Lood vrij wild: waar te verkrijgen?
Moderator: Lizzy
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Re: Lood vrij wild: waar te verkrijgen?
Volgens mij mag in Italie nog met lood geschoten worden.
Zucht.. Laat maar.. Blijkbaar word dit topic compleet verkeerd opgevat en gaat een hele andere kant uit als een antwoord op mijn vraag..
Het antwoord is gegeven.Roosj schreef:
Ik ben erg benieuwd hoe jullie denken over het voeren van met lood geschoten wild en of jullie verkooppunten weten die wilde konijn karkassen verkopen of bevleeste wilde haas karkassen (minimaal 50% vlees) die absoluut niet afgeschoten worden met lood?
Gr.
Nee ik maak geen punt van het voeren van wild, loodgeschoten heb ik nog nooit gehad maar zelfs daar zou ik mij niet druk om maken omdat zo'n kogeltje maar heel kort in het spijsverteringsorgaan verblijft en als je een gegarandeerd verkooppunt wilt voor loodvrij dan moet je zoals al herhaaldelijk gezegd bij de jager zelf zijn.
-
Martine-Tom
Ik vind het wel meevallen, het antwoord is eigenlijk dat je dan een jager moet zoeken waarvan je weet met welke patronen hij schiet. Dan weet je zeker dat het geen lood is.Roosj schreef: Zucht.. Laat maar.. Blijkbaar word dit topic compleet verkeerd opgevat en gaat een hele andere kant uit als een antwoord op mijn vraag..
Als volgens jouw zeggen bij hoger hand bekend staat dat er met lood geschoten word, hoe groot is dan de kans dat je een jager vind die alleen schiet hoe en wat hij-zij mag?
De mensen die zo´n jager kennen gaan heus niet hun adresje doorvertellen, zeker omdat de jagers veel voor eigen gebruik gebruiken de resten naar hun kennissen doen gaan, zouden ze jou en zo ook ons allen vertellen je moet zijn bij `pietje` dan is het end zoek.
Wens je veel succes met zoeken, enne mocht je er ooit eentje vinden, laat het ons dan weten wie en waar
De mensen die zo´n jager kennen gaan heus niet hun adresje doorvertellen, zeker omdat de jagers veel voor eigen gebruik gebruiken de resten naar hun kennissen doen gaan, zouden ze jou en zo ook ons allen vertellen je moet zijn bij `pietje` dan is het end zoek.
Wens je veel succes met zoeken, enne mocht je er ooit eentje vinden, laat het ons dan weten wie en waar
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Roosj, bedankt voor de post....ik ben er nieuwsgierig door geworden, en ben gaan zoeken hoe bij mij de situatie is...en heb wat gegoogeld hier en daar..ik weet nu in ieder geval een hele hoop meer.
Waarom zou een jager met lood willen schieten als het moeilijk verkrijgbaar en verboden is? Zit er zo'n groot voordeel aan?
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Ik heb geen flauw benul, misschien goedkoper? of nauwleuriger?eelke schreef: Waarom zou een jager met lood willen schieten als het moeilijk verkrijgbaar en verboden is? Zit er zo'n groot voordeel aan?
In Nederland mag niet meer met loodhagel worden geschoten. Bij de Zuiderburen is dat echter anders. In Vlaanderen is het gerbuik van loodhagel bij de jacht verboden. echter, voor de jacht opschadelijk wild en bij kleiduifschieten mag nog loodhagel worden gebruikt.
Bron: Vlaams Diergeneeskundig tijdschrift 2011,80 pagina 170:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ms&cad=rja
Uit andere berichten die ik op internet gevonden heb, blijkt dat in Wallonië nog steeds met loodhagel geschoten mag worden (tot 2016).
Bronnen:
- Waals weekblad bij de korte berichten: http://www.waalsweekblad.be/archief/2011juli.shtml
- Zo Doen de Jagers Dat, het artikel Jachtopleiding Les 4 – Praktijk Wapens van 31 januari 2013: http://zodoendejagersdat.wordpress.com/2013/01/
Edit: Hieruit blijkt dat er dus toch wel makkelijk aan loodhagel te komen is. Dus als je de grote leveranciers niet vertrouwt, dan inderdaad het beste proberen een jager in jouw buurt te vinden en vragen waarmee hij jaagt en vragen of je de munitie kunt zien.
Ik zelf durf hier in Duitsland best wild te kopen bij de betere barfleveranciers, ik let er dan wel op dat dit wild stamt uit het "wild seizoen". Wild is een belangrijk onderdeel van de Duitse keuken. Ik vertrouw de jagers hier die hun "slachtafval" leveren aan de barf leveranciers.
Bron: Vlaams Diergeneeskundig tijdschrift 2011,80 pagina 170:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... ms&cad=rja
Uit andere berichten die ik op internet gevonden heb, blijkt dat in Wallonië nog steeds met loodhagel geschoten mag worden (tot 2016).
Bronnen:
- Waals weekblad bij de korte berichten: http://www.waalsweekblad.be/archief/2011juli.shtml
- Zo Doen de Jagers Dat, het artikel Jachtopleiding Les 4 – Praktijk Wapens van 31 januari 2013: http://zodoendejagersdat.wordpress.com/2013/01/
Edit: Hieruit blijkt dat er dus toch wel makkelijk aan loodhagel te komen is. Dus als je de grote leveranciers niet vertrouwt, dan inderdaad het beste proberen een jager in jouw buurt te vinden en vragen waarmee hij jaagt en vragen of je de munitie kunt zien.
