Facebook discussie paard

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Facebook discussie paard

Lil

Bericht door Lil »

konijn komt meestal uit China en die gebruiken niet zo'n lekker spullen om te conserveren.  :-\
Konijn wordt in andere landen behoorlijk massaal gehouden.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lil schreef: konijn komt meestal uit China en die gebruiken niet zo'n lekker spullen om te conserveren.  :-\
Konijn wordt in andere landen behoorlijk massaal gehouden.
In Belgie is het ook al massaal genoeg hoor.  :-\
Echt in draadkooien en zo.  Super dieronvriendelijk.  Bio-industrie zoals alle andere.
Een tam gekweekt konijn krijgt trouwens ook zijn hele leven AB.  Tegen de coccidiose die nogal veel kleine konijntjes velt, omdat ze te vroeg bij de moeder weggehaald worden.
Pas de laatste twee weken voor de slacht wordt overgeschakeld op korrels zonder AB.
Lil

Bericht door Lil »

pearlsofpassion schreef: In Belgie is het ook al massaal genoeg hoor.  :-\
Echt in draadkooien en zo.  Super dieronvriendelijk.  Bio-industrie zoals alle andere.
Een tam gekweekt konijn krijgt trouwens ook zijn hele leven AB.  Tegen de coccidiose die nogal veel kleine konijntjes velt, omdat ze te vroeg bij de moeder weggehaald worden.
Pas de laatste twee weken voor de slacht wordt overgeschakeld op korrels zonder AB.
Ik wist dat konijn niet zo gezond was, maar het is dus nog veeeeeel ongezonder dan ik dacht.  :-\
sella

Bericht door sella »

Daarom kies ik het liefst voor wildgrazers, dan maar wat duurder, maar geen extra zooi in het paard. Het is lang niet altijd verkrijgbaar, en dan maar regulier, ik heb anders wel heel erg weinig keuze mogelijkheden.
Sietie
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Sietie »

dan zou je alleen wild moeten voeren. Alle dieren die in gevangenschap worden gehouden. worden wel behandeld tegen het een of het ander... vooral productiedieren wordt bij voorbaat al van alles ingestopt om te voorkomen dat ze ziek worden... dit geldt ook voor melkvee.. en wie herinnert zich niet de groeihormonen mafia bij de mestkalveren. de glenbuteron affaire... waarbij een Belgische dierenarts werd vermoord! zolang ik vlees geef aan mijn dieren wat gewoon bestemd is voor humane consumptie zijn ze in ieder geval niet slechter af dan ik zelf ben... momenteel is overigens het vwa super streng aan het controleren na de schandalen die geweest zijn! en dan bedoel ik echt superstreng!
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Controles zijn inderdaad aangescherpt en terecht. Beter veel controle en werken volgens de regels dan allerlei vleesschandalen!

OT: ik kan me moeilijk voorstellen dat er slachthuizen zijn die (legaal) verschillende slachtlijnen hebben: eentje voor "consumptie bestemming" mensen en eentje voor "consumptie bestemming" dieren. In de slachthuizen die ik ken is dat ondenkbaar.

Ik kan me wel voorstellen dat er slachthuizen zijn waar wel het een en ander mogelijk is in het grijze gebied....
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Had dit hele topic gemist, maar ik kap dus nu ook met paard. Vertrouw het voor geen cent meer!

Wat betreft het tamme konijnenvlees... Veel konijnenvlees wat voor menselijk consumptie wordt verkocht komt idd uit China en het Oostblok. Die kunnen blijkbaar veel goedkoper produceren, maar ik wil niet weten hoe, dus dat eet ik zelf niet en voer ik niet aan mijn dieren.
Dit alles gaat ten koste van de konijnenfokker hier die wel volgens de regels werkt. En toevallig ken ik iemand die vleeskonijnen fokt -- zowel ster- als regulier gehouden vleeskonijnen. Van wat hij zelf slacht krijg ik altijd de koppen en organen en heb vaak rondlopend in de stal met hem over het antibioticagebruik gehad. Het antibiotica gebruik bij hem is dus minimaal of geen! Een enkele keer in de eerste 6 weken als ze nog bij de moeder zitten en er diarree voorkomt een minimale dosis. Later nooit meer omdat ze dan met speciale kruiden in het hooi nooit meer ergens last van hebben.

Ik vertrouw de plofkip minder dan zijn konijnen en de paarden helemaal niet meer...
pearlsofpassion
Moderator

Doorgaans zit AB gewoon in de konijnenkorrel.
Opkweekkorrel van de AVEVE bv, bevat gewoon AB.
Enkel de final heeft dat niet. Dat is de korrel die de laatste dagen voor de slacht gegeven wordt.  Maar alle voorgaande dagen krijgen ze dus gewoon AB via het voer.
DebbieV
4-sterren
4-sterren

Bericht door DebbieV »

De antibiotica in konijnenvoer is coccidiostaticum. Zit in de meeste sport- en fokbrokken.
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

pearlsofpassion schreef: Doorgaans zit AB gewoon in de konijnenkorrel.
Opkweekkorrel van de AVEVE bv, bevat gewoon AB.
Enkel de final heeft dat niet. Dat is de korrel die de laatste dagen voor de slacht gegeven wordt.  Maar alle voorgaande dagen krijgen ze dus gewoon AB via het voer.
Oooo, dat wist ik dus niet.  :-\ Ik ga toch weer eens vragen hoe en wat...
pearlsofpassion
Moderator

Misschien weet hij het zelf niet.
Als je niet de hele verpakking bestudeert, voer je AB zonder het te weten...
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik voer zelf mijn kippen en nijnen zonder coccidiostatica.
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

pearlsofpassion schreef: Misschien weet hij het zelf niet.
Als je niet de hele verpakking bestudeert, voer je AB zonder het te weten...
Hij geeft zonder!  :D
pearlsofpassion
Moderator

hannabelgje schreef: Ik voer zelf mijn kippen en nijnen zonder coccidiostatica.
Ja, ik ook natuurlijk.
Stel je voor, de hele tijd AB geven.

Maar in de vleesindustrie is dat anders....  ;)
Het is ook omdat de konijnen zo snel van de moeder gescheiden worden en onder stress gehouden worden. Zonder die AB zou meer dan de helft overlijden aan coccidiose.
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Ook even reageren hier, ik heb mijn paardenadresje gevraagd toen ik er de eerste keer kwam hoe dat nu zat met paardenvlees, met medicijnen en toen het paardenvleesschandaal kwam nogmaals of hij geen problemen met de vwa had of kreeg. Hij heeft mij uitgelegd dat hij veel contact heeft met manege's waar hobbydieren staan en dat hij ze voor er medicijnen in gaan overneemt voor de slacht. Daarbij krijgt hij elke week bezoek van de vwa en heeft hij nog nooit een afgekeurd paard gehad. Hij gooit het op de ervaring en ogen/oren-spel. Kijkt het boekje door, kijkt/luistert naar de mensen, kijkt/luistert naar het paard en besluit dan pas of hij het doet of niet.

Dit zijn zijn woorden, maar ik kan het niet controleren of weerleggen. Weet alleen dat ik er regelmatig vlees haal voor mezelf en dan ook nog voor de beesten en dat dit altijd prima bevalt.

Plaats reactie