salmonella

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: salmonella

BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

*Dorothea* schreef: Dat is dus gewoon niet waar. Hier een studie waar ze de pH hebben gemeten in de maag van brokgevoerde honden.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19177514
Dus de info die hier overal op BP staat, en in de bibliotheek klopt niet meer? ???
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

Lizzy schreef: Nee, dat is 'm niet.
Ik heb ook een PDF file met heel uitgebreid onderzoek naar maagzuur maar het lukt me niet om die tekst te copy'en en paste'en dus ik zit even te stoeien hierow :biggrin2:
Als het niet te groot is maak je een printscreen dan opslaan in paint als foto e dan hier plaatsen als een foto ;)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Senta schreef: Dus de info die hier overal op BP staat, en in de bibliotheek klopt niet meer? ???
Ja, dat zou zo maar kunnen. In feite zou het goed nieuws zijn. Want dat betekent dat zowel vers/rauw etende honden als brok etende honden beide een verlaging hebben van het maagzuur, het maagzuur dus zuurder wordt bij het innemen van voedsel, maakt niet uit wat voor voedsel. Salmonella-technisch zou dat alleen maar positief zijn.

Maar goed, die data die je hier verspreid over Barfplaats vindt: dat is natuurlijk ook niet door ons zelf verzonnen of uit het duimpje gezogen..... Dat komt door dit soort onderzoeken (bijvoorbeeld) :

Data on dry-fed dogs cite the pH of food bolus to rise to a near neutral pH6-7 in the duodenum (Itoh et al., 1980; Sagawa et al., 2009) but as high as pH 8.3 by the time it reaches the colon. There is little data available for dogs fed a fresh meat meal. It is well established omnivores have less acidic digestive juices than carnivores due to their larger inclusion of alkaline-forming legumes and vegetables. Carnivores on the other hand spend their time eating eating protein and fat and the more protein in a meal, the lower the stomach pH (Carpentier et al. 1988).
BAC
5-sterren
5-sterren

Bericht door BAC »

Nee dat begrijp ik dat de info niet verzonnen is, maar het zou wel een heel ander licht op het verhaal doen schijnen, om heel eerlijk te zijn weet ik dus echt niet wat ik lees.

De info dat een brokken hond een PH van 1-2 heeft en een brokkenhond tussen de 6-7 wordt namelijk overal verspreid, met als bron oa. barfplaats.

Met als onderbouwing dat hierdoor honden botten moeten leren verteren (Wordt hier ook verteld), wormen niet snel het maagzuur zouden overleven, en salmonella nauwlijks schade aan zou kunnen richten, daarentegen bij een brokkenhond wel.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=7

In beide gevallen (zowel brokken als rauw vlees voer) toont aan dat er een verandering plaats vindt in pH waarde. Bij brokken stijgt de pH waarde alleen naar pH 6 terwijl bij de rauw vleesvoeding de pH waarde niet verder stijgt als een pH 3. Brokken blijven dus al langer in het spijsverteringssysteem (zoals boven al beschreven is) en dat is ook nog eens in een meer basisch millieu. Dit kan significante betekenis hebben aangezien de pH waarde in de maag een van de belangrijkste barrieres is tegen salmonella. Deze resultaten laten in ieder geval het verschil zien hoe honden brokken en rauw vlees verteren. Verdere conclusies kunnen uit deze bevindingen nog niet getrokken worden (meer onderzoek nodig)"

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 4&t=164293
Joyce van Puck
1-ster
1-ster

Bericht door Joyce van Puck »

Senta schreef: Maagzuur bij een brokkenhond is tussen de 6 en 7, dus die zouden ziek kunnen worden, die van een evrs vlees gevorderde hond (Ervaren vers vlees eter ligt tussen de 1-2
De (brokken) hond van mijn zus is ziek geweest van salmonella. Dus het komt voor.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Senta schreef: Nee dat begrijp ik dat de info niet verzonnen is, maar het zou wel een heel ander licht op het verhaal doen schijnen, om heel eerlijk te zijn weet ik dus echt niet wat ik lees.

De info dat een brokken hond een PH van 1-2 heeft en een brokkenhond tussen de 6-7 wordt namelijk overal verspreid, met als bron oa. barfplaats.

