Lotgering

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Lotgering

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Ghali"]
Ik ben wel benieuwd want ik heb hier ook Alaska liggen en die heeft bij sommige varianten nog wel hogere percentage calcium erin zitten, en deze staat toch bekend als goede kvv?? Tenminste over Alaska heb ik nog geen discussie gezien....
[/quote]

Ik ken Alaska niet. Ik ken Lotgering ook niet. Ik ken gelukkig geen enkel KVV (blij dat ik BARF) maar wat is een meer verkocht merk en welk merk bestaat al langer, Lotgering of Alaska? Welke van de twee merken (if any) heeft zich al jarenlang bewezen?
Ghali
3-sterren
3-sterren

Bericht door Ghali »

In mijn kenniskring voert iemand al jaren achter elkaar dagelijks Lotgering, zij is fokker en speent de pups er ook op af. Haar honden zien er superuit, worden gerontgend voor HD en ED en altijd prima in orde.

Dit zijn dus honden die vanaf 4 weken al op de Lotgering staan en waarvan er al een heel aantal inmiddels volwassen zijn... Ik vind dat wel wat waard want alle andere verhalen zijn van wildvreemden op internet. Deze persoon ken ik en de honden ken ik.

Alaska las ik op internet dat deze bij één van de betere kvv hoort, maar mijn pup vind het niet te eten dus dat ga ik niet meer kopen... Alaska is in ieder geval een duurdere kvv.

Ik ben wel met sommige mensen eens dat het erg jammer is dat kvv dus blijkbaar in veel ogen hier op het forum alsnog niet goed zou zijn...... Ik ben juist voor de kvv informatie en ervaringen delen op dit forum gekomen omdat ik zag dat daar aparte ruimte voor was... Ik vind het altijd zo jammer dat in een kvv topic mensen die barfen reageren met "geen ervaring mee want ik vind kvv onduidelijk en ben blij dat ik barf", daar kun je dan als kvv-er zo weinig mee....   

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

[quote="Ghali"]
In mijn kenniskring voert iemand al jaren achter elkaar dagelijks Lotgering, zij is fokker en speent de pups er ook op af. Haar honden zien er superuit, worden gerontgend voor HD en ED en altijd prima in orde.

Dit zijn dus honden die vanaf 4 weken al op de Lotgering staan en waarvan er al een heel aantal inmiddels volwassen zijn... Ik vind dat wel wat waard want alle andere verhalen zijn van wildvreemden op internet. Deze persoon ken ik en de honden ken ik.

Alaska las ik op internet dat deze bij één van de betere kvv hoort, maar mijn pup vind het niet te eten dus dat ga ik niet meer kopen... Alaska is in ieder geval een duurdere kvv.

Ik ben wel met sommige mensen eens dat het erg jammer is dat kvv dus blijkbaar in veel ogen hier op het forum alsnog niet goed zou zijn...... Ik ben juist voor de kvv informatie en ervaringen delen op dit forum gekomen omdat ik zag dat daar aparte ruimte voor was... Ik vind het altijd zo jammer dat in een kvv topic mensen die barfen reageren met "geen ervaring mee want ik vind kvv onduidelijk en ben blij dat ik barf", daar kun je dan als kvv-er zo weinig mee....   

[/quote]Er is niks mis met KVV maar het is een hype, en daar waar geld te verdienen valt word misbruik gemaakt, zo ook in kvv land. Vrijwel elke kvv is altijd nog beter dan brok, en het staat je geheel vrij wat je voert.
Echter als je hier vraagt wat we van bijvoorbeeld Lotgering vinden...tja dan krijg je een eerlijk antwoord.
Het is gewoon een mindere kvv. Na wat omzwervingen in kvv land ben ik zelf gaan malen en dat bevalt me zoveel beter, dus ik heb niks tegen kvv, neimand hier denk ik, maar er zijn gewoon veel betere te verkrijgen.

En het probleem blijft...je weet nooit wat je voert, het is een gemalen mix en je moet de producent op zijn blauwe ogen geloven dat erin zit wat hij zegt dat erin zit en juist dat is een punt wat wij als versvoerders vrij zwaar nemen, en dat is waarom er zo strikt op kvv's gelet word hier, er word gewoon teveel slecht spul verkocht onder de noemer "naar Barf-recept" en gelijksoortige termen.
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

Lizzy stelt wel een paar vragen die je kunnen helpen bij het bepalen of een merk zichzelf bewezen heeft of niet.

