Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Hihi, ik wil best ruilen hoor 8)
Vandaag weer een paar aardbeien geoogst. Lekker hoor!!
Ook een prachtige koolrabi geoogst!! Ik ben erg trots op mezelf. Het was een plantje van de intratuin, maar toch.. Het is ECHT wat geworden en hij ziet er prachtig uit. Over een paar dagen kunnen er nog 3 geoogst worden
Ook een klein portie erwten geoogts, welke ik geblancheerd heb en ingevroren. Een paar peultjes waren ook nog mooi om zo te eten
Nu heb ik een vraag. Mijn paksoi en tha sai is dus doorgeschoten, ik heb het laten gaan om er zaad van te oogsten. Ik heb ze vandaag uit de tuin gehaald. Want ik zag 'opeens' dat er een soort van boontjes aan zaten, ik heb er een vanaf gehaald en zag dat er zaad in zat. In mijn ijverigheid heb ik dus alle planten eruit gehaald en een bergje van die boontjes apart gehouden. Eigenlijk zonder ik wel wist of deze 'klaar' waren om zaad van te winnen. Op internet kon ik er niets over vinden, tot ik op een andere manier (zoekterm) ging zoeken. zag ik dat ik eigenlijk pas zaad kon oogsten na 2 maanden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ik echt te vroeg?
Mijn bedoeling was om alle zaadjes uit de 'boontjes' te halen, te laten drogen en volgend jaar te gebruiken.
Ook een prachtige koolrabi geoogst!! Ik ben erg trots op mezelf. Het was een plantje van de intratuin, maar toch.. Het is ECHT wat geworden en hij ziet er prachtig uit. Over een paar dagen kunnen er nog 3 geoogst worden
Ook een klein portie erwten geoogts, welke ik geblancheerd heb en ingevroren. Een paar peultjes waren ook nog mooi om zo te eten
Nu heb ik een vraag. Mijn paksoi en tha sai is dus doorgeschoten, ik heb het laten gaan om er zaad van te oogsten. Ik heb ze vandaag uit de tuin gehaald. Want ik zag 'opeens' dat er een soort van boontjes aan zaten, ik heb er een vanaf gehaald en zag dat er zaad in zat. In mijn ijverigheid heb ik dus alle planten eruit gehaald en een bergje van die boontjes apart gehouden. Eigenlijk zonder ik wel wist of deze 'klaar' waren om zaad van te winnen. Op internet kon ik er niets over vinden, tot ik op een andere manier (zoekterm) ging zoeken. zag ik dat ik eigenlijk pas zaad kon oogsten na 2 maanden.
Heeft iemand hier ervaring mee? Ben ik echt te vroeg?
Mijn bedoeling was om alle zaadjes uit de 'boontjes' te halen, te laten drogen en volgend jaar te gebruiken.
geen ervaring maar ik lees even mee daar mijn paksoi ook doorgeschoten is 
neehhhh, nu niet meer hoor.Roosj schreef: Hihi, ik wil best ruilen hoor 8)
Toegegeven, ik heb me ook wel eens afgevraagd of dit nog wel goed zou komen. Die kl*tewortels van dat gras...
denk dat opaatje wel trots naar beneden kijkt, hij is inmiddels helaas heengegaan.
Ik heb geen flauw idee Nadia, maar mijn idee is wel dat je te vroeg bent met zaad oogsten
Doorschieten van snelgroeiers zoals paksoy, tah tsai en andijvie kun je, meen ik, voorkomen door pas na 15 mei te zaaien of te planten

Doorschieten van snelgroeiers zoals paksoy, tah tsai en andijvie kun je, meen ik, voorkomen door pas na 15 mei te zaaien of te planten
Ja op het zakje van de paksoy stond pas in augustus zaaien. Maar ik is eigenwijs 
En ik leer door te doen en fouten te maken, dan weet ik ook waarom iets mis gaat en hoe het mis gaat en hoe ik het herken en ook hoe het fout gaat
Ervaring is de beste leermeester, dus vind het niet erg dat alles is doorgeschoten
Anders had ik nu een boel niet geleerd
(oa. hoe de zaadwinning eruit ziet
)
Ik hoop dat iemand mij wel kan vertellen of ik wat met dat zaad kan.. die boontjes open maken is nogal een tijdrovende klus.
Kijk mijn koolrabi..
Ik ben zooooo trots!!

