Vraagje aan de border collie eigenaars

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Vraagje aan de border collie eigenaars

miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Martine-Tom schreef: TJa vet en Lotgering he  ;)
Dat zou een reden kunnen zijn...
Maar die van mij barfen gewoon...en toch heeft Ab veel nodig. Ligt ook echt aan de hond en zijn energie verbruik !
Als ik met Abby in het park loop, dan draaft ze niet gewoon- ze trekt continu vol gas sprintjes.... alles gaat met 200% inzet, en dat merk je terug in de hoeveelheid voeding die ze nodig heeft.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

miik schreef: Dat zou een reden kunnen zijn...
Maar die van mij barfen gewoon...en toch heeft Ab veel nodig. Ligt ook echt aan de hond en zijn energie verbruik !
Als ik met Abby in het park loop, dan draaft ze niet gewoon- ze trekt continu vol gas sprintjes.... alles gaat met 200% inzet, en dat merk je terug in de hoeveelheid voeding die ze nodig heeft.
Ja, en als je dan zegt actief te zijn en weinig te voeren geeft dat toch wel wat te denken als je dan weet dat er een vette kvv gegeven word...
Bij Tom lijkt het niet veel uit te maken, met Barf geef ik iets meer tot max 150 gr gewoon omdat het lastig portioneren is met die kleine stukjes en kvv is het 100 tot max 120 gram.
Kallista
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kallista »

Lupi schreef:
Hebben jullie ook de gewoonte om op een sportieve dag (bij wedstrijd of training) extra te geven? Of net niet om de maag te onlasten?
Nee zeker niet extra, op de dag zelf van een wedstrijd krijgen ze s'morgens zelfs geen vlees, maar enkel kwark, yoghurt, hüttenkäse o.d. met honing, voor de eiwitten en energie wat ze nodig hebben.

Normaal gezien voer ik 2 keer per dag, maar bij flinke inspanning doen we dat iets anders als normaal.
Ook omdat het normaal gezien vroeg vertrekken is, en ik wil ze a) niet een uur voordat ze de auto in moeten nog volproppen en b) vooral ook niet dat ze op een volle maag met niet verteerd voedsel moeten werken, dat is vragen om problemen  ;)

En nee, ook in de avond krijgen ze dan niks extra, meestal gaan de wedstrijden over 2 dagen in het weekeinde, ik zie dat dan toch als belasting. Hooguit let ik dan iets extra op de kwaliteit van het vlees.
Wat ik belangrijk vind is vooral dan voldoende mooi mager spiervlees erbij te geven.
Terwijl ze anders ook wel eens wat vet erbij mogen, maar ik denk dat een hond daar geen inspanning op leveren kan.
Laatst gewijzigd door Kallista op za 08 jun 2013, 16:16, 1 keer totaal gewijzigd.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Als we hier een lange intensieve wandeling maken (2 uur) dan krijgen ze gewoon heel laat eten, dus als ze helemaal zijn bijgekomen.
Als we een wedstrijd hebben wordt er weinig gevoerd. Vaak alleen maar een klein hapje sávonds laat.
Tussendoor geef ik dan wel kwark of karnemelk !
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

Ja, en lekker dat ze het vinden meid!!!  :P
Laatst gewijzigd door Lazy Garfield op zo 09 jun 2013, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Lupi
1-ster
1-ster

Bericht door Lupi »

Ik heb ook wel de gewoonte om op trainingsdagen alle voeding 's ochtends te geven in één portie. Dan is het tegen 19u wel verteerd vermoed ik.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Lupi schreef: Ik heb ook wel de gewoonte om op trainingsdagen alle voeding 's ochtends te geven in één portie. Dan is het tegen 19u wel verteerd vermoed ik.
Ja dat kan prima !
Alleen bij een wedstrijd ben ik voorzichtig omdat ze dan over de dag een aantal keren moeten lopen, tussendoor warmlopen enzo. Dus dat zijn zware dagen, dan geef ik liever geen hele maaltijd.
Larshann
3-sterren
3-sterren

Bericht door Larshann »

Ik geef op wedstrijd dagen kvv, 's morgens vroeg voor we vertrekken
dan is het wel uit hun maag op het moment dat we gaan lopen denk ik
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan tovert maar ik geef inderdaad ook lotgering maar heb bij deze hond meerdere merken geprobeerd hoor,oa: carnibest,degomeat,natuurendier,etc ook het eerste jaar brokjes van doglovers,maar alles moest men niet of heel weinig en soms weer wel.
Dus om nou gelijk met de deur in huis te vallen van ja lotgering en vet slaat dus nergens op ;)
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

kiara schreef: Citaat van: Martine-Tom op  8 juni 2013 om 09:17:54
TJa vet en Lotgering he 

Ik weet niet waar je deze wijsheid vandaan tovert maar ik geef inderdaad ook lotgering maar heb bij deze hond meerdere merken geprobeerd hoor,oa: carnibest,degomeat,natuurendier,etc ook het eerste jaar brokjes van doglovers,maar alles moest men niet of heel weinig en soms weer wel.
Dus om nou gelijk met de deur in huis te vallen van ja lotgering en vet slaat dus nergens op ;)
Sorry Martine maar ook ik heb hier wat moeite mee. Kaya is al zolang ik haar heb een moeilijke eter zoals menig iemand hier weet. Ik heb haar eerste half jaar gebarft, toen wilde ze het niet meer, overgestapt naar lotgering, ze kwam wat aan, at lekker en na een jaar was ook dit niet meer bij haar erin te krijgen. Terug naar barf, en we zitten nu weer op de KVV. Ik vond de laatste keren de lotgering er niet zo prettig eruit zien en Kaya wil het ook niet meer hebben dus zitten we nu op smuldier en Alaska. Maar van elke vorm van vlees,  barf of KVV probeer ik er 400 tot 600gr in te krijgen. Dit is percentueel gezien boven haar gewicht. (22kg) maar daarmee blijft ze op gewicht. Dus OOK op lotgering! Als ze minder dan 500gr at viel ze af! Vet of niet vet... Ik denk dat het dus ook aan de hond in kwestie ligt en vind het een beetje lullig om zo'n opmerking hier te zetten.

