Tetracicline in bot en vlees/vet? Update Erwin van Gijtenbeek e.a.

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Tetracicline in bot en vlees/vet?

Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Haas heb ik hier op BP gelezen, is lang niet altijd echt wild, helaas. Hert tja, die worden ook vaak op weilanden gehouden en gaan de stal in. Ik weet niet hoe het met de AB zit.

Ik heb wel gelezen dat Oxytetracycline overal wordt gebruikt, en vooral! !! In de groenten en fruitteelt..tjemig, of je nu dus door de hond of door de kat wordt gebeten, het maakt niets uit..
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

Annemarie Rijnveld schreef:
Ik heb wel gelezen dat Oxytetracycline overal wordt gebruikt, en vooral! !! In de groenten en fruitteelt..tjemig, of je nu dus door de hond of door de kat wordt gebeten, het maakt niets uit..
Maar, dat was niet de stelling van het 1e bericht, nietwaar. ;)
Stelling was: antibiotica hoopt zich meer op in vet en bot en veroorzaakt bij barfers dus problemen in de vorm van.....(vul maar in).
Waar ik in het 1e gedeelte mee kan gaan (Ab hoopt zich op) , vet en bot heeft nl een heel andere celdeling ed. dan spier, zie ik niet het zgn. gevolg: de zgn. problemen (hotspots etc, etc).
Daar heeft denk ik iedere barfer totaal andere, empirische ervaringen mee.
Ik in ieder geval wel! :)

Dat er ongetwijfeld overal tetracycline of andere AB's in gaan zal best.
Maar ik weet zeker dat de wilde ganzen die mijn hond eet, nog nooit met AB's in aanraking zijn gekomen, net zo goed als de wilde konijnen en eenden en zelfs de Hollandse hazen die ik te pakken kan krijgen AB-loos zijn.
Je kan nooit aan AB's ontkomen, maar je kan ze wel degelijk zoveel mogelijk vermijden.
En voor groente ga ik naar de hippiewinkel.....de bio-organische huppeldepup. ;)
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

Annemarie Rijnveld schreef: Hahah, ja ook het Italiaanse FB forum, iedereen is het spoor kennelijk bijster...
Het gekke is dat hij òns juist heeft opgezocht, om een discussie aan te gaan, een confrontatie.

Ik ga morgen het paardentopic opzoeken, daarin moet een link zijn aangaande UE regels slachtvee en aanverwante zaken.
Misschien dat ik die tetradingesen ergens tegenkom...

Maar het zou fijn als Fido of Hitam mij iets erover zouden kunnen uitleggen, de mensen zijn behoorlijk bang gemaakt....en ik sta met mijn mond vol tanden  :biggrin2:
Je berichtje ontvangen en gelezen. Erwin heeft het momenteel overdag enorm druk met diergeneeskunde en humane behandelingen en is 's avonds bezig met een aantal powerpoints te maken voor een aantal lezingen die er op kort termijn aankomen. Hij is wetenschappelijke onderzoeken aan het verbinden aan de powerpoints om te maatstaven wat hij verteld en dit kost enorm veel tijd en heeft momenteel voorrang.
Neemt niet weg dat hij het een interessante vraag/opmerking en materie vindt en zich daar op een later tijdstip in wil verdiepen door alles te lezen wat je ons aangegeven hebt.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Nugget schreef: Qua spiervlees lukt het me op dit moment helaas ook niet om biologisch te voeren. Qua vleesbot (op lamsschedels na) wel. Orgaan is ook moeilijk. Met name de lever die ik juist graag biologisch zou voeren.
Fijn voor je.
Maar ik doel er vooral op dat dat niet mogelijk is om alle barfers dat te laten doen (laat staan alle honden en katten) omdat er gewoon niet genoeg wild is om hen allemaal te voeden.  Het zullen dus steeds de gelukkigen zijn die er wel aan geraken.  Hoe meer er ook om gaan vragen, hoe duurder wild en biologisch zal worden, ook het vleesbot.  Gewoon regel van vraag en aanbod...
Nugget
4-sterren
4-sterren

Bericht door Nugget »

