Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Ok dan blijf ik dus knippen. Maar het nadeel bij koriander is dat als ze eenmaal gaan bloeien maken ze ander (heel smal) blad aan met minder smaak en alleen de bloemen ontwikkelen zich verder en er komt geen nieuw blad bij. Terwijl het blad juist datgene is dat je gebruikt van koriander.

Ik heb nu eenmaal een koriander verslaving, maar dan heb ik wel héél veel blaadjes nodig en geen bloemetjes  ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Ik denk dat je te laat bent met oogsten Sarah, naar mijn idee moet je koriander heel fanatiek afknippen zodra het goeie blad er is. Hetgene wat nu bloeit, daar zou ik niks aan doen, dan heb je straks meteen zaadjes voor komend jaar  :P :P
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Nynke schreef: Ik denk dat je te laat bent met oogsten Sarah, naar mijn idee moet je koriander heel fanatiek afknippen zodra het goeie blad er is. Hetgene wat nu bloeit, daar zou ik niks aan doen, dan heb je straks meteen zaadjes voor komend jaar  :P :P
Ah ok weer wat geleerd. Dan stop ik maar met de bloemen wegknippen en geef ik me er wel aan over  ;) dus in het vervolg fanatieker knippen zolang het kan en dan maar een deel invriezen desnoods
Joost321
1-ster
1-ster

Bericht door Joost321 »

Onze moestuin is eigenlijk te groot, 760 m2. Zeker de eerste jaren kostte het meer tijd dan we hadden, en was het een ware onkruidoorlog die we nogal eens verloren  ??? nu hebben we een tuinmaatje en meer tijd. We hebben de helft in gebruik als grasveld met fruitbomen, appel, peer, kers, pruim en een veld met aardbeien. Verder aardappelen, aardpeer, kool, andijvie, spinazie, sla, bonen, pff  te veel om op te noemen. Wat we te veel hebben delen we uit in de buurt, vooral de asperges zijn geliefd.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Wat een luxe zo'n grote tuin..
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Eindelijk ook een paar foto's van mijn tuintje...

Dit is een snackkomkommer, die het in pot nog best goed doet !
Ik denk dat ik ze er vandaag of morgen af moet halen, ben bang dat ze anders open barsten (zo zien ze eruit).

Afbeelding

Ik heb dus alles in potten staan, doorsnee 30 cm, handig, want je kunt ze schuiven om erbij te komen en de honden trappen de plantjes niet kapot :)
Hier staat helemaal links een peterselie die letterlijk de pot uitgroeit. Daarnaast een boompje- dat is een kruisbes.
Dan in de hoek een heleboel aardbeienplantjes, die goed groeien, maar nog steeds geen bloemen hebben  :(
Rechts achteraan een grote krop bindsla (bah- die is niet lekker ! iig niet als sla, misschien als stampot ?)
Ervoor staan 2 bakken met andijvi (al 2 kroppen geoogst vd week)- deze hebben wat teveel zon gehad en zijn beetje gebakken....
En een pot ervoor waar ik de snijbiet uit gesneden heb.

Afbeelding

Links achter 2 tomaten planten, daarvoor cherry tomaat, en vooraan paprika, rechts daarvan venkel, en ervoor een bak waar ik paksoi heb uitgesneden en waar nu een nieuwe paksoi in komt  :biggrin2: ernaast voor/achter een bak bietjes- te dicht op elkaar geplant- dus worden kleine bietjes, en dan de achterste rij 3 bakken bessen. Ik had ze gekregen als kale stokken en nu hangen er gewoon al bessen aan  :biggrin2:
Daarvoor een bloeiende  ::) tijm en een courgette plant, en helemaal rechts rabarber.

Afbeelding

Hier links vooraan een bak met munt (sjonge wat groeit dat hard !), langs de muur aardperen, achter een bak bieslook en rozemarijn, in het midden een courgette plant en eromheen 4 bakken met pompoen ( die krijgen tzt nog een ander plekje als ze groter zijn), en rechts achter een framboos....

Afbeelding

De bedoeling is dat ik een mooie houten bak ga maken waar de potten precies in passen. Maar dat komt wel als alle verhuisklussen klaar zijn...
En dan heb ik in de voortuin nog wat bieslook, munt en maggi staan...
En ik had stekjes gehad van prachtige rose/paarse wilde geraniums, maar ben bang dat die dood gaan :( was beetje te warm......
Laatst gewijzigd door miik op za 08 jun 2013, 05:02, 1 keer totaal gewijzigd.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

De bloeiende tijm is die nog eetbaar ?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

miik schreef: De bloeiende tijm is die nog eetbaar ?
Volgens mij wel, want het is een vaste plant, die bloeit elk jaar  ;)

Verder ziet het er super uit !!  Ik zou de andijvie wat meer in de schaduw zetten en meer water geven, bladgroenten hebben altijd meer water nodig omdat ze meer verdampen 8)
Van de rode bietjes kun je de grootsten straks oogsten en de rest laten staan, die groeien dan verder  :)
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Nynke schreef: Volgens mij wel, want het is een vaste plant, die bloeit elk jaar  ;)

Verder ziet het er super uit !!  Ik zou de andijvie wat meer in de schaduw zetten en meer water geven, bladgroenten hebben altijd meer water nodig omdat ze meer verdampen 8)
Van de rode bietjes kun je de grootsten straks oogsten en de rest laten staan, die groeien dan verder  :)
Ok, thanx
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik hoorde van mijn buurvrouw (vrijwilliger bij de voedselbank in Heerhugowaard), dat de klanten van die voedselbank een gratis moestuin kunnen 'huren' omdat die moestuin nog tuintjes over had. Best bijzonder dat ze dan aan de klanten van de voedselbank denken.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Roosj schreef: Er stond op het zakje per 3 zaaien en dan de 2 zwakste afknippen.

In mijn zakje komkommer zaten maar 8 zaadjes vorig jaar. Dus ik moest het zo oplossen. En nu zaai ik gewoon per 1 zaadje. Het is mij goed bevallen.

Trouwens ik heb ze ook gewoon in compost gezaaid. Was te lui om zaaigrond te halen toen die op was. Ik had ze wel in bakjes voorgezaaid. En nu staan ze in de volle grond.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ok, bedankt.

Jeeej!!! M'n biologische bosaardbeien planten zijn binnen!! Ze zien er wel iets minder mooi uit als ik gehoopt had, maar ze zullen het vast wel redden :)
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Mandarijn schreef:

Trouwens ik heb ze ook gewoon in compost gezaaid. Was te lui om zaaigrond te halen toen die op was. Ik had ze wel in bakjes voorgezaaid. En nu staan ze in de volle grond.
Oke nouja ik zie wel of het lukt!! ;) :D
Heb nog zaadjes genoeg ;D
Sarah5
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sarah5 »

Jeej zo'n 3 dagen geleden heb ik bio rucola gezaaid in mijn moestuintje en HOERA ze komen al flink op  :D

Heerlijk zo'n tuintje en dat je daar zo blij van kan worden
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Roosj schreef: Ik hoorde van mijn buurvrouw (vrijwilliger bij de voedselbank in Heerhugowaard), dat de klanten van die voedselbank een gratis moestuin kunnen 'huren' omdat die moestuin nog tuintjes over had. Best bijzonder dat ze dan aan de klanten van de voedselbank denken.
:thumbup: :thumbup: Goed initiatief !! 

Gesloten