Quinta schreef:
In andere Topics lees ik ook wel, dat men beginnende barfers adviseert het bot aan één kant vast te houden terwijl de hond kluift, of om het na een tijdje af te pakken. Een hond staat niet graag zijn bot af. Je creëert dus juist een hond die nooit goed leert kluiven, hij wil zo snel mogelijk het bot inslikken om te voorkomen dat het weer afgepakt wordt. Geef dus alleen bot wat hij mag houden.
Dit ben ik niet met je eens, hoor! Als je je hond goed hebt getraind, kun je hem zijn eten afpakken (aan te leren dmv ruilen tegen iets anders lekkers; uiteraard geldt dit niet altijd voor herplaatsers of asielhonden).
Wat jij aanhaalt staat ook los van het probleem in dit topic: de topicstarter heeft een verkeerd (groot, hard) bot gegeven, dát is het probleem, niet het al dan niet accepteren door de hond dat zijn eten hem wordt afgenomen.
Er zijn honden die inderdaad kunnen kluiven, die proberen een groot bot niet te kraken maar trekken er alleen het vlees af, maar er zijn ook honden die het bot proberen klein te krijgen - en zulke honden moet je dus nooit een groot hard bot geven! Mijn twee reuen zijn van die krakers; mijn boxermeisje schraapt juist, die probeert niet het bot doormidden te krijgen. Toch krijgt ook zij geen joekelbotten, want die dingen kunnen echte tandenbrekers zijn en slijtage veroorzaken.