Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Mijn rode biet doet het best goed (heb geen vergelijkingsmateriaal met voorgaande jaren)
mijn tegenvallers dit jaar: mijn courgette / lenteui en pastinaak is niet opgekomen.
mijn meevallers,
mijn bietjes / wortel / koolrabi /blauwe bes en aardbeien doen het geweldig..
naomi, denk je erom dat je ze moet dieven?
mijn meevallers,
mijn bietjes / wortel / koolrabi /blauwe bes en aardbeien doen het geweldig..
naomi, denk je erom dat je ze moet dieven?
Naomi M. schreef:
De grote pot met tomatenplanten die ik van de buren kreeg. Daarnaast de courgette en erachter de uitgebloeide pioenroos.
Gelukkig gaan onze buren in de moestuin wel goed... Zo heb ik deze week al een zalige bak aardbeien gehad en vandaag een grote bak rode bessen! Kan ik toch nog genieten van 'zelf' gekweekt en onbespoten voedsel. Oooh dat wordt echt smullen van de bessen vanavond!!!! Lieve opa's daar allemaal en het is een beetje ruilhandel. Ze krijgen stro van ons en mijn vriend had een trapje gemaakt in de slootkant zodat de gieters makkelijk gevuld kunnen worden. Dus we leveren ook onze bijdrage, hihi.
Joepiejeeej
Ik heb al 2 jaar last van taxuskevers in mijn huis... Maar zojuist trof ik aangebeten zonnebloembladeren aan en zater er 2 Taxuskevers te slapen op de groene bladeren van m'n witlof....
Pffff... Wat moet ik hiermee? Die bak staat aan de andere kant van m'n tuin als de rest van m'n groente. In die bak zitten wortelen, zonnebloemen, dille en witlof. Zal ik die kevers hun gang laten gaan? Of krijg ik er dan ontelbaar veel?
Pffff... Wat moet ik hiermee? Die bak staat aan de andere kant van m'n tuin als de rest van m'n groente. In die bak zitten wortelen, zonnebloemen, dille en witlof. Zal ik die kevers hun gang laten gaan? Of krijg ik er dan ontelbaar veel?
Ik heb de spitskoolplanten weer afgespoeld met een harde straal water en weer 6-8 rupsjes aan de kippetjes gevoerd
Van Geeske kreeg ik 2 ontzettend mooie andijvie's, terwijl die van mij het heel slecht doen, heel ielig blijven

Van Geeske kreeg ik 2 ontzettend mooie andijvie's, terwijl die van mij het heel slecht doen, heel ielig blijven
Kregen gisteren nog meer oogst van buurtjes, tuinbonen! Ze zijn gisteren geplukt, hoe lang kan ik die nu in de peulen bewaren ( wil ze morgen eten maar kan dat?)? En moet ik ze in de koelkast leggen?
Heeft hier iemand ervaring met de webshop roodmetzwartestippen.nl? Ik kan geen reviews vinden op internet, maar mijn mail aan hun is nooit beantwoord..
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ja hoor in de koeling kunnen ze best een paar dagen bewaard worden in de peul.Jantina schreef: Kregen gisteren nog meer oogst van buurtjes, tuinbonen! Ze zijn gisteren geplukt, hoe lang kan ik die nu in de peulen bewaren ( wil ze morgen eten maar kan dat?)? En moet ik ze in de koelkast leggen?
de winterwortelplantjes en bietenplantjes die ik een maand geleden geplant heb groeien helemaal niet

-
judith1967
- 5-sterren

Vanaaf de 2de Courgette gegeten,en lekker ijsbergsla!
Oke een update van de mieren

Mn vader was er vandaag en die is biologie docent ... dus ik denk dan kan die mooi even kijken.
Ik had stekjes van rode en zwarte bes en dat zijn kleine struikjes geworden, in alle toppen zat een zwarte bol, en ik dacht dat een opeenhoping van mieren was. Maar we hebben er dus eentje "ontleed" en het is een stokje waar bladluis op zit en waar de mieren een nest omheen hebben gemaakt, met 1 of 2 ronde openingetjes.... op zich heel mooi... maar liever niet in mijn bessen
Dus heb alle toppen eruit geknipt en weggedaan, ik hoop dat ik nu het meeste weg heb gehaald en mn bessen gewoon verder groeien...
Mn vader was er vandaag en die is biologie docent ... dus ik denk dan kan die mooi even kijken.
Ik had stekjes van rode en zwarte bes en dat zijn kleine struikjes geworden, in alle toppen zat een zwarte bol, en ik dacht dat een opeenhoping van mieren was. Maar we hebben er dus eentje "ontleed" en het is een stokje waar bladluis op zit en waar de mieren een nest omheen hebben gemaakt, met 1 of 2 ronde openingetjes.... op zich heel mooi... maar liever niet in mijn bessen
Dus heb alle toppen eruit geknipt en weggedaan, ik hoop dat ik nu het meeste weg heb gehaald en mn bessen gewoon verder groeien...
Jakkes..miik schreef: Oke een update van de mieren![]()
- spreeuwtje
- 5-sterren

Hier net een krop sla, bosui, radijsjes (die zijn razendsnel gegaan!) en weer ruccola geoogst.
Er zit al een courgette in de plant. Die ging ook snel!
Alleen de boerenkool staat nu zo hoog dat de rest van de plantjes geen zon meer krijgen.
Er zit al een courgette in de plant. Die ging ook snel!
Alleen de boerenkool staat nu zo hoog dat de rest van de plantjes geen zon meer krijgen.
Wat ik dus nooit in de moestuin hoef: tuinbonen. Wat een bezigheidstherapie om dat schoon te maken....
-
Marielle1988
- 2-sterren

Boerenkool kun je "snoeien". Je kan de grootste bladeren eraf halen, dan groeit de rest gewoon verder. Ik oogstte eerder ook de hele plant, totdat een goede vriendin met die tip kwam. Nadeel is dat er nu natuurlijk geen nachtvorst is, dus het wordt niet zo lekker als wanneer de vorst er over is geweest. Je kan het iig ook invriezen, misschien dat dat helpt maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zelf nu geen boerenkool in de tuin, maar voorgaande jaren legde ik altijd een mooie voorraad aan in de vriezerspreeuwtje schreef: Alleen de boerenkool staat nu zo hoog dat de rest van de plantjes geen zon meer krijgen.