Maar zoals met alles, dat zegt ook nog niet alles. Carnibest is bijv. één van de eerste merken kvv dier er op de markt kwam ze hebben al jarenlag een stabiel product, één van mijn honden is er mee opgegroeid. toch vind ik er een nadeel aan zitten namelijk dat ze een premix toevoegen van vitamine en mineralen, vroeger was dat voor hen ook nodig omdat ze onvoeldonde diersoorten in het assortiment hadden tegenwoordig hebben ze zoveel verschillende diersoorten dat ze de premix makkelijk acherwege zouden kunnen laten.

Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van bepaalde merken, dat houd je altijd. Weet alleen dat de "tegenstanders" van Lotgering dat niet zonder reden zijn.
Martine-Tom

[quote="M@rina"]
Lizzy stelt wel een paar vragen die je kunnen helpen bij het bepalen of een merk zichzelf bewezen heeft of niet.

Maar zoals met alles, dat zegt ook nog niet alles. Carnibest is bijv. één van de eerste merken kvv dier er op de markt kwam ze hebben al jarenlag een stabiel product, één van mijn honden is er mee opgegroeid. toch vind ik er een nadeel aan zitten namelijk dat ze een premix toevoegen van vitamine en mineralen, vroeger was dat voor hen ook nodig omdat ze onvoeldonde diersoorten in het assortiment hadden tegenwoordig hebben ze zoveel verschillende diersoorten dat ze de premix makkelijk acherwege zouden kunnen laten.

Er zijn nu eenmaal voor- en tegenstanders van bepaalde merken, dat houd je altijd. Weet alleen dat de "tegenstanders" van Lotgering dat niet zonder reden zijn.
[/quote]Grappige is dat wij beiden volgens mij niet eens tegen Lotgering zijn, alleen met de kanttekening dat het niet een alleenvoer zou moeten zijn en al helemaal niet voor pups, voor de afwisseling lijkt het me prima.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

[quote="Martine-Tom"]
Er is niks mis met KVV maar het is een hype, en daar waar geld te verdienen valt word misbruik gemaakt, zo ook in kvv land. Vrijwel elke kvv is altijd nog beter dan brok, en het staat je geheel vrij wat je voert.
Echter als je hier vraagt wat we van bijvoorbeeld Lotgering vinden...tja dan krijg je een eerlijk antwoord.
Het is gewoon een mindere kvv. Na wat omzwervingen in kvv land ben ik zelf gaan malen en dat bevalt me zoveel beter, dus ik heb niks tegen kvv, neimand hier denk ik, maar er zijn gewoon veel betere te verkrijgen.

En het probleem blijft...je weet nooit wat je voert, het is een gemalen mix en je moet de producent op zijn blauwe ogen geloven dat erin zit wat hij zegt dat erin zit en juist dat is een punt wat wij als versvoerders vrij zwaar nemen, en dat is waarom er zo strikt op kvv's gelet word hier, er word gewoon teveel slecht spul verkocht onder de noemer "naar Barf-recept" en gelijksoortige termen.
[/quote]

Ja dat vraag ik me dus af bij die goedkope kvv's, wat voor grondstoffen gebruiken ze daarvoor om uberhaupt nog winst te kunnen maken op hun produkt?
Toevallig viel het me van de week op op de site van Herby. Rundvlees klasse A,  4 euro per kg. Spiervlees 3 euro per kg, gemalen 2,75 per kg. Huh hoezo is gemalen vlees goedkoper? Dat is een extra handeling, dat geeft toch te denken over het vlees dat ze daarvoor gebruiken. :g:
Martine-Tom

[quote="*Dorothea*"]
Ja dat vraag ik me dus af bij die goedkope kvv's, wat voor grondstoffen gebruiken ze daarvoor om uberhaupt nog winst te kunnen maken op hun produkt?
Toevallig viel het me van de week op op de site van Herby. Rundvlees klasse A,  4 euro per kg. Spiervlees 3 euro per kg, gemalen 2,75 per kg. Huh hoezo is gemalen vlees goedkoper? Dat is een extra handeling, dat geeft toch te denken over het vlees dat ze daarvoor gebruiken. :g:
[/quote]Ja ik ook...ik maak het nu dus zelf, en een kilo kvv kost me zo rond de 3 euro, gemiddeld genomen, ik haal overtollig vet weg dus dat gooit de prijs wat omhoog.

