Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Witte vlieg geeft ook een plakkerige plant en zwarte verkleuring op de bladeren...
Het zou ook nog spint kunnen zijn?
Maar idd misschien een fotootje?

(Jullie zijn echt aanstekelijk! Bargen, juichen, tuinen) had ik maar meer tijd over haha!
Hanny
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hanny »

@ Roosj.
Ik zou die plant weg doen en even opnieuw zaaien en daarna zo spoedig mogelijk naar buiten.
Nog tijd genoeg en dan heb je een sterke plant, die niet eerst binnen heeft staan prutsen.
Als je hem niet weg doet dan kun je spuiten met zeep. spiritus mengsel, of met spruzit, dat middel is niet ideaal, maar je moet wat.
Maar ik zou liever opnieuw beginnen.
Je zou de plant ook buiten kunnen zetten en afwachten, of hij vanzelf opknapt. Binnen zijn die planten niet gelukkig.

Hanny
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Hoera hoera, we hebben een moestuin!  :D
Daar staan sinds vandaag: flespompoen, courgette, div. Kalebassen. (19 stuks in totaal) spitkool en Chinese kool - allemaal mooie planten in de volle grond. En gezaaid wordt er vandaag suikermais, bietjes en worteltjes.
Stuk aan huis daar doet de spitskool, broccoli en sla het aardig. radijsjes al 1 geproefd zojuist. In de platte bak doet de andijvie het ook goed, hopelijk volgende week een keertje oogsten voor andijviestamp.
Dan moet in de moestuin de kas nog komen waar de tomaten en meloenen in (staan nu binnen) gaan en wil ik sla, lente-ui, andijvie en rucola zaaien.
Het begint wat te worden, eindelijk!!! We hebben alles zelf gezaaid en das toch wel een heel leuk gevoel hoor! Jammer dat t weer morgen al minder is, maar ooit zal t wel lente worden toch???
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik ben ook eindelijk begonnen aan het "saneren"  :P van de achtertuin een deel wil ik ook als moestuin bombarderen, gewoon in de volle grond...
Even voor deze noob...moet ik nog iets bijzonders met de grond doen en wat kan ik nu zaaien?
Ik zou graag paprika, komkommer, paksoi, chinesekool en snijbonen zaaien...kan dat nog?
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Paprika vanaf zaad zaaien denk ik niet dat je nu nog vruchten krijgt.. Maar je kunt het proberen, anders een plantje kopen :)
komkommer weet ik niet, paksoi moet nu zeker nog wel lukken :) Snijbonen ook vast wek. en chinese kool denk ik ook wel.

Maar, ik ben zelf nog wat aan het aanfrutsen. Dus kan zijn dat iemand met meer ervaring iets anders zegt :)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Komkommer en paprika zou ik zelf niet meer zaaien nu maar plantjes kopen. Paksoi moet in juni pas gezaaid worden. Voor de rest kan alles nu nog gezaaid worden volgens mij.
Pff heb nu twee bedjes klaar. Das hard werken. Het plekje waar mijn terras moet komen heb ik nu afgezet met touwtjes. Dan heb ik nog plaats over voor vier bedjes van 60 X 250. Das groot genoeg denk ik. Zal straks fotokes plaatsen. Nu even pauze en dan nog even de andere twee bedjes maken, wat blommen aan de randjes zetten en kool enzo voorzaaien.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

bij mij staat op de paksoi pas in augustus zaaien ivm schietgevaar.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik zaai gewoon door hoor, vd week ook nog courgettes gedaan. Tegenwoordig hebben we vaak prachtige sept./okt. Maanden dus waarom niet?
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Aardappels gaan goed!

Afbeelding

En de bonen komen op.

Afbeelding

Nu wel genoeg water gehad  ::)  maar het is nog steeds te koud om lekker te groeien.  :-\
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

komende week wordt het maar 11 graden  :-\ :-\  da's niet zo fijn voor de warmteminnende planten  :-\ :-\  ik had vanmiddag de ananaskers buiten gezet, maar nu ook maar weer binnen  :-\ :-\
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Hanny schreef: @ Roosj.
Ik zou die plant weg doen en even opnieuw zaaien en daarna zo spoedig mogelijk naar buiten.
Nog tijd genoeg en dan heb je een sterke plant, die niet eerst binnen heeft staan prutsen.
Als je hem niet weg doet dan kun je spuiten met zeep. spiritus mengsel, of met spruzit, dat middel is niet ideaal, maar je moet wat.
Maar ik zou liever opnieuw beginnen.
Je zou de plant ook buiten kunnen zetten en afwachten, of hij vanzelf opknapt. Binnen zijn die planten niet gelukkig.

Hanny
De bladeren hebben een klein beetje gelige stipjes, het is niet veel.

De pompoen mag toch nog niet naar buiten? Hij is al vrij groot ook, sonde om weg te doen ;)

Ik zal eens kijken of ik ze met de hand weg kan pakken. Ze vliegen niet weg als je erop blaast.

Een foto kan helaas niet.
Hanny
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hanny »

Wie zegt er dat een pompoen niet naar buiten mag?
Het geeft toch geen vorst.
De lage temperatuur is niet goed, maar binnen in een pot zielig staan te zijn is ook niet alles.
Aan jou de keuze, opnieuw even zaaien en verder gaan met een frisse plant
of een aangetaste plant opknappen.
Ik meen, dat bij ons nu net de kleine pompoenplanten in de volle grond zijn gezet. Kunnen ze mooi gaan groeien met hele lange scheuten
om veel pompoenen aan te laten komen.
Mocht de temperatuur nog vevelender worden, dan frutselt manlief er voor een nachtje wel iets over heen.

Hanny
.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Ik twijfel ook om mijn pompoen, courgette, paprika's en tomaatjes buiten te zetten, het is nog zo fris  :-\ :-\
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Hier staan de grote pompoenen ook buiten in de volle grond. Zo lang het niet vriest is er niks aan het handje. De meloen en komkommer blijven wel in de kas dit jaar. En daar is het heerlijk warm.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Mijn courgette staat ook gewoon buiten. Tomaten wel onder een afdakje laten staan en als dat niet kan dan zou ik ze niet naar buiten doen.

Gesloten