De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hoe is het met de a.s. BP-moeders? *Twee babies erbij!

Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

O leuk Sonja! Waar begin jij mee?
Fedde heeft hier wortel gehad, dat ging wel maar ga ik morgen weer eens maken om te kijken hoe ie dat nu vindt, pompoen echt een paar dagen gegeven maar daar blijft hij van kokhalzen - ik vind het zelf ook altijd een apart mondgevoel, peer vindt meneer heeeeerlijk en banaan ook. En verder zitten we heel rot in het seizoen qua groente en fruit  :-\.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Jantina schreef: O leuk Sonja! Waar begin jij mee?
Fedde heeft hier wortel gehad, dat ging wel maar ga ik morgen weer eens maken om te kijken hoe ie dat nu vindt, pompoen echt een paar dagen gegeven maar daar blijft hij van kokhalzen - ik vind het zelf ook altijd een apart mondgevoel, peer vindt meneer heeeeerlijk en banaan ook. En verder zitten we heel rot in het seizoen qua groente en fruit  :-\.
Dit was echt het allereerste hapje en dat was banaan. Hij moest er even aan wennen, maar hij heeft er toch wel een paar hapjes van naar binnen gewerkt. Van de week maar eens verder kijken naar andere smaakjes. Ik heb dan worteltjes en bloemkool in gedachte en peren liggen hier ook al op de schaal, maar die waren nog wat hard. Pompoen zou ik inderdaad ook nog kunnen proberen.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Doe je de groente eerst koken?
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Ja, die groenten gaan eerst de pan in. Ik overweeg nog zo'n stomer/blender aan te schaffen. Dan maak je gemakkelijk even iets anders klaar dan wat je zelf gaat eten.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ja je moet het wel echt helemaal zacht koken. Ik wilde eigenlijk Rapley gaan doen en nog een paar maanden wachten maar Fedde was zijn handen echt aan op eten, kijkt ons het eten uit de mond en werd weer wakker 's nachts. Dan schijnen ze er toch echt aan toe te zijn. Dus nu doe ik een soort van Rapley  :biggrin2:, de peer van de week heeft hij wel als stuk gekregen en nog goed op ook. Samen vasthouden en hij slobberde erop als een ijsje, ene grote smeerboel maar zo leuk! Ook probeer ik zo min mogelijk te pureren maar te prakken, toch wat grover. Ach zo zie je maar, je kan vooraf bedenken ik wil het zus of zo, maar die kleintjes volgen hun eigen weg! Vind ik ook wel weer het leuke aan het moederschap, dat eigen karaktertje, geen dag is hetzelfde!
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Geen idee wat rapley is. Ga daar even naar googlen.
Wie van jullie heeft borst voeding gegeven?
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Hier hetzelfde verhaal. David slaapt dan nog wel door, maar hij ligt maar op zijn handjes te kluiven, smakgeluiden te maken en kijkt begerig toe als je zit te eten.
Rapley vind ik ook wel mooi en natuurlijk klinken, maar ik vond ook dat het dan nog wel erg lang duurt voordat ze iets anders krijgen dan melk. Bovendien gaat het wel uit van borstvoeding en dat geef ik niet meer.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Ik heb helemaal geen borstvoeding gegeven. Ik heb Rapley voor het eerst mee gemaakt toen een vriendin uit Amerika bij ons logeerde en haar zoontje van toen 1 jaar at via de Rapley methode. Ik heb een kind nog nooit zo gezellig en goed zien eten aan tafel. Een heerlijke kliederboel, spaghetti overal maar het kind had een lol in eten, dat vond ik echt super om te zien. Omdat je vaak hoort dat eten zo'n ramp is, leek mij het leuk om te proberen.
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