Gemalen is dus gewoon goedkoper omdat ze daar alle zooi in kwijt kunnen die ze aan het stuk niet kwijt raken...vliezen, vet enz...
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

[quote="Ghali"](...) Ik ben wel met sommige mensen eens dat het erg jammer is dat kvv dus blijkbaar in veel ogen hier op het forum alsnog niet goed zou zijn...... Ik ben juist voor de kvv informatie en ervaringen delen op dit forum gekomen omdat ik zag dat daar aparte ruimte voor was... Ik vind het altijd zo jammer dat in een kvv topic mensen die barfen reageren met "geen ervaring mee want ik vind kvv onduidelijk en ben blij dat ik barf", daar kun je dan als kvv-er zo weinig mee.... [/quote]Dat herken ik wel, dat is lastig: kies je voor kvv en beschouw je dat zelf als vers & goed, krijg je in een afsdeling speciaal voor kvv-gebruikers te horen dat kvv als B keuze ervaren wordt...
Maar ik begrijp Lizzy's gevoel wel heel goed en juist als je dit soort dingen leest! Als je zelf samen stelt weet je zó veel beter wat je voert, zowel t.a.v. ingredienten, als verhoudingen, als kwaliteit.. Dat scheelt een berg onduidelijkheden! Dus besef je als je de maaltijden zelf samen stelt en tegelijk toch bereid bent mee te denken met kvv-ers, eens te meer dat je blij bent dat je BARFt ;)
Dát is ook een van de dingen die mijn kijk op Lotgering beinvloed: de wetenschap hoe mijn zelf samengestelde menuutjes er uit zien, dat van ze lang zal ze leven geen kwart van de maaltijd uit vet bestaat. Dat het vlees geen handje vol vliezen en zenen is, maar mooi spiervlees betreft. En de ervaring met hoe dit er uit ziet als ik het maal, anders dan een kvv en zo heel anders dan sommige kvv's.
Het gaat er dus niet om dat kvv 'niet goed' zou zijn, maar wel dat er naast voordelen ook nadelen aan kleven. Voordelen zolang je niet denkt over de samenstelling, want dan is het kant-en-klaar. Nadelen zodra je wél wilt checken of de kwaliteit je aan staat: je moet er maar op vertrouwen dat hetgeen vermeld wordt er ook werkelijk in zit (wie controleert dat?). Je moet er op vertrouwen dat wat men op geeft als zijnde 'spier' ook werkelijk 'spiervlees' is, ook als de analyse en hetgeen je ziet dat tegen spreekt. Je moet er maar op vertrouwen dat het eiwit percentage over hoogwaardige eiwitten gaat (want 'eiwit' op zichzelf zegt niet zo veel..). Enz. enz.
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

[quote="Martine-Tom"]
Grappige is dat wij beiden volgens mij niet eens tegen Lotgering zijn, alleen met de kanttekening dat het niet een alleenvoer zou moeten zijn en al helemaal niet voor pups, voor de afwisseling lijkt het me prima.
[/quote]
Klopt Martine, Ik voer het zelf niet maar zou het hier makkelijk verkrijgbaar zijn dan zou ik het best weleens bestellen, maar inderdaad voor er bij, niet als hoofdbestanddeel van het menu. Ze krijgen nu ook weleens smuldier, niet vaak, maar ik heb altijd wel een paar pakjes in de vriezer liggen.
Ghali
3-sterren
3-sterren

Bericht door Ghali »

Misschien een gekke vraag, maar vermenselijke we de honden nu niet erg.. Ik bedoel ik zie niets verkeerd in een stuk vlees wat door bijv. een bloeduitstorting niet voor mensen gebruikt wordt maar in de dierenvoeding beland. Prima vlees maar voor het oog niet verkoopbaar, een stuk goedkoper daardoor en net zo gezond..... Dat soort vlees wordt tijdens het verwerken van het vlees afgekeurd voor menselijke consumptie omdat men dat niet kan verkopen.