En ik leer door te doen en fouten te maken, dan weet ik ook waarom iets mis gaat en hoe het mis gaat en hoe ik het herken en ook hoe het fout gaat
Ervaring is de beste leermeester, dus vind het niet erg dat alles is doorgeschoten
Ik hoop dat iemand mij wel kan vertellen of ik wat met dat zaad kan.. die boontjes open maken is nogal een tijdrovende klus.
Kijk mijn koolrabi..
Ik ben zooooo trots!!

Wij oogsten ieder jaar zaad van de stokrozen om ze ook op een andere plek te krijgen. Maar je haalt de zaaddozen er pas af als ze 'natuurlijk' ook open zouden springen. Als de boel dor en bruin is dus pas. Want dan is het zaad rijp. Of dat bij koolplanten zo ook werkt... Geen idee!
Oké dankjewel, dan probeer ik het met een volgende lichting opnieuw. Gooi in deze weg, dankjewel
Hij zal vast wel trots op je neer kijkennien-newfies schreef: neehhhh, nu niet meer hoor.Maar als je het me destijds gevraagd had....
![]()
Weet nog goed dat de opa van meneer-newfies met zijn ogen zat te rollen toen ik hem enthousiast mijn plannen vertelde. Opa had zijn hele leven al een moestuin gehad en had niet veel vertrouwen in mijn plannen hihi.
Toegegeven, ik heb me ook wel eens afgevraagd of dit nog wel goed zou komen. Die kl*tewortels van dat gras...![]()
We, want mijn lieve familie heeft veel geholpen, hebben heel wat uurtjes op de knieen graswortels zitten uitspitten. 2 jaar heeft er meer gras en onkruid als groenten gegroeid maar dit jaar kan ik zeggen dat ik het ein-de-lijk onder controle heb en is het `t eerste jaar dat ik het helemaal zelf doe.
denk dat opaatje wel trots naar beneden kijkt, hij is inmiddels helaas heengegaan.![]()
-
hannabelgje
- 5-sterren

Zit heerlijke colesla te eten van mijn spitskool. Echt genieten zeg.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Recept (paleo)
Een kleine witte kool heel fijngesneden
Twee geraspte wortels
Twee stengels bleekselderij kleingesneden
Vier radijsjes kleingesneden
Flinke hoeveelheid mayonaise (paleo gemaakt)
Alles door elkaar mengen.
Ik heb zelf biomayonaise zonder suiker erdoor gedaan en nog twee handjes rozijntjes.
Ik had best wat kool dus ook meer wortels en radijsjes erdoor gedaan. Eigenlijk moet er een kwart kool in, maar ik had een klein spitskooltje.
Een kleine witte kool heel fijngesneden
Twee geraspte wortels
Twee stengels bleekselderij kleingesneden
Vier radijsjes kleingesneden
Flinke hoeveelheid mayonaise (paleo gemaakt)
Alles door elkaar mengen.
Ik heb zelf biomayonaise zonder suiker erdoor gedaan en nog twee handjes rozijntjes.
Ik had best wat kool dus ook meer wortels en radijsjes erdoor gedaan. Eigenlijk moet er een kwart kool in, maar ik had een klein spitskooltje.
ik ga maar even de tuin bewateren, want vanavond lijkt er niet veel te komen en morgen ook niet

-
judith1967
- 5-sterren

Ja wij hebben ook al onze eerste Courgette geoogstNynke schreef: Altijd handig zo'n fotoJe kunt het gat makkelijk dichten met een paar tiewraps/tieraps
Morgenochtend ga ik onze eerste courgette oogsten, in plakjes marineren en 's avonds grillen op de barbeknoei![]()
![]()
Donderdag lekker door de Kofta doen!
Is dat lekker op de Barbeknoei?
En met welke saus marineer je dan?
Geen saus, maar een marinade van olijfolie, zout en daarnaast roosmarijn en tijm uit de tuin, was heerlijk !!!!judith1967 schreef: Ja wij hebben ook al onze eerste Courgette geoogst
Donderdag lekker door de Kofta doen!
Is dat lekker op de Barbeknoei?
En met welke saus marineer je dan?