Lood vrij wild: waar te verkrijgen?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Lood vrij wild: waar te verkrijgen?

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Sinds ik barf, nu 7,5 jaar voer ik haas, wild konijn, fazant, gans en ree. Vroeger ook patrijs maar die heb ik geschrapt omdat ze er moeilijk mee doen. Drie honden die nog steeds springlevend zijn.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

Lood is schadelijk voor de gezondheid, maar het is niet zo dat een dier zo maar ziek wordt of doodgaat door loodvergiftiging  Als je loodvrij wild wil hebben moet je het zelf schieten of bij een betrouwbare jager kopen. Ik heb zelf mijn jachtakte, en ken heel veel jagers. Ik ken er geen een die met lood schiet, want zoals ik al eerder liet weten is er heel moeilijk aan te komen en zijn de risico"s erg groot. En , in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, zijn jagers iha grote natuurliefhebbers en willen ook miet met lood schieten.
Maar als je 100% zekerheid wilt hebben neem dan contact op met een jager of haal zelf je jachtakte.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: Sinds ik barf, nu 7,5 jaar voer ik haas, wild konijn, fazant, gans en ree. Vroeger ook patrijs maar die heb ik geschrapt omdat ze er moeilijk mee doen. Drie honden die nog steeds springlevend zijn.
Maar voer je dat dan alleen tijdens het jachtseizoen? En hoevaak per week?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Mowgli schreef: een loodvergiftiging is inderdaad erg heftig en wij hopen zoiets nooit meer mee te maken.

Ik heb de vergiftiging bewust niet in dit topic genoemd om geen paniek te zaaien.  Mowgli had namelijk maar een splintertje van een paar mm. in zijn darmen. Dit was te klein en te weinig om van wild op te lopen.  Als hij wild geschoten met lood had gegeten, hadden er meer looddeeltjes in zijn buikholte moeten zitten. Deze waren echter op de röntgenfoto niet te zien. Bij Mowgli kwam het  waarschijnlijk door de sanering van de fassade van de flat waar wij wonen.  De flat is erg oud,  en de afdichtingen op de balkons zijn gedeeltelijk van lood.

Oja, normaal gesproken komt een alles wat niet verteert er weer uit door de poeperd, dat bevestigde de da destijds ook. Maar omdat mowgli door de vergiftigingsverschijnselen diarree had en moest kotsen en dus niets merr at, was zijn maag en dus ook de darmen al snel leeg en kon dat gemene stukje lood niet verder.
Dat is zeker heftig! En dat bij een stukje dat nog minder is als wat er in wild kan zitten..
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Roosj schreef: Maar voer je cr dat dan alleen tijdens het jachtseizoen? En hoevaak per week?

Ik voer het hele jaar door wild. Op het moment 3-4x per week denk ik zo. Soms bot, soms spiervlees, soms beide. En van gans ook alle orgaan. Momenteel heb ik alleen nog konijn en gans. Maar andere soorten zijn besteld en zodra die binnen zijn zal er nog vaker wild gevoerd worden.
Maar dit is mijn laatste reactie in dit topic, je bent niet te overtuigen dat is duidelijk. Geeft niet hoor, als je het niet vertrouwt en jij je prettig voelt bij gekweekte soorten dan geef je die toch gewoon. Maar dan moet je niet blijven doorborduren. Inmiddels hebben namelijk meerdere mensen je vraag beantwoord waar  je voor 100% zekerheid aan loodvrij wild kan komen.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik voer ook al jaren wild, zowel aan de honden (reeribben, reevlees, haaskarkas, haasorgaan, ganzenspier) als aan de katten (gemalen ribben van ree en hert), en vind af en toe ook een kogeltje in de bakken. Of het lood of hagel is, geen idee, maar de reeproducten komen waarschijnlijk uit het buitenland (dus niet uit Duitsland), dus mogelijk is het lood. Toch hebben mijn dieren nergens last van, zijn nooit ziek.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op do 10 okt 2013, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef:
Ik voer het hele jaar door wild. Op het moment 3-4x per week denk ik zo. Soms bot, soms spiervlees, soms beide. En van gans ook alle orgaan. Momenteel heb ik alleen nog konijn en gans. Maar andere soorten zijn besteld en zodra die binnen zijn zal er nog vaker wild gevoerd worden.
Maar dit is mijn laatste reactie in dit topic, je bent niet te overtuigen dat is duidelijk. Geeft niet hoor, als je het niet vertrouwt en jij je prettig voelt bij gekweekte soorten dan geef je die toch gewoon. Maar dan moet je niet blijven doorborduren. Inmiddels hebben namelijk meerdere mensen je vraag beantwoord waar  je voor 100% zekerheid aan loodvrij wild kan komen.
Pff, zo he wat een belachelijke reactie. Als ik het niet van alle kanten zou willen bekijken, zou ik toch niet dieper in jouw antwoord duiken?
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Super bedankt voor de reacties waar ik wat aan had :)
Noël
2-sterren
2-sterren

Bericht door Noël »

heb niet alles gelezen, maar dat topic over loodhagel op hp was van mij, ik heb inderdaad lood hagel gevonden in kvv wild varianten. In dit topic bleek dat er nog veel mensen loodhagel vonden in hun wild kvv. Er staat op de verpakkingen duidelijk dat er stalen kogeltjes in kunnen zitten, toen ik de kvv gaf liet mijn hond er een paar liggen en die heb ik getest, het wat echt loodhagel, ik vind dat best zorgwekkend. Dat is ook de reden waarom ik geen wild vlees meer durf te voeren...
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Ik voer inmiddels of geen wild of wild uit NL, BE of Duitsland.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Roosj schreef: Ik voer inmiddels of geen wild of wild uit NL, BE of Duitsland.
En hoe kan je met zekerheid zeggen dat het uit een van die landen komt?
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

pike schreef: En hoe kan je met zekerheid zeggen dat het uit een van die landen komt?
En ook: hoe weet je met zekerheid dat wild uit andere landen niet met lood wordt geschoten? Als de controles hier al te kort schieten, in landen waar je voor iedere scheet een vergunning moet aanvragen, dan wordt dat verder naar het oosten of het zuiden niet beter, vrees ik.
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

pike schreef: En hoe kan je met zekerheid zeggen dat het uit een van die landen komt?
100% zeker weet je natuurlijk nooit, maar als het specifiek vermeld word, ga ik er vanuit dat dat klopt. Bovendien heb ik zelf ogen ;)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Roosj schreef: 100% zeker weet je natuurlijk nooit, maar als het specifiek vermeld word, ga ik er vanuit dat dat klopt. Bovendien heb ik zelf ogen ;)

Wat bedoel je hiermee?
En wat staat er op jouw wild vermeld?
Berna
4-sterren
4-sterren

Bericht door Berna »

Anne in Duitsland schreef: En ook: hoe weet je met zekerheid dat wild uit andere landen niet met lood wordt geschoten? Als de controles hier al te kort schieten, in landen waar je voor iedere scheet een vergunning moet aanvragen, dan wordt dat verder naar het oosten of het zuiden niet beter, vrees ik.
ik heb vandaag in Wallonie gejaagd...en daar mag legaal met lood geschoten worden. Dus....als je hond belgisch wild eet...50% kans op lood..

Plaats reactie