pearlsofpassion schreef: Maar ik doel er vooral op dat dat niet mogelijk is om alle barfers dat te laten doen (laat staan alle honden en katten) omdat er gewoon niet genoeg wild is om hen allemaal te voeden. 
Dat snap ik niet. Ik bestel voornamelijk bij Degomeat. Dus wilde gans, fazant, wilde eend, patrijs, bio-kip, reenek......dat kunnen anderen toch ook gewoon bestellen?
Soms kan ik dingen via een jager krijgen en in het seizoen (okt-april) kan ik makkelijk aan Hollandse haas en wild konijn komen.
Als ik dat kan, en ik loop dus geen slachthuizen of zo af, kunnen anderen dat toch ook?
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Nugget schreef: Dat snap ik niet. Ik bestel voornamelijk bij Degomeat. Dus wilde gans, fazant, wilde eend, patrijs, bio-kip, reenek......dat kunnen anderen toch ook gewoon bestellen?
Soms kan ik dingen via een jager krijgen en in het seizoen (okt-april) kan ik makkelijk aan Hollandse haas en wild konijn komen.
Als ik dat kan, en ik loop dus geen slachthuizen of zo af, kunnen anderen dat toch ook?
Maar misschien begrijp ik je verkeerd.
Ja, in principe kan iedereen dat doen. Als je bij zo'n leverancier besteld natuurlijk.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat als iedereen dat zou doen, er al snel een tekort zou komen. Omdat er gewoon niet genoeg wild geschoten wordt om alle honden te voeden.  Er zijn meer honden in nl dan ganzen in het wild vb.
Wat niet wil zeggen dat je het zelf moet laten, zeker niet.  Maar het is geen oplossing voor alle honden of op lange termijn.  Om alle dieren die als voedsel moeten dienen in het wild te laten opgroeien, is er niet genoeg plaats...
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Fido schreef: Je berichtje ontvangen en gelezen. Erwin heeft het momenteel overdag enorm druk met diergeneeskunde en humane behandelingen en is 's avonds bezig met een aantal powerpoints te maken voor een aantal lezingen die er op kort termijn aankomen. Hij is wetenschappelijke onderzoeken aan het verbinden aan de powerpoints om te maatstaven wat hij verteld en dit kost enorm veel tijd en heeft momenteel voorrang.
Neemt niet weg dat hij het een interessante vraag/opmerking en materie vindt en zich daar op een later tijdstip in wil verdiepen door alles te lezen wat je ons aangegeven hebt.
Dank je Fido, heel fijn dat je gereageerd hebt...Ik wacht gewoon rustig af!!

@Nugget, in Italie ligt het erg problematisch, wij hebben niet de mogelijkheid zoals in Nederland om gemakkelijk aan biologisch vlees te Komen, bovendien is het hier echt niet te betalen. Wild? Dat moeten wij uit Duitsland laten Komen en hebben wij dus ook nog eens de vervoerskosten erbij en die zijn niet mis (15-18 Euro per ca. 30 Kg gewicht). En de jagers hier eten hun eigen versgeschoten hazen en fazanten op....afgezien van het feit dat zij het niet mogen doorverkopen.
Pens idem, vuile pens mag hier niet worden verkocht, en bij de slachthuizen is het eveneens verboden vlees of pens te halen.

Dusjjj....wij zijn geheel afhankelijk van supermarkt, slager, en on-line shops....De belangstelling voor Barf is hier ontstellend groot. Onze groep (en wij zijn niet de enige) is gegroeid van 157 personen in Januari naar over de 1000 nu in Augustus, haha een druppel in de oceaan, maar een druppel die kennelijk de brokproducenten onrustig heeft gemaakt. Zo onrustig dat een van deze producenten het nodig heeft gevonden onze groep binnen te denderen en ons te waarschuwen voor het gevaar waar wij onze honden en katten aan blootstellen door hen vleesbotten en vet te voeren.

Je kan je de ontsteltenis denk ik dan wel voorstellen, te meer omdat er gewoon erg weinig informatie over te vinden is, zowel info die de stelling van deze DA bevestigt, als info die het ontkracht.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zou er vanuit gaan dat deze AB zich inderdaad opslaat in het bot. Google eens op "tetracycline stored in bone". Dan krijg je voldoende leesvoer om te zien dat deze AB de botten verkleurd: http://jcp.bmj.com/content/15/2/112.full.pdf. En als je dit artikel leest, worden hoge doseringen van deze AB inderdaad in bot opgeslagen. Kun je dus kennelijk aan het bot zien of het dier deze AB heeft gekregen of niet. Ik weet niet hoe het met jou zit maar ik heb nooit botten die geel zijn. Dus misschien kun je je vanaf heden beter afvragen hoeveel dieren (die in de voedselketen terecht komen) werkelijk deze AB toegediend krijgt. Want deze DA doet het nu overkomen alsof alle dieren deze AB krijgen maar is dat ook zo?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Mjah, een beetje meer googlen leert je al gauw dat er nog steeds kwistig wordt omgesprongen met o.a. Tetracycline. Maar, "gelukkig" slaat deze AB zich ook op in de spieren hoor. Dus spiervlees is een net zo dikke no-no als bot. Dus zijn wij mensen 'save'? Nope.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En gelukkig gloort er weer een klein beetje hoop:

Antibioticagebruik
Wageningen Universiteit en Research Center (WUR) doet onderzoek naar (de daling in) het antibioticagebruik in de (pluim)veehouderij (http://www.wur.maran.nl). Hieruit blijkt een sterke afname in de verkoop van de medicijnen en in de daadwerkelijke inzet. Zo is de eerste helft van 2011 de verkoop met 32% gedaald vergeleken met 2009. De grootste daling zit bij de tetracyclines (41,6%); een geringere daling bij penicilines en cephalosporines (8%). Ook het werkelijke gebruik van antibiotica bij varkens, kalveren en runderen kent in een dalende trend.

