Ik heb vorig jaar een clafoutis gemaakt van rabarber. Was erg lekker maar je moest het wel dezelfde dag opeten omdat het nat van rabarber er in trok. Helaas is mijn rabarber niet opgekomen dit jaarhannabelgje schreef: Je kon de rabarber niet goed zien omdat het bloem/suikerlaagje erover zat. Hij was wel lekker, maar het kan nog veel lekkerder, volgende keer ander recept.
Bakken is ontspanning
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Bakken is ontspanning
-
fransbulletje
Vandaag gebakken: Amandeltaart met een dikke laag pure chocolade 

Voor de liefhebbers : Klop 5 eiwitten stijf.
Mix 5 eidooiers met 200 gram suiker luchtig.
Spatel hier 250 gram amandelmeel door en daarna 1/3 van het eiwit tot een glad mengsel
Voeg dan de rest van het eiwit toe en meng goed door elkaar.
Dan 100 gram zelfrijzend bakmeel toevoegen en doorspatelen.
In een ingevette springvorm 45 minuten in de oven op 180 graden.
Chocoladelaag: Smelt 200 gram pure chocolade met 2 eetlepels water en 85 gram boter op een laag vuurtje.
Giet dit vanuit het midden over de taart en zet op een koele plaats om hard te worden
Eventueel bestrooien met amandelschaafsel.
Deze keer heb ik amandelmeel gebruikt je kunt het ook doen met andere noten bv. 250 gram walnoten of hazelnoten fijnmalen.

Voor de liefhebbers : Klop 5 eiwitten stijf.
Mix 5 eidooiers met 200 gram suiker luchtig.
Spatel hier 250 gram amandelmeel door en daarna 1/3 van het eiwit tot een glad mengsel
Voeg dan de rest van het eiwit toe en meng goed door elkaar.
Dan 100 gram zelfrijzend bakmeel toevoegen en doorspatelen.
In een ingevette springvorm 45 minuten in de oven op 180 graden.
Chocoladelaag: Smelt 200 gram pure chocolade met 2 eetlepels water en 85 gram boter op een laag vuurtje.
Giet dit vanuit het midden over de taart en zet op een koele plaats om hard te worden
Eventueel bestrooien met amandelschaafsel.
Deze keer heb ik amandelmeel gebruikt je kunt het ook doen met andere noten bv. 250 gram walnoten of hazelnoten fijnmalen.
Ik lust alleen rabarber verwerkt in rabarber cake. Voor het eerst gegeten in Canada en kon dus niet geloven dat het rabarber was 
En het is zooooooo simpel.
Maak een cakebeslag, giet dat in een platte ovenschaal en strooi daar in stukjes van 1 cm gesneden rabarber overheen. Verdeel en druk ligt aan (niet tot aan de bodem).
Gewoon bakken als een cake.
Niks meer en niks minder en lekker
Maak een cakebeslag, giet dat in een platte ovenschaal en strooi daar in stukjes van 1 cm gesneden rabarber overheen. Verdeel en druk ligt aan (niet tot aan de bodem).
Niks meer en niks minder en lekker
Ik heb gisteren ook een rabarbercake gemaakt, heerlijk.Fido schreef: Ik lust alleen rabarber verwerkt in rabarber cake. Voor het eerst gegeten in Canada en kon dus niet geloven dat het rabarber was
Niks meer en niks minder en lekker![]()
Inderdaad...helft van het cakebeslag in de springvorm, rest van het beslag door de in stukjes gesneden
rabarber met suiker, custard en kaneel dan een uurtje in de oven.
Volgens dit recept (niet helemaal verantwoord wat suiker en koolhydraten betreft ???)
http://www.smulweb.nl/recepten/1106585/Rabarbercake
Je ruikt niets van de wodka. Ik heb een goedkope wodka genomen. Je moet hem minimaal 2 maanden op een donkere koele plaats laten staan en 1 a 2 keer per dag schudden.lianneke schreef: Dit wil ik ook gaan doen maar ben je niet bang dat de smaak van de wodka nog overheerst?
Groetjes, Lianne
Heb inmiddels een oventje..Moulinex Uno L grill/bakoven. Heb er al oa appelflappen, cupcakes, eierkoeken, lasagne, pizza in gebakken.*Lia* schreef: Theo, je had het een tijdje terug over een nieuw oventje. Heb je dat al en bak je al die lekkere dingen daarin ? Zo ja, welk oventje is dat?
Dit is hem:

