Vlgs mij ben je al zoveel kwijt als je het hout koopt
Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Zo poeh 5 euro!
Nog wel meer denk ikKaio schreef: Zo poeh 5 euro!
Vlgs mij ben je al zoveel kwijt als je het hout koopt![]()
Toch een mooie bak om volgend jaar de sla in te zetten
-
sella
De eerste 2 tomaatjes uit de tuin zaten gisteren door de sla uit de tuin. Ik had alleen bindsla en radachio en dat werd wat bitter saam.
Kon kiezen, suiker of wat druiven. Het zijn druiven geworden. Nooit aan gedacht qua combinatie maar toch goed te doen en het bittertje wat te verzachten.
Kon kiezen, suiker of wat druiven. Het zijn druiven geworden. Nooit aan gedacht qua combinatie maar toch goed te doen en het bittertje wat te verzachten.
Met 60x60 kun je er 16 sla planten in kwijt.eelke schreef: Nog wel meer denk ik![]()
Toch een mooie bak om volgend jaar de sla in te zettenik heb nog zwarte beits liggen dus dat is ook een mooie klusje voor de komende weken.
Jammer dat het geen vaste prijs is, want anders had ik er meerdere gehaald
- -Annemarie-
- 5-sterren

Ik kwam vandaag een leuke tegen; de 10 meest gezonde bladgroenten. Blijkt dat het blad van de peper/paprika plant heel gezond is, en de toppen van de pompoen ook.
ACIAR is het Australian Centre for International Agricultural Research. Het opereert als een innovatiestimulator voor ontwikkelingslanden èn Australië (uiteraard). Partnerlanden zijn o.a. Papoea Nieuw-Guinea, de staten en staatjes van Melanesië, Micronesië en Polynesië, Indonesië, de Filippijnen en meer landen van Zuidoost Azië.
Met dit onderzoek, dat op 15 juli 2013 werd gepubliceerd, wil de Australische overheid er voor zorgen dat de teelt van gezonde groenten toeneemt en dat gebreksziekten afnemen. Sommige van deze groenten zijn al zeer populair bij de lokale bevolking. Andere zijn van oudsher geteeld voor hun zetmeelrijke knollen (bv. taro) of voor hun vruchten (peper, choko en pompoen). Maar hun bladeren zijn ook eetbaar en voedzaam. Neem de chilipeper (van elke groente is een feitenblad gemaakt).
klik
Bron: MergenMetz.nl
Moet nog even wennen aan het idee, maar ga het zeker een keer proberen (als onderdeel van een groen soepje ofzo). Met de peperbladeren dan, de pompoen doet hier niet zo veel.

ACIAR is het Australian Centre for International Agricultural Research. Het opereert als een innovatiestimulator voor ontwikkelingslanden èn Australië (uiteraard). Partnerlanden zijn o.a. Papoea Nieuw-Guinea, de staten en staatjes van Melanesië, Micronesië en Polynesië, Indonesië, de Filippijnen en meer landen van Zuidoost Azië.
Met dit onderzoek, dat op 15 juli 2013 werd gepubliceerd, wil de Australische overheid er voor zorgen dat de teelt van gezonde groenten toeneemt en dat gebreksziekten afnemen. Sommige van deze groenten zijn al zeer populair bij de lokale bevolking. Andere zijn van oudsher geteeld voor hun zetmeelrijke knollen (bv. taro) of voor hun vruchten (peper, choko en pompoen). Maar hun bladeren zijn ook eetbaar en voedzaam. Neem de chilipeper (van elke groente is een feitenblad gemaakt).
klik
Bron: MergenMetz.nl
Moet nog even wennen aan het idee, maar ga het zeker een keer proberen (als onderdeel van een groen soepje ofzo). Met de peperbladeren dan, de pompoen doet hier niet zo veel.
Ja
Ik haalde altijd paprika toppen voor mn cavia's en in Canada kregen we het zelf ook te eten, zij noemde het daar "greens", net als jet blad van de bieten en de bloemkool, dat werd ook gewoon gegeten.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik dacht dat paprika bij de nachtschade hoorde en dat de plant giftig is.
Ik leef noghannabelgje schreef: Ik dacht dat paprika bij de nachtschade hoorde en dat de plant giftig is.
http://www.hetpaleoprincipe.nl/nachtschades.html
- -Annemarie-
- 5-sterren

