De BP-moeders! *Fleur is geboren! 2-2-2015

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hoe is het met de a.s. BP-moeders? *Twee babies erbij!

Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

@ koek, vind je het niet jammer dat meneer niet kan voeden? Lijkt me echt prachtig om Yordi ook de kleine te laten voeden. Ook als we een dagje weg willen ofzo. Of ik de nacht wil doorslapen lijkt me kolven en flessen ideaal.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Nee hoor, hij zal wel andere dingen ondernemen.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

David wil ook nog wel lekker doorslapen en als ze goed op gewicht zijn mogen ze gewoon 12 uur slapen als ze dat willen. Volgens het cb hier althans.
Fruit en groente hebben ze inderdaad niet nodig, alles zit in de borst- of kunstvoeding. Het groente- of fruithapje is voor mij gewoon iets voor erbij dat deel uitmaakt van zijn behoefte aan ontdekken. Hij leert verschillende smaakjes kennen en het zijn ook maar een paar hapjes die hij eet. Ik maak nu alles nog fijn, maar ben wel van plan om alles van lieverlee wat grover te maken en hem dan straks ook lekker uit het handje dingen te laten eten. Kant en klare potjes e.d. komen er hier niet in.
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Ik geef inmiddels 5 maanden bv, ga rapleyen, Evi slaapt max 2x 1,5 uur overdag en max 4,5/5 uur 's nachts...
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Lijkt Fedde zijn slaapschema wel! Ook overdag bijna geen slaapjes...
wenche
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door wenche »

Nou, ze doet ook wel powernaps hoor... Dutjes van 5 minuutjes
tomcat
3-sterren
3-sterren

Bericht door tomcat »

Hier ook ivm mijn allergie pas na 6 mnd bijvoeding en voor die tijd alleen borstvoeding op verzoek. Vanaf 6 maanden rapley naast de borstvoeding en dat beviel zowel mij als de kleine heel erg goed. Verbazingwekkend en ook erg leuk om te zien wat een baby van 6 maanden doet met een stukje brood en een schijfje appel of een banaan. Het moest even op gang komen, maar op uitsluitend borstvoeding (ook geen ander drinken dan borstvoeding )komt een kind tot 8 maanden niets tekort. Handig ook om nooit iets te hoeven pureren, prakken (brrr) of raspen. En nu een heerlijke kleuter aan tafel die behalve wortels werkelijk alles eet (inclusief spruiten en rauwe en gekookte witlof) en nooit drama's aan tafel. Rapley is meer dan stukken eten uit de hand, er schuilt een visie achter en ik schotel iets voor, maar mijn kind bepaalt wat ze daar mee doet. Geen drang, laat staan dwang en geen aanleiding tot strijd. Vervelend was wel dat in tegenstelling tot mijn oudste, nummer 2 op de crèche afgekolfde melk uit een fles en/of beker weigerde en ze deze schade 's nachts kwam inhalen. Dat was voor mij als alleenstaande ouder in combinatie met werk en nog een kleuter thuis soms onhandig, maar gelukkig kan ik met weinig slaap toe. Na ruim2 jaar wilde ze de borst niet meer en ben ik daar dus ook op haar verzoek mee gestopt.  Er is ook een nadeel: ik zit hier nu wel met een 5-jarige die als het maar even kan nog steeds het liefst met haar handen eet......maar uit ervaring met de oudste weet ik dat ook dat goed komt.
Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Ik snap het stukje over de allergieën niet?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

In theorie kan je een allergische gevoeligheid doorgeven. Een kind wat voor de leeftijd van ongeveer 6 maanden al in aanraking komt met bijvoeding, zou kwetsbaarder kunnen zijn tot het ontwikkelen van een allergie, dit in combinatie met de allergische gevoeligheid.
Dingen die voor de leeftijd nog niet geschikt zijn, laat ik even buiten beschouwing.
Elf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Elf »

Ik heb geen bv gegeven en ook geen rapley. Ik heb zo lang mogelijk gewacht met het geven van 'bijvoeding'. Op het moment dat het eten van mijn vork gekeken werd ben ik begonnen met fruit- en groentehapjes. Volgens mij is veel afwisseling cruciaal om kinderen alles te laten eten. Ze met alles kennis laten maken. En vaak opnieuw laten proberen als ze de eerste keer iets niet lekker vinden. Mijn kinderen zijn inmiddels 14 en 11 jaar en lusten vrijwel alles. Hebben ook nooit moeilijk gedaan met eten.. ;).
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

Hier een dametje die tot 8 maanden nog 's nachts 1 of 2x borstvoeding kreeg, en overdag ook nog 4 / 5 keer. Daarna ging ze eindelijk doorslapen, wat heerlijk was dat zeg!
(Nadia, "zelf een nachtje slapen als meneer de fles geeft" klinkt heel fijn, maar hou er wel rekening mee dat je bv dan niet even een nachtje over kan slaan. Het is vraag en aanbod, en dat werkt vrij snel. Dus als je een nacht niet voedt of kolft, heb je de volgende ochtend een nat bed, pijn en ontploffingsgevaar  :-X en de volgende nacht minder melk. Als je in een uur 2 of 3 keer voedt, een paar keer per dag (bijvoorbeeld op een regeldag van de kleine) heb je de volgende dag meer melk.
Dus lekker slapen is er hoogstwaarschijnlijk toch niet bij als je volledig bv geeft...

