Ik ben ook benieuwd. Blijkbaar is de vraag niet gemakkelijk want ik heb nog steeds geen antwoord.Lizzy schreef: Ik ben benieuwd. Ik kan me haast niet voorstellen dat het mag. Aan de andere kant.... Qua nieren (met cadmium) houden ze er qua diervoeding ook andere regels op na dan voor mensen.....
Facebook discussie paard
Moderator: Lizzy
Re: Facebook discussie paard
Op het moment dat er bij een paard inlegvellen zijn in het paspoort heeft het dier iets gekregen waardoor het niet meer mag gebruikt worden voor consumptie dat houd in dat het karkas voor distructie aangeboden MOET worden. Op het moment dat een slachthuis dit niet doet en controle krijgt kan dat flink in de papieren lopen of kan dit andere gevolgen hebben.
Het is zelfs zo dat "slachtafval" eigenlijk niet eens over de toonbank mag. Als je dit voert aan dieren zit er een max aan van 20 kilo hiervoor moeten papieren ingevuld worden dat jij verklaard dat dit voor je eigen honden gebruikt.
Op dit moment wordt er erg veel en streng gecontroleerd. Er zijn al een aantal slachthuizen die een boete van €5000 hebben ontvangen. Het gaat zelfs door tot aan de particulier waaraan het slachthuis dit heeft verkocht ook die heeft de kans om een boete op te lopen.
Bovenstaande was eigenlijk altijd al wel zo alleen nu met die paardevlees schandelen zitten ze er boven op.
Dit is de reden dat mijn leverancier ermee stopt en alles ter distructie aanbied of via een opkoper (die vergunningen heeft om het te mogen verwerken). Erg jammer maar helaas.
Bovenstaand geld ook voor ander slachtvee
Het is zelfs zo dat "slachtafval" eigenlijk niet eens over de toonbank mag. Als je dit voert aan dieren zit er een max aan van 20 kilo hiervoor moeten papieren ingevuld worden dat jij verklaard dat dit voor je eigen honden gebruikt.
Op dit moment wordt er erg veel en streng gecontroleerd. Er zijn al een aantal slachthuizen die een boete van €5000 hebben ontvangen. Het gaat zelfs door tot aan de particulier waaraan het slachthuis dit heeft verkocht ook die heeft de kans om een boete op te lopen.
Bovenstaande was eigenlijk altijd al wel zo alleen nu met die paardevlees schandelen zitten ze er boven op.
Dit is de reden dat mijn leverancier ermee stopt en alles ter distructie aanbied of via een opkoper (die vergunningen heeft om het te mogen verwerken). Erg jammer maar helaas.
Bovenstaand geld ook voor ander slachtvee
-
koningBilly
- 1-ster

Wat maakt het verschil eigenlijk tussen een paard , koe, schaap , geit,.... dat naar het slachthuis moet? Die moeten allemaal hetzelfde doorstaan voor ze sterven om op ons bord te eindigen...
Ik snap dat voor ons paarden edele dieren zijn. Maar wat met die koe? Ik ben ookal hele fijne koeien tegengekomen hoor
Paard verkopen of weggeven is afstand doen van alle rechten.
En zolang wij allemaal liefst zo weinig mogelijk willen betalen voor ons vlees kan je er best niet TE veel bij nadenken hoe en waar het vandaan komt... want dan eet je geen vlees meer...en je hond ook niet vrees ik...
Ik snap dat voor ons paarden edele dieren zijn. Maar wat met die koe? Ik ben ookal hele fijne koeien tegengekomen hoor
En zolang wij allemaal liefst zo weinig mogelijk willen betalen voor ons vlees kan je er best niet TE veel bij nadenken hoe en waar het vandaan komt... want dan eet je geen vlees meer...en je hond ook niet vrees ik...
