Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

hannabelgje schreef: Doet ie niks meer nu dan?
hij stopt er mee tegen het einde van het sproeien, gewoon op ja
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Het lijkt erop dat ik dit jaar in ieder geval 1 pompoen en 1 watermeloen ga krijgen :)

Maar m'n komkommer plantje, selderij plantjes, 2 spinazie plantjes (van het hele zakje kwamen er 2 op), rode bieten en 2 later geplante sla plantjes groeien helemaal niet... Hoe kan dat? De voeding in de moestuingrond zou voor 6 maanden voldoende moeten zijn..

M'n kiwi en aardbeien maken geen vruchten aan, maar ik begreep dat je het eerste jaar ook geen vruchten moet willen om het jaar erop heel veel vruchten te hebben.

Ik heb gister een heeeel handig boekje gekocht voor 12,95 euro. Het is het boek "Biologische moestuin" door Marie Luise Kreuter. Een heeeel informatief boek met uitgebreide hoofdstukken over bijvoorbeeld het gebruik van de verschillende soorten compost, plantenvoeding, Mulchen en mengteelt (verder in het boek ben ik nog niet). In deze 4 hoofdstukken laten ze weten hoe je het beste biologisch kunt tuinieren om zo min mogelijk werk, ziektes en ongedierte te hebben :) :)
Echt een aanrader!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

spreeuwtje schreef: Jeetje. Hoe werkt zoiets dan? Kun je daar je buitenkraan op aansluiten?
Die hebben we ook nog niet. Erg lastig nu ik de tuinslang steeds aan de wasmachine aansluiting moet doen. Ik kan daar heel slecht bij.
En zou je daar ook je vijver mee kunnen vullen? En evt je kinderzwembadje?
Ze maken een diepe pijp in de grond en met een pomp kun je dan water omhoog pompen. Bij mijn vader zit hij ook aan zijn buitenkraan. Hier ga ik dat niet doen. Ik weet niet of dat hier wel kan. We doen er verder alles mee buiten. Planten water geven, zwembaden vullen, auto's wassen. Bij hele jonge kinderen zou ik het zwembad er denk ik niet mee vullen.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Is het trouwens nog zinvol om vandaag nog 2 nieuwe komkommer zaadjes te zaaien?
kaszi
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door kaszi »

hannabelgje schreef: Ze maken een diepe pijp in de grond en met een pomp kun je dan water omhoog pompen. Bij mijn vader zit hij ook aan zijn buitenkraan. Hier ga ik dat niet doen. Ik weet niet of dat hier wel kan. We doen er verder alles mee buiten. Planten water geven, zwembaden vullen, auto's wassen. Bij hele jonge kinderen zou ik het zwembad er denk ik niet mee vullen.
Wij vullen er het zwembad van de kinderen ook mee. Het water is getest en we laten het ook elke 6 maanden testen.  Alle waarden zijn OK.  We zouden er zelfs van kunnen drinken, maar dat doen we niet.  (het water dat getest wordt is het water dat eerst gefilterd is door de 3 dubbele filter)
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Laat je zo'n pijp plaatsen of doe je dat zelf? Is het duur? Hoe word zo'n pijp genoemd?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Zelf doe ik niks ;D de pijp in de grond doet het bedrijf wat de put slaat en de rest moet je zelf regelen. Dat gaat mijn vader dus doen.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Roosj schreef: Is het trouwens nog zinvol om vandaag nog 2 nieuwe komkommer zaadjes te zaaien?
Gewoon proberen, dan kom je er vanzelf achter  ;)
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

kaszi schreef: Wij vullen er het zwembad van de kinderen ook mee. Het water is getest en we laten het ook elke 6 maanden testen.  Alle waarden zijn OK.  We zouden er zelfs van kunnen drinken, maar dat doen we niet.  (het water dat getest wordt is het water dat eerst gefilterd is door de 3 dubbele filter)
Mag ik vragen hoeveel centjes je daarvoor in totaal kwijt was??
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Tnx.

Tjee, dat boek is echt super!! Er staan ook heeeeel veel dingen in over wat je kunt doen tegen luizen, slakken, woelmuis en schimmels :):) Een aantal van die oplossingen kosten niets. Zo kan je bij luizen brandnetelgier gebruiken (met regenwater), wat ook gelijk voeding voor je planten is. Maar er word vooral op gewezen dat je niet moet schrikken van een paar luisjes. Pas als ze de overhand nemen, moet je wat gaan doen. Er word ook gewezen op het feit dat gezonde planten al luizen afweren doordat luizen ze niet kunnen eten en dat luizen juist een belangrijk onderdeel van de natuur zijn voor bijvoorbeeld vogels en lieveheersbeestjes.
Bij slakken kun je bijvoorbeeld gesteentemeel gebruiken, wat een bodemverbeteraar is.

Verder adviseren ze om de bodem af te dekken met bijvoorbeeld dode bladeren of stro zodat de zon er niet op kan schijnen, het niet hard en droog word en je ook niet hoeft om te spitten. Dat omspitten is namelijk niet bevoordelijk voor je bodemleven, wat je weer nodig hebt voor het omzetten van de plantenvoeding.

