Sterilisatie, wel of niet ?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Sterilisatie, wel of niet ?

me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

Nancy73 schreef: Lizzy, hoeveel honden ken jij die ook daadwerkelijk een BMO hebben gekregen op latere leeftijd? Ik vraag me ook af in hoeverre de leefstijl en voeding van die honden invloed heeft gehad. Daarnaast is het in de natuur ook niet zo dat elke teef pupjes krijgt.

Blijft moeilijk vind ik....
in mijn omgeving    veel
Lil

Bericht door Lil »

vanaalst schreef: in mijn omgeving    veel
ik kan zo uit mijn hoofd ook wel zo'n 20 honden met BMO opnoemen. Niet allemaal even erge variant, maar ze hebben wel BMO gehad.
Sam_V
1-ster
1-ster

Bericht door Sam_V »

Ik ga er in ieder geval nog zo veel mogelijk over lezen en vragen stellen aan mede Beauceron en andere honden eigenaren.
De loopsheid zelf is voor ons geen probleem, enkel voor haar omdat ze alle dagen met zoveel reutjes speelt en dat dan toch minstens 4 weken moet missen.
Er zal ook wel veel afhangen van voeding en levenswijze, zoals hier reeds gezegd.
En ook de vacht is toch een groot probleem zeker bij een zwarte hond valt het erg op en nu blinkt ze als een spiegel.
Ik heb tot nu toe toch al meer negatieve dan positieve punten voor sterilisatie, dus we zien wel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nancy73 schreef: Lizzy, hoeveel honden ken jij die ook daadwerkelijk een BMO hebben gekregen op latere leeftijd? Ik vraag me ook af in hoeverre de leefstijl en voeding van die honden invloed heeft gehad. Daarnaast is het in de natuur ook niet zo dat elke teef pupjes krijgt.

Veel.

Het blijft een lastig te meten iets. De meeste teven worden voor de eerste loopsheid of na de eerste loopsheid direct gecastreerd. Zeker bij kortharige/ruwharige honden is dit een vrij gebruikelijk iets, aangezien die geen 'vacht ontploffing' kennen. Of bijna geen vacht ontploffing kennen. Ik vind de vachtkwaliteit van kortharige honden na castratie wel degelijk zeer achteruit lopen maar ja gut, je kunt het geen ontploffing noemen zoals je dat wel kunt bij bijvoorbeeld een Engelse of Ierse Setter of Cocker Spaniel.

Maar goed, van de teven die dus niet gecastreerd worden krijgen er heel veel een BMO en dat risico wordt na het zevende levensjaar alsmaar groter en groter. Waarmee ik niet zeg dat dit een goede reden is voor castratie. Ik vind het heel prima dat mensen proberen hun teef tot aan de dood ongecastreerd te laten!

Bij mijn weten is er op het hondenforum een poll geweest, om uit te vinden hoeveel ongecastreerde teven daadwerkelijk een BMO krijgen. Helemaal sluitend vind ik de poll niet, we zouden er hier ook een kunnen openen. Moeten we alleen goed nadenken over de vraagstelling......
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Hier 2 vroeg gecastreerde teefjes met nog steeds een zeer mooie vacht,
ook de zwarte glimt nog mooi.(maar misschien is dat idd wel ras-afhankelijk?)

Afbeelding

Afbeelding

Ook geen incontinentie gelukkig,maar dat zou natuurlijk ook ras-afhankelijk kunnen zijn.
Lil

Bericht door Lil »

Cocker van ma wordt sinds de sterilisatie geschoren, die vacht is helemaal naar de knoppen sinds de sterilisatie. Niet meer te plukken en mega veel onderhaar. Vacht lijkt ook wel langer geworden.
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Jump schreef: Hier 2 vroeg gecastreerde teefjes met nog steeds een zeer mooie vacht,
ook de zwarte glimt nog mooi.(maar misschien is dat idd wel ras-afhankelijk?)

