Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Tess06 ik haal iedere keer de takjes in de oksels weg. Check ik om de twee dagen. Moet ik de bovenste top ook afknippen dan?
Gister bij de kruidvat zo'n hangding met zakken (lijkt op zo'n campingopbergzak) gekocht waar 9 planten in kunnen. Hij was 30% afgeprijst. De kruiden onderin gedaan en de aardbeien zijn nu in de hangpot vd kruiden gezet. Binnenkort ff nieuwe kruidenplantjes erbij kopen. Vind ik wel leuk. Zo'n zak met kruiden bij elkaar.
Gister bij de kruidvat zo'n hangding met zakken (lijkt op zo'n campingopbergzak) gekocht waar 9 planten in kunnen. Hij was 30% afgeprijst. De kruiden onderin gedaan en de aardbeien zijn nu in de hangpot vd kruiden gezet. Binnenkort ff nieuwe kruidenplantjes erbij kopen. Vind ik wel leuk. Zo'n zak met kruiden bij elkaar.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Gisteren mijn moeder weer op weg geholpen met de moestuin. Sla gezet, mijn voorgezaaide koolplantjes gezet en boontjes gezaaid. Nou kan ze weer even vooruit. Het lukt haar toch allemaal nog niet zo goed. Ze is onzeker en durft nog niet goed. En ze heeft honderden slakken in de tuin. 
op het moestuinforum las ik dat een paar mensen de slakken doorknippen

OT: Als de zon weg is vanavond ga ik bijmesten. Ik heb wat koemestkorrels, brandnetelgier en wormenmest in een grote bak water gedaan, die staat nu op temperatuur te komen. Zo kan ik vanavond alle kleine plantjes en de tomatenplantjes bijmesten in de hoop dat de groei erin komt

OT: Als de zon weg is vanavond ga ik bijmesten. Ik heb wat koemestkorrels, brandnetelgier en wormenmest in een grote bak water gedaan, die staat nu op temperatuur te komen. Zo kan ik vanavond alle kleine plantjes en de tomatenplantjes bijmesten in de hoop dat de groei erin komt
- Pauline
- 5-sterren

JAHAAAAAAAA ik heb een tomaatje!!!

Pauline schreef: JAHAAAAAAAA ik heb een tomaatje!!!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Schrikt dat de andere slakken af?Nynke schreef: op het moestuinforum las ik dat een paar mensen de slakken doorknippen![]()
OT: Als de zon weg is vanavond ga ik bijmesten. Ik heb wat koemestkorrels, brandnetelgier en wormenmest in een grote bak water gedaan, die staat nu op temperatuur te komen. Zo kan ik vanavond alle kleine plantjes en de tomatenplantjes bijmesten in de hoop dat de groei erin komt![]()
![]()
- spreeuwtje
- 5-sterren

Oh dus dan maak je vast een voorraad voor van de winter? Blijft dat echt zo lang goed?Marielle1988 schreef: Boerenkool kun je "snoeien". Je kan de grootste bladeren eraf halen, dan groeit de rest gewoon verder. Ik oogstte eerder ook de hele plant, totdat een goede vriendin met die tip kwam. Nadeel is dat er nu natuurlijk geen nachtvorst is, dus het wordt niet zo lekker als wanneer de vorst er over is geweest. Je kan het iig ook invriezen, misschien dat dat helpt maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik heb zelf nu geen boerenkool in de tuin, maar voorgaande jaren legde ik altijd een mooie voorraad aan in de vriezer![]()
Met sla haal ik ook de buitenste bladeren eraf ipv de hele krop te oogsten. De sla blijft dan door gaan.
-
Marielle1988
- 2-sterren

Als je de boerenkool even kort blancheert kun je het tot een jaar goed houden in de vriezer. Ik legde in de herfst al een voorraad aan, at in de winter eerst de planten van buiten op en in het voorjaar had ik dan nog boerenkool in de vriezer. Kon ik eind lente, begin zomer weer nieuwe plantjes in de tuin zetten.
Slakken doorknippen? Why??
Tuinbonen zijn wel erg lekker!!
Mijn rammenas is bijna op nu. Kan nu de meiraapjes oogsten
Tuinbonen zijn wel erg lekker!!
Mijn rammenas is bijna op nu. Kan nu de meiraapjes oogsten
Nadia schreef: Slakken doorknippen? Why??
Nee, da's denk ik simpeler dan ze wegvangen en met bier schijn je ook de buurslakken aan te trekkenRoosj schreef: Schrikt dat de andere slakken af?
Ik trek net mn dikste wortel eruit... Is die nog maar 15 cm lang!!! Maar 3x raden wie er gelijk voor me ging zitten... M'n hond.. "Vrouw, die mag ik wel he?" "Tuurlijk meisje, alsjeblieft.."
De rest moet dus nog maar even langer erin
Deze wortel was in ieder geval niet aangetast door de Taxuskever-larven.
De rest moet dus nog maar even langer erin
-
hannabelgje
- 5-sterren

Wat ben ik toch een watje, ben ik andijvie schoon aan het maken, vind ik daar twee rupsen in. In plaats van ze aan de kippen te voeren heb ik ze teruggezet in een andere krop andijvie die voor de cavia's bedoelt is. 
-
Marielle1988
- 2-sterren

Net de eerste zomerwortels geoogst, direct maar weer afgegeven aan paps en mams. Ik heb nog genoeg staan en zij waren er weer blij mee
Verder nog sla geoogst, nieuwe sla plantjes, andijvie plantjes en stamslboontjes in de tuin gezet. Alles flink water gegeven in de kas en de eerste kruisbessen en zwarte bessen geproeft. Nog een klein beetje zon en dan kan ik die ook oogsten
Overigens zag ik net dat de eerste aubergines aan de plant komen, ben ik best wel trots op! Hij was namelijk bijna dood toen we terug kwamen van vakantie, maar hij heeft zich dus prima herstelt!
Weet iemand dat als de bloem van een cougette er vroeg afvalt (uitgebloeit) dat de vrucht dan minder hard doorgroeit? Ik heb namelijk een aantal courgettes aan de plant zitten die minder hard doorgroeien dan de courgettes waar de bloem nog aan zit. Denk dat ik die er maar af ga halen, dan kan de energie naar de andere vruchten.
Weet iemand dat als de bloem van een cougette er vroeg afvalt (uitgebloeit) dat de vrucht dan minder hard doorgroeit? Ik heb namelijk een aantal courgettes aan de plant zitten die minder hard doorgroeien dan de courgettes waar de bloem nog aan zit. Denk dat ik die er maar af ga halen, dan kan de energie naar de andere vruchten.
- Pauline
- 5-sterren