Ja dat vind ik ook veel, maar 10% vind ik ook weer erg weinig , zeker voor een pupGino schreef: Noit meer dan 1x per week, nog steeds overigens. Als je mijn menu leest dan zie je dat ik nu haast iedere dag bot bijgeef maar dan nooit boven de ca. 18% uitkom. Nou komt het niet op een paar procent, maar je leest wel eens dat er som 50% bot wordt gegeven, en dat vind ik gewoon teveel..
prooidier geslacht
Moderator: Lizzy
Re:prooidier geslacht
-
Ordell
Ik probeer een prooidier zo goed mogelijk te benaderen. Als je ziet hoe vaak er bot blijft liggen van een prooi, dan kom je gewoon niet boven de 10-15% uit, dat telt ook voor pups, die het weer of van de moeder krijgen, en pas na uitwisseling zachte botten kunnen eten...sylvia schreef: Ja dat vind ik ook veel, maar 10% vind ik ook weer erg weinig , zeker voor een pup
-
jantje
hoezo een wolf in het wild maar 6 jaar, waarom denk je dat een wolf in het wild maar 6 jaar word ?Lizzy schreef: Nou ja, aangezien een wolf in het wild maar een jaar of 6 wordt, kan ik het met jouw laatste stelling alleen maar heel erg eens zijn! En met dat andere vraagstuk trouwens ook. Zoals Jantje al eerder opmerkte zijn kleine prooidieren snacks. De wolf eet voor een groot deel grote prooidieren die ze dus met meerdere delen. Het ontleden van een geit is dus in mijn ogen ook niet voldoende om daar totale conclusies aan te verbinden over hoe we onze hond moeten voeren. Sowieso niet trouwens aangezien een plof-bio-industrie-prooi-dier niet te vergelijken is met een wild prooi-dier.
denk je dat dit echt met de kwaliteit van zijn voeding te maken heeft of met de "struggle for life" en al zijn gevaren van dien.
Wat die geit betreft,heb je toch mijn posting niet goed gelezen denk ik, het gaat niet zo maar om de ontleding van een geit. Als ik iets doe , doe ik het goed en ten gronde.
het reekalf waar Harold het over heeft is een in het wild opgegroeid reekalf, dat van geboorte tot dood alleen maar natuurlijk gegeten heeft.
Dat geld ook voor die konijnen en hazen.
Dus niks plof-bio-semi-wild-industrie prooidier maar echte "wild prooi dieren" zoals ze in de Ardense bossen bossen nog veelvuldig voorkomen.
Laatst gewijzigd door jantje op wo 23 feb 2005, 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.
-
jantje
Als ik mijn honden alle dagen in het wild opgegroeide prooidieren , of delen van prooidieren zou kunnen geven zou ik zeker en vast niet twijfelen, in de natuur zal de kwantiteit misschien niet altijd voorradig zijn, maar de kwaliteit zal stukken hoger liggen dan datgene wat in 90 % van de slagerijen ligt.sylvia schreef: Dan gaan we voor het gemak dan ook vanuit dat 1 dier het gehele prooidier opeet, in de natuur is dat volgens mij niet zo. Volgens mij worden er ook wel al half gegeten prooien gestolen van andere roofdieren , en de ene keer zal de één meer bot eten en de andere keer misschien de ander, grote gemene deler is dat onze honden niet voor het kiezen hebben wat ze in meer of mindere mate eten omdat ze maar moeten afwachten wat wij in hun bak gooien, en bij de meeste mensen is een heel prooidier in de tuin geen optie.
Hoe leuk wij het ook allemaal verzinnen zoals in de natuur lukt het niet, en eigenlijk wil ik ook dat mijn honden beter eten als dat ze in de natuur zouden doen.
-
jantje
Een intressante oefening zou zijn om de ca/ph verhouding te berekenen als je uitgaat van de gekende gegevens van calcium /foshor in kalfsbot en de fosfor in spiervlees.sylvia schreef: Even een nieuwsgierige vraag maar hoe bedoel je 10 tot 15 % bot omdat het uit ervaring bevalt?
Jijzelf geeft dit pas, dus die ervaring is er nog niet .
kan je precies berekenen hoeveel gram bot je je hond moet voeren om tot een min of meer aanvaardbare verhouding te komen en kom je vanzelf tot de conclusie dat 20 % bot al te veel is. Ooit is dat hier al eens berekend, of op een ander bevriend forum, zeker weten.
