Portioneren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Portioneren

Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Het vlees is binnen!
Bedankt voor al jullie tips en ervaringen.

Het vlees is direct in de vriezer gegaan. Was nog Compleet bevroren.  Een paar zakjes met dingen die ik als eerste nodig dacht te hebben in de koelkast gelegd.

Savonds aan de slag gegaan. Met een schroevendraaier de eendenkarkassen van elkaar afgestoken. Ging prima maar men wat meuren die dingen?!?!
Alle karkas heb ik in vleesbakjes gedaan per dag portie van 280 gr.
Verder heb ik de organen in dagportie zakjes gedaan. Gewoon in een boterhamzakje. Diepvriesvakken waren op... En dan zoveel mogelijk zakjes weer in een doosje.
Op alle doosjes zit een sticker met daarop diersoort en soort vlees etc.

Aan de ene kant nemen de doosjes veel ruimte in, vooral die met karkas omdat die niet vol zitten.
Aan de andere kant is het wel makkelijk stapelen in de vriezer en door de stickers duidelijk te zien in 1 oogopslag, wat er in zit. :D

Afbeelding

Vond trouwens de penslap erg meevallen, in mijn geheugen was de geur echt vele malen erger. Maar misschien kwam dat omdat ik in mijn geheugen het slachthuis had waar we toen wel eens kwamen en daar stond een grote container vol met die dingen... :o
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Overweeg wel of ik volgende keer het orgaan en de groente al bij het karkas in het bakje zal doen?
Neemt waarschijnlijk wel minder ruimte in.
Maar misschien moet ik ook de hoeveelheid nog aanpassen, eerst maar kijken hoe het met deze hoeveelheden gaat.

Doen jullie het liever bij elkaar of appart verpakken en wat is de reden hiervoor?
(Altijd leuk om alle varianten te lezen ;-))
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik verpak alleen de porties orgaan per hond , omdat de honden verschillen qua gewicht . Spier en vleesbot verpak ik niet , dat word gelijk opgevoert . Ik heb voor drie dagen bv  1 kg spiervlees nodig . Groentenmix vries ik ook apart in .
pleuntje
5-sterren
5-sterren

Bericht door pleuntje »

wel of ik volgende keer het orgaan en de groente al bij het karkas in het bakje zal doen?
Neemt waarschijnlijk wel minder ruimte in.
Maar misschien moet ik ook de hoeveelheid nog aanpassen, eerst maar kijken hoe het met deze hoeveelheden gaat.

Doen jullie het liever bij elkaar of appart verpakken en wat is de reden hiervoor?
(Altijd leuk om alle varianten te lezen ;-))
Ik doe dat soms ook, vind het heel makkelijk. Maar in de praktijk lukt dat niet altijd. Ik bestel ook weleens mee met de lijntjes hier vandaan. Ik krijg niet altijd alles in een keer binnen. Soms alleen karkas, dan weer spiervlees. Dus daarom verpak ik tegenwoordig alles apart. Als je alles tegelijk besteld dan kan dat wel een optie zijn.  Ik verpak alles in zakjes die ik dan zo plat mogelijk maak, zo past er zoveel mogelijk in mijn vriezer.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Ik varieer graag in combinatie's, dus verpak ik het apart.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Nina013 schreef:
Savonds aan de slag gegaan. Met een schroevendraaier de eendenkarkassen van elkaar afgestoken. Ging prima maar men wat meuren die dingen?!?!
Even het transport nagaan, hoe ze te werk zijn gegaan want dit klinkt als bedorven
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Het kwam hier stijf bevroren aan. De rest is ook prima. De eendennekken roken ook beduidend minder onaangenaam.
Maar weet eigenlijk niet hoe ze normaal ruiken. Het was niet echt een bedorven lucht denk ik?
Kan het even vragen aan Henk...
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Nina013 schreef: Het kwam hier stijf bevroren aan. De rest is ook prima. De eendennekken roken ook beduidend minder onaangenaam.
Maar weet eigenlijk niet hoe ze normaal ruiken. Het was niet echt een bedorven lucht denk ik?
Kan het even vragen aan Henk...

De producten zijn ook altijd netjes voorzien van sticker met datum , kan je misschien nog even op kijken
Verder kan je ook aan de kleur wel zien hoe het vlees(bot) is
Mijn ervaring met de eendkarkassen van DM is prima
Maar je kan er natuurlijk altijd even over bellen
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Ik denk vooral dat ik niet zo gewend ben aan de lucht van wilde eend uit de vriezer ;)
Vers geschoten ken ik het wel, en de geur na een paar dagen ook haha!

Eens kijken of ik het zakje nog kan vinden, (goeie tip ;)) maar zit volgens mij ergens tussen de zakjes van de pens ergens onderin, iewwwww. Dus weet niet of ik die nog ga opgraven, al lekker buiten in de kliko gedumpt.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Nina013 schreef: Ik denk vooral dat ik niet zo gewend ben aan de lucht van wilde eend uit de vriezer ;)
Vers geschoten ken ik het wel, en de geur na een paar dagen ook haha!

Eens kijken of ik het zakje nog kan vinden, (goeie tip ;)) maar zit volgens mij ergens tussen de zakjes van de pens ergens onderin, iewwwww. Dus weet niet of ik die nog ga opgraven, al lekker buiten in de kliko gedumpt.

Ooh het was wilde eend  :biggrin2: Ja , dat is wel een specifieke lucht , net als de smaak  :biggrin2:
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Wilde eend, maar dat hoort niet bedorven te ruiken. Ik hoop dat je honden het lusten  :biggrin2:
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Vandaag eenden nek... Volgens mij tam want rook beduidend minder sterk en was ook minder donker van kleur als wat ik van wild ken.
De eerste ging er met smaak in. De tweede werd 1 keer op gekauwd en netje geweigerd.
Nog even laten staan maar nee hoor, meneer hoefde hem echt niet. Geen idee waarom, volgens mij had hij nog wel trek...
(Zie filmpje in topic wat eet enzo vandaag, hoe lekker hij konijn vond  ;))
lauraV
5-sterren
5-sterren

Bericht door lauraV »

heb je van t filmje een youtube link?
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Tip; zet het wat verder van je witte muur af of je moet hem elke maand willen witten :biggrin2:

Wat een rustige eter trouwens

Plaats reactie