Hondsdolheidenting i.v.m. vossen?

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re:Hondsdolheidenting i.v.m. vossen?

Elvira
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Elvira »

klopt, dan staan er waarschuwingbordjes dat er aas met vaccin uit ligt. Dit gebeurt ook in de Ardennen.
cattystyle

Bericht door cattystyle »

**Als je niet weet wanneer en of ze geent is, kan je gewoon bij Tannetje de titer laten bepalen.**

Naar wat ik gelezen heb geloof ik daar niet in.

http://www.caberfeidh.com/Titers.htm

**Mij interesseert het geen bal of mijn DA waar ik naar toe ga voor kleine dingen verstand heeft van voeding. Ik ben de klant en hij doet wat ik zeg, ander ga ik weer. Verder zie ik ook niet in waarom je hem om zijn oren had moeten slaan met de opleiding die hij gevolgd heeft. Daar kan hij niets aan doen en dat deed toch ook niet ter zake. Je kwam toch voor een enting? **

Bedankt weer voor je vriendelijke reactie. Mij interesseert dat wel heel veel. Zoals ik al zei was het de eerste keer dat ik hem kreeg, en dus wilde hij weten wat voor voeding ze kreeg. Aangezien hij zo reageert als alle anderen, alleen dan wat heftiger omdat hij net van school komt en denkt dat brokken het beste zijn voor een hond, is ook hier reden voor discussie, ook al kóm ik voor een enting! Ik moest me weer verantwoorden voor wat ik voer. Inmiddels heb ik nog meer informatie over deze dierenarts vergaard, en dat is al helemaal reden niet meer naar hem toe te gaan, alleen naar mijn vaste dok.

**Als jij van te voren had besloten welke entingen je je hond wilde geven en dat zo gezegd had, dan was dat ook gebeurd. Ik bel altijd van te voren, vraag welke entstof ze gebruiken en of zij bijv. Weil los hebben en van welk merk ze Rabies hebben en zeg wat ik wil dat er gebeuren zal. **

Zoals ik al zei vond ik het risico te groot omdat ik haar verleden niet ken. Dus heeft ze alles gehad.
Laatst gewijzigd door cattystyle op di 15 mar 2005, 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ook als je niet in titers gelooft; ze zijn er toch :P

Het is zo dat er behalve de humorale immuniteit (titers) ook een celgebonden immuniteit is. En het kan inderdaad zo zijn dat als de titers laag zijn de hond wel beschermd is. Alleen weet je het niet met zekerheid. De enige manier om daar achter te komen is je hond in aanraking met het virus te laten komen en te zien wat er gebeurt.
Als een titer hoog is weet je zeker dat je niet hoeft te enten. Als hij laag is weet je niet zeker of hij beschermd is. Misschien wel misschien niet.
Het is wel zo dat dieren die niet goed op een enting reageren, dus weinig antilichamen aanmaken, ook weinig geheugencellen aanmaken. Alleen heeft in dit geval herenten geen zin.

Het is een keuze die jezelf moet maken. Als je vertrouwt op de cellulaire immuniteit heeft het geen zin om titers te bepalen. Maar dan hoef je ook helemaal niet meer te enten.
cattystyle

Bericht door cattystyle »

Dank je wel voor je duidelijke uitleg, Tannetje, waardeer ik echt!

Ik heb nu zoiets van: helemaal niet meer. Omdat herders zo vreselijk overgevoelig kunnen reageren op inentingen (zo heb ik vernomen), en omdat je aan het eind van het leven vaak nog antilichamen terugvindt, als ze alleen maar aan het begin van hun leven geënt zijn. Stomme is dat ik het met de poezen zo durfde. Die zijn het eerste jaar geënt, en daarna niet meer. Ze zijn net vijf geworden. Oudje is 18, die heeft ook nooit de gangbare kattenziekten gehad. Waarom is de beslissing met een hond dan toch zo moeilijk?

Misschien volgend jaar alleen Weil, misschien helemaal niets. Ik heb gelukkig nog een jaar om weer meer te lezen en te leren. ;D
Lil

Bericht door Lil »

Ook in Duitsland worden vossen geënt tegen rabiës, maar de boswachter van het duitse heidegebied zei tegen mij dat ze niet kunnen controleren welke vos wel en welke niet voldoende van het vaccin heeft binnengekregen. De boswachter hier van onze Nederlandse heide (gebieden zijn alleen door een drukke weg van elkaar gescheiden, er is op een plaats een tunneltje dat een verbinding vormt) zegt dat ze wel observeren welke vos wat eet, als ze vaccin uitleggen gaan ze op wacht liggen, ze kennen hun populatie, zeggen ze. Toch zei hij de honden te laten enten, je weet immers maar nooit met vossen, daarbij kijken ze in Duitsland niet zo nauw en theoretisch kunnen ze komen overwandelen (kans is echter zeer klein). Inenten tegen rabiës is echter volgens mijn da "gevaarlijk" er zitten enkele risico's aan, maar gezonde honden hebben geen last ervan, daarbij zijn de nieuwe vaccins heel erg verbeterd. Maar goed da's hebben soms rare meningen en willen graag verkopen. Het is dat ik zo vaak in Duitsland kom, mijn vorige honden heb ik nooit tegen rabiës laten inenten en het zou hier in Nederland ook niet echt nodig zijn.

Plaats reactie