carnibest ja of nee??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: carnibest ja of nee??

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Het ging niet om de rijst als bron voor vitamine b1, maar dat er met de rijst minder vocht verloren gaat. Zodat er dus in het vlees meer vitamine b1 blijft.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="hannabelgje"]
Het ging niet om de rijst als bron voor vitamine b1, maar dat er met de rijst minder vocht verloren gaat. Zodat er dus in het vlees meer vitamine b1 blijft.
[/quote]

Maar dan moet je er toch geen gekookte rijst doorheen doen, om het vocht te absorberen?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Gekookte rijst neemt ook nog veel vocht op.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Maar een kat/hond kan rijst toch niet verwerken, wil hij er wat mee kunnen zal je het tot pap moeten koken, en tot pap gekookt neemt het niks meer op. Als het niet tot pap gekookt is kan een hond/kat het niet verwerken dus kunnen ze toch ook niet de vitamine opnemen die er al dan niet in zou zitten? ....Toch?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Nou als mijn hond rijst eet dan komt er het verteerd weer uit hoor.  Als ze het niet zouden kunnen verteren dan zou het er als rijst weer uit komen en dat is toch echt niet zo.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

In de diabetes versie zit toch geen rijst? Krijgen dieren die dat eten dan allemaal een vitB gebrek?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Wie weet ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="hannabelgje"]
Gekookte rijst neemt ook nog veel vocht op.
[/quote]

Sinds wanneer?
fransbulletje

Bericht door fransbulletje »

Tijdens de vakantie moest de poep worden opgeruimd en ik zag toch duidelijk rijst zitten.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

[quote="Lizzy"]
Sinds wanneer?
[/quote]
Als ik rijst met saus maak en eet dat de tweede dag weer dan is er geen saus meer. Die is dan opgenomen door de gekookte rijst.
Maargoed ik voer zelf sowieso geen carnibest, maar vind het geen slechte kvv.  Zeker niet als je ziet wat er tegenwoordig allemaal verkocht wordt als zijnde kvv.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="hannabelgje"]
Wie weet ;)
[/quote]

Ja, dus al die merken die geen rijst toevoegen, die honden lijden allemaal aan:

- Vermoeidheid
- Spierslapte
- Verlies van eetlust
- Prikkelbaarheid
- Depressiviteit
- Slecht geheugen
- Tintelend gevoel in de tenen en op de voetzolen
- Spijsverteringsklachten
- Misselijkheid
- Beriberi

All Animal, Barfmenu, Carnivoer, DARF, Haaksbarf, etc. etc. bevatten allemaal geen rijst.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dat ik dit topic niet goed heb gelezen dat is een feit :biggrin2: maar mij stond toch echt een andere uitleg in mijn geheugen van zo'n 2 jaar geleden en ik googlen en ja hoor: http://www.forumwereld.nl/rauwevoedingv ... 942.0.html. Ik maak uit deze tekst van Huub niet op dat de rijst is toegevoegd omdat het het vleesvocht absorbeert. Sandra vindt het vast niet erg dat ik eens een keer tekst van haar forum kopieer (bron is tenslotte vermeld):

"Dankjewel Sandra en Jet voor de reactie.
Het feit dat ik hier nieuwsgierig naar was heeft te maken met de zovele onterechte bezwaren tegen een beetje zilvervliesrijst. Ik begin dit topic niet om mijn samenstellingen te promoten, maar wat angsten bij mensen weg te halen. Ik voer mijn eigen honden ook niet dagelijks een kant en klaar bakje en ben een hele grote voorstander van zelf samenstellen. En promoot dit ook altijd, maar natuurlijk wil niet iedereen zelf samenstellen  (gelukkig maar dan heb ik zelf ook een boterham) lf_blij.gif
Wat mij opvalt is dat op diverse forums heel negatief over dit ingredient wordt gedaan, terwijl het al in kleine hoeveelheden zoveel voordelen kan geven. Ik zal er hieronder enkele noemen. (ook handig om te weten voor degene die diepvriesvlees geven en geen versvlees) Geef dus ook regelmatig versvlees!!!