In NL gaan we dus gelukkig de goede kant op: http://www.vlees.nl/dossiers/diergezond ... tibiotica/.

Internationaal
Elk land heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar het antibioticagebruik bij mens en dier en de resistentievorming daartegen is een mondiaal vraagstuk dat dan ook internationaal dient te worden aangepakt.

Misschien moeten de Italianen zich wat in gaan zetten tegen het gemak waarbij volgens deze Italiaanse dierenarts AB in Italie wordt gebruikt.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: Mjah, een beetje meer googlen leert je al gauw dat er nog steeds kwistig wordt omgesprongen met o.a. Tetracycline. Maar, "gelukkig" slaat deze AB zich ook op in de spieren hoor. Dus spiervlees is een net zo dikke no-no als bot. Dus zijn wij mensen 'save'? Nope.
klopt, daarom ook dat een dier een x aantal dagen ab-vrij moet zijn voordat het wordt geslacht. Maar het gaat om de metaboliet van oxytetra, een ervan zou bijzonder hoge toxiteit hebben, deze ligt dus opgeslagen in bot en vet.

Hierover kan ik bijzonder weinig vinden, op e'en publicatie na dan, die deze bevinding bevestigt.

Dank je voor de link, Lizzy, ik ga het lezen.
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: En gelukkig gloort er weer een klein beetje hoop:

Antibioticagebruik
Wageningen Universiteit en Research Center (WUR) doet onderzoek naar (de daling in) het antibioticagebruik in de (pluim)veehouderij (http://www.wur.maran.nl). Hieruit blijkt een sterke afname in de verkoop van de medicijnen en in de daadwerkelijke inzet. Zo is de eerste helft van 2011 de verkoop met 32% gedaald vergeleken met 2009. De grootste daling zit bij de tetracyclines (41,6%); een geringere daling bij penicilines en cephalosporines (8%). Ook het werkelijke gebruik van antibiotica bij varkens, kalveren en runderen kent in een dalende trend.

In NL gaan we dus gelukkig de goede kant op: http://www.vlees.nl/dossiers/diergezond ... tibiotica/.

Internationaal
Elk land heeft een eigen verantwoordelijkheid, maar het antibioticagebruik bij mens en dier en de resistentievorming daartegen is een mondiaal vraagstuk dat dan ook internationaal dient te worden aangepakt.

Misschien moeten de Italianen zich wat in gaan zetten tegen het gemak waarbij volgens deze Italiaanse dierenarts AB in Italie wordt gebruikt.
oh, dat zijn inderdaad mooie berichten. Misschien dan toch ook hoop voor ons, aangezien er veel vlees wordt geimporteerd uit Nederland. Maar jullie hebben onze kwarteltjes  :-\
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Annemarie Rijnveld schreef: oh, dat zijn inderdaad mooie berichten. Misschien dan toch ook hoop voor ons, aangezien er veel vlees wordt geimporteerd uit Nederland. Maar jullie hebben onze kwarteltjes  :-\
Misschien dat we dan met elkaar ook wat kritischer moeten kijken wat we waar vandaan halen. Parelhoen komt bijna altijd uit Frankrijk. Konijn uit Belgie. Is misschien niet zo verkeerd om eens te kijken wat het AB beleid is in deze landen :-X
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Dit vind ik dan ook wel weer interessante informatie:

Farmacokinetische eigenschappen:
Oxytetracycline wordt na intramusculaire toediening snel en volledig geresorbeerd.
De stof verdeelt zich goed over de verschillende organen, waarbij hoge concentraties
in de nier, de luchtwegen en de lever te vinden zijn.

Metabolieten van oxytetracycline zijn tot op heden niet aangetoond. Oxytetracycline wordt zowel via de gal als via de urine uitgescheiden

Bron: http://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v8067 ... 042004.pdf
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Lizzy schreef: Dit vind ik dan ook wel weer interessante informatie:

Farmacokinetische eigenschappen:
Oxytetracycline wordt na intramusculaire toediening snel en volledig geresorbeerd.
De stof verdeelt zich goed over de verschillende organen, waarbij hoge concentraties
in de nier, de luchtwegen en de lever te vinden zijn.

Metabolieten van oxytetracycline zijn tot op heden niet aangetoond. Oxytetracycline wordt zowel via de gal als via de urine uitgescheiden

Bron: http://db.cbg-meb.nl/MarketedAuth/v8067 ... 042004.pdf
OK, ga ik straks lezen, op mijn tablet weet ik niet hoe de site te openen...dank je wel. 

Plaats reactie