Omdat er bij koeien, geiten en schapen beduidend minder dope achtige gebeuren ingespoten worden om ze aan de gang te houdenkoningBilly schreef: Wat maakt het verschil eigenlijk tussen een paard , koe, schaap , geit,.... dat naar het slachthuis moet? Die moeten allemaal hetzelfde doorstaan voor ze sterven om op ons bord te eindigen...
geiten en schapen krijgen niet veel medicijnen (een geit die ziek is, gaat in de regel dood, ondanks medicijnen en ik denk ook het kosten baten plaatje bij deze twee diersoorten) Maarre je wilt niet weten wat er in koeien ook wordt gestopt aan medicijnen! het zijn complete melkfabrieken die niet zonder hulp kunnen om gezond te blijven er wordt op voorhand al van alles gegeven om ze gezond te houden. Droog worden kunnen ze zelf ook al niet .. veel krijgen bij voorbaat al medicijnen tegen melkziekte of slepende melkziekte..eelke schreef: Omdat er bij koeien, geiten en schapen beduidend minder dope achtige gebeuren ingespoten worden om ze aan de gang te houden![]()
Ik denk dat, als je hier bang voor bent, je beter als je de middelen hebt natuurlijk zelf het vee gaat fokken, dan weet je namelijk precies wat het beestje wel of niet heeft gehad... Maar dat voert wel heel ver denk ik, alhoewel ik wel eens hier over nadenk zo nu en dan om zelf konijnen, kippen, wat jongvee en wat veulens te houden....
-
HoochieHummie
- 3-sterren

Ooh Sietie dat zou ik echt niet kunnen!
Alles wat hier op het erf en in de wei heeft geleefd kan ik niet opeten of aan de honden voeren.
(Ik begraaf zelf netjes een kip als die dood gegaan is).
Maar ik ken wel mensen die voor eigen gebruik dieren houden/opfokken.
Het is natuurlijk wel het "veiligste" vlees.
Alles wat hier op het erf en in de wei heeft geleefd kan ik niet opeten of aan de honden voeren.
ik ook niet hoorHoochieHummie schreef: Ooh Sietie dat zou ik echt niet kunnen!
Okee, ik heb antwoord.
Dit was mijn vraag;
Dit was mijn vraag;
En dit het antwoord; dat weer meer vragen oproept, tenminste bij mij.Beste mensen van het NVWA,
In mijn paardenpaspoort staat deze vermelding;
"Ondergetekende, eigenaar/vertegenwoordiger van de eigenaar/houder, verklaart dat de in dit identificatiedocument beschreven paardachtige niet bestemd is voor de slacht voor menselijke consumptie."
Betekent dit dat ondanks deze verklaring het dier wel geslacht mag worden om in diervoeders terecht te komen? Omdat deze verklaring vaak verplicht is als het dier bepaalde medicijnen krijgt, ben ik erg ongerust over wat dat dan betekent voor bv honden die dit vlees te eten krijgen.
Graag verneem ik hier meer over,
Tot onze spijt heeft het beantwoorden van uw vraag, door omstandigheden, langer dan gewenst op zich laten wachten. Onze excuses hiervoor.
Hoewel wij niet in kunnen schatten of u nog behoefte heeft aan het antwoord op de vraag, bieden wij u dit hierbij toch nog aan.
Uw vraag is voorgelegd aan een deskundige, onderstaand volgt de reactie op uw vraag.
Onderstaand antwoord komt uit onze Q&A database:
Deze paarden komen niet in aanmerking voor verwerking in voeder voor gezelschapsdieren zoals honden.
Een paard met een aantekening in het paspoort zoals door u beschreven mag niet worden toegelaten tot de slacht voor menselijke consumptie.
Dat betekent dat het alleen nog kan worden afgevoerd als dierlijk bijproduct categorie 1 of 2 materiaal.
Vervolgens kan het hooguit nog gebruikt mag worden als diervoeder aan dierentuindieren in dierentuinen die daarvoor toestemming moeten hebben.
