Wel of geen groente voeren??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Wel of geen groente voeren??

de redder
2-sterren
2-sterren

Bericht door de redder »

Kokkie krijgt iedere dag wat groenten. Ze vindt het zalig.
Als het gezond is dan is dat mooi meegenomen :D
Ze krijgt uiteraard geen ui, prei of knoflook.
Haar vacht is zacht en glanzend door het versvoer en groenten.

Maar ze eet ook gras. Vooral nu je nog jong vers gras hebt.
Dus dat maakt bij haar niet uit.
koningBilly
1-ster
1-ster

Bericht door koningBilly »

Als ik niet regelmatig groenten door het vlees doet krijg ie snachts veel last van maagzuur. Als ik iets van groenten meemeng is dat over. Dus hier worden groenten gegeven.
Nu heb ik net een grote pot sperziebonenpap gemaakt met wat rijstvlokken ( hij is dol op rijst...  ::) tja ...) In dit geval puur als vulling maar werkt tegen het maagzuur goed. En af en toe gaat er iets van mijn bord van groentjes mee in.

Hoeft niet veel moeite te zijn. Ik koop zakken diepvries. Een beetje ontdooien, mixen en in porties invriezen. Nog geen half uurtje werk en ik kom weer een maand toe.
monster
5-sterren
5-sterren

Bericht door monster »

Ik maak iedere dag een prutje met verse groente. Er blijft vaak iets over, als ik groente klaarmaak, komkommer en wortelkontjes, onderkanten van kool, broccoli enz. Alles gaat in het hakkertje van de staafmixer en klaar is de groentehap.
De vachten zijn zoveel beter, sinds ze vanaf februari BARF eten. Alle exceem is weg, na 13 jaar!
Lodi steelt aardbeien en peterselie uit de tuin, dus zo onnatuurlijk kan het niet zijn.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Ik ben op aanraden van Heiloo wel groente gaan voeren.
Hun argument was, het vlees van nu is niet meer het vlees van vroeger.
Vroeger vloog, zwom vluchtte en bewoog het vlees namelijk veel en veel meer, hierdoor zitten er veel minder voedingsstoffen in.

Ook gaat door het (Vele) ontdooien nog eens de nodige voedingsstoffen verloren en hebben zij geen turbo vriezers......Dus groente is echt een must zelfs.
koningBilly
1-ster
1-ster

Bericht door koningBilly »

Kan je dat verder verklaren ? dat het vroeger alles "wilder" was en dat je daarom groenten moet geven. Zitten er in vlees niet heel andere voedingsstoffen dan in groenten?
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

koningBilly schreef: Kan je dat verder verklaren ? dat het vroeger alles "wilder" was en dat je daarom groenten moet geven. Zitten er in vlees niet heel andere voedingsstoffen dan in groenten?
Tegenwoordig lopen dieren niet meer in het wild, maar zitten vaak in hokken of een beperkte ruimte. Wij proberen ze zo goed en zo kwaad te beschermen tegen natuurlijke vijanden, dus rennen en vluchten is geen dagelijkse bezigheid meer. Vissen worden gekweekt in visvijvers, kippen zitten in batterijen......
Beesten worden vol medicijnen gepompt.
dit alles komt de kwaliteit niet ten goede.

De maaltijd van een wolf ziet er dus heel anders uit dan de maaltijd die wij onze honden voorschotelden....
Dus om tekortten te voorkomen werd mij aangeraden groente prutje te voeren, en een keer in de week een speciale mineralen tablet.
Hondje_
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hondje_ »

Parelridder schreef: Ik maak eens per mnd. verse groentenmixjes van ca. 9 verschillende groenten (gisteren bijv. courgette, pompoen, bleekselderij, knolselderij, pastinaak, broccoli, venkel, rode paprika en gekookte sperzieboontjes) met behulp van en sapcentrifuge. Rauwe groente blijft ca. 6 weken goed in de vriezer, daarna lopen de voedingswaarden terug, vandaar dat ik het steeds voor pakweg een maand maak. Ze krijgen dagelijks 1 portie en vinden het heerlijk!
De reden dat ik het geef is niet alleen dat ze het zo lekker vinden, maar zeker ook voor de vitamines & mineralen, als pre-biotica en omwille van de vezels. Ik zie dus eigenlijk alleen maar voordelen en sinds ik en sapcentrifuge heb kost het nog maar een uur in de maand ;)
Las in de handleiding dat je rauwe groente maar 4 weken kon bewaren in de vriezer. Komt dat niet zo nauw? Heb gister voor het eerst groentehap gemaakt en veel over namelijk nadat ik voor 30 dagen porties had gemaakt. Kan ik de rest ook nog invriezen voor 6 weken dan?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Rauw ingevroren groenten behoud 4 weken de vitaminen & mineralen volledig, daarna neemt dat rustig af. Het kan dus geen kwaad als je mix wat royaler uit pakt en je bijv. voor 6 weken hebt. Het wordt pas jammer als je voor máánden tegelijk maakt en je dus echt een groot deel van de vitaminen zou verliezen.
Zoetermeerder
1-ster
1-ster

