Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

hannabelgje schreef: Aangezien ik vorig seizoen heel veel wortelvlieg heb gehad ga ik nou beter opletten wat ik bij elkaar zet.
Mijn kool werd compleet opgevreten door de rupsen dus ik ga een speciale koolbak maken met gaas ofzo erover. Verder zet ik alles door elkaar.
ik hoorde van een moestuinvriend dat hij gezien had dat er een koolwitje boven een klant fladderde en zo haar eitjes liet vallen  :-\ :-\  dus ik zou dan vliesdoek boven de koolplanten spannen, misschien houdt dat de eitjes tegen  :-\ :-\

Verder hou ik niet zo heel veel rekening met wat ik waar neerzet  :-[ :-[

Afgelopen weekend hebben we de border om ons moestuintje verhoogd, dus er moet ongeveer 10-15 cm aarde bij. Die moeten we nog aanschaffen.

Er zijn 26 knoflooktenen opgekomen, niet verkeerd !!

Ik ga binnenkort pepertjes zaaien, heb al 2 soorten gekregen en verwacht er nog 1 of 2.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Iemand wel een regenboogwortelen gepoot? Ik wilde dat doen in een speciekuip vanwege de diepte.
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

keetje schreef: Iemand wel een regenboogwortelen gepoot? Ik wilde dat doen in een speciekuip vanwege de diepte.
wel van gehoord, maar  nog nooit gedaan :-\ :-\  zitten er wel gaten in je speciekuip??
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nynke schreef: ik hoorde van een moestuinvriend dat hij gezien had dat er een koolwitje boven een klant fladderde en zo haar eitjes liet vallen  :-\ :-\  dus ik zou dan vliesdoek boven de koolplanten spannen, misschien houdt dat de eitjes tegen  :-\ :-\

Verder hou ik niet zo heel veel rekening met wat ik waar neerzet  :-[ :-[

Afgelopen weekend hebben we de border om ons moestuintje verhoogd, dus er moet ongeveer 10-15 cm aarde bij. Die moeten we nog aanschaffen.

Er zijn 26 knoflooktenen opgekomen, niet verkeerd !!

Ik ga binnenkort pepertjes zaaien, heb al 2 soorten gekregen en verwacht er nog 1 of 2.
Dat worden er zeker 2, en die gaan dit weekeind op de post. Solly, was er vandaag niet van gekomen.  :-[  :-*

Over de kolen: dat is dus de reden dat ik geen kool in de moestuin heb. Het lukt je zonder chemische troep bijna niet om de rupsen er af te houden, of je moet ze 3x per dag controleren en de rupsen er af halen. Daar begin ik dus niet aan.  :D
Nu ben ik ook niet zo'n kool-eter dus het heeft voor mij al snel geen meerwaarde, kool in de moestuin.  ;)
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

-Annemarie- schreef: Dat worden er zeker 2, en die gaan dit weekeind op de post. Solly, was er vandaag niet van gekomen.  :-[  :-*

Over de kolen: dat is dus de reden dat ik geen kool in de moestuin heb. Het lukt je zonder chemische troep bijna niet om de rupsen er af te houden, of je moet ze 3x per dag controleren en de rupsen er af halen. Daar begin ik dus niet aan.  :D
Nu ben ik ook niet zo'n kool-eter dus het heeft voor mij al snel geen meerwaarde, kool in de moestuin.  ;)
:-* :-* :-*

Wij gaan dit jaar zeker weer een paar spitskoolplantjes zetten, maar dan wel rondom met vliesdoek ter bescherming  8)
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Waar koop je vliesdoek?
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

hannabelgje schreef: Waar koop je vliesdoek?
Ik haal dat bij de boerenbond of een tuincentrum.
Mandarijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mandarijn »

Vanmiddag weer wat dode plantenresten opgeruimd uit de moestuinbakken. Vooral de uitgebloeide bonen van de rasters afgehaald. Was even een rotklus. Maar nu is het raster klaar voor het nieuwe seizoen. Dit jaar komen er naast bonen ook pompoen, komkommer, tomaat en spinazie (Nieuw Zeelandse) aan de klimrasters.

Verder ook weer een planning gemaakt voor het nieuwe seizoen. Ik heb er zin. Hopelijk wordt het een beter jaar.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

hannabelgje schreef: Waar koop je vliesdoek?
je kan ook heel goedkoop bij ikea gordijnen halen..

.http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/10070262/
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Annemarie, wat veel  :o :o  6 verschillende soorten pepers  :P :P :P  konden jullie niet kiezen??  Ik zal eens op de Scoville-schaal kijken hoe scherp of mild ze zijn  ::) ::) ::)
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Nynke schreef: wel van gehoord, maar  nog nooit gedaan :-\ :-\  zitten er wel gaten in je speciekuip??
jaja, wel gaten. ik ga ze ergens bestellen, lijkt me leuk!
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Nynke schreef: Annemarie, wat veel  :o :o  6 verschillende soorten pepers  :P :P :P  konden jullie niet kiezen??  Ik zal eens op de Scoville-schaal kijken hoe scherp of mild ze zijn  ::) ::) ::)
Ehhh, ik wist niet wat er nog meer in zat.  ;D  Heb wel gezegd dat het niet te scherp moest zijn!
Meneer -A- zegt: ze zijn erg lekker, wel iets pittiger dan uit de winkel maar -voorzichtig- goed te eten.  :)
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Vraag: heeft iemand hier weleens gember in de moestuin gehad?
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

Neally schreef: Vraag: heeft iemand hier weleens gember in de moestuin gehad?
Nee, weleens geprobeerd in een potje, maar na maanden niks bijzonders gezien te hebben de boel weggegooid  :-\ :-\
-Annemarie- schreef: Ehhh, ik wist niet wat er nog meer in zat.  ;D  Heb wel gezegd dat het niet te scherp moest zijn!
Meneer -A- zegt: ze zijn erg lekker, wel iets pittiger dan uit de winkel maar -voorzichtig- goed te eten.  :)
:-* :-* :-*
Roosj
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roosj »

Mijn bakken staan nog vol met winter groenten die vorige week ineens begonnen te groeien.. Nu lijken ze wel weer stil te staan...  :D

Ondertussen is het alweer tijd om een paar dingen binnen voor te zaaien, maar ik vraag me af wat ik met de wintergroente in mijn bakken moet?  ::)

Gesloten