Ik zelf durf hier in Duitsland best wild te kopen bij de betere barfleveranciers, ik let er dan wel op dat dit wild stamt uit het "wild seizoen". Wild is een belangrijk onderdeel van de Duitse keuken. Ik vertrouw de jagers hier die hun "slachtafval" leveren aan de barf leveranciers.
Laatst gewijzigd door Mowgli op wo 09 okt 2013, 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is wel heel erg wishfull thinking dat het barf wild wat je in NL koopt ook hier geschoten is.
Die hoeveelheden haaskarkas die er hoer voorbij komen zijn echt niet in NL geschoten.
De super goede jachtvelden schieten er op 500ha misschien 80. Maar dit is echt meer uitzondering dan regel.
Ons 'wild' komt gewoon van buitenlandse shooting parties, waar door gaans met lood geschoten wordt. Lood is goedkoper en ik dacht dat het minder schade aan het wildbraad geeft. Daarnaast is de snelheid hoger en dus beter.
Daarnaast de meeste hier jagen voor eigen pan. Zo als het hoort...
Die hoeveelheden haaskarkas die er hoer voorbij komen zijn echt niet in NL geschoten.
De super goede jachtvelden schieten er op 500ha misschien 80. Maar dit is echt meer uitzondering dan regel.
Ons 'wild' komt gewoon van buitenlandse shooting parties, waar door gaans met lood geschoten wordt. Lood is goedkoper en ik dacht dat het minder schade aan het wildbraad geeft. Daarnaast is de snelheid hoger en dus beter.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Hèhè, hier kunnen we tenminste wat mee...het is dus toch wel een probleem waar we rekening mee moeten houden...ik had er nooit over nagedacht, eerlijk gezegd.Berna schreef: Het is wel heel erg wishfull thinking dat het barf wild wat je in NL koopt ook hier geschoten is.
-
Martine-Tom
Ik wel, maar vind het niet zo'n probleem, de kogeltjes gaan er in zijn geheel in (als ze al naar binnen gaan) en komen er gewoon aan de achterkant weer uit.Annemarie Rijnveld schreef: Hèhè, hier kunnen we tenminste wat mee...het is dus toch wel een probleem waar we rekening mee moeten houden...ik had er nooit over nagedacht, eerlijk gezegd.![]()
MEt wat ik gelezen heb kan dat niet zoveel kwaad, looddampen zijn gevaarlijk en flinters/fragmenten, maar een kogeltje...volgens mij kan het niet veel kwaad.
Ik kan er net als Martine niet heel erg mee zitten ook al omdat in t artikel dat Pike aanhaalt staat dat er hoe dan ook zware metalen en andere narigheid in wild gevonden wordt daarvoor hoeft er niet eens met loodhagel geschoten te worden
Ik voer nog altijd liever haas en ander geschoten wild dan bv. plofkip of sneue konijnen
Ik voer nog altijd liever haas en ander geschoten wild dan bv. plofkip of sneue konijnen
pike schreef: Deze link geeft duidelijk uitsluitsel over het feit of er al dan niet lood in het wild zit dat in Nederland op de markt komt:
http://www.vwa.nl/onderwerpen/inspectie ... -wild-2002
Het antwoord is dus ja. Als je zeker wilt zijn van loodvrij wild zul je dus wild van eigen bodem moeten kopen, bij voorkeur direct bij de jager.
Wanneer een lood kogel in het beest gaat, versplintert het gedeeltelijk in het dier. Dat zijn zulke kleine deeltjes dat je het niet kunt zien. Je kunt een lood kogel dus keurig verwijderen voor je het aan je hond geeft, maar er blijft altijd lood achter in het vlees/karkas of wat dan ook.Martine-Tom schreef: Ik wel, maar vind het niet zo'n probleem, de kogeltjes gaan er in zijn geheel in (als ze al naar binnen gaan) en komen er gewoon aan de achterkant weer uit.
MEt wat ik gelezen heb kan dat niet zoveel kwaad, looddampen zijn gevaarlijk en flinters/fragmenten, maar een kogeltje...volgens mij kan het niet veel kwaad.
Daarbij kun je niet elke kogel vinden. Jouw gezegde dat het gewoon weer het lijf uit gaat is niet altijd waar, dat liet mijn eerdere (extreme) link al zien. Daarbij als het het lijf wel uit gaat, is de kans zeer groot dat het lijf toch het een en ander aan lood opgenomen heeft (zie dezelfde (extreme) link).
Graag gedaanAnnemarie Rijnveld schreef: Roosj, bedankt voor de post....ik ben er nieuwsgierig door geworden, en ben gaan zoeken hoe bij mij de situatie is...en heb wat gegoogeld hier en daar..ik weet nu in ieder geval een hele hoop meer.
Nu is er van elk diersoort wel wat te zeggen hoor, want runderen worden weer ingespoten met groei hormonen, kippen met antibiotica en ga zo maar door..
Maar lood is toch echt wel gevaarlijk (als ik internet mag geloven).