Zilvervliesrijst:
energie uit koolhydraten: 1309 kJoule (308 kcal) per 100 gr.
100 - 150 I.E. vitamine B1
73 gram koolhydraten

5 gram per 1 kg voeding geeft
+/- 5  I.E waarvan door het invriezen +/-  2,5 I.E vitamine B1  over zal blijven. (laboratorium onderzoek, dus aangetoond en bewezen!!)
Vitamine b1 gaat in vlees door het invriezen practisch verloren.
Dit komt door de structuur van vlees en vitamine b1 is een wateroplosbare vitamine.
Uiteindelijke koolhydraten zijn dan toegenomen in het voer met +/- 3,65 g/p kg.
De opgeleverde energie is dan 1309 KJ x 5%=  65,46 KJ

Vitamine B1 helpt het lichaam van uw hond bij de juiste calcium-fosfaatstofwisseling en verbetert de opname van calcium door het lichaam. Het is belangrijk voor een goede werking van  de hartspier en het zenuwstelsel . Last but notleast helpt vitamine B1 het darmkanaal van uw hond te beschermen.
Zonder Vitamine B wordt er geen energie geproduceerd voor de normale lichaamsfuncties, voor groei, activiteit, en het repareren van huid weefsel, de bloedproduktie en de vachtconditie. Bovendien zorgt deze Vitamine voor het onderhoud van het zenuwstelsel en de productie van neurotransmitters die verantwoordelijk zijn voor het overbrengen van signalen.

Hieruit kun je concluderen dat mensen die uitsluitend diepvriesvoer geven een vitamine B bron moeten zoeken (of supplementeren).
Dit is ook de reden waarom fabrikanten in hun analyse van het diepvriesvoer geen vitamine B opgeven, want het zit er niet in voldoende mate in om een juiste hoeveelheid te kunnen meten. (want bij <1 is de analyse heel duur)

Mijn advies is dus ook om bij barfers die enkel diepvriesproducten voeren een goede vitamine b bron zoeken.
Een beetje zilvervliesrijst kan al voor voldoende vitamine B zorgen in bijv. een eigen gemaakte groentemix, wat velen maken.

Zilvervliesrijst zorgt tevens voor weinig histamine toevoer en er zijn dus maar weinig honden die hier allergisch op reageren (ookal wordt vaak uit emotie dit beweerd. We hebben heel veel allergie testen in de loop der jaren gezien en maar weinig honden waren allergisch voor zilvervliesrijst. (glutenvrij overigens)

Letop ik tracht hier niet de rijst te promoten enkel de emotionele kritieken te ontkrachten.
Was getekend, met veel liefde Huub".
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik denk wel dat er echt wel honden op vers zijn met tekorten. Maar in hoeverre er ook echt symptomen van zijn weet ik niet. Vaak is het met tekort aan vitamines zo dat je dermate laag moet zitten voordat je echt duidelijke symptomen krijgt dat het niet opgemerkt wordt.  Hoeveel mensen zullen het onderzoeken of het zo is? Bijzonder weinig denk ik zo.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="hannabelgje"]
Ik denk wel dat er echt wel honden op vers zijn met tekorten. Maar in hoeverre er ook echt symptomen van zijn weet ik niet. Vaak is het met tekort aan vitamines zo dat je dermate laag moet zitten voordat je echt duidelijke symptomen krijgt dat het niet opgemerkt wordt.  Hoeveel mensen zullen het onderzoeken of het zo is? Bijzonder weinig denk ik zo.
[/quote]

Hoe kom je daarbij? Waar baseer je dat op?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Als ik zie dat bijna alles gevoerd wordt hier met ingevroren vlees wat dus blijkbaar te weinig vit b1 bevat dan kan dat toch niet anders. Of ik zie spoken.

Plaats reactie