Bang voor onweer

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Bang voor onweer

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Het onweer van gister was hier niet de genoeg voor de ansthaas om in de stress te gaan, maar als het sodeju hard knettert dan ga ik gewoon bij haar op de grond liggen, zij komt bij me liggen en dan is het goed. Als wij het onweer snachts nog niet gehoord hebben komt ze ze op bed tussen ons in gekropen en dan is het goed. No way dat ik haar ga negeren oid. Komt ze normaal bij me liggen haal ik haar ook aan en babbel ik ook tegen haar (inhoud ongelangrijk) en als ze zich zachtjes gezegd ongemakkelijk voelt doe ik dat dus ook.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Irish schreef: Ieder zijn mening, ik denk dat als je hond schrikt en je hem dan aanhaalt je niks versterkt. Angst kan je mijn inziens niet bevestigen/versterken...Ivan wordt juist rustiger als ik wel tegen hem praat en het toelaat fysiek steun te zoeken bij mij. En de roedelleider zijn, tja ieder zijn ding... Ik vind het behoorlijk achterhaalt.
Ik ben het hier volledig mee eens. Nieuwe inzichten tonen ook aan dat je angst niet kunt bevestigen of versterken.
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

En als je dan toch nog in de term roedelleider gelooft: Ik denk dat het de taak is van '' de roedelleider'' om te zorgen voor bescherming en veiligheid en dus spanning bij overige roedelleden weg te halen door die bescherming te bieden aan ze.
MarcoFJE
1-ster
1-ster

Bericht door MarcoFJE »

Zoals gezegd ieder het zijne, maar blijf van mening dat een rustig en ontspannen baasje, vol positieve energie, een hond genoeg gevoel van bescherming en borgzaamheid geeft.  Negatieve ervaringen positief bevestigen zou ik nooit doen.
In mijn ogen een roedelleider blijft, vervult de mens deze taak niet, neemt de hond deze op zich omdat hij de baas als te zwak ziet voor deze taak.
Geef alleen maar mijn advies, of je het in acht neemt laat ik aan iedereen zelf over.
maar back on topic
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

Irish schreef: Ieder zijn mening, ik denk dat als je hond schrikt en je hem dan aanhaalt je niks versterkt. Angst kan je mijn inziens niet bevestigen/versterken...Ivan wordt juist rustiger als ik wel tegen hem praat en het toelaat fysiek steun te zoeken bij mij. En de roedelleider zijn, tja ieder zijn ding... Ik vind het behoorlijk achterhaalt.
Daar ben ik het ook wel mee eens, al is het meer zo dat het hier de normale gang van zaken blijft. We zijn zelf niet bang voor onweer en vinden het vervelend voor Charlie, maar ik denk dat als je bewust je gedrag al verandert omdat hij bang is, dat ook al een bevestiging zou kunnen zijn als je het op die manier (gedrag bevestigen/versterken) ziet. Als jouw roedelleiderschap inhoudt dat je met je honden samenwerkt met wederzijds respect, dan is daar niks mis mee naar mijn idee.
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

MarcoFJE schreef: Zoals gezegd ieder het zijne, maar blijf van mening dat een rustig en ontspannen baasje, vol positieve energie, een hond genoeg gevoel van bescherming en borgzaamheid geeft.  Negatieve ervaringen positief bevestigen zou ik nooit doen.
In mijn ogen een roedelleider blijft, vervult de mens deze taak niet, neemt de hond deze op zich omdat hij de baas als te zwak ziet voor deze taak.
Geef alleen maar mijn advies, of je het in acht neemt laat ik aan iedereen zelf over.
maar back on topic
Je bedoelt de dominantietheorie, er zijn bewijzen dat dit achterhaald is. De hond wil geen leider zijn. De theorie is gebaseerd op wolven (honden zijn geen wolven) die met niet-familieleden moesten zien te overleven in gevangenschap (voor baasjes ook n.v.t.). Het gaat om samenwerken. Ik ga hier op in omdat ik nu bijna klaar ben met het boek 'Dit is de hond' van John Bradshaw wat gaat over de evolutie van de hond gebaseerd op wetenschappelijke ondervindingen, heel interessant om te lezen!
sella

Bericht door sella »

Haasje schreef: Daar ben ik het ook wel mee eens, al is het meer zo dat het hier de normale gang van zaken blijft. We zijn zelf niet bang voor onweer en vinden het vervelend voor Charlie, maar ik denk dat als je bewust je gedrag al verandert omdat hij bang is, dat ook al een bevestiging zou kunnen zijn als je het op die manier (gedrag bevestigen/versterken) ziet. Als jouw roedelleiderschap inhoudt dat je met je honden samenwerkt met wederzijds respect, dan is daar niks mis mee naar mijn idee.
Precies, als je hond schrikt en naar je toe vlucht, dan vindt ik het niet meer dan normaal om hem te vertellen dat het allemaal goed is, dat het onweer is. Ik prijs hem voor  het naar mij toe vluchten. Diepe zucht en hij krult op aan mijn voeten.
Hij blijft bereikbaar, kan hem voertjes geven. Ik heb dat nooit gekund, angst negeren.
Ik versterk juist het naar mij vluchten, dat het altijd veilig is om bij mij te komen.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Ik ben dit topic begonnen, omdat er tijdens de wandeling in het bos een jager verderop (die we overigens niet zagen) enkele schoten loste. En dat waren flinke knalken. Omdat het onverwachts gebeurde schrokken beide honden zich een hoedje. Trouwens ik schrok ook bij het eerste schot. Verwachtte nl geen jager, het was nl buiten het jachtseizoen. Na het eerste schot wist ik wel dat er nog een paar zouden volgen, dus op de andere reageerde ik niet meer. De honden en vooral Bobbie schrok daarna elke keer van de andere schoten. Bas had er minder last van. Sindsdien is Bobbie heel erg onrustig bij onweer, daarvoor was het geen probleem. Vandaar mijn vraag of ik iets tegen deze onweerangst kan doen.
sella

