Optimus Prime schreef:
Heb net de barf handleiding eens doorgespit en staan eigenlijk al een hoop antwoorden die ik hier gesteld heb, maar ja de mens is ongeduldig
en lui ahahahahah.
Ach, zo mag het ook hoor
Er staat dat je betreft organen moet wisselen in orgaan maar ook in soort dier.
Dus variatie's tot over je oren als ik dat goed begrijp.
Het mooiste is wanneer je ook kunt wisselen in diersoorten. Dus bijv. van rund en lam. Of rund en geit. Of rund en lam en geit. Zoiets.
Zijn de organen ook nog op te delen in percentages ?
Bv zoveel % hart en zoveel % nier en niet te veel lever of kun je combi's maken zoals je zelf wilt ?
Je hebt mensen die ook daar een hele studie van maken en zeggen xx% lever en xx% nier maar ik heb dat nooit gedaan. Ik geef zelf 10% organen als hart, nier, lever en tong en 10% pens en ik verdeel die 3 a 4 orgaansoorten gewoon en beetje op het oog. Omdat ik lever erg laxerend vind, geef ik altijd een combinatie in 1 maaltijd (ik voer 3 keer per week orgaanvlees en 4 keer per week spiervlees) van bijv. lever, hart en nier. Of lever, hart en tong.
Ik moet zeggen dat het menu wat in de handleiding staat me wel erg aanstaat en met enkele kleine aanpassingen zeer geschikt zal zijn voor
Optimus.
Maandag:
540 gram kippenvleugel
120 gram groenten
525 gram runderkopvlees
Extra: sardien
Dinsdag:
540 gram kippenkarkas
120 gram groenten
280 gram runderpens + 280 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Extra: rauwe gemalen walnoten, amandelnoten, hazelnoten, paranoten. Noot: geef nooit macademia's!
Woensdag:
540 gram eendennek
120 gram groenten
525 gram geitenvlees
Extra: ei
Donderdag:
540 gram parelhoenkarkas/vleugels
120 gram groenten
280 gram runderpens + 280 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Vrijdag:
540 gram haaskarkas of konijnkarkas
120 gram groenten
525 gram runderkopvlees
Extra: ei
Zaterdag:
540 gram eendennek
120 gram groenten
525 gram lamsvlees
Zondag:
540 gram parelhoenvleugels
120 gram groenten
280 gram pens + 280 gram ander orgaan (hart, nier, lever)
Extra: yoghurt
Met dit menu heb ik met name het zachtere vleesbot en niet meteen de gevorderde jongens
Dit lijkt serieus verdomd veel op mijn menu

. Dus dat is wel goed, hahahaha

. Ik tel 2 keer per week eendennek. Dat is prima. Maar ik zou niet meer dan 2 keer per week nekken voeren. Je afwisseling is prima trouwens. Parelhoenvleugels is mogelijk moeilijk aankomen vandaag de dag. Dus je zou ook iets van kwartelkarkas of patrijspootjes kunnen geven (Degomeat heeft dat). In plaats van sardien kun je ook goed panharing geven, dat vinden ze zowaar lekkerder dan sardien. Zoals je aan het voorbeeld menu ziet, voer ik groenten. Om meerdere redenen. Ik denk dat een hond profijt heeft van micronutrienten die in groenten zitten. En wat al eerder is geschreven: honden die een mooi portie groenten krijgen, ruiken in de regel echt frisser dan honden die dat niet krijgen. Uit pure luiheid heb ik wel eens langere periodes geen groenten gevoerd en direct dat ik dat weer ruik aan mijn honden. Ik heb er veel over geschreven over waarom ik wel kies voor groenten. Dat is wel te vinden op Barfplaats, volgens mij staat het zelfs ergens in de bieb. Oh, ik ben zelf trouwens teruggegaan van 50% naar 40% vleesbot. De karkassen die ik tegenwoordig kan scoren lijken niet meer op de goed bevleesde karkassen die ik vroeger had. Dit is allemaal nog kaler..... En aangezien een vleesbot voor 50% uit vlees en 50% uit bot moet bestaan om tot een net "kaal bot" percentage te komen, lukt dat niet met al die kale knikkers van karkassen.... Dus dan het vleesbot percentage maar om laag.
De extra's laat ik er nog ff uit om niet meteen de vuurdoop te geven en om eventueel nog iets te veranderen als hij ergens niet goed op reageert.
Ik ga wel nog eerst uitzoeken wat de kosten zijn per week en waar ik voordeliger uit ben.
Vis en ei kun je rustig geven hoor. Dat levert niet meer gevaar op op reacties dan al het andere.
Ik heb al besloten om men kreeften aquaria eruit te mikken en plaats te maken voor een klein vriezertje en werkplek voor het portioneren.
Zoals ik al zei " als je het dan doet, doe het dan goed ".
Top!