Ik heb een fantastische kolf (medela freestyle), maar ik vind kolven veel omslachtiger dan baby-lief zelf laten drinken. Voor mij was de kolf alleen voor als ik eens weg moest en mijn meisje niet mee kon. 'S nachts was het echt veel sneller en makkelijker om bv te geven, en we sliepen daarna ook allebei gewoon weer verder. (Ze lag wel op onze kamer meteen naast mijn kant van het bed, dus het was huilen, oppakken, bv, terugleggen, slapen).

Ze is nu 13 maanden, en heeft helemaal zelf de bv afgebouwd naar 1x per dag, ze wilde steeds een voeding minder bij mij drinken, heel geleidelijk. Ze krijgt nu 's morgens nog bv, en de rest van de dag sap met water en nog 1x poedermelk.
Rapley zijn we mee begonnen toen ze 6 maanden was, maar bij haar was het probleem dat ze wilde eten eten eten, nu nu nu, en dat gaat niet als je nog moet leren om te kauwen  ::)
Dus eerst een deel geprakt gegeven, zodat ze wel wat binnen kreeg. Nu eet ze zelf een boterham, of een banaan of stukjes mandarijn etc. Gaat heel goed!
Esthertjuh
4-sterren
4-sterren

Bericht door Esthertjuh »

Nadia, het is inderdaad waar wat Kim zegt. Tess slaapt 1 nacht per week bij mijn (schoon)ouders omdat zij oppassen en het niet haalbaar is 's ochtends op en neer te tijden. Ik zet dan 's nachts echt de wekker om te kolven, anders lig ik vanaf een uur of 3 wakker van de pijn/lekken. In de nachten dat ik 1 keer op moet om te kolven ben ik de volgende dag meer moe dan een nacht waarbij ik 2/3 keer Tess moet voeden. Tess voedt ik liggend en dan rust ik ook. Met kolven ben ik klaarwakker en moet ik vervolgens naar de keuken om de melk in de koelkast te zetten en de kolfspullen af te wassen. Toen Tess rond de kerst zo verkouden was dat ze alleen nog uit de fles dronk (minder vermoeiend) zat ik dus in bed te kolven en zat Glenn naast me om Tess de fles te geven.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Er zijn 2 dingen die me een soort van tegenstaan aan kolven en flessen. Enerzijds de extra handelingen die je moet verrichten; eerst kolven (ik denk dat ik me een koe zal voelen), dan in de fles, dan van de fles in het kind en daarna alles goed wassen en uitkoken. Mn eigen uiers hoef ik niet uit te koken  :biggrin2:
In het begin kan je tepel-speenverwarring krijgen en dat zal ervoor zorgen dat de borstvoeding minder goed verloopt of terugloopt. En dan zal ik alsnog aan de kunstvoeding moeten, terwijl ik dat helemaal niet wil.

Ik heb gelezen dat hapbewegingen en kluiven aan handen etc idd kan duiden op honger. Nog een voordeel van borstvoeding: dat kan gewoon onbeperkt gegeven worden itt kunstvoeding. Zowel meneer als ik zijn grote eters, dus ik hou rekening met een hongerlap.

Ik vind het geen meerwaarde om een ander een fles te kunnen laten geven, zeker niet met bovenstaande. Het is mijn kind, dus ik zal er het meeste mee bezig zijn. En dat meneer dan niet kan voeden; tja, dat kan nu eenmaal anatomisch niet. Net zoals hij niet zwanger is en niet het kind in zich draagt en niet zal bevallen. Hij is wel de andere vaste verzorger en dat geeft ook een hechting.
We hebben een kinderwagen die ook heel hoog ingesteld kan worden en er kan voor hem een XL-draagdoek gehaald worden. Ik zie niet in waarom hij niet op die manier zou kunnen moederen. En van mij mag hij zich over de poepluiers ontfermen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Koek wat ik mij afvraag, jij moet langer in het ziekenhuis blijven toch om medische redenen? Is het niet zo dat je medicatie gaat krijgen oid? En zo ja mag dat gewoon aan de kleine worden door gegeven?
Ik zou nadat Fedde eruit gehaald was vol aan de medicijnen moeten ivm mijn complicaties. Ik vond het helemaal geen fijn idee dat hij via mij al die medicatie binnen zou krijgen en achteraf had hij, omdat het zo slecht ging met hem, het eerste flesje al op voor ik van de OK af kwam, dus al had ik toch BV willen geven dan was het daar al 'mis' gegaan. Ook daarna moesten wij exact weten wat hij binnen kreeg omdat hij heel veel af viel, dus had ik moeten kolven. En bij mij op de afdeling moesten heel veel prille moeders kolven... Ik ben blij dat ik dus vooraf de keuze al gemaakt had, anders was dat best een teleurstelling geweest.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Het zkh weet van mijn wens tot borstvoeding en staat daar ook achter. Medicatie wordt met zowel gyn als lactatiedeskundige doorgesproken en tot nu toe kan ik gewoon borstvoeding geven.

Niemand weet hoe het precies allemaal zal verlopen totdat het ook daadwerkelijk zo verloopt. En misschien mag ik na 2 dagen alweer naar huis ipv een week daar liggen. Daarom hebben we voor de zekerheid ook kraamzorg besteld.

Gesloten