De risico's verbonden aan de vervoedering van deze paarden aan roofdieren in dierentuinen zijn volgens advies van Buro Risicobeoordeling en Onderzoeksprogrammering verwaarloosbaar.
Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd,
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Nou ja, het staat er toch vrij eenduidig: ze komen niet in aanmerking als voer voor gezelschapsdieren, maar alleen dierentuinen die daar toestemming voor hebben - en die die toestemming verplicht moeten aanvragen blijkbaar - mogen dit vlees voeren.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ja, maar weet jij dan zeker dat als jij het gaat vragen voor je honden (zonder te beseffen dat het om fout vlees gaat), je het niet mee gaat krijgen?
Heel eerlijk vraag ik me altijd al af waarom paardenvlees in van die enorme batchen komt en dat het zo'n ontzettend mooi vlees is. Waarom eten mensen dit niet zelf?? ???
Het kan wel zijn dat er meer geslacht wordt dan gevraagd is, maar veel van dit paardenvlees zou uit het buitenland komen? En hoe gaat het er daar aan toe?
Het roept bij mij toch ook allemaal maar vragen op.
En het antwoord van deze meneer lees ik anders.
Ik lees dat er geen kans is dat het in diervoeder verwerkt wordt, wat in mijn ogen brok en blik is. Dat het wel verkocht kan worden als dierlijk bijproduct categorie 1 en 2, vind ik geen geruststelling voor barfers. Zijn al die slachters daar wel eerlijk in? En vraagt iedereen die vlees aanbiedt dat wel goed na? Weten die wel hoe het juist zit en wat veilig is en wat niet?
Weet iemand hoe dat nu juist zit met die categoriën? Want ik dacht altijd dat 1 en 2 goed was en 3 enkel nog voor dierlijke consumptie. Of is er een onderscheid tussen vlees van categorie x en bijproduct van categorie x Wat dat zou het verklaren.
En waarom is er bij een roofdier geen risico om het te voeren en bij een gezelschapsdier wel? De medicijnen die het paard gehad heeft zitten er toch nog net zo goed in?
Volgens mij gaat dat niet over risico's maar over het belangrijk vinden wat je dier binnen krijgt of het je niet aantrekken. En daar kan ik eigenlijk geen goed gevoel bij hebben...
Heel eerlijk vraag ik me altijd al af waarom paardenvlees in van die enorme batchen komt en dat het zo'n ontzettend mooi vlees is. Waarom eten mensen dit niet zelf?? ???
Het kan wel zijn dat er meer geslacht wordt dan gevraagd is, maar veel van dit paardenvlees zou uit het buitenland komen? En hoe gaat het er daar aan toe?
Ik lees dat er geen kans is dat het in diervoeder verwerkt wordt, wat in mijn ogen brok en blik is. Dat het wel verkocht kan worden als dierlijk bijproduct categorie 1 en 2, vind ik geen geruststelling voor barfers. Zijn al die slachters daar wel eerlijk in? En vraagt iedereen die vlees aanbiedt dat wel goed na? Weten die wel hoe het juist zit en wat veilig is en wat niet?
Weet iemand hoe dat nu juist zit met die categoriën? Want ik dacht altijd dat 1 en 2 goed was en 3 enkel nog voor dierlijke consumptie. Of is er een onderscheid tussen vlees van categorie x en bijproduct van categorie x Wat dat zou het verklaren.
En waarom is er bij een roofdier geen risico om het te voeren en bij een gezelschapsdier wel? De medicijnen die het paard gehad heeft zitten er toch nog net zo goed in?
Volgens mij gaat dat niet over risico's maar over het belangrijk vinden wat je dier binnen krijgt of het je niet aantrekken. En daar kan ik eigenlijk geen goed gevoel bij hebben...
