik in blinde paniek om me heen moet gaan slaan en dingen zoeken, roepen en kopen maar wel asap op zoek naar dat wat a- geschikt is en b- door haar wordt gegeven en c- te betalen is.

Brok: 2 kg voor 17,50 en daar zou ik eh.... (even rekenen) 10 dagen mee doen.
Cb; ik doe 2,5 dag met 1 rol a 3,75
Nou ja, "komt overeen" zeg maar ;-)

Suzanne
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

Ojee sterkte
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Beiden kan toch niet? Ik dacht dat de ene steen kwam door te zure urine en de andere door te basisch...
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Het komt vaker voor. Struviet ontstaat in te basische urine en calciumoxalaat kan in zowel zure als basische urine ontstaan.
Bij honden ontstaat blaasontsteking door bacteriën en die produceren ammoniak en daar wordt de urine basisch van. Dus als de bacteriën weg zijn zal de struviet ook verdwijnen, mits de voeding genoeg verzuurt.
Je kunt Carnibest blijven geven maar dan aangezuurd met troebele appelazijn en/of zure vit C. Of Bandit blaasdieet.
Ik zou ook cranberry erbij gaan geven, dat voorkomt dat bacteriën zich vasthechten aan de blaaswand en zo is je ab effectiever en voorkom je dat de blaasontsteking terugkomt.

Mocht het niet weggaan of steeds terugkomen dan een echo.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Hoi, ben ik weer even.

Ik heb de stellige indruk dat de dame al weer wat lekkerder gaat; plasjes worden groter en minder rood. Ze toont zich, voor zover ik kan zien net wat alerter en "fitter".

Er is al een echo gemaakt om uit te sluiten dat er 1 of meer grote of heel grote stenen zouden zitten. Daarvan is niets gebleken; het is echt "gruis".
Ik wilde dat graag weten; puur om het weten... want dan zouden we de (levens-)verwachting bij hebben moeten stellen; opereren lijkt me niet met een dame van 16...??

Ik neem de aanbevelingen van Tannetje mee in mijn overwegingen maar ben er nog niet uit. Heb vandaag weer met Tris naar de DA gemoeten, dus mijn kop loopt over. Voor nu krijgt Guinnie het speciale voer, morgen ga ik troebele appelazijn halen (waar eigenlijk???) en granberry... gewoon van het kruidvat oid?
Niet ideaal nu, deels op brokken maar ik moet even een kant op; aandacht bij twee honden tegelijk is lastig ;-)
Het komt wel goed denk ik.

*edit: hoeveel appelazijn en granberry.... de hele bes? Een poeder? Geen idee?

Liefs,
Suzanne
Laatst gewijzigd door Suzanne op wo 27 mar 2013, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie