Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

hannabelgje schreef: Ik wil ook zo'n ouderwetse roos. Waar haal je zo'n ding? Ik heb nu een klimmende, geurende roze, maar wil ook zo'n andere.
Bij een rozenkweker ??  :P

Gisteren kwamen dan eindelijk de naaktslakken 8), ik heb 3 kleintjes verwijderd uit de andijvie die we gingen eten en 5 uit de compostbak, ze wonen nu in het park  :biggrin2:
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

hannabelgje schreef: Ik wil ook zo'n ouderwetse roos. Waar haal je zo'n ding? Ik heb nu een klimmende, geurende roze, maar wil ook zo'n andere.
Bolster heeft vaak ouderwetse rassen. Je kunt op bolster.nl kijken. Bij ons verkopen ze het ook bij de Welkoop.
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Stoppen jullie al je afval in de gft kliko? Of zijn er ook mensen die zelf composteren en zo ja hoe doen jullie dit?
Hier gaat een groot deel van eetbare resten naar de kippen maar wil ook graag een composthoop. We hebben er ooit een gehad, werkelijk gewoon een grote buld met 'troep' waar uiteindelijk een wespennest in zat waar we achterkwamen toen iemand aangevallen werd door een zwerm wespen tijdens het pompoenen plukken. Deze hadden we decoratief op de rustende composthoop laten groeien... Ahum.
Nu ben ik wel weer in voor een hoop maar wil het iets netter maken dan gewoon een bult afval ergens in een hoek  ;) en ben dus benieuwd naar jullie oplossingen/ervaringen
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Nynke schreef: Geen saus, maar een marinade van olijfolie, zout en daarnaast roosmarijn en tijm uit de tuin, was heerlijk !!!!
Dankje!
Ga ik ook eens proberen,we moeten dooreten met de courgette,zag dat ik nr 2 ook al kan oogsten :D
Hoelang kan je de Courgette trouwens bewaren(ongebruikt )?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik heb een compostvat. Werkt alleen erg langzaam. Door de kippen heb ik ook weinig afval en ik ben heel kritisch wat ik er op gooi.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Nina013 schreef: Stoppen jullie al je afval in de gft kliko? Of zijn er ook mensen die zelf composteren en zo ja hoe doen jullie dit?
Hier gaat een groot deel van eetbare resten naar de kippen maar wil ook graag een composthoop. We hebben er ooit een gehad, werkelijk gewoon een grote buld met 'troep' waar uiteindelijk een wespennest in zat waar we achterkwamen toen iemand aangevallen werd door een zwerm wespen tijdens het pompoenen plukken. Deze hadden we decoratief op de rustende composthoop laten groeien... Ahum.
Nu ben ik wel weer in voor een hoop maar wil het iets netter maken dan gewoon een bult afval ergens in een hoek  ;) en ben dus benieuwd naar jullie oplossingen/ervaringen
Ik zag laatst een compost ding bij de Ranzijn. Leek op een tunnel, maar dan met een bodem ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

judith1967 schreef: Dankje!
Ga ik ook eens proberen,we moeten dooreten met de courgette,zag dat ik nr 2 ook al kan oogsten :D
Hoelang kan je de Courgette trouwens bewaren(ongebruikt )?
Dag of 5 in de koelkast zou ik max. doen, maar anderen zeggen juist niet in koelkast, net als tomaten en komkommers.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

En anders...groene soep:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/v ... 18420.html

Zoooo lekker!! En eigenlijk heel simpel, alles wat wit of groen is kan je erin mikken zo heb ik ook al eens asperges en spinazie erin gegooid  :biggrin2:
judith1967
5-sterren
5-sterren

Nynke schreef: Dag of 5 in de koelkast zou ik max. doen, maar anderen zeggen juist niet in koelkast, net als tomaten en komkommers.
Heb er nu idd eentje liggen en niet in de koeling ,die eten wij vanaaf in de Kofta.
Maar er is er weer eentje bijna klaar om geoogst te worden :D
judith1967
5-sterren
5-sterren