Maar ja, 99% van de barfers haalt zijn vlees bij de slager, dus dat is toch waar je dan naar moet kijken. Het zou mooi zijn als we allemaal aan echt wild konden komen maar dat is toch maar voor enkele weggelegd.jantje schreef: Als ik mijn honden alle dagen in het wild opgegroeide prooidieren , of delen van prooidieren zou kunnen geven zou ik zeker en vast niet twijfelen, in de natuur zal de kwantiteit misschien niet altijd voorradig zijn, maar de kwaliteit zal stukken hoger liggen dan datgene wat in 90 % van de slagerijen ligt.
Vast en zeker door gevechten met bizons. Maar dat maakt de uitkomst niet anders.jantje schreef: hoezo een wolf in het wild maar 6 jaar, waarom denk je dat een wolf in het wild maar 6 jaar word ?
denk je dat dit echt met de kwaliteit van zijn voeding te maken heeft of met de "struggle for life" en al zijn gevaren van dien.
Of jij de mijne niet.Wat die geit betreft,heb je toch mijn posting niet goed gelezen denk ik, het gaat niet zo maar om de ontleding van een geit. Als ik iets doe , doe ik het goed en ten gronde.
Ik heb het over de gemiddelde barfer die plof-bio-industrie-dieren geeft. Niet over het door jou ontleden reekalf. Lees mijn posting nog eens.het reekalf waar Harold het over heeft is een in het wild opgegroeid reekalf, dat van geboorte tot dood alleen maar natuurlijk gegeten heeft.
Dat geld ook voor die konijnen en hazen.
Zie bovenDus niks plof-bio-semi-wild-industrie prooidier maar echte "wild prooi dieren" zoals ze in de Ardense bossen bossen nog veelvuldig voorkomen.
-
jantje
sylvia schreef: Maar ja, 99% van de barfers haalt zijn vlees bij de slager, dus dat is toch waar je dan naar moet kijken. Het zou mooi zijn als we allemaal aan echt wild konden komen maar dat is toch maar voor enkele weggelegd.
Met dat vlees van de slager is op zich ook niks mis mee, maar we geven snijlingen, dat is sowieso niet de beste topkwaliteit met het minste vet.
En het hoeft echt niet die topkwaliteit te zijn , echt niet, maar ik weet uit ervaring, en ik ken de sector héél goed, dat elk grammetje spiervlees twee keer rondgedraaid word en echt zijn geld moet opbrengen.
Ik heb snijlingen voor 1 euro de kilo maar dat is 90 % vet en pezen 10 % spiervlees en dat word verkocht voor hondenvoeding en gegarandeerd door heel wat barfers gebruikt als spiervlees, omdat ze niet beter weten.
Daartegenover staat ook dat ik snijlingen heb van 2.5 euro per kilo en daar ligt de verhouding net andersom, en ik weet zeker dat die minder gebruikt worden door barfers dan die van 1 euro per kilo.
Dat , en de kombinatie met veel bot, geeft een enorm tekort aan spiervlees in de voeding en dat gaat zich gegarandeerd wreken.
Analyse van wild tov. gefokt en kunstmatig gevoerd vee onderschrijft dat nog maar eens.
Teveel bot, teveel vet en te weinig spiervlees is een probleem dat zich op termijn gaat manifesteren.
Geloof het of niet.
waar zit trouwens het verschil in een normale versie van kvv en in een zogenaamde light versie?
Laatst gewijzigd door jantje op wo 23 feb 2005, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof zeker dat er snel te weinig spiervlees wordt gevoerd, en ik geloof ook dat dit tot problemen kan gaan leiden.
Harold, die lappenvlees die bij de ribben zitten reken ik ook tot spiervlees , daar reken ik toch niet mis mee? Ik had er trouwens ook al een pak tussen zitten met heel mooi vlees zonder bot erin (of een heel klein stukje) ik heb dit als spiervlees gegeven
Harold, die lappenvlees die bij de ribben zitten reken ik ook tot spiervlees , daar reken ik toch niet mis mee? Ik had er trouwens ook al een pak tussen zitten met heel mooi vlees zonder bot erin (of een heel klein stukje) ik heb dit als spiervlees gegeven
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 23 feb 2005, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ook ik voer mijn honden tussen de 10 en 15% bot. Het liefst geef ik ze hele prooidieren zoals eend, kip, kalkoen gans, parelhoen afgewisseld met de grotere grazers. Ik ga er vanuit dat zo'n heel prooidier de juiste verhouding bot/vlees voor een hond heeft.