Afbeelding

Afbeelding

Ook geen incontinentie gelukkig,maar dat zou natuurlijk ook ras-afhankelijk kunnen zijn.
Volgens mij zie ik 2 aussies?
Dan is het zeker niet rasafhankelijk, want hier helaas wel een dorre ontplofte vacht en bij tijd en wijle incontinentie.

Hoe lang is het bij jouw honden geleden dat ze zijn gecastreerd?
Ik weet het niet precies meer, maar het heeft volgens mij wel een jaar of 5 geduurd voordat de genoemde problemen gingen spelen.
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Fee (de black-tri) wordt 8 jaar en is voor haar 1e loopsheid gecastreerd
en Bliss  is 5 jaar en na haar 1e loopsheid dus ik hoop niet dat er nu nog complicaties komen.

Nu begin ik wel te twijfelen wat ik moet doen bij mijn huidige puppie,
jaren geleden heb ik niet nagedacht over eventuele nadelen,moet zeggen dat de DA daar toen ook geen woord over gezegd heeft.  >:(
Jump
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jump »

Sanyo schreef: Volgens mij zie ik 2 aussies?
Dan is het zeker niet rasafhankelijk, want hier helaas wel een dorre ontplofte vacht en bij tijd en wijle incontinentie.

Hoe lang is het bij jouw honden geleden dat ze zijn gecastreerd?
Ik weet het niet precies meer, maar het heeft volgens mij wel een jaar of 5 geduurd voordat de genoemde problemen gingen spelen.
En op welke leeftijd is jouw hond gecastreerd?Misschien speelt dat ook nog een rol?
*wendy*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *wendy* »

Ruby is bij de vorige eigenaar gelijk de eerste x gedekt (per ongeluk *uch*).
Toen ze bij mij kwam heb ik haar nog een x loops laten worden met de gedachte dat de zooi er dan nog mooi uitkon.
Ca 3 maanden later is ze geholpen op bijna 2 jarige leeftijd. Ik denk dat Ruby hierdoor eigenlijk altijd in een soort rui is.
Verder geen problemen. Ze is kortharig. Het eerste jaar had ik moeite om haar op gewicht te houden. Nu zit ze op ca 550 gram, soms 600 gram, KVV of Barf per dag met een gewicht van 34 kg.

Olana had ik met fokkerscontract. Echter omdat de fokker het niet veilig achtte ivm Yoda en Owen hartpatient werd heb ik haar gekregen. Ik heb haar toen bijna direct laten helpen. Waarom . Ze was 2x loops geweest. De eerste x toen ze ca 13 maanden was. De tweede x 9 maanden later. Maarrr ze had er dik 7 weken van te voren al last van en was beide keren schijnzwanger.
Bij haar helemaal geen nadelen. Ook niet minder voeren omdat ze te dik word.
Ze ligt overigens ook weinig stil  ::)
Laatst gewijzigd door *wendy* op zo 21 jul 2013, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Drijver
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Drijver »

Ik ken er een heel aantal, waaronder er dus ook een paar zijn overleden aan een BMO.
*wendy*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *wendy* »

Oja bij Ruby is de baarmoeder eruit. Vond de da nodig nav hoe het eruit zag. Bij Laan zit het er nog.
Drijver
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Drijver »

Berna schreef: Daarnaast...we praten er gemakkelijk over bij honden maar bij mensen doen we het toch ook niet zo maar?
Bij sommigen zou het niet verkeerd zijn  :biggrin2:
*wendy*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *wendy* »

Drijver schreef: Bij sommigen zou het niet verkeerd zijn  :biggrin2:
Graag !!
Ik ben er vanaf mijn 18de al voor ah vechten !!
Nu ben ik 40 en zou ik t eindelijk voor elkaar kunnen krijgen  ::)
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Jump schreef: En op welke leeftijd is jouw hond gecastreerd?Misschien speelt dat ook nog een rol?
Zij was toen bijna 2 jaar.

Plaats reactie