Martine-Tom schreef: En anders...groene soep:
http://www.mijnreceptenboek.nl/recept/v ... 18420.html

Zoooo lekker!! En eigenlijk heel simpel, alles wat wit of groen is kan je erin mikken zo heb ik ook al eens asperges en spinazie erin gegooid  :biggrin2:
Denk niet dat ik mijn hubbie daar blij mee maak :D
Die vind eigenlijk alleen tomatensoep en uiensoep  lekker
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nina013 schreef: Stoppen jullie al je afval in de gft kliko? Of zijn er ook mensen die zelf composteren en zo ja hoe doen jullie dit?
Wij zijn in maart begonnen met een compostvat. Gratis gekregen van de gemeente.  8)  Informeer even, je weet maar nooit of dat bij jullie ook zo is!
Vat staat in een hoekje van de moestuin, lekker zonnig zodat het goed warm wordt. Paar planten er omheen laten groeien zodat we er niet meer tegenaan zitten te kijken, want het is echt wel een lelijk ding.  :-X

Wat gaat er bij ons in: tuinafval (geen gemaaid gras, geen snoeisel van de heggen). Fruit (geen schillen van citrusvruchten en geen bananenschil), snijafval uit de keuken, theezakjes, af en toe een koffiefilter, geen gekookt spul, geen vlees/vis, wel eierschillen, geen brood. Als er veel vochtige dingen op gaan strooi ik er wat zaagsel over, er stond hier nog een baal te staan.
Alles zoveel mogelijk in kleine stukken.

We hebben een week of twee geleden de in inhoud van het vat omgezet, en er zat al mooie compost op de bodem. Rook heel lekker naar bosgrond.  :)

Als we een keer de loterij winnen  :D  wil ik graag een jora composter: http://www.joraform.nl/index.php?option ... &Itemid=54
Schijnt veel sneller gaan dan in een groot compostvat, en makkelijker te mengen.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kan een pompoen in de schaduw leven? Want anders kan ik hem volgend jaar onder mijn m2 bak laten groeien ;)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Hij houdt wel van heel warm.
Weer mijn rucola flink gesnoeid,  mijn doorgeschoten sla uit de bakken gehaald,  lege vakjes weer ingezaaid met sla, wortels en bietjes. Een aantal van mijn koolplantjes in lege vakjes gezet. De rest van de planten laat ik nog ff staan, das mooi voer voor de beestjes voor volgende week. Andijvie geoogst die ik dadelijk ga eten. Lekker hoor.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Pfff.. Ik heb weer veel te veel gedaan..  M'n rug en nek doek flink pijn :'(
Maar ik wilde het persé af hebben... Vandaag 21 graden, vannacht 15 graden, morgen 22 graden.. Dat zijn nu leuke temperaturen voor de plantjes ;)

Ik heb een 3e poging gedaan om in mijn tuintje achterin dingen te zaaien.. Nu maar hopen dat slakken, rupsen, katten etc etc er vanaf blijven.. Er ligt zand en het is volledig dicht met tuingaas.. Ben benieuwd..

M'n violen zijn allemaal dood.. Hun tijd is alweer geweest??

Voor de rest heb ik inderdaad het HELE zakje spinazie ondersteboven gekiept in m'n vierkante meter bak. Ik ben al maanden ermee bezig en er komt steeds niets.. Moet je nu opletten.. Volgende week staat het overvol... Ach, dan heb ik wat voor de voedselbank ;)

Alles wat weer dood was gegaan of niet opgekomen was heb ik opnieuw gezaaid, ben benieuwd....

De 3e bloem van mijn pompoen is open aan het gaan. Morgen maar weer de meest rijpe mannelijke bloem open maken??? Zijn die mannelijke bloemen dan wel rijp genoeg of moeten die ook eerst open gaan?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik laat de bevruchting van de pompoenen over aan de natuur. Die heeft er tenslotte voor gestudeerd. ;D

Gesloten