Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Wat een leuk topic! Ik tuinier "op de vierkante meter" sinds 2007 in m'n achtertuin en dat bevalt nog steeds.
Al ben ik na een verhuizing van een vierkante meterbak naar meerdere kleine bakken gegaan en daarbij extra potten. Verder staan er bosaardbeitjes her en der tussen de planten, rabarber staat ook tussen andere sierplanten en aan schuur en pergola druiven en Japanse wijnbessen.
Heb alleen erg veel last van slakken, dus opeens waren m'n sla en raapstelen weg.
Gelukkig veel vogels in de tuin die graag een slak lusten (en de duiven jonge kiemplanten van de bonen)....
Meeste zaai ik zelf of ruil ik met m'n vader, maar van het weekend bij de kweker een "Hongaarse" paprika, hangtomaatjes en stevia meegenomen.
Al ben ik na een verhuizing van een vierkante meterbak naar meerdere kleine bakken gegaan en daarbij extra potten. Verder staan er bosaardbeitjes her en der tussen de planten, rabarber staat ook tussen andere sierplanten en aan schuur en pergola druiven en Japanse wijnbessen.
Heb alleen erg veel last van slakken, dus opeens waren m'n sla en raapstelen weg.
Gelukkig veel vogels in de tuin die graag een slak lusten (en de duiven jonge kiemplanten van de bonen)....
Meeste zaai ik zelf of ruil ik met m'n vader, maar van het weekend bij de kweker een "Hongaarse" paprika, hangtomaatjes en stevia meegenomen.
Net ff een blik in m'n platte bak geworpen en de peultjes die daar in een mini potje staan te wachten om de volle grond in te gaan hebben ook peulen
ik ben shock! Jemig, nu vind ik te helemaal zonde dat ze daar maar blijven te staan... Ook de andijvie die in de platte bak in de volle grond staat begint kroppen te vormen! En de radijsjes die wel gewoon in de koude, volle grond staan komen iets omhoog met een rood dingetje eronder. Maar dat is heel dun, als een jong worteltje zeg maar. Gaat dat nu nog een breder, rond radijsje worden???
Ik heb spinazie op 2 manieren geplant. 1 idd gaatjes en daar zaadjes in. En een rijtjes gestrooid. Echt zoals je peper/zout strooit. Die komt echt veel beter op. Op het zakje stond dat de spinazie elkaar zo omhoog drijft.. En dat is idd te merken 
Ik zou het echt leuk vinden om meer foto's te zien van alle tuintjes en plantjes en oogst 
-
Stephanie777
- 3-sterren

Weet niet of dit werkt, maar hier heb ik heel veel foto's geknald van mijn eerste jaar moestuinieren op de vierkante meter:
http://www.moestuinforum.nl/blog/Stephanie777/
http://www.moestuinforum.nl/blog/Stephanie777/
Wat raar dat er bij jou zoveel niet opkomtRoosj schreef: Zo. Zojuist heb ik voor de 3e keer Spinazie geplant en voor de 2e keer komkommer omdat het aldoor niet opkomt (echt gewoon geen enkel zaadje van die 2 dingen). Ik heb nu 9 vakjes met 3 zaadjes per vak voor de spinazie gedaan en 3 vakjes met 3 zaadjes per vak voor de komkommer. Het zal mij benieuwen..
Vakjes = kweekbakjes trouwens
Iets van een week terug heb ik buiten rechtstreeks in de m2 bak opnieuw 4 selderij zaadjes gedaan omdat ook die niet binnen opgekomen waren.. Ook had ik toen buiten opnieuw 4 normale sla zaadjes gedaan omdat die de vorige keer buiten ook niet opgekomen waren.
Het zal mij benieuwen..
Ik kan geen foto's plaatsen, kan wel een foto maken met mijn mobieltje en die naar je sms-en 8)Nadia schreef: Ik zou het echt leuk vinden om meer foto's te zien van alle tuintjes en plantjes en oogst![]()
Ik moet eens zien of ik deze week een foto kan trekken van mijn mini-tuintje in bak.
Wegens tijdgebrek hebben wij m.b.v. houten schotten verhoogde bakken gemaakt, de eerste heb ik een paar weken geleden een paar dingen gezaaid en geplant.
Vandaag de eerste snijsla met tuinkers van eigen grond gegeten, was heel lekker
Door de hoogte is het iets gemakkelijker werken, ik hoop het zo beter onkruidvrij te kunnen houden, ik heb er geen zin meer in om de sperziebonen & Co tussen de brandnetels uit te plukken
In de praktijk is gebleken dat wij te weinig tijd voor een echte moestuin hebben.
Ik heb het 2 jaar geprobeerd, maar naast werk, verbouwing en de beestenboel is dat te veel.
We nemen ook alleen echt de dingen die we lekker vinden, sla, uien, sperzieboon, peultjes, wat kruiden, dat soort dingen.
Wegens tijdgebrek hebben wij m.b.v. houten schotten verhoogde bakken gemaakt, de eerste heb ik een paar weken geleden een paar dingen gezaaid en geplant.
Vandaag de eerste snijsla met tuinkers van eigen grond gegeten, was heel lekker
Door de hoogte is het iets gemakkelijker werken, ik hoop het zo beter onkruidvrij te kunnen houden, ik heb er geen zin meer in om de sperziebonen & Co tussen de brandnetels uit te plukken
In de praktijk is gebleken dat wij te weinig tijd voor een echte moestuin hebben.
Ik heb het 2 jaar geprobeerd, maar naast werk, verbouwing en de beestenboel is dat te veel.
We nemen ook alleen echt de dingen die we lekker vinden, sla, uien, sperzieboon, peultjes, wat kruiden, dat soort dingen.
-
Marielle1988
- 2-sterren

