bevalling zonder weeën

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: bevalling zonder weeën

Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Sietie schreef: ik heb Tannetje horen zeggen op een symposium dat ze het toch wel vaker ziet bij barfhonden, te weinig weeenactiviteit. Misschien dat zij hier een antwoord op kan geven.
Ik ben benieuwd naar de context van deze uitspraak. Bedoelde ze dat ze het vaker ziet bij barfhonden dan bij brokhonden. Of bedoelde ze dat versgevoerde honden niet per definitie 'omdat het zo gezond is' ook maar allemaal goed kunnen bevallen, en dat ze het al wel gezien heeft in de praktijk.
Gezien de genetische relatie lijkt het me logisch dat ook versgevoerde honden deze problemen kunnen hebben. Naast dat er natuurlijk nog tig duzend oorzaken kunnen zijn, die ook vast niet allemaal voedingsgerelateerd zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

In het kader van het nieuwe topic dat hierover geopend is in de medische hoek, haal ik dit oude topic naar boven en zal ik een PB sturen naar Tannetje.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik denk dat mijn opmerking ging over hypocalcemie na de bevalling. Ik heb nog wel eens het idee, maar dat is niet meer dan dat, dat barfende teven mogelijk eerder eclampsie krijgen dan brokgevoerde honden. Maar bij weeënzwakte heb ik dat niet echt. Daarbij denk ik altijd dat het meer een erfelijke kwestie is.
Weeënzwakte kan door hypocalcemie veroorzaakt worden maar dan is het gemakkelijk op te lossen door calcium injecties te geven. Als die niet helpen is het ook geen calcium tekort.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hitam schreef: Ik denk dat mijn opmerking ging over hypocalcemie na de bevalling. Ik heb nog wel eens het idee, maar dat is niet meer dan dat, dat barfende teven mogelijk eerder eclampsie krijgen dan brokgevoerde honden. Maar bij weeënzwakte heb ik dat niet echt. Daarbij denk ik altijd dat het meer een erfelijke kwestie is.
Weeënzwakte kan door hypocalcemie veroorzaakt worden maar dan is het gemakkelijk op te lossen door calcium injecties te geven. Als die niet helpen is het ook geen calcium tekort.
Wat interessant! Te meer daar we op Barfplaats 2 gevallen van eclampsie hebben gehad (en die 2 aten KVV). En Ian Billinghurst juist het omgekeerde beweerd.

En waar praat je dan over, als je zegt dat je het idee hebt? Zie je meer eclampsiegevallen in je praktijk?
bordeauxtje
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door bordeauxtje »

Ik haak even aan hoor, vanwege mijn vraag in het gezondheidsforum.
De DA opperde om bij weeënzwakte, in plaats van wat meestal gegeven wordt, oxytocine een kleine hoeveelheid calcium in te spuiten.
Ben benieuwd wat Tannetje er over zegt!
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik ben Tannetje, voor alle duidelijkheid.
Ja, ik zie best nog wel eens eclampsie. Vroeger ook wel, dus ik weet niet zeker of het meer is, maar in elk geval niet minder.
Daarom adviseer ik om voor de bevalling minder calcium te geven en erna wat meer. Dat is lastiger met KVV dan met barfen.
bordeauxtje schreef: Ik haak even aan hoor, vanwege mijn vraag in het gezondheidsforum.
De DA opperde om bij weeënzwakte, in plaats van wat meestal gegeven wordt, oxytocine een kleine hoeveelheid calcium in te spuiten.
Ben benieuwd wat Tannetje er over zegt!
Op zich is het wel gebruikelijk om behalve oxytocine ook calcium te geven als er gedacht wordt dat het daar aan ligt.
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Zonder calcium en glucose, kan het lichaam nog zoveel oxytocine produceren maar kan de baarmoeder nog steeds niet samentrekken. Ik vind het dus best logisch klinken om calcium te spuiten bij slechte weeën, al zal dat ook risico's met zich mee kunnen brengen als je dat doet zonder bloedtest.

Wij geven minder calcium door de laatste weken naast KVV spiervlees en orgaanvlees bij te voeren, terwijl we normaal juist botwerk bijgeven. En een KVV met wat minder bot erin, daar zit nog best verschil tussen.
bordeauxtje
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door bordeauxtje »

Ik ga dat zéker doen, kvv aanvullen met orgaan- en spiervlees.
Ben blij hoor, met jullie  :)
dutchdebs
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door dutchdebs »

Wellicht dat mijn opmerking binnenkomt als een olifant in de porseleinkast -alvast excuses hiervoor- maar ik denk dat tussen twee pups, een lange tijd geen weeen juist heel natuurlijk is. Een hond die natuurlijk eet neemt tussentijds haar rust. Daar mag makkelijk uren tussen zitten. Piton spuiten is geen echte weeen opwekker maar een samentrekken die moeizamer weer terug komt. Vaak is het sleutelwoord, een zwangerschap de hond geven wat ze normaal ook krijgt. Daar is het lichaam op ingesteld. Geen extra calcium, maar ook niet minderen. Geduld is wel een sleutelwoord, een bevalling mag best lang duren. En geen weeen is dus ook gewoon een pauze van het lichaam. Ik zou zeggen dat het lichaam dan perfect werkt.
Dierenartsen gaan snel over tot een keizersnede, deels omdat zij op het verhaal van de fokker af moeten gaan en deels omdat ze gigantische claims krijgen wanneer het mis zou gaan. Ik ken fokkers van honden en katten die gewoon vers voeren en ik 30 jaar hooguit 1 tot 2 keizersnedes hebben gehad. Maar wel veel geduld.

Plaats reactie