Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

eelke schreef:
Die planten kunnen meer dan een meter in omvang worden.
Oeihh dat word toch overplanten,dan ,want deze mand wordt dan toch te klein :-[
Dankje voor je antwoord
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Eindelijk een keer geen water geven.  Dat doet de regen een keer voor mij.  Alles begon echt droog te worden.  De boeren creëerden enorme stofwolken als ze over het veld reden met hun machines. Dat is nu eventjes over. De plantjes vinden het ook heel fijn.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Net eindelijk een lekker regenbuitje gehad  :wiggle: :wiggle: Nog lang niet genoeg, maar het begin is er !! 
Marielle1988
2-sterren
2-sterren

Bericht door Marielle1988 »

Niet de beste foto, maar hij staat vol in bloei!!!! Boompje is 4 jaar oud, eerste jaar ontzettend veel peren van gehad, daarna last gehad van perenpokkenziekte en vorig jaar had ie net gebloeid en toen kwam er vorst. Resultaat: Alle knoppen waren eraf gevallen....
Dit jaar gesnoeid, volgend jaar ga ik de takken met touwen naar beneden trekken zodat de vruchten meer ruimte krijgen. Voor nu heb ik goede hoop op een forse oogst, hopelijk blijft de nachtvorst nog een tijdje weg :)
Afbeelding
WillyP
5-sterren
5-sterren

Bericht door WillyP »

Ik val hier middenin, maar ik heb geen moesttuin, maar dochterlief van 12 jaar. Ik ben vooral goed ik oogsten  :biggrin2:

Romy vindt tuinieren echt heel leuk en is al eens eerder in het tuintje begonnen wat we voor de meiden hadden gemaakt (ik denk totaal zo'n 3  a 4 m²), maar toen mislukte het. Nu heeft ze het weer opgepakt en onkruidvrij gemaakt een tijdje geleden en is daarna begonnen met zaaien en planten. Er staat een broeibakje in en ze heeft zelf een kasje gemaakt met een zeiltje eroverheen. Ze heeft van alles wat gezaaid en geplant. 5 aardappels, 6 uitjes, bloembollen, 2 soorten radijsjes, 2 soorten worteltjes, sla, veldsla, prei (gezaaid, dus dat moet uitgeplant worden) en verschillende kruiden.
Ze is druk bezig geweest met water geven de laatste dagen, maar vandaag ging dat vanzelf  ;)

Ik ben benieuwd wanneer we wat lekkers gaan eten uit eigen tuin. Naast het moestuintje lopen de kippen in de ren, die profiteren er ook van, het onkruid verdwijnt daarin, wij krijgen er eitjes voor terug. Goede ruilhandel. Zo zei Romy vorige week: "hé, we kunnen over een poosjes onze eigen eiersalade maken! Eitjes van de kippen voor de mayonaise en de salade en een uitje en bieslook uit eigen tuin." Ik weet zeker dat ze dat nog een keer gaat maken.
Zo kijkt ze ook vaak naar 24 kitchen, vind ik ook heel leuk, maar ze zet hem er zelf op en heeft dan echt zin om wat lekkers te gaan maken. Zo leuk om te zien hoe ze met eten bezig is, van het begin tot eind. En juist dus ook de gezonden dingen.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Leuk zeg! Zou ze daar ook haar werk van willen maken?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Hier groeit het allemaal goed :) Heb wat foto's gemaakt :) Allemaal vanaf zaad gekweekt. Niks van plantjes..

Broccoli
Afbeelding

Chinese kool
Afbeelding

Peultjes
Afbeelding

Erwtjes.. (ik vind die krulletjes zo leuk!)
Afbeelding

Rode bietjes
Afbeelding

Paksoy
Afbeelding

Radijsjes
Afbeelding

Mini sla Tom Thumb
Afbeelding

Erwten (later gezaaid als de vorige op de foto)
Afbeelding

Rammenas
Afbeelding

Spinazie die al echte spinazieblaadjes krijgt :)
Afbeelding

Komkommer, deze is flink de lucht in gegaan. Maar de bladeren vind ik er raar uit zien..
Afbeelding
WillyP
5-sterren
5-sterren

Bericht door WillyP »

Nadia schreef: Leuk zeg! Zou ze daar ook haar werk van willen maken?
Dat zat ik me deze week ook te bedenken. Maar dat weet ze zelf nog niet. Ze gaat volgend jaar de HAVO-coach klas doen en hopelijk lukt dat, want ze wil dat zo graag en kan dat ook denken wij. Dus daarna kan ze alle kanten nog op.

Wat een leuke groentes heb je in je tuin, totaal anders dan wij  :).