Wij gaan ook Rapleyen. En ik hoop de borst te kunnen geven.
Nadia schreef: Geen idee wat rapley is. Ga daar even naar googlen.
Wie van jullie heeft borst voeding gegeven?
rapley is geen papjes maar stukjes.
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Wij gaan ook beginnen met Rapley en Tess is nu ruim 7 maanden. Ben dus wat aan de late kant, maar doordat ik vorige maand zelf ziek ben geweest, een borstontsteking heb gehad en Tess ook heel slecht at (zelfs bijna naar het ziekenhuis gemoeten) hebben we nog maar even gewacht. Nu eet ze weer goed, dus gaan we langzaamaan wat proberen. Peer en banaan zijn al door de kamer gevlogen :P Tess kijkt overigens ook al maanden het eten uit je mond en stopt alles erin en slaapt al een paar maanden niet meer door, maar dat schijnt bij de leeftijd te horen. Het wil niet zeggen dat ze toe zijn aan iets anders of honger hebben, ze willen alleen alles nadoen. Niet meer doorslapen komt omdat ze overdag geen tijd meer hebben om te eten omdat ze te druk zijn met andere dingen. En dat klopt wel want Tess drinkt veel onrustiger en hangt de halve tijd onderste boven tijden het voeden.
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Voor Rapley is het boek Eten voor de kleintjes van Stefan Kleintjes trouwens een aanrader.
Cupcake
4-sterren
4-sterren

Bericht door Cupcake »

Ik lees even mee. Ik heb me nog niet in fruit ed verdiept, want ik ging er vanuit dat dat pas vanaf zes maanden mocht? Maar dat zijn Fedde en David toch nog niet?

Tijs is nu ruim 3,5 maand en eet wel zijn handen op maar ik heb niet het idee van honger maar gewoon in zijn ontdekkingstocht. Hij krijgt vijfborstvoedingen en slaapt van half tien 's avonds altijd door en ik maak hem nu om half negen maar wakker zodat hij om half tien weer kan eten, want anders zit er zo lang tussen twee voedingen. Nog langer laten liggen durf ik niet. Hij groeit verder wel als kool en weegt inmiddels 7 kilo (boven het lijntje van het cb.....foeifoei....maar met borstvoeding zeggen ze daar niks van gelukkig)

Ik kan het cb niet bereiken per telefoon en mail is tot nog toe onbeantwoord over hoelang ik hem mag laten slapen, dus vandaar ook even de vraag of jullie een idee hebben.

Geef je dan meteen vanaf het begin stukjes fruit en groente? En geef je dan gekookte groente en heel rijp fruit? En hoe zit het met kans op verslikken?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Wat ik heb gelezen over rapley is dat het natuurlijke mondgevoel en -instinct oid aangaat en dat ervoor zorgt dat de baby niet zo snel verslikt. Maar alleen vanaf minimaal 6 maanden, niet eerder.
Volgens mij kunnen volgens de 'regels' wel fruithapjes etc vanaf 4 maanden ofzo, maar het is maar net hoe je daar zelf instaat. Ik geloof dat het niet nodig is.

Ik weet nog niet wat ik ga doen tegen die tijd. Ik wil wel volledig borstvoeding geven en ook niet kolven en geen flessen en geen spenen. Zowel ik als meneer kunnen een bepaalde allergische gevoeligheid doorgeven, dus in dat opzicht is wachten met bijvoeding tot minimaal 6 maanden dacht ik wel beter.
Rapley spreekt me uit praktisch oogpunt wel aan, maar in de praktijk moet ik nog zien of dat ook werkelijk zo praktisch is.
Volgens mij is het wel goed voor mn semi-hippiestatus. Barf uit eigen tiet, wasbare pampers, meervoudig gebruikte (is duurzaam) kleertjes en meubels, ik rij geen auto, draagdoek, etc.