Er staat zo enorm veel info en adviezen in, dat er voor ieder wel wat wils is. Zo liep ik er vaak tegenaan dat er voor bepaalde dingen oplossingen te vinden waren die niet samen konden met mijn konijnen (sommige planten/kruiden/groenten zijn giftig voor konijnen en wil ik dus niet in mijn tuin hebben/gebruiken).
Ook zat ik met welke plantenvoeding ik nou moest gebruiken ivm een hond met gevogelte/rund allergie en ik niet wist wat voor uitwerking dat zou hebben, maar er zijn hier zo enorm veel oplossingen voor..
En dingen zoals brandnetelgier en houtas kosten niet eens geld...

Ow en die nematoden die ze (op internet) verkopen tegen de slakken en aaltjes tegen de taxuskever als zijnde 'onschadelijk', zijn dus wel degelijk schadelijk voor groenten/kruiden/planten.

Er gaat een wereld voor me open hihi ;)
Laatst gewijzigd door Roosj op do 25 jul 2013, 12:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Heb gisteravond de knofloken geoogst; super !!! ben erg tevreden  :) :) :)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Roosj schreef: Het lijkt erop dat ik dit jaar in ieder geval 1 pompoen en 1 watermeloen ga krijgen :)

Maar m'n komkommer plantje, selderij plantjes, 2 spinazie plantjes (van het hele zakje kwamen er 2 op), rode bieten en 2 later geplante sla plantjes groeien helemaal niet... Hoe kan dat? De voeding in de moestuingrond zou voor 6 maanden voldoende moeten zijn..

M'n kiwi en aardbeien maken geen vruchten aan, maar ik begreep dat je het eerste jaar ook geen vruchten moet willen om het jaar erop heel veel vruchten te hebben.

Ik heb gister een heeeel handig boekje gekocht voor 12,95 euro. Het is het boek "Biologische moestuin" door Marie Luise Kreuter. Een heeeel informatief boek met uitgebreide hoofdstukken over bijvoorbeeld het gebruik van de verschillende soorten compost, plantenvoeding, Mulchen en mengteelt (verder in het boek ben ik nog niet). In deze 4 hoofdstukken laten ze weten hoe je het beste biologisch kunt tuinieren om zo min mogelijk werk, ziektes en ongedierte te hebben :) :)
Echt een aanrader!
Toen het al warm was? Sla ontkiemd niet boven de 20 a 22 graden las ik, ik ook eigenwijs geweest en idd meeste kwam niet omhoog, denk dat het met spinazie overigens hetzelfde zou kunnen zijn. Mijn radijs deed het ook niet goed in de warmte, niks anders dan dunne stengels.
Voor de rest doe ik alles voor de eerste keer, en mag ik niet klagen (beginnersgeluk), had een beetje slakken maar die zijn wat weg en een beetje luis waar ik wat zand tegenaan gegooid heb na een tip van hier  :biggrin2: Denk alleen dat ik de natuur een handje moet gaan helpen, KI bij de pompoenen.
En ik heb al veel augurken, waarvan ik me echt afvraag wanneer ik ze kan plukken en zeker ook voor wanneer, ben echt een groentje  ;D
En ik denk dat als we terugkomen van vakantie dalijk mijn pompoenen die ik eigenwijs als ik ben toch minder ruimte heb gegeven dan aanbevolen het tuintje overgenomen zullen hebben.  :P
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nynke schreef: Heb gisteravond de knofloken geoogst; super !!! ben erg tevreden  :) :) :)
he dat zou ook een leuke zijn, heb trouwens geen idee hoe dat eruit ziet in de grond  :biggrin2:
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Kaio schreef: Toen het al warm was? Sla ontkiemd niet boven de 20 a 22 graden las ik, ik ook eigenwijs geweest en idd meeste kwam niet omhoog, denk dat het met spinazie overigens hetzelfde zou kunnen zijn. Mijn radijs deed het ook niet goed in de warmte, niks anders dan dunne stengels.
Voor de rest doe ik alles voor de eerste keer, en mag ik niet klagen (beginnersgeluk), had een beetje slakken maar die zijn wat weg en een beetje luis waar ik wat zand tegenaan gegooid heb na een tip van hier  :biggrin2: Denk alleen dat ik de natuur een handje moet gaan helpen, KI bij de pompoenen.
En ik heb al veel augurken, waarvan ik me echt afvraag wanneer ik ze kan plukken en zeker ook voor wanneer, ben echt een groentje  ;D
En ik denk dat als we terugkomen van vakantie dalijk mijn pompoenen die ik eigenwijs als ik ben toch minder ruimte heb gegeven dan aanbevolen het tuintje overgenomen zullen hebben.  :P
Pompoenen kun je opbinden tegen een rek. Ik doe dat met bamboestokken van het tuincentrum ;)

M'n 2e serie radijsjes doet het idd ook veel minder goed.

Met die spinazie ben ik al sinds maart bezig. Van het hele zakje zijn er dus maar 2 opgekomen en die 2 groeien nu niet ;)
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

ow ik geloof dat ik dan naar het tuincentrum moet  ;D En leren opbinden .....

Gesloten