Paardenvlees is als je het mij vraagt het meest verontreinigde en ongecontroleerde stukje vlees. Ik wil het voor mezelf en voor mijn honden niet. Wat er allemaal in paarden gaat aan antibiotica, ontworming, poeders en supplementen, entingen, hormonen om merries drachtig te krijgen enz. En werkelijk nog nooit dat er een DA of kliniek vraagt naar het doel van het dier. Om nog maar te zwijgen over alles wat er in de vrije handel te verkrijgen is. En inleveren bij de slacht? No problem. Krijg je nog een paar honderd euro voor. Ik geloof niet dat de slager mij een paar honderd euro geeft om het vlees daarna te vernietigen of aan de dierentuin te verkopen...qua dierenwelzijn denk ik dat je een beter stukje vlees geeft dan een plofkip, maar qua gezondheid eet ik liever een plofkip dan paard. Hoewel dat welzijn ook maar de vraag is als het veulenvlees uit bijv. Italie betreft, die transporten etc zijn ook niet om aan te zien...Het slachten van paarden is m.i. Een te grijs gebied, er zijn kleine een mans slagertjes enz. En de controle op de particulier is er gewoon niet.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

O, maar die vragen en gevoelens heb ik daar ook bij hoor. Het ene - het antwoord van die meneer - is de theorie, maar hoe zou het met de praktijk zitten? Maar daar ging het me in mijn antwoord niet om. Juul vond dat het antwoord van meneer meer vragen opriep, en ik wilde alleen aangeven dat dat antwoord vrij eenduidig is, in mijn ogen. Maar woorden op papier zijn uiteraard geduldig...pearlsofpassion schreef: Ja, maar weet jij dan zeker dat als jij het gaat vragen voor je honden (zonder te beseffen dat het om fout vlees gaat), je het niet mee gaat krijgen?
Volgens mij gaat dat niet over risico's maar over het belangrijk vinden wat je dier binnen krijgt of het je niet aantrekken. En daar kan ik eigenlijk geen goed gevoel bij hebben...![]()
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Het vervelende is dat er zo weinig overblijft om te voeren zo. Welk spiervlees van welk dier is er tegenwoordig nu niet belast? En echt, ik heb het geprobeerd hoor, alleen biologisch, wild en scharrel voeren. Had een adresje gevonden waar ik voor 3,95 per kilo scharrelrunderspiervlees kon kopen. Maar helaas, dat was twee keer, en toen ging de prijs rap omhoog. Een kilo kost op datzelfde adres nu 6,25 €.Jantina schreef: Paardenvlees is als je het mij vraagt het meest verontreinigde en ongecontroleerde stukje vlees. Ik wil het voor mezelf en voor mijn honden niet. Wat er allemaal in paarden gaat aan antibiotica, ontworming, poeders en supplementen, entingen, hormonen om merries drachtig te krijgen enz. En werkelijk nog nooit dat er een DA of kliniek vraagt naar het doel van het dier. Om nog maar te zwijgen over alles wat er in de vrije handel te verkrijgen is. En inleveren bij de slacht? No problem. Krijg je nog een paar honderd euro voor. Ik geloof niet dat de slager mij een paar honderd euro geeft om het vlees daarna te vernietigen of aan de dierentuin te verkopen...qua dierenwelzijn denk ik dat je een beter stukje vlees geeft dan een plofkip, maar qua gezondheid eet ik liever een plofkip dan paard. Hoewel dat welzijn ook maar de vraag is als het veulenvlees uit bijv. Italie betreft, die transporten etc zijn ook niet om aan te zien...Het slachten van paarden is m.i. Een te grijs gebied, er zijn kleine een mans slagertjes enz. En de controle op de particulier is er gewoon niet.
Voor mijn gevoel is bio industrie vlees van kip of rund veiliger voor de honden dan paard, omdat de zooi die ze in de kippen en runderen stoppen iig nog gecontroleerd is! Ik probeer zelf voornamelijk konijn, wild, kalkoen - net even dat minder massale/populaire te voeren, bio wordt m hier ook niet.