Als ik rapley nou helemaal niet praktisch vind, heb ik er denk ik geen moeite mee om gepureerde bijvoeding te geven de eerste tijd. Ik zie mezelf geen potten olvarit halen, ik draai zelf wel iets in de magimix.
Sieglinde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sieglinde »

koekje schreef: Wat ik heb gelezen over rapley is dat het natuurlijke mondgevoel en -instinct oid aangaat en dat ervoor zorgt dat de baby niet zo snel verslikt. Maar alleen vanaf minimaal 6 maanden, niet eerder.
Volgens mij kunnen volgens de 'regels' wel fruithapjes etc vanaf 4 maanden ofzo, maar het is maar net hoe je daar zelf instaat. Ik geloof dat het niet nodig is.

Ik weet nog niet wat ik ga doen tegen die tijd. Ik wil wel volledig borstvoeding geven en ook niet kolven en geen flessen en geen spenen. Zowel ik als meneer kunnen een bepaalde allergische gevoeligheid doorgeven, dus in dat opzicht is wachten met bijvoeding tot minimaal 6 maanden dacht ik wel beter.
Rapley spreekt me uit praktisch oogpunt wel aan, maar in de praktijk moet ik nog zien of dat ook werkelijk zo praktisch is.
Volgens mij is het wel goed voor mn semi-hippiestatus. Barf uit eigen tiet, wasbare pampers, meervoudig gebruikte (is duurzaam) kleertjes en meubels, ik rij geen auto, draagdoek, etc.

Als ik rapley nou helemaal niet praktisch vind, heb ik er denk ik geen moeite mee om gepureerde bijvoeding te geven de eerste tijd. Ik zie mezelf geen potten olvarit halen, ik draai zelf wel iets in de magimix.
Zou van mij kunnen komen :biggrin2:
Hier dus hopelijk ook volledig de borst. Liefst zo lang mogelijk. Ik wil graag 6 maand exclusief bv geven, nadien rapley+bv. Pruts gaat naar het kinderdagverblijf moeten van zodra ze 8 maand is. Alle dagen jammer genoeg, maar hier in BE is dat meer regel dan uitzondering. Daar zal er normaal wel papjes gegeven worden. Had geen zin daar moeilijk over te doen. Bv zal vanaf dan ook afgekolft worden zodat ze daar ook bv kan drinken.

Wasbare luiers heb ik nog niet gevraagd of ze dat willen doen. Vrees ik ook een beetje voor. Maarja, thuis gaan we dat wel doen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Cupcake schreef: Ik lees even mee. Ik heb me nog niet in fruit ed verdiept, want ik ging er vanuit dat dat pas vanaf zes maanden mocht? Maar dat zijn Fedde en David toch nog niet?

Tijs is nu ruim 3,5 maand en eet wel zijn handen op maar ik heb niet het idee van honger maar gewoon in zijn ontdekkingstocht. Hij krijgt vijfborstvoedingen en slaapt van half tien 's avonds altijd door en ik maak hem nu om half negen maar wakker zodat hij om half tien weer kan eten, want anders zit er zo lang tussen twee voedingen. Nog langer laten liggen durf ik niet. Hij groeit verder wel als kool en weegt inmiddels 7 kilo (boven het lijntje van het cb.....foeifoei....maar met borstvoeding zeggen ze daar niks van gelukkig)

Ik kan het cb niet bereiken per telefoon en mail is tot nog toe onbeantwoord over hoelang ik hem mag laten slapen, dus vandaar ook even de vraag of jullie een idee hebben.

Geef je dan meteen vanaf het begin stukjes fruit en groente? En geef je dan gekookte groente en heel rijp fruit? En hoe zit het met kans op verslikken?
Ik zou zeggen: laten slapen! Vanaf 19 weken maken ze weer een sprongetje en die van mij slaapt niet meer door dus lekker genieten zo lang het kan! Je mag ook vanaf 4 mnd gaan beginnen met een hapje en Fedde vindt het erg leuk en reageert er goed op. Hij gaat vrij snel qua ontwikkeling en ik vind zelf dat je niet een boekje maar je kind moet volgen. Hij was er wel aan toe.

Gesloten