Lotgering is erg grof gemalen en je kunt er prima het vlees er in zien hoor net als het bot. Ik zie echt wel eens een zeentje maar dat zit het niet vol mee. Heb trouwens in Carnibest ook al eens stuk zeen eruit getrokken, daar kan ik bijv. het bot weer niet in vinden (waarschijnlijk zo fijn gemalen).... 
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

Ik spreek voor mezelf en dan zeg ik nee. ik snij bijv. de ranzige randjes van kipfilet af en die krijgen mijn honden dan te eten hahaha. Ik heb pas een paar kilo paard- en rundvlees bestelt ligt nu te ontdooien zodat ik het in kilo porties kan snijden. Als ik dat zie dan denk ik mwahh geef mijn portie maar aan fikkie, toch is het vlees goed, niet vet of zenig, maar het zijn niet de delen vlees die ik zelf graag eet.

Dat het vlees afkomstig van dieren die ook voor humane consumptie worden gebruikt wil nog niet zeggen dat ik dat vlees zelf ook zou eten of dat ik de biefstuk aan mijn honden voer. Snap je wat ik bedoel?
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Heb niet zulke problemen met die zenen, maar dat komt vast omdat ik zelf dol ben op draadjesvlees met "blub". :-[ ;D
Heb het al eens genoemd, voer veel Lotgering maar ook wel eens iets anders. Bovendien krijgen ze extraatjes zoals, een visje, een eitje, groente enz. Vandaag lekker buiten gestoeid met runderstrotten.
Mijn ervaring is goed! En kan alleen uit m'n eigen ervaringen spreken. In theorie zullen de "tegenstanders" misschien gelijk hebben, maar jullie hebben het niet of nauwelijks gevoerd en ik wel.
Toen ik de eerste lading had gekregen en begon te voeren ben ik na een paar weken gestopt want de honden gingen totaal uit vacht. Eentje kreeg last van de oren. Nu denk ik, zou dat het "ontgiften"zijn geweest? Later weer gaan voeren en nergens last van. Mooie vachten, mooie gebitten, schone oren, tierige honden, mooie ontlasting, wat wil ik nog meer?
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

ik wil hier toch nogmaals mijn mening geven over lotgering tevens de laatse ik word er nou een beetje moe van als eerste iedereen moet voeren waar haar of zijn hond het 't beste op doet en iedereen in zijn waarde laten. nogmaals ik ken lotgering al 7jaar de baas dan ook en ik weet dus ook hoe het in de fabriek gaat hoe het op de boerderij gaat en bovendien hoe zijn honden eruit zien. allemaal perfekt en de baas heeft zeer veel verstand van honden als je al meer als 30 jaar slager bent en dus ook al zolang je eigen honden voert met eigen samengesteld vlees.
Maar mijn honden allemaal en dat zijn er 4 waarvan er 3 opgegroeid zijn op lotgering het uitstekend doenen ook bij mij word zeer veel zeker met de border collie aan sport gedaan op hoog niveau .
Dus ik vind het perfect voer ook de verhoudingen kloppen en ook zeker als je genoeg afwisseld in smaken. ik geef nu even op dit moment zeker niks andets meer omdat ik niet zit te wachten op spugen en diaree. dit was ook tevens het laatste wat ik erover kwijt wil en ik heb geen aandelen was maar waar dan was ik nu een stuk rijker geweest
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

de ene hond reageert anders dan de andere op een merk
de ene is meer tevreden met de samenstelling van een merk dan de andere
de ene voert er barf bij om de samenstelling te veranderen
de andere gaat voor qualiteit , de andere voor de goedkope prijs
de ene voegt natuurlijke calcium toe , de andere syntetisch
blijft wel t feit dat de nieuwe kvv merken als paddestoelen uit de grond schieten die allemaal zeggen de beste te hebben .....

ben gewoon blij dat de dames barfen !!!  :biggrin2:
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

vind ik ook er zijn er nu enorm veel en denken allemaal een goudmijn te hebben maar ik voer wat ik het beste vind en waar de honden het goed op doen en wat een andet doet zal mij een biet zijn klaar ben ik er mee

Plaats reactie