Ik begrijp je beredenering Annemarie. Het 2 x per jaar moeten vaccineren om te beschermen tegen de - als ik het goed begrepen heb - meest voorkomende variant in Nederland, staat me meer dan tegen. Opvallend vind ik dat Intervet zelf adviseert jaarlijks te vaccineren en allen het 1e jaar, in geval van verhoogd risico, halfjaarlijks te overwegen. Dat snap ik niet. Biedt het dan tóch bescherming tegen ook deze varaint, ook als je jaarlijks vaccineert..? 'k Zou wel héél graag willen weten hoe het nu zit met de bescherming tegen serovar icterohaemorrhagiae bij 'slechts' jaarlijkse vaccinatie, na boosteren.
Ik zou graag mee gaan in jouw idee, maar ik geloof niet dat ik 'veilig' water ken m.b.t. Lepto, op de zee na. En juist in de periode dat ze het meeste zwemmen, is het risico op besmet water het hoogst. Als je googled in welke waters ratten bivakeren wordt je niet vrolijk, in de meest mooie, 'zuivere' vennetje komen die beestjes drinken/zwemmen..

Voor mij is het geen optie mijn hondne uit het water te houden, dat zou ons ernstig beperken in onze variatie qua wandelgebied, onze hondensport (jachttraining) en belangrijkste hun dagelijkse pret.
Een vals gevoel van veiligheid geeft het vaccin m.i. niet, omdat het i.i.g. het aantal dieren met klinische verschijnselen vermindert. Het geeft dus weliswaar geen totale bescherming tegen Lepto, maar de ernst van de klachten wordt er wel mee beperkt en dat vind ik voor een ziekte die - in tegenstelling tot bijv. kennelhoest - veelal ernstige gevolgen heeft niet onbelangrijk.