In de natuur zouden pups hetzelfde als de volwassenen eten. In de natuur zouden ze dus net zoveel bot als de volwassene hond binnenkrijgen. Of zie ik dat verkeerd?
In de natuur zouden pups hetzelfde als de volwassenen eten. In de natuur zouden ze dus net zoveel bot als de volwassene hond binnenkrijgen. Of zie ik dat verkeerd?
-
jantje
harns49 schreef: Ook ik voer mijn honden tussen de 10 en 15% bot. Het liefst geef ik ze hele prooidieren zoals eend, kip, kalkoen gans, parelhoen afgewisseld met de grotere grazers. Ik ga er vanuit dat zo'n heel prooidier de juiste verhouding bot/vlees voor een hond heeft.
Precies, helemaal correct, en ik ben er 100 % ZEKER van dat je honden het perfect doen,met of zonder gf mixen, een handjevol kwaliteitsgranen of wat weet ik nog allemaal, want dat maakt verder niks uit, als die basis maar correct is, je mag op beide oren slapen.
Ach, ik zou niet generaliseren als ik jou was. Ik kan niet eens aan snijlingen komen van 1 euro de kilo. Het vlees dat ik geef kost 4 tot 6 euro de kilo en ik denk dat jij het nog op je BBQ zou leggen. De gemiddelde barfer koopt ook gewoon zoveel mogelijk vlees van bot (en dat is gewoon eerste klas spiervlees). En van een 'enorm tekort aan spiervlees' is bij de gemiddelde barfer al helemaal geen sprake.jantje schreef: Met dat vlees van de slager is op zich ook niks mis mee, maar we geven snijlingen, dat is sowieso niet de beste topkwaliteit met het minste vet.
En het hoeft echt niet die topkwaliteit te zijn , echt niet, maar ik weet uit ervaring, en ik ken de sector héél goed, dat elk grammetje spiervlees twee keer rondgedraaid word en echt zijn geld moet opbrengen.
Ik heb snijlingen voor 1 euro de kilo maar dat is 90 % vet en pezen 10 % spiervlees en dat word verkocht voor hondenvoeding en gegarandeerd door heel wat barfers gebruikt als spiervlees, omdat ze niet beter weten.
Daartegenover staat ook dat ik snijlingen heb van 2.5 euro per kilo en daar ligt de verhouding net andersom, en ik weet zeker dat die minder gebruikt worden door barfers dan die van 1 euro per kilo.
Dat , en de kombinatie met veel bot, geeft een enorm tekort aan spiervlees in de voeding en dat gaat zich gegarandeerd wreken.
Analyse van wild tov. gefokt en kunstmatig gevoerd vee onderschrijft dat nog maar eens.
Teveel bot, teveel vet en te weinig spiervlees is een probleem dat zich op termijn gaat manifesteren.
Geloof het of niet.
waar zit trouwens het verschil in een normale versie van kvv en in een zogenaamde light versie?
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 feb 2005, 22:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ordell
Ja, dat is spiervlees, en mooi spiervlees ook....sylvia schreef: Ik geloof zeker dat er snel te weinig spiervlees wordt gevoerd, en ik geloof ook dat dit tot problemen kan gaan leiden.
Ik krijg wel eens gratis snijlingen van de slager maar daar zit inderdaad weinig vlees aan , het meeste spiervlees dat ik geef is inderdaad vlees aan botten, of een runderlap als er een aanbieding is. Vandaag hebben ze sudderlappen op .Lizzy schreef: Ach, ik zou niet generaliseren als ik jou was. Ik kan niet eens aan snijlingen komen van 1 euro de kilo. Het vlees dat ik geef kost 4 tot 6 euro de kilo en ik denk dat jij het nog op je BBQ zou leggen. De gemiddelde barfer koopt ook gewoon zoveel mogelijk vlees van bot (en dat is gewoon eerste klas spiervlees). En van een 'enorm tekort aan spiervlees' is bij de gemiddelde barfer al helemaal geen sprake.
Da's een voordeel van wat meer vleesbotten die bestaan uit minimaal 50% vlees. Da's echt mooi vlees. En dus hoef je (wanneer je wat meer RMB's geeft die goed vlees bevatten) minder van die 'goedkope' snijlingen te voeren.sylvia schreef: Ik krijg wel eens gratis snijlingen van de slager maar daar zit inderdaad weinig vlees aan , het meeste spiervlees dat ik geef is inderdaad vlees aan botten, of een runderlap als er een aanbieding is. Vandaag hebben ze sudderlappen op .
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 23 feb 2005, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.