Inenten bij lage titer, nuttig?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re: Inenten bij lage titer, nuttig?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: Dus het beste regime zou zijn, pup titeren tot de titer laag genoeg is om te enten en daarna met een titerbepaling kijken of hij is aangeslagen en that's it?
Puur op beschermingsniveau bekeken dan.
Yep. En dat is natuurlijk heel lastig voor fokkers. Moeten ze om te beginnen met 6 weken al alle pups titeren (dat loopt al een soort van in de papieren als je stuk of 10 pups hebt). En pup eigenaren verwachten ook op 8 weken een pup mee te krijgen die in ieder geval al 1 keer gevacineerd is. En bij de meeste pup eigenaren hoef je niet aan te komen met "dan op 9 weken de DHP enting en dan met 12 weken nog een keer titeren en dan met 16 weken tegen Lepto enten en met 19 weken herhalen. En laat de fokker met 6 weken de pups al vaccineren, ligt voor de toekomstige pup eigenaar deze manier van vaccineren al in de prak.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Yep. En dat is natuurlijk heel lastig voor fokkers. Moeten ze om te beginnen met 6 weken al alle pups titeren (dat loopt al een soort van in de papieren als je stuk of 10 pups hebt). En pup eigenaren verwachten ook op 8 weken een pup mee te krijgen die in ieder geval al 1 keer gevacineerd is. En bij de meeste pup eigenaren hoef je niet aan te komen met "dan op 9 weken de DHP enting en dan met 12 weken nog een keer titeren en dan met 16 weken tegen Lepto enten en met 19 weken herhalen. En laat de fokker met 6 weken de pups al vaccineren, ligt voor de toekomstige pup eigenaar deze manier van vaccineren al in de prak.
Ok dat snap ik, vanuit de fokkerskant. Andersom lijkt het me ook lastig, als ik een pup wil van een fokker die "regulier" denkt en ik zou dit schema willen...
Zelf zou ik er denk ik best extra geld voor over hebben....
Martine-Tom

Oh en ik las in een ander topic een posting van Dorothea (Weet echt niet meer waar) dat je eigenlijk 2 weken (?) voor het enten zou moeten ontwormen of mest onderzoek omdat wormbesmetting de werking van enten tegen kan gaan.
Heeft een worm besmetting dan op de titer ook eventueel nog invloed? (Of is dat heel raar gedacht?)
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

Bericht door Annemarie Rijnveld »

Parelridder schreef: Ik lees met interesse mee! Begrijp ik nu goed, dat als een pup eenmaal - 2 wkn. later middels titer aangetoond - op de pupvaccinatie gereageerd heeft, dit voldoende bescherming biedt? En als ik het goed begrijp is het advies wel om de vaccinatie na 1 jaar te herhalen, maar slechts nadat de titers voldoende gedaald zijn?
Zo heb ik het dus altijd gedaan; hoewel zonder titerbepaling en ook geen booster-vaccinatie. Enting op 10-12 weken, alleen de basis dus DHP..en daarna nooooooooit meer één enkele enting..mijn dieren zijn nooit ziek geweest (afkloppen!!).
Martine-Tom

Annemarie Rijnveld schreef: Zo heb ik het dus altijd gedaan; hoewel zonder titerbepaling en ook geen booster-vaccinatie. Enting op 10-12 weken, alleen de basis dus DHP..en daarna nooooooooit meer één enkele enting..mijn dieren zijn nooit ziek geweest (afkloppen!!).
En onze altijd braaf geente hond kreeg parvo op de dag dat hij zijn enting kreeg, volgens overlevering omdat er een parvo klant voor was geweest maar dat weet ik niet meer, is 30 jaar geleden ;)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Martine-Tom schreef: Ok dat snap ik, vanuit de fokkerskant. Andersom lijkt het me ook lastig, als ik een pup wil van een fokker die "regulier" denkt en ik zou dit schema willen...
Zelf zou ik er denk ik best extra geld voor over hebben....
Komt ook nog een puntje bij dat je als fokker verplicht bent je pups met de reguliere vaccinaties af tegeven.

Ooit kreeg ik al de comment van een pupkoper dat de pup volgens haar da helemaal fout gevaccineerd was, want ik had alleen de Dhp gegeven en niet de pi plus kc. Die die had hij er dan nog maar snel ingezet in de vorm van dhppi plus kc een kleine week nadat de pup hier dhp had gehad.

Ik denk dat dit per fokker best bespreekbaar is, je moet dan wel alleen al voor de 6 week je keus vast hebben staan en titertesten moesten ook beschikbaar zijn. Om maar wat praktische dingetjes te noemen.
Martine-Tom

Angelique schreef: Komt ook nog een puntje bij dat je als fokker verplicht bent je pups met de reguliere vaccinaties af tegeven.