Bloemkool blad heb ik nog nooit gegeten, jonge bietenblaadjes gaan hier wel door de sla. 
Ik ga eens even inlezen over het blad van de nachtschades. Nu heb ik sowieso geen last van nachtschade, en heel streng paleo ben ik ook niet, dat scheelt.
Ik ga eens even inlezen over het blad van de nachtschades. Nu heb ik sowieso geen last van nachtschade, en heel streng paleo ben ik ook niet, dat scheelt.
De planten van de nachtschade familie (paprika, tomaat) zijn giftig voor konijnen. Onrijpe tomaten zijn ook giftig voor konijnen. Ze zijn 'gemiddeld' giftig (dus niet zeer giftig of licht giftig). Ze kunnen er diarree, snelle hartslag, benauwdheid en coma van krijgen.
Ik wist wel dat de pompoen bloemen gegeten werden door de mens. Mijn konijnen krijgen van de pompoen de bladeren, de bloemen en de vruchten
Ik wist wel dat de pompoen bloemen gegeten werden door de mens. Mijn konijnen krijgen van de pompoen de bladeren, de bloemen en de vruchten
-
sella
Waarom eten dan de wilde nijnen dan het liefst de nachtschades in de moestuin? Doodswens of toch iets anders?
Ben ik het dus niet mee eens... Ik heb jarenlang konijnen en cavia? gefokt (ruim 10 jaar) en bakken vol paprika plant toppen gevoerd ! Mijn dieren waren altijd vele malen gezonder dan soortgenoten op shows. En ik verkocht een deel aan dierenwinkels en ook die zeiden dat mijn dieren veel sterker en gezonder waren ! Ze kregen bij mij hoofdzakelijk groen (paprika's, paprika planttoppen, witlof, wortel en tomaat en verder waar ik aan kon komen uit de kassen), hooi en gedroogd brood, weinig brok.Roosj schreef: De planten van de nachtschade familie (paprika, tomaat) zijn giftig voor konijnen. Onrijpe tomaten zijn ook giftig voor konijnen. Ze zijn 'gemiddeld' giftig (dus niet zeer giftig of licht giftig). Ze kunnen er diarree, snelle hartslag, benauwdheid en coma van krijgen.
Hmmmm lijkt wel of mijn augurkplantjes gaan rotten 
En sommige bevruchtte pompoenen krijgen ook bruine vlekken en sterven af...
Heb wel wat oogst geplukt, heb tot vrijdagmiddag om het op te eten
iemand zin in augurk? 

Heb wel wat oogst geplukt, heb tot vrijdagmiddag om het op te eten

Laatst gewijzigd door Kaio op di 13 aug 2013, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Tja, je kan het er mee eens zijn of niet. Blijkbaar heb je (net) niet te veel gevoerd om het ook daadwerkelijk tot een coma te laten komen.
Ik heb de info in ieder geval van betrouwbare sites, waar ik altijd controleer of dingen op de giftige lijst of op de veilige lijst vermeld staan. Van 1 site sta ik veel in contact met de persoon die die lijst gemaakt heeft en weet ik dat zij dingen uit wetenschappelijke stukken haalt.
Ooit heb ik eens een artikel gelezen dat konijnen die in het wild leven in een gebied waar vrijwel alleen maar voor hun giftige planten staan, daar toch kunnen overleven doordat hun lijf zich er langzaam op aanpast om toch te kunnen overleven.
Op het moment dat je een konijn uit een gebied haalt waar alleen maar veilige planten groeien en je zou die in het gebied zetten met vrijwel alleen maar giftige planten, zou dat konijn het niet overleven omdat dat lijf er simpelweg niet op aangepast is.
Ik zelf zou het zekere voor het onzekere nemen en het niet aan mijn konijnen voeren
Maar dit is omdat ik zelf meegemaakt heb hoe ziek een konijn van een heeeeel klein plantje kan worden... Dat was echt kantje boord...
Ik heb de info in ieder geval van betrouwbare sites, waar ik altijd controleer of dingen op de giftige lijst of op de veilige lijst vermeld staan. Van 1 site sta ik veel in contact met de persoon die die lijst gemaakt heeft en weet ik dat zij dingen uit wetenschappelijke stukken haalt.
Ooit heb ik eens een artikel gelezen dat konijnen die in het wild leven in een gebied waar vrijwel alleen maar voor hun giftige planten staan, daar toch kunnen overleven doordat hun lijf zich er langzaam op aanpast om toch te kunnen overleven.
Op het moment dat je een konijn uit een gebied haalt waar alleen maar veilige planten groeien en je zou die in het gebied zetten met vrijwel alleen maar giftige planten, zou dat konijn het niet overleven omdat dat lijf er simpelweg niet op aangepast is.
Ik zelf zou het zekere voor het onzekere nemen en het niet aan mijn konijnen voeren
WowKaio schreef: Hmmmm lijkt wel of mijn augurkplantjes gaan rotten
Heb wel wat oogst geplukt, heb tot vrijdagmiddag om het op te eteniemand zin in augurk?
![]()
Probeer het eens in het "zwangeren-topic"