Het gaat de goede kant op en als het zo door gaat, gaat het een heel goed jaar worden! 
Er zitten al pruimen en peren aan de bomen en het zijn er veel!!! Heerlijk!!!
De eerste pepers zijn al zichtbaar en de tomaten staan in volle bloei. Eerste oogst van rucola en rabarber al gedaan, dit weekend de eerste krop andijvie proberen en de lavas ook maar vast oogsten. Het gaat zo hard hier nu, je ziet het haast groeien waar je bij staat
De eerste pepers zijn al zichtbaar en de tomaten staan in volle bloei. Eerste oogst van rucola en rabarber al gedaan, dit weekend de eerste krop andijvie proberen en de lavas ook maar vast oogsten. Het gaat zo hard hier nu, je ziet het haast groeien waar je bij staat
De rabarber gaat hier ook hard, die heb ik in een pot staan, zou ik deze week ook moeten snijden en verwerken 
-
hannabelgje
- 5-sterren

Vandaag in mijn hele oude kippenren die nu gewoon kale grond is eigenlijk de boel geegaliseert en daar staan nu de butternut pompoen en de kleine oranje. Zijn gekochte planten. Het is nu tenslotte 15 mei 
Ik geef ze een meter in de breedte en twee ongeveer in de lengte. Er komt ook nog een pattison te staan, maar die is nog te klein. Ook in een ander stuk kale grond wat bloemen gezaaid. Zal mij benieuwen of het iets gaat doen.
Mijn recent gescoorde watermeloen heb ik in de grote kas gezet vandaag. Procuctieve middag.
Ik geef ze een meter in de breedte en twee ongeveer in de lengte. Er komt ook nog een pattison te staan, maar die is nog te klein. Ook in een ander stuk kale grond wat bloemen gezaaid. Zal mij benieuwen of het iets gaat doen.
Mijn recent gescoorde watermeloen heb ik in de grote kas gezet vandaag. Procuctieve middag.
Ik heb het nu minder diep gezaaid (lees: op de aarde gelegd en daar een mini beetje aarde overheen gedaan). Maar ik had niet de indruk dat ik het te diep zaaide. Als de spinazie nu weer niet op komt, strooi ik over 2 weken het hele zakje leeg in m'n spinazie vakje van de m2 tuinNynke schreef: Wat raar dat er bij jou zoveel niet opkomt![]()
Hou je wel de juiste zaaidiepte aan?
Ik kan geen foto's plaatsen, kan wel een foto maken met mijn mobieltje en die naar je sms-en 8)
"Iemand" vindt mijn paksoy veel te lekker! Allemaal gaten in! Ik heb de dader nog niet gevonden helaas.
Slakken of vogeltjes Naomi?? Of verdenk je Duke ?? 

Nee, dat lijkt me niet te diep dan, raar hoor !!Roosj schreef: Ik heb het nu minder diep gezaaid (lees: op de aarde gelegd en daar een mini beetje aarde overheen gedaan). Maar ik had niet de indruk dat ik het te diep zaaide. Als de spinazie nu weer niet op komt, strooi ik over 2 weken het hele zakje leeg in m'n spinazie vakje van de m2 tuin![]()
Jeetje Marielle, wat gaat dat hard bij jou !!!!! Waar woon jij klimaattechnisch gezien??Marielle1988 schreef: Het gaat de goede kant op en als het zo door gaat, gaat het een heel goed jaar worden!
De eerste pepers zijn al zichtbaar en de tomaten staan in volle bloei. Eerste oogst van rucola en rabarber al gedaan, dit weekend de eerste krop andijvie proberen en de lavas ook maar vast oogsten. Het gaat zo hard hier nu, je ziet het haast groeien waar je bij staat![]()
Voorgaande jaren had ik altijd gaten in mn kool van rupsen.
-
judith1967
- 5-sterren

Nou buiten doet mijn rucola het goed,die gaat aardig groeien en de rest komt ook wel ,maat duurt wat langer!!
De enige die het echt goed doet is de Courgette,die zie ik gewoon met de dag groeien!
De enige die het echt goed doet is de Courgette,die zie ik gewoon met de dag groeien!