Bericht door sella »

Google eens op borax veneta? Dat is een homeopatisch middel dat werkt voor angst met luide geluiden. Ik vindt het een fijn middel, ik heb het gebruikt nadat de naverbrander van de forbo 2 keer ontploft is op 1 avond en het hele huis schudde van de knallen. Nu wordt er nog steeds geknald met vuurwerk en dat boeit niet meer.
Het zware onweer is van panisch naar nu naar me toevliegen en dus na mijn reactie zucht en opkrullen naast me geworden.
Haasje
2-sterren
2-sterren

Bericht door Haasje »

Oke dus je kan kiezen tussen uitwendige middelen (thundershirt en ttouch) en inwendige middelen (homeopathisch), maar heeft er ook iemand ervaring met training (de associatie met onweer verbreken oid)?
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

sella schreef: Google eens op borax veneta? Dat is een homeopatisch middel dat werkt voor angst met luide geluiden. Ik vindt het een fijn middel, ik heb het gebruikt nadat de naverbrander van de forbo 2 keer ontploft is op 1 avond en het hele huis schudde van de knallen. Nu wordt er nog steeds geknald met vuurwerk en dat boeit niet meer.
Het zware onweer is van panisch naar nu naar me toevliegen en dus na mijn reactie zucht en opkrullen naast me geworden.
Ik zag verschillende verdunningen staan. Welke is dan geschikt voor een hond van 10kg. Daar kon ik niets over vinden.
Laatst gewijzigd door Mandarijn op vr 21 jun 2013, 17:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Irish
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Irish »

sella schreef: Google eens op borax veneta? Dat is een homeopatisch middel dat werkt voor angst met luide geluiden. Ik vindt het een fijn middel, ik heb het gebruikt nadat de naverbrander van de forbo 2 keer ontploft is op 1 avond en het hele huis schudde van de knallen. Nu wordt er nog steeds geknald met vuurwerk en dat boeit niet meer.
Borax heeft Ivan goed geholpen. Zit in Puur Nervositeit als ik het goed onthouden heb. Ik begin eind september/oktober al met Rust Compositum en vanaf november geef ik er dan Puur Nervositeit bij. En leverworst mee :) Op oudjaarsavond krijgtie Xanax (regulier middel)
sella

Bericht door sella »

Mandarijn schreef: Ik zag verschillende verdunningen staan. Welke is dan geschikt voor een hond van 10kg. Daar kon ik niets over vinden.
Dat maakt niet uit, maar ik gebruik d 30 omdat het langer doorwerkt.
nienk
5-sterren
5-sterren

Bericht door nienk »

een thundershirt zou goed kunnen helpen (die shirts zijn daar immers voor gemaakt), maar het is wel nogal een aanschaf en helpt niet bij iedere hond. je zou kunnen proberen of iets aanhebben helpt, door een beetje wat te improviseren. past een hond van 10 kilo nog in een rompertje? gat voor staart knippen, of het onderste gedeelte er gewoon helemaal afknippen.

www.equafleece.co.uk hebben ook mooie tshirtjes. die heeft Reus, hij is dan wel niet bang voor onweer, maar het helpt hem heel goed om rustig te blijven als er andere dingen zijn die hij spannend vindt.

als een tshirt of rompertje al een beetje helpt, maar nog niet genoeg, dan zou een thundershirt aanschaffen een idee kunnen zijn.

er zijn ook Ttouches die helpen bij dergelijke angsten, bijkomend voordeel is dat je er als baasje ook rustig van werkt, wat ook weer de hond helpt, dus eigenlijk helpt dat dubbel.

bach rescue had je al.

ehm...

de DAP/adaptil feromonen, en dan de spray?

iets lekker groots te knagen geven? niet alleen als afleiding, maar het knagen werkt kalmerend. als tijdens het onweer de hond al zo gespannen is dat hij een knaagje niet meer aan zou nemen, dan geven (ruim) voordat het onweer begint.

persoonlijk zou ik geen drukke spelletjes als afleiding gaan doen, druk doen geeft ook een verhoogd stress niveau bij de hond, positieve opwinding is immers ook opwinding. ik zou denk ik de hond brokjes laten zoeken in huis.

als het heel heftig onweer is, zou je bij wijzen van training met een voorraad brokjes/knaagjes in de buurt van de hond kunnen gaan zitten, en dan bij iedere knal op precies dat moment de hond zonder iets te zeggen daar iets van te geven. dat is geen belonen of bevestigen van de schrik, als je het goed timet (precies met de donder en/of flits als ie ook bang is voor de flitsen), dan zou het zomaar kunnen dat hij na verloop van de tijd de donder gaat associeren met iets leuks (lekkers), ipv schrik. ik zou er denk ik pensstaafjes ofzo voor nemen, of een brokje waar hij ook echt even op moet kauwen. want, zoals ik zei, knagen geeft rust.

bovenstaande kan je natuurlijk ook allemaal tegelijk toe passen.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Iedereen bedankt voor de sugesties en tips die ik kan proberen als er weer onweer voorbij komt. Mocht naast de Bach rescue een van jullie tips of suggesties ook helpen dan zal ik dat laten weten. Nogmaals bedankt.

Plaats reactie