Ooit kreeg ik al de comment van een pupkoper dat de pup volgens haar da helemaal fout gevaccineerd was, want ik had alleen de Dhp gegeven en niet de pi plus kc. Die die had hij er dan nog maar snel ingezet in de vorm van dhppi plus kc een kleine week nadat de pup hier dhp had gehad.

Ik denk dat dit per fokker best bespreekbaar is, je moet dan wel alleen al voor de 6 week je keus vast hebben staan en titertesten moesten ook beschikbaar zijn. Om maar wat praktische dingetjes te noemen.
Hmm jammer dat het zoveel haken en ogen heeft..
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Komt ook nog een puntje bij dat je als fokker verplicht bent je pups met de reguliere vaccinaties af tegeven.

Ja, daar begint het al mee. Nou controleert niemand dat maar je wil ook niet dat een pupkoper met 8 weken bij de DA staat en jij vervolgens gekielhaald wordt omdat je niet gevaccineerd hebt volgens de regels. Dus je moet dan echt al een pupkoper hebben die daar ook 200% achter staat.

Daarom is ook het gros van mijn puppy's gevaccineerd naar de nieuwe baas gegaan. Ik heb op mijn website en in mijn boek uitgelegd wat de mogelijkheden zijn qua titeren maar de meeste waren daar toch niet in geboeid. En ook hiervoor geldt dus "als je wilt dat al je pups precies behandeld worden zoals jij dat wenst: hou ze dan maar lekker zelf" en da's best lastig als je bijv. 9 pups van een middelgroot ras hebt gefokt.
Hetty_
4-sterren
4-sterren

Bericht door Hetty_ »

Som stuur ik een link naar een topic door naar mijn DA als ik denk dat dit voor haar ook interessant is.

Omdat Norah na het titeren een lage titer had voor distemper en hepatitis, is ze opnieuw gevaccineerd.
Ik heb haar eens gevraagd naar haar mening en dit is haar antwoord:
(Ik heb toestemming van haar om het hier te plaatsen.)

Immunologie is een zeer ingewikkeld onderwerp. Wat iig duidelijk is, is dat er twee soorten immuniteit zijn: 1. de immuniteit, die meetbaar is in de vorm van antistoffen in het bloed, de titer dus en 2. een cel gebonden immuniteit, niet meetbaar in het bloed. Voor bijvoorbeeld kennelhoest heeft titeren niet veel zin omdat daar de cel gebonden immuniteit in het neusslijmvlies de grootste rol speelt. Dit is ook de reden dat dit vaccin liefst niet ingespoten wordt, maar in de neus gedruppeld moet worden, omdat daar de infectie en de cel gebonden immuniteit zich afspeelt. Cel gebonden immuniteit is dus niet te meten in het bloed, antistoffen wel. De titerbepaling meet alleen antistoffen. Er is jarenlang onderzoek gedaan naar de gevoeligheid en de betrouwbaarheid van titerbepalingen en ook het verplichte bloedprikken in het verleden voor invoer van honden in Engeland en Scandinavië had als doel om de rabiëstiter te bepalen. Was de rabiëstiter te laag, dan moest er opnieuw gevaccineerd worden en opnieuw bloed geprikt worden. Na die tweede rabiësvaccinatie steeg de titer keurig zoals verwacht.
Maar het zal mij niet verbazen als het in de toekomst allemaal anders blijkt te zijn dan we tot nu toe dachten, zoals veel dingen in de medische wetenschap. Wij denken wel dat antistoffen bij hondenziekte, parvo en hepatitis én rabiës een belangrijke rol spelen voor de afweer, maar misschien ligt dat helemaal niet zo eenvoudig. De enige manier om er achter te komen is op grote schaal gevaccineerde honden met lage titers in aanraking brengen met de betreffende virussen en kijken of ze wel of niet ziek worden en dat vergelijken met een evenzo grote groep gevaccineerde honden met hoge titers. Maar een dergelijk onderzoek is eigenlijk niet uitvoerbaar.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hetty 1 schreef: Som stuur ik een link naar een topic door naar mijn DA als ik denk dat dit voor haar ook interessant is.

Omdat Norah na het titeren een lage titer had voor distemper en hepatitis, is ze opnieuw gevaccineerd.
Ik heb haar eens gevraagd naar haar mening en dit is haar antwoord:
(Ik heb toestemming van haar om het hier te plaatsen.)