Met als onderbouwing dat hierdoor honden botten moeten leren verteren (Wordt hier ook verteld), wormen niet snel het maagzuur zouden overleven, en salmonella nauwlijks schade aan zou kunnen richten, daarentegen bij een brokkenhond wel.

http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=7

In beide gevallen (zowel brokken als rauw vlees voer) toont aan dat er een verandering plaats vindt in pH waarde. Bij brokken stijgt de pH waarde alleen naar pH 6 terwijl bij de rauw vleesvoeding de pH waarde niet verder stijgt als een pH 3. Brokken blijven dus al langer in het spijsverteringssysteem (zoals boven al beschreven is) en dat is ook nog eens in een meer basisch millieu. Dit kan significante betekenis hebben aangezien de pH waarde in de maag een van de belangrijkste barrieres is tegen salmonella. Deze resultaten laten in ieder geval het verschil zien hoe honden brokken en rauw vlees verteren. Verdere conclusies kunnen uit deze bevindingen nog niet getrokken worden (meer onderzoek nodig)"

http://www.hondenforum.nl/plaza/viewtop ... 4&t=164293
Ja, en het enige verschil is dus dat een brokkenhond kennelijk volgens het onderzoek dat Dorothea aanhaalt net zo zuur is als het maagzuur van een vers/rauw etende hond, namelijk heel zuur en dus hoef je je in beide gevallen niet druk te maken om het bot verteren en om salmonella.

Dit onderzoek toont echter aan dat er wel verschil is:

"Data on dry-fed dogs cite the pH of food bolus to rise to a near neutral pH6-7 in the duodenum (Itoh et al., 1980; Sagawa et al., 2009) but as high as pH 8.3 by the time it reaches the colon. There is little data available for dogs fed a fresh meat meal. It is well established omnivores have less acidic digestive juices than carnivores due to their larger inclusion of alkaline-forming legumes and vegetables. Carnivores on the other hand spend their time eating eating protein and fat and the more protein in a meal, the lower the stomach pH (Carpentier et al. 1988)".

Mag jij zeggen welke van de twee de waarheid spreekt.

Kijk, links of rechtsom kan het onderzoek dat Dorothea aanhaalt de waarheid zijn maar wij hebben empirisch vast weten te stellen dat honden die brokken eten niet zomaar het eerste beste vleesbot kunnen verteren. Dat is na 15 jaar ervaring. Wij hebben ook (slechts na 15 jaar ervaring) kunnen vaststellen dat honden die brokken eten sneller last hebben van "een viezigheidje dat ze van straat eten". Wij hebben ook empirisch vast kunnen stellen dat als je rijst bij je maaltijden geeft, het vleesbot minder goed verteerd wordt, exact zoals het wordt aangegeven in het onderzoek dat ik hierboven vetgedrukt hebt. En dat verzinnen wij dan ook niet eens zelf, dit wordt jaren later ook bevestigt door Mogens Eliasen en consorten en nogmaals, ook door bovenstaande vetgedrukte onderzoek.

Dus tja. Zeg jij het maar.

Komt het er in de praktijk op neer dat onze adviezen dus strenger en voorzichtiger zijn dan mogelijk noodzakelijk is. Dat lijkt mij, gezien hoe er door de medische wetenschap tegen ons barfers aan wordt gekeken, niet zo slecht. Jou? En zolang dit onze ervaring is (en dit dus haaks staat op het onderzoek dat wordt aangehaald), ben ik er nog niet 100% uit. Jij? We hebben kennelijk nog steeds te maken met 180 graden tegenovergestelde gegevens. Ja, vervelend.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

tammie
2-sterren
2-sterren

Bericht door tammie »

Bedankt voor het plaatsen van het artikel Lizzy, heel interessant en maakt ook veel duidelijk over spijsvertering van de hond.
Dat er verschil in zat dat wisten we natuurlijk al wel (konden we met gezond verstand nagaan) maar dan blijkt hoe groot het verschil eigenlijk is.

En wat betreft veilig aanhouden, ik denk in deze alleen maar goed gezien BARF al een behoorlijk negatieve lading heeft. Dat wij het dan veilig aanhouden kan alleen maar ten gunste van ons werken.

Zouden de verschillen in uitslagen onderzoek ook niet te maken kunnen hebben met voortgang wetenschap? of zeg ik nu iets heel erg doms?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hier is trouwens het hele onderzoek dat Dorothea aan heeft gehaald: http://www.2ndchance.info/bones-Sagawa2008.pdf

The gastric pH values in dogs are controversial
and reported values are often inconsistent.
A
part of the inconsistency reports is possibly due
to large inter- and intra-individual variability. A
large number of subjects are required to obtain
meaningful average pH value. Our preliminary
study has indicated that the pH is not normally

To the best of the authors’ knowledge, this is the first
study to report that the gastric pH was lower in
fed dogs than that in fasted dogs
tammie
2-sterren
2-sterren

Bericht door tammie »

lees ik vanavond op mijn gemak eventjes door ;)
Jouw artikel kon ik vrij gemakkelijk door de vertaler heen halen en dit artikel helaas niet....En mijn talenknobbel is niet zo goed dat ik dit soort artikelen gemakkelijk eventjes snel kan vertalen :-X

Plaats reactie