Als ik je verkeerd begrepen heb dan spijt me dat. Maar het komt op mij over alsof degenen welke lotgering voeren maar een beetje aanklooien en rotzooi zitten te voeren aan hun hond. En ik ben ervan overtuigd dat de meesten dit echt met de beste bedoeling voeren. Het zij omdat ze er niets anders inkrijgen en de meeste honden het vet idd gewoon wel lekker vinden. (in mijn geval dus) Ze graag toch vers willen voeren en hun budget niet echt meewerkt (ook bij mij van toepassing hetzij minder, Chakotay barft wel gewoon) of wat voor reden dan ook. Met andere woorden, ik vind je opmerking enorm kort door de bocht.
Martine-Tom

Dan begrijp je mij verkeerd.
Lotgering is gewoon vet...Maakt mij helemaal niks uit wat wie dan ook voert, maar als je Lotgering voert en je afvraagt waarom je zo weinig hoeft te geven of waarom ze er dik op worden...nou daarom dus. En zolang je dat weet en het prima vind, prima toch! Maar als je de vraag stelt...tja dan is dat een vrij voor de hand liggende reden denk ik, uitzonderingen zullen de regel bevestigen maar dat is altijd zo.
En ik heb nergens gezegt dat mensen die logering of welke kvv dan ook voeren maar wat aanmodderen, dus liever geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gebruikt heb  ;)
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Hier krijgen de borders minimaal 500 gram KVV (kivo) per dag momenteel.
De meiden zijn hier 16 en 17 kg, mijn reu is 20 kg.
Hier dus ook verschillende percentages, maar gelijke gewichten qua voeren.
Mijn reu krijgt af en toe iets meer, die begint wat schraal te worden, maar die krijgt dan het restant wat er eventueel van de pup overblijft.
Die zit nu met 10 kg, 14 weken jong, op zo'n 750 gram per dag.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Martine-Tom schreef: Dan begrijp je mij verkeerd.
Lotgering is gewoon vet...Maakt mij helemaal niks uit wat wie dan ook voert, maar als je Lotgering voert en je afvraagt waarom je zo weinig hoeft te geven of waarom ze er dik op worden...nou daarom dus. En zolang je dat weet en het prima vind, prima toch! Maar als je de vraag stelt...tja dan is dat een vrij voor de hand liggende reden denk ik, uitzonderingen zullen de regel bevestigen maar dat is altijd zo.
En ik heb nergens gezegt dat mensen die logering of welke kvv dan ook voeren maar wat aanmodderen, dus liever geen woorden in mijn mond leggen die ik niet gebruikt heb  ;)
graag even goed lezen wat ik zei ;)
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

zhiva schreef: Sorry Martine maar ook ik heb hier wat moeite mee. Kaya is al zolang ik haar heb een moeilijke eter zoals menig iemand hier weet. Ik heb haar eerste half jaar gebarft, toen wilde ze het niet meer, overgestapt naar lotgering, ze kwam wat aan, at lekker en na een jaar was ook dit niet meer bij haar erin te krijgen. Terug naar barf, en we zitten nu weer op de KVV. Ik vond de laatste keren de lotgering er niet zo prettig eruit zien en Kaya wil het ook niet meer hebben dus zitten we nu op smuldier en Alaska. Maar van elke vorm van vlees,  barf of KVV probeer ik er 400 tot 600gr in te krijgen. Dit is percentueel gezien boven haar gewicht. (22kg) maar daarmee blijft ze op gewicht. Dus OOK op lotgering! Als ze minder dan 500gr at viel ze af! Vet of niet vet... Ik denk dat het dus ook aan de hond in kwestie ligt en vind het een beetje lullig om zo'n opmerking hier te zetten.

Als ik je verkeerd begrepen heb dan spijt me dat. Maar het komt op mij over alsof degenen welke lotgering voeren maar een beetje aanklooien en rotzooi zitten te voeren aan hun hond. En ik ben ervan overtuigd dat de meesten dit echt met de beste bedoeling voeren. Het zij omdat ze er niets anders inkrijgen en de meeste honden het vet idd gewoon wel lekker vinden. (in mijn geval dus) Ze graag toch vers willen voeren en hun budget niet echt meewerkt (ook bij mij van toepassing hetzij minder, Chakotay barft wel gewoon) of wat voor reden dan ook. Met andere woorden, ik vind je opmerking enorm kort door de bocht.
Dat is bij mij border dus ook zo gegaan en niet per defenitie alleen met lotgering! eerst vind hij het wel aardig paar weken soms dagen moet hij gewoon niet,maakt niks uit wat,en barf heb ik ook geprobeerd maar hij eet nog geen eens een ei :o of kippenek gaat hij gewoon op liggen en vervolgens loopt hij weg en eten de andere het op.
hij is zeker niet te mager of te dik precies goed dus laat het lekker zo,had vroeger ook een hond kruising border/stabij precies hetzelfde verhaal,sommige honden blijven vreten en andere niet,is bij mensen precies zo ;)
Martine-Tom

kiara schreef: graag even goed lezen wat ik zei ;)
Gewoon de analyses erop naslaan.

Plaats reactie