Hond eet Bonbons

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Hond eet Bonbons

DebbieV
4-sterren
4-sterren

Bericht door DebbieV »

Hier een chihuahua die alles vreet wat misschien wel eetbaar is.... Kauwt zelfs gaten in je kleding als daar nog een snackje in zit  >:(

Meneer heeft een hele doos merci op... Tja, wat hij uitpoepte leek net chocolade maar ziek... Dat dan weer niet. Puur is in kleine hoeveelheden gevaarlijk, melk en wit vallen mee, moeten ze best veel van eten...
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Zijn er hier mensen die in zulke gevallen zout geven aan de hond?
De mijne had ooit een blokje rattengif op gegeten.
H eb direct een grote hoeveelheid zout achter in de bek gegooid en hup alles kwam er bijna direct uit.
Daarna direct vitamine K geregeld voor de bloedstolling en overleg gepleegd met de DA.
Gelukkig heeft ze er toen niets aan overgehouden maar had goed anders gekund...
Zo ook idd met chocolade.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Zout geven is (levens)gevaarlijk, dus als je wilt laten braken altijd naar de (dienstdoende) dierenarts, die kan een braakmiddel geven middels een injectie. Weet je ook gelijk of braken is díe situatie een veilige optie is ;)
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Nina013 schreef: Zijn er hier mensen die in zulke gevallen zout geven aan de hond?
De mijne had ooit een blokje rattengif op gegeten.
H eb direct een grote hoeveelheid zout achter in de bek gegooid en hup alles kwam er bijna direct uit.
Daarna direct vitamine K geregeld voor de bloedstolling en overleg gepleegd met de DA.
Gelukkig heeft ze er toen niets aan overgehouden maar had goed anders gekund...
Zo ook idd met chocolade.
Ja, zout is gevaarlijk.. maar in geval van acuut gif en "een half uur van de DA verwijderd zijn" zou ik het OOK doen om daarna alsnog naar de DA om het zoutgevaar te helpen verminderen. Soms moet je iets... en moet je van twee kwaden het beste kiezen.

Chocolade gewoon ver houden van honden.. het gaat vaak goed.. maar kan zomaar fout gaan en het GAAT ook fout soms... geen risico nemen dus is mijn beste advies.

Suzanne
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Het is inderdaad niet de mooiste manier, met zout. Maar wij moeten idd al snel een half uur rijden naar een d.a. Tel daarbij bellen, hopen dat ze direct tijd hebben etc bijop....
Gelukkig wist ik dat bij rattengif belangrijk is, wat er nog uit kan via braken, graag!
Maar idd bij sommige vergiftigingen is het beter om het niet nogmaals langs de slokdarm te laten komen....
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Symptomen
De verschijnselen van een opname van te veel zout zijn in eerste instantie maag- en darmklachten. Zout heeft een irriterende werking op het slijmvlies van het maag-darmkanaal. Dit leidt tot braken en diarree en het verlies van eetlust. Er ontstaan zweren op het slijmvlies van maag en darmen. Door de hoge concentratie van het zout in het bloed wordt er vocht onttrokken aan allerlei cellen. Dit leidt tot oedemen. Wanneer ook de zoutconcentratie in de hersenen stijgt dan leidt dit ook hier tot een beschadiging van cellen, bloedingen en infarcten met neurologische klachten (als epilepsie) tot gevolg.  De patiënt wordt rusteloos, prikkelbaar, suf en krijgt spiertrekkingen, toevallen en een te hoge temperatuur. Andere symptomen zijn: veel meer drinken en plassen, snelle ademhaling en hartslag en hartritmestoornissen. Uiteindelijk kan de patiënt in coma raken en sterven.

Hoeveel zout is gevaarlijk?
Toxische effecten kunnen al optreden vanaf 1,9 gram per kg lichaamsgewicht. Bij een Schipperke betekent dit ongeveer 16 gram zout en dat is ongeveer de hoeveelheid van 1 eetlepel. De Skye Terrier kreeg 2 eetlepels zout (30-50 gram - 1,7-2,7 g/kg). Als deze hoeveelheden niet leiden tot braken is de gevaarlijke grens snel bereikt. Bij hersenverschijnselen (zoals epilepsie) is de prognose erg slecht.
Belleke
3-sterren
3-sterren

Bericht door Belleke »

20 jaar geleden werd mij dat ook aangeraden en had ik altijd zout bij mij voor als mijn hond iets verkeerd at. Heb het ook 2 keer gebruikt.
Maar later las ik inderdaad dat deze methode gevaarlijk was.
IK weet dat ik een risico nam maar heb haar echt goed in de gaten gehouden. Speciaal s'nachts nog gaan kijken.
Maar omdat ik wist dat het gevulde dingen waren witte en melkchocolade en zij er niet heel veel gehad had heb ik het risico genomen.
Heb zelf geen vervoer en ik moest weer van alles regelen. Daarbij voelde ik me ook nog eens heel slecht en was het gewoon even teveel voor me.
Als mijn hond echt wat mankeert ga ik echt wel. Heb al 28 jaar huisdieren en die heb ik tot het laatst goed verzorgd. Kregen altijd hun medische zorg. Ik zorg beter voor mijn dieren dan voor mijzelf hoor.
Knuffels Belleke
M@rina
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door M@rina »

Ik denk dat het risico in het geval van jou hond niet zo groot was hoor. Sommige mensen kunnen erg paniekerig doenover chocolade, maar als ik lees melk- en witte chocolade dan is het risico zo veel minder groot dan met puur... dus laat je niet gek maken Belleke. Je hebt toch een welverwogen keus gemaakt?

Plaats reactie