- *Lia*
- 5-sterren

- Contacteer:
Bedankt, ik ga snel kijken waar die staat.TMG1961 schreef:
Heb inmiddels een oventje..Moulinex Uno L grill/bakoven. Heb er al oa appelflappen, cupcakes, eierkoeken, lasagne, pizza in gebakken.
Dit is hem:
![]()
Ik heb net de raberbervlaai van 24kitchen gebakken met appeltjes en banketbakkersroom. Mmmmm heerlijk was ie, warm gegeten. Vanavond of morgen nog een stukje proeven als hij is afgekoeld.
Er kon zelfs meer rabarber in dan op het recept stond vond ik. Nu was mijn vorm ook iets groter, dus dat is voor de volgende keer.
Er kon zelfs meer rabarber in dan op het recept stond vond ik. Nu was mijn vorm ook iets groter, dus dat is voor de volgende keer.
-
fransbulletje
Heb ik een paar weken geleden ook gemaakt echt heerlijk. Wij hebben het gewoon koud gegeten.WillyP schreef: Ik heb net de raberbervlaai van 24kitchen gebakken met appeltjes en banketbakkersroom. Mmmmm heerlijk was ie, warm gegeten. Vanavond of morgen nog een stukje proeven als hij is afgekoeld.
Geniet ervan!
-
calimero_a
- 4-sterren

Die cake met rabarber ga ik ook een keer proberen!
-
fransbulletje
Vanmorgen "eierkoeken" gebakken maar recept wat verandert.
Heb 40 gram kokosmeel en 60 gram speltbloem gebruikt ipv van 100 gram speltbloem en 80 gram kokosbloesemsuiker ipv 100 gram rietsuiker.
Kokosmeel is wat droger en het zijn dan ook wat kleinere stevige koeken geworden, knapperig van buiten en zacht van binnen.
Volgende keer wat extra melk toevoegen, kokosmeel heeft meer vocht nodig.
Heb 40 gram kokosmeel en 60 gram speltbloem gebruikt ipv van 100 gram speltbloem en 80 gram kokosbloesemsuiker ipv 100 gram rietsuiker.
Kokosmeel is wat droger en het zijn dan ook wat kleinere stevige koeken geworden, knapperig van buiten en zacht van binnen.
Volgende keer wat extra melk toevoegen, kokosmeel heeft meer vocht nodig.
Laatst gewijzigd door fransbulletje op zo 19 mei 2013, 16:51, 1 keer totaal gewijzigd.
-
fransbulletje
Vandaag gebakken: "Gezonde " chocolademuffins.
40 gram kokosmeel, 20 gram cacao,75 gram kokosbloesemsuiker, snufje zout, bakpoeder, 4 eieren, 60 ml melk, 60 ml gesmolten kokosolie.
Meng kokosmeel met cacao, kokosbloesemsuiker, zout en bakpoeder doorelkaar.
Roer de eieren los met de gesmolten kokosolie en de melk. Voeg het droge mengsel toe en mix tot een glad beslag, is vrij dun. Vet een muffinvorm in met kokosolie en bestrooi eventueel met wat kokos. Met een ijschep het beslag in de muffinvorm scheppen. In de oven op 175 graden , 20 minuten.
Als je van honing houdt kun je de suiker en melk vervangen door 80ml honing.

40 gram kokosmeel, 20 gram cacao,75 gram kokosbloesemsuiker, snufje zout, bakpoeder, 4 eieren, 60 ml melk, 60 ml gesmolten kokosolie.
Meng kokosmeel met cacao, kokosbloesemsuiker, zout en bakpoeder doorelkaar.
Roer de eieren los met de gesmolten kokosolie en de melk. Voeg het droge mengsel toe en mix tot een glad beslag, is vrij dun. Vet een muffinvorm in met kokosolie en bestrooi eventueel met wat kokos. Met een ijschep het beslag in de muffinvorm scheppen. In de oven op 175 graden , 20 minuten.
Als je van honing houdt kun je de suiker en melk vervangen door 80ml honing.

zien er lekker uit. Waar kopen jullie de bakspullen? Online of gewoon in winkel?
Gisteren een simpele citroencake en als ontbijt vanmorgen blue-berry pancakes die ik van de week op 24kitchen voorbij zag komen. Heerlijk!
-
fransbulletje
Bakvormen koop ik online, ingrediënten alles biologisch vaak bij Ekoplaza of natuurwinkels.TMG1961 schreef: zien er lekker uit. Waar kopen jullie de bakspullen? Online of gewoon in winkel?
Slecht weer dus weer eens wat nieuws bakken. Bananencake met rozijnen en met vrijwel geen suiker of vetstoffen dus een soort van 'gezonde' variatie... Ben benieuwd -staat in de oven.