Bericht door Zoetermeerder »

Ik vraag mij af of er een fabrikant of merk hier al reeds is ingestapt.
Groentemix, fruitmix in de vorm zoals velen die hier zelf maken zonder enige toevoegingen van vlees, vis o.i.d.
Kam mij voorstellen dat de producenten net als bij het vlees, vis en gevogelte met een groente of fruit restant blijven zitten die misschien wel goedig voor onze dieren.
Misschien zijn ze er wel maar heb ik het nog niet gezien.
Niet iedereen heeft er de benodigde apparatuur voor en is misschien een gat in de markt.
Wie weet er van?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Een sapcentrifuge hoeft niet duur te zijn, maar wie een dergelijk hulpmiddel niet wil of kan aanschaffen, kan de groenten ook koken, dan is pureren niet noodzakelijk. Om een groentenmix te bereiden die geschikt is voor verkoop, zal ook gekookt moeten worden. Wil je vitaminen en mineralen langer behouden, is dat immers noodzaak en mixen maken die bij voorkeur een maand na productie gegeten moeten worden is natuurlijk geen optie.
Ik heb wel gelezen over kant-en-klare 'groentenmixen' , maar nog geen interessante. De variatie qua samenstelling viel tegen en zelfs de ingredienten zelf (een soort er in die helemaal niet goed is voor een hond, dat soort dingen). Wie geen mix wil pureren, kan wat van de eigen groenten uit de pan nemen voor er bijv. zout/kruiden/uien aan wordt toegevoegd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zoetermeerder schreef: Ik vraag mij af of er een fabrikant of merk hier al reeds is ingestapt.
Groentemix, fruitmix in de vorm zoals velen die hier zelf maken zonder enige toevoegingen van vlees, vis o.i.d.
Kam mij voorstellen dat de producenten net als bij het vlees, vis en gevogelte met een groente of fruit restant blijven zitten die misschien wel goedig voor onze dieren.
Niet iedereen heeft er de benodigde apparatuur voor en is misschien een gat in de markt.
Wie weet er van?
Het hele idee achter zelf samenstellen is : het zelluf doen. Ik wil weten wat ik mijn honden voer. Wat en welke kwaliteit. Dat gaat nooit als ik dat over laat aan een fabrikant. Dus neuh, al zou dit bestaan, aan mijn never nooit niet dat ik zoiets koop en ik denk dat dit voor de meeste barfers geldt.
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Zoetermeerder schreef: Ik vraag mij af of er een fabrikant of merk hier al reeds is ingestapt.
Wie weet er van?
En ik kan me dr net als Lizzy totaal niets bij voorstellen dat een barfer zoiets ook maar zou dúrven overwegen zoiets te kopen.....Kleine moeite om zelf even een supermarkt in te duiken, je kiest zelf de groentes uit, weet hoe het eruit ziet en of het kas of biologisch is.....

Vervolgens weet je zelf hoe je het in heb gevroren.....En hoelang.
Vervolgens is het niet meer aan ontsdooing onderheving, dus je weet wát je zelf maakt kakelvers is..
Is bij zo'n handelaar nog maar de vraag waar ik het antwoord al op weet. Nee.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Wie weet er van?
Je maakt jezelf dan wederom afhankelijk van de mooie blauwe ogen van de producent. En om maar iets te noemen: ik woon in Duitsland. In Duitsland worden kleine hoeveelheden rozijnen als geen probleem gezien, terwijl die in NL als giftig worden beschouwd voor honden, en in Duitsland schreeuwt men moord en brand over de o zo giftige levensgevaarlijke avocado, terwijl mijn honden daar werkelijk bovenop duiken als ik een stuk voor hun neus houd, zo lekker vinden ze die. En ze blijven leven ook nog!

Nee, dan liever zelf maken. Uurtje werken voor een week of vier groentemix, da's nou werkelijk niet de moeite!

Plaats reactie