Immunologie is een zeer ingewikkeld onderwerp. Wat iig duidelijk is, is dat er twee soorten immuniteit zijn: 1. de immuniteit, die meetbaar is in de vorm van antistoffen in het bloed, de titer dus en 2. een cel gebonden immuniteit, niet meetbaar in het bloed. Voor bijvoorbeeld kennelhoest heeft titeren niet veel zin omdat daar de cel gebonden immuniteit in het neusslijmvlies de grootste rol speelt. Dit is ook de reden dat dit vaccin liefst niet ingespoten wordt, maar in de neus gedruppeld moet worden, omdat daar de infectie en de cel gebonden immuniteit zich afspeelt. Cel gebonden immuniteit is dus niet te meten in het bloed, antistoffen wel. De titerbepaling meet alleen antistoffen. Er is jarenlang onderzoek gedaan naar de gevoeligheid en de betrouwbaarheid van titerbepalingen en ook het verplichte bloedprikken in het verleden voor invoer van honden in Engeland en Scandinavië had als doel om de rabiëstiter te bepalen. Was de rabiëstiter te laag, dan moest er opnieuw gevaccineerd worden en opnieuw bloed geprikt worden. Na die tweede rabiësvaccinatie steeg de titer keurig zoals verwacht.
Maar het zal mij niet verbazen als het in de toekomst allemaal anders blijkt te zijn dan we tot nu toe dachten, zoals veel dingen in de medische wetenschap. Wij denken wel dat antistoffen bij hondenziekte, parvo en hepatitis én rabiës een belangrijke rol spelen voor de afweer, maar misschien ligt dat helemaal niet zo eenvoudig. De enige manier om er achter te komen is op grote schaal gevaccineerde honden met lage titers in aanraking brengen met de betreffende virussen en kijken of ze wel of niet ziek worden en dat vergelijken met een evenzo grote groep gevaccineerde honden met hoge titers. Maar een dergelijk onderzoek is eigenlijk niet uitvoerbaar.
Bedankt voor het plaatsen van jouw DA's reactie! Fijn dat je het ook hier neer mocht zetten.

Dit is bij mijn weten de manier waarop vaccinfabrikanten hun registratieduur (van vroeger 1 en nu 3 jaar) verkrijgen?
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

:P  8)
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Parelridder schreef: Ik lees met interesse mee! Begrijp ik nu goed, dat als een pup eenmaal - 2 wkn. later middels titer aangetoond - op de pupvaccinatie gereageerd heeft, dit voldoende bescherming biedt? En als ik het goed begrijp is het advies wel om de vaccinatie na 1 jaar te herhalen, maar slechts nadat de titers voldoende gedaald zijn?
2 weken is te vroeg.
En in jouw geval is het lastig. Als ze op 6 weken gevaccineerd zijn en je titert op 9 weken, weet je niet wat je meet. Je kan antilichamen van moeders of van de vaccinatie meten. Ik zou dan op 12 weken nog een keer titeren. Sowieso is het lastig, omdat je HCC dus mist als je enkel op 6 weken vaccineert.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Annemarie Rijnveld schreef: :P 8)
?
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Annemarie Rijnveld schreef: Zo heb ik het dus altijd gedaan; hoewel zonder titerbepaling en ook geen booster-vaccinatie. Enting op 10-12 weken, alleen de basis dus DHP..en daarna nooooooooit meer één enkele enting..mijn dieren zijn nooit ziek geweest (afkloppen!!).
Ik vind dat altijd zo'n slecht argument. Dat jouw dieren niet ziek zijn geworden, wil niet zeggen dat ze ook beschermd zijn. Misschien hebben ze gewoon de mazzel gehad dat ze geen hondenziekte zijn tegengekomen. Op 10 weken vaccineren biedt geen garantie voor aanslaan, als je echt safe wil zitten zonder te titeren, kun je beter op 16 weken een vaccinatie laten zetten,
Annemarie Rijnveld
5-sterren
5-sterren

*Dorothea* schreef: Ik vind dat altijd zo'n slecht argument. Dat jouw dieren niet ziek zijn geworden, wil niet zeggen dat ze ook beschermd zijn. Misschien hebben ze gewoon de mazzel gehad dat ze geen hondenziekte zijn tegengekomen. Op 10 weken vaccineren biedt geen garantie voor aanslaan, als je echt safe wil zitten zonder te titeren, kun je beter op 16 weken een vaccinatie laten zetten,
is ook zo, is geen steekhoudend argument...ik heb alleen geschreven hoe ik het zelf altijd met de honden (en katten) heb gedaan..
Yuma trouwens is gevaccineerd op 16 weken...

Volgens Schultz biedt de enting al "garantie" vanaf 10 weken, en ook volgens Nobivac Australie....

Plaats reactie