O ja, er staan ook twee frambozenstekken. Ik denk wel dat we daar wat van kunnen gaan plukken. Bij haar oma heeft ze nog een paprika staan in de grote kas. Daar had ze geen ruimte meer voor en is met pot en al naar oma gegaan in de hoop dat die daar mocht staan. Oma's zeggen nooit nee.  ;D Die vindt het alleen maar leuk wat ze doet.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ziet er goed uit Nadia! Ik heb de indruk dat ik nu alles zie groeien. :o het gaat zo ontzettend hard!
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

hannabelgje schreef: Komkommer, spinazie en sla komen hier altijd binnen een week op. Hoe diep zaai je en hoe vochtig is je grond?
Hier een probleem met de palmkool. Als ie al op komt dan zijn het erg zwakke plantjes die niks kunnen hebben en vlug dood gaan.  Ik heb nog maar enkele zaadjes en het spul is in de winkel niet te koop. Ik denk dat ik toch maar wat zaadjes bij jelle gs bestellen. :-\
Sry, ben niet meer zo vaak op de pc ivm ziekte van mijn hond.

Ik steek een klein gaatje met een pen en doe daar het zaadje in. Ik zaai dus niet diep. Ik kweek ze in van die turf potjes die ik goed nat probeer te houden. Ik kijk normaal dagelijks, maar ben ze idd wel een paar keer vergeten.

Maar moet ik ze dan maar weer weggooien?
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

judith1967 schreef: Oeihh dat word toch overplanten,dan ,want deze mand wordt dan toch te klein :-[
Dankje voor je antwoord
Is het niet zo dat de courgette plant wat kleiner blijft als je ze in een kleine pot houd ? Of gaan ze dan gewoon dood ?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

WillyP schreef: Dat zat ik me deze week ook te bedenken. Maar dat weet ze zelf nog niet. Ze gaat volgend jaar de HAVO-coach klas doen en hopelijk lukt dat, want ze wil dat zo graag en kan dat ook denken wij. Dus daarna kan ze alle kanten nog op.

Wat een leuke groentes heb je in je tuin, totaal anders dan wij  :).

O ja, er staan ook twee frambozenstekken. Ik denk wel dat we daar wat van kunnen gaan plukken. Bij haar oma heeft ze nog een paprika staan in de grote kas. Daar had ze geen ruimte meer voor en is met pot en al naar oma gegaan in de hoop dat die daar mocht staan. Oma's zeggen nooit nee.  ;D Die vindt het alleen maar leuk wat ze doet.

Een keuze maken is gewoon onwijs lastig. Hoop dat ze de tijd en ruimte vind om dat te doen.

Ik heb nog meer staan hoor :)

2 soorten wortel
2 soorten radijsjes
Bloemkool
Chinese kool
Spitskool
Broccoli
Spruiten
Erwten
Peulen
Prei
Ui
Sjalot
7 soorten sla,  rucola, veldsla, baby leaf, little gem, Tom thumb, ijsberg en krop sla. 
Rammenas
Sperziebonen (de voorgezaaide doen het goed, die ik meteen buiten zaai doen niks. Vreemd).
Snijbiet
Spinazie
Koolrabi
Rode biet
Chioggia biet
Courgette 2 soorten, alleen is 1 plantje ripper. Verloren van een puppy poot.
Komkommer
Trots tomaat
Vlees tomaat
Romano tomaat
Tomaat 'marmande'
Tomaat 'money maker'
Cherry tomaat
Tomaat noir Chrime (zwarte tomaat)
Peter peper
Snack paprika
Gewone paprika
Punt paprika
Aubergine
Bieslook
Gewone munt
Bananen munt
Dragon
Basilicum
Thijm
Oregano
Wilde rucola
En nog aardbeien plantjes 24 stuks
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

miik schreef: Is het niet zo dat de courgette plant wat kleiner blijft als je ze in een kleine pot houd ? Of gaan ze dan gewoon dood ?
Oooh dat weet ik niet!!
Mss iemand die dit weet.
Ik heb eerlijk gezegd niks groters(met een doorsnede van 1 mtr)
Deze rieten mand is al de grootste maat!!!
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

judith1967 schreef: Oooh dat weet ik niet!!
Mss iemand die dit weet.
Ik heb eerlijk gezegd niks groters(met een doorsnede van 1 mtr)
Deze rieten mand is al de grootste maat!!!
Heb er vorig jaar een in een kleine pot gehad (nu ja, formaat emmer) maar die deed het niet echt. Bladeren werden geel, bloemen gingen rotten, geen enkele vanaf gehaald :(
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik heb mijn courgette ook in een pot staan. De bedoeling is dat dat gewoon